Fitness Seller

Rippetoe log

Succes met rippetoe, heb het ook gevolgd en er zeer goede gains mee gemaakt.

Dat shirtje is wel nice ^^

Waar koop je die? dat lijkt me echt wel tof, vooral omdat er buiten mij hoogstens 3 mensen zijn in mijn gym die ook squatten.

Ik denk dat ik inderdaad volgende keer wat zwaarder ga. Ik ben laag begonnen omdat ik amper ervaring had met deadlift, maar het voelt echt erg licht aan, en ik denk dat mijn techniek wel ok is.

Sorry kerel, zou het zou niet weten.. Heb em ook maar van een amerikaans forumpje gepikt :D vond em wel vet ook haha :cool:

Ah I see, dan was het opzich wel goed en verstandig om ff voor de veilige start te gaan en wat lichter te beginnen :)

rippetoe bnevat wel een kinderlijk volume, opbouwen dus als je kan.

Dit log ga ik zeker in de gaten houden, aangezien ik (als m'n aanloopperiode voorbij is en m'n abo op univfit verlopen is) op zoek ben naar een goeie beginnerstrainingsmethode..
Ga dus vooral door met je ervaringen hier te posten en succes

• Topic Starter Topic Starter
Vandaag was de deadline om mijn bachelorscriptie af te geven. Ik heb vannacht dus niet veel geslapen, en ik dacht dat mijn training er onder zou lijden. Maar na een espresso kon ik er helemaal tegenaan. Ik drink erg weinig koffie en cola, dus van het minste caffeine dat ik binnen krijg, barst ik uit mijn vel van de energie.

de training dus:

Squat: 3x5 77,5 kg
military press: 3x5 37,5 kg
pendlay rows: 3x5 45 kg
chins: 2x8 BW

Alles ging vlot naar boven. De laatste set MP was erg zwaar, maar wrs heb ik niet genoeg gerust tussen de 2 sets, ik voelde al vanaf de eerste rep dat mijn schouders nog niet helemaal hersteld waren.
Het was al een hele tijd geleden dat ik nog chins had gedaan, maar het was geen probleem. Ze waren wel een stuk moeilijker dan toen ik minder dan 60kg woog. toen deed ik er 20 zonder verpinken.
Hierna had ik een beetje honger, dus ik heb geen buikspieroefeningen meer gedaan en ben recht naar huis gegaan om te eten.

Gaat het nog steeds makkelijk? Wanneer ben je van plan pr's te gaan breken?

Volgende week evenaar ik mijn bench record.
Op squats was mijn pr 90 kg, maar ik ga nu veel dieper. Dat is wrs dus al ongeveer verbroken.
van de andere lifts had ik nog geen echte pr's gezet voor ik begon, ik trainde veel op machines enzo.

Het wordt stilletjesaan moeilijker, maar voorlopig lukt het nog altijd. Het vergt natuurlijk wel elke keer een inspanning, maar niet zodanig dat ik reps mis. de sneheid waarmee ik de oefeningen uitvoer blijft ook redelijk constant, behalve vandaag op die laatste set military press.

doe zelf ook rippetoe's; ga jou volgen :p

vandaag het volgende gedaan:

squat: 3x5 80kg
benchpress: 3x5 70kg
deadlift: 1x5 85kg
dips: 2x8 BW+6kg

Alles voelde goed aan. Het was geen walk in the park, maar ik moest ook niet zo hard duwen dat ik in mijn broek deed ofzo.
voor dips moest ik ff zoeken hoe ik die dumbbell het beste tussen mijn voeten kon krijgen, maar eens ik een systeem doorhad, ging het goed. volgende keer ga ik weer een zwaardere dumbbell nemen, en het gewicht proberen op te bouwen zoals ik met alle andere lifts doe: met kleine stapjes.

leuk log om te volgen! Van welke url heb je de meeste info?

leuk log om te volgen! Van welke url heb je de meeste info?

info heb ik van Guide to Novice Barbell Training, aka the Official Rippetoe-Starting Strength FAQ - Bodybuilding.com Forums

en in deze thread op bb.com wordt antwoord gegeven op een heleboel stomme vragen, zodat ik ze zelf niet meer hoefde te stellen toen ik wou beginnen ;)
Rippetoe/Starting Strength Questions Answered Here - Bodybuilding.com Forums
een van de mensen die zich bezighoudt met antwoorden in die thread, Dave76, is trouwens een klant van rippetoe zelf. Hij traint dus in de gym bij mark rippetoe in wichita, texas en wordt door hem getraind.
Soms zegt hij 'hmm, daar weet ik het antwoord niet op, ik zal het morgen even aan mark vragen', en dan komt hij 2 dagen later met een superantwoord terug :D

Ook op dit forum is een goeie bron van informatie te vinden: http://forum.dutchbodybuilding.com/f128/mark-rippetoes-starting-strength-routine-93372/

vandaag tussen het studeren door weer gaan trainen:

squat: 3x5 82,5kg
military press: 3x5 40kg
Penday row: 3x5 47,5kg
chins: 2x8 BW+6kg

ik heb sinds gisteren een beetje last van mijn linkerlies, ik weet niet precies wat het is, het doet pijn wanneer ik achterover buig of mijn been naar achter breng. wanneer mijn heupflexors gestretcht worden dus. ik vermoed dat het een beetje overbelast is ofzo. na de eerste zware squatset was het verdwenen, een paar uur later kwam het zachtjesaan terug. goed rusten en dan zal het wel over gaan hoop ik.

ik heb ook het gevoel dat ik bij de squats teveel naar voor begin te leunen naarmate het zwaarder wordt. In mijn gym gaan de spiegels van heupniveau tot het plafond, en als ik onderin de squat zit, zie ik mijzelf dus niet. ik zal proberen iemand te vinden die me wat kan helpen, of anders post ik hier wel een video zodat forumleden mij tips kunnen geven. Ik denk dat ik teveel op mijn voorvoet steun en niet genoeg naar achter ga zitten, maar ik ben niet helemaal zeker. Ik zak tot mijn hamstrings mijn kuiten raken, en ik denk dat mijn rug wel in een arch blijft.

Press en rows gingen goed.

bij de chins was ik wat overmoedig door meteen 6 kg te nemen. ik had beter eerst met 4 kg geprobeerd. de eerste set ging goed, maar in de 2e kreeg ik er maar 6 reps uit. voglende keer hou ik het gewicht hetzelfde, dan zal ik hopelijk wel 2x8 halen. na deze oefening had ik wel een enorme pomp in mijn onderarmen en biceps. best wel tof.

lekker man ! gaat nog steeds goed zo te zien.

ik heb ook het gevoel dat ik bij de squats teveel naar voor begin te leunen naarmate het zwaarder wordt. In mijn gym gaan de spiegels van heupniveau tot het plafond, en als ik onderin de squat zit, zie ik mijzelf dus niet. ik zal proberen iemand te vinden die me wat kan helpen, of anders post ik hier wel een video zodat forumleden mij tips kunnen geven. Ik denk dat ik teveel op mijn voorvoet steun en niet genoeg naar achter ga zitten, maar ik ben niet helemaal zeker. Ik zak tot mijn hamstrings mijn kuiten raken, en ik denk dat mijn rug wel in een arch blijft.

Ja je moet zoveel mogelijk op je hiel proberen te steunen. Filmpje maken is inderdaad een goed idee. Vaak zie je dan zelf al wat je verkeerd doet.

Ik heb vandaag voor het eerst Rippetoe gedaan. Ik was met een half uurtje klaar.... Stond wel wankel op m'n benen van de Squats :D

Ik had niet echt het idee dat ik me gek had getraind, ondanks dat de laatste set van de oefeningen erg moeilijk gingen.

Doe ik iets fout of is dat normaal ??

training van vandaag:

squat: 3x5 85kg
benchpress: 3x5 72,5 kg
deadlift: 1x5 90 kg
dips: 2x8 BW+ 8kg

Ik heb vandaag andere schoenen aangedaan om te squatten en ik denk dat het probleem met naar voor leunen grotendeels is opgelost. Alleen in de laatste set had ik er nog last van door vermoeidheid. Ik trainde altijd op oude running schoenen, waardoor mijn hiel blijkbaar te hoog stond. Hoewel de demping er al allemaal uit was door de vele kilometers die ik al op die schoenen gelopen heb, voelde ik dat ik vandaag op platte schoenen met een enkele zool veel stabieler stond. Op mijn eerste opwarmingsset viel ik wel bijna achterover doordat mijn evenwichtsgevoel anders was :o
De squats beginnen nu wel erg zwaar aan te voelen, maar tot nu toe krijg ik het altijd omhoog.

Benchpress ging vlotter dan verwacht. Dit was een evenaring van mijn pr. Vorige maand had ik enorme moeite met dit gewicht, nu was het gewoon zwaar, maar niet zo dat ik dreigde vepletterd te worden.

De deadlifts gingen nog altijd goed. Hier hebben de schoenen ook wel geholpen denk ik, ik voel dat ik nu gemakkelijker op mijn hielen kan duwen. achteraf was ik wel helemaal leeg. ik ben 5 min op een bankje gaan liggen om te bekomen.

Na die recuperatie heb ik nog dips gedaan. dat ging weer goed, het gaat mij veel makkelijker af dan chins.

Ik ben erg tevreden met deze workout.

Ik heb vandaag voor het eerst Rippetoe gedaan. Ik was met een half uurtje klaar.... Stond wel wankel op m'n benen van de Squats :D

Ik had niet echt het idee dat ik me gek had getraind, ondanks dat de laatste set van de oefeningen erg moeilijk gingen.

Doe ik iets fout of is dat normaal ??

De eerste week was ik ook vrij snel klaar. ongeveer 35 min denk ik. Doordat de gewichten redelijk laag zijn heb je niet zoveel rust nodig, dus kan je goed verder doen. nu dat het zwaarder begint te worden heb ik meer rust nodig tussen de sets. Vandaag duurde het bijna een uur geloof ik.

Het feit dat je niet echt voelt dat je traint had ik in het begin ook. Ik was gewend van vooral isolatie oefeningen te doen. Hierbij voel je erg makkelijk een brandend gevoel en een pump. Dat geeft je het gevoel dat je hard hebt getraind. Bij compounds zoals squats heb ik dit niet, waardoor het kan lijken dat je niet genoeg doet. Bij squats heb ik niet zo dat plaatselijke gevoel in mijn benen, maar nu wel een "algemeen gevoel van onbehagen". Mijn lichaam voelt even aan alsof het even niet meer functioneert.
Als jij zegt dat je wankel staat na squats, snap ik dat helemaal, ik heb dat ook.
Zoals je hierboven kunt lezen moest ik na de deadlifts vandaag eventjes bekomen voor ik verder kon.
In het begin is dit een erg makkelijk programma, maar ik begin nu te ondervinden dat dat niet zo blijft. Doe dus gewoon een paar weekjes voort, dan zul je wel voelen wat die zware compounds met je lichaam doen.

Hoe lang ben je nu eigenlijk al bezig met het programma? Ben ook wel benieuwd of je fysiek al verandering ziet

Hoe lang ben je nu eigenlijk al bezig met het programma? Ben ook wel benieuwd of je fysiek al verandering ziet

Dit is de 4e week.

Ik weet niet of ik veel ben bijgekomen, ik zal me morgenvroeg wegen. mijn broeken zitten in elk geval veel strakker rond mijn dijen. Het meest opvallende is dat ik een uitstekende squatkont heb gekregen. Een beetje serena williams-achtig.
In mijn bovenlichaam merk ik niet zo heel veel verandering, mss zijn mijn schouders wel wat voller. Mijn rug is ook dikker aan het worden denk ik.

Terug
Naar boven