AndroidHealthClinic

Respect voor Turkije, hoofddoekjes blijven verboden op universiteiten

Gorill0r

Colossal Veteran
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
30
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ISTANBUL - Honderden gesluierde vrouwen hebben vrijdag in Turkije geprotesteerd tegen een arrest van het hooggerechtshof. Dat bepaalde donderdag dat het verbod op het dragen van hoofddoekjes op de universiteit niet geschrapt mag worden.

Zeker vijfhonderd vrouwen demonstreerden in Diyarbakir in het zuidoosten en honderden anderen gingen in Istanbul de straat op. "Ik voel me verslagen en wanhopig. Ik voel me niet meer gelijk aan ieder ander in dit land", aldus de 29-jarige Esra, die op haar negentiende de universiteit verliet omdat ze er geen hoofddoek mocht dragen.

Duizenden vrouwen hebben niet gestudeerd aan de universiteiten in Turkije wegens het verbod, dat strikt gehandhaafd werd sinds 1997. Velen gingen studeren in een ander land, waar een hoofddoek op de universiteit wel is toegestaan.
http://www.nu.nl/news/1601832/21/Turkije_blijft_hoofddoekjes_op_universiteiten_weren.html

Respect :bow:

haha nice, Turkije begint al aardig te verwesteren, dat hoor ik graag:klink:

haha nice, Turkije begint al aardig te verwesteren, dat hoor ik graag:klink:

Ataturk, de man die Turkije diens constitutie bracht, leefde 100 jaar geleden al hoor...

Zo'n constitutioneel hof mist Nederland nog altijd.

Zou pas wat zijn als de AK partij helemaal wordt verboden, zoals nu wordt gesuggereerd...

Triest dat een land als Turkije meer seculier is dan een zogenaamd 'seculier' land als Nederland of België...

Nu is het verbod op hoofddoeken aan de loketten in België al een goede start, maar ook op scholen en andere plaatsen zou het gewoon verboden moeten worden.

Turkije heeft meer ruggengraat dan alle westerse landen bij elkaar.

Mad respect.

Maar hun regering blijft wel gematigd islamitisch natuurlijk... het was ook de regering die die hoofddoeken terug op scholen wilde, maar dat kon dus niet vanwege de grondwet daar.

Mad respect!!!!!

Een shitload aan vrouwen die niet meer willen studeren omdat ze geen hoofddoek mogen dragen.. goede zaak!!!!!!!

:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Triest dat een land als Turkije op zo'n manier erbij probeert te horen...

Ik heb Mustafa Kemal Ataturk altijd al een groots leider en visionair gevonden. Hij had al in het begin van de 20ste eeuw een groots seculier land voor ogen met gelijke rechten voor man en vrouw (in een tijd waarin onze vrouwen achter de naaitafel stonden!!!), en ondanks vele pogingen van religieuze idoten, is turkije nog steeds het enige moslimland met een seculiere rechtstaat en goede rechten voor man en vrouw. hulde

Triest dat een land als Turkije op zo'n manier erbij probeert te horen...

Idd, het is te gek voor woorden dat een islamitisch land als turkije een hoofddoekje verbod oplegt. In mijn voorspelling kan dit een tweedeling van het land worden, vooral nu het zo in opspraak is. Gezien deze tweedeling, kan dat juist, vooruitdenkend, een trojaanse paard opleveren als Turkije bij de EU zou komen.

Ach man, ze hebben altijd al geprobeerd bij West-Europa te horen... Dat ze die moslim-eisen willen minimaliseren ok, maar verbod op hoofddoek op deze manier doorzetten vind ik kinderachtig.

In Frankrijk mag je geen gelovige symbolen dragen in scholen en universiteiten, is Frankrijk dan ook opeens kinderachtig.

Ach man, ze hebben altijd al geprobeerd bij West-Europa te horen... Dat ze die moslim-eisen willen minimaliseren ok, maar verbod op hoofddoek op deze manier doorzetten vind ik kinderachtig.

Kinderachtig? De grondwet uitvoeren lijkt me nou niet bepaald kinderachtig.

Als er gelijke rechten zijn in Turkije voor man en vrouw, dan moet de vrouw ook zelf de keuze kunnen maken of ze een hoofddoek draagt of niet. En dat mag dus niet, dus niks gelijke rechten.

Ik vind het ook onzin. Laat die vrouwen een hoofddoek dragen. Zolang ze nog steeds herkenbaar zijn door middel van identificatie zie ik eigenlijk niet in waarom niet. Tis nog hygiënischer ook.

In Frankrijk mag je geen gelovige symbolen dragen in scholen en universiteiten, is Frankrijk dan ook opeens kinderachtig.

Wat is dat nou weer voor een vergelijking??? ??? ???

Een hoofddoek HOORT bij een moslima volgens de koran... Een écht gelovig persoon heeft dat doekje gewoon nodig.

Een christelijke kan best zonder kruis om zijn nek rondlopen (of onder zijn shirt stoppen)... Er staat niet in de bijbel (waar ik van weet iig) dat een christelijk persoon percee kruis op zijn jas moet dragen.

Wat een onzin praat je hier. 'altijd al geprobeerd bij west-europa te horen'. Leg uit? 'verbod op hoofddoeken doorzetten' Verbod op hoofddoeken was er al van oudsher, en daar is onlangs verandering in gekomen, maar dit is ongrondwettelijk verklaard. Wordt dus niets doorgedrukt maar teruggedraaid.

Mad respect!!!!!

Een shitload aan vrouwen die niet meer willen studeren omdat ze geen hoofddoek mogen dragen.. goede zaak!!!!!!!

:rolleyes:
Dat is onzin, die dragen er een pruik over en kunnen dan gewoon binnen in de universiteiten. Was gisteren nog te zien op tv en bevestigd door een reporter ter plaatse.

Trouwens als we telkens de grondwet zouden moeten aanpassen omdat bepaalde radicale types anders niet mee willen gaan met de rest dan kan je beter een anarchie organiseren.

Hoofddoeken zijn een overblijfsel van mannelijke onderdrukking van vrouwen en hebben niets te maken met religie of respect daarvoor. Lees de koran als je me niet gelooft, nergens staat er dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen.

Ik heb Mustafa Kemal Ataturk altijd al een groots leider en visionair gevonden. Hij had al in het begin van de 20ste eeuw een groots seculier land voor ogen met gelijke rechten voor man en vrouw (in een tijd waarin onze vrouwen achter de naaitafel stonden!!!), en ondanks vele pogingen van religieuze idoten, is turkije nog steeds het enige moslimland met een seculiere rechtstaat en goede rechten voor man en vrouw. hulde
Idd :thumbup:

Terug
Naar boven