XXL Nutrition

Rippetoe oefeningen voor Tieners?

1337Kryptiiq

Novice
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
59kg
Ik stel mij altijd even voor.

Hallo,
Ik ben Danny, en ik ben 14 jaar.

Ik ben nog steeds een beetje nieuw op dit Forum, en heb laatst een vraag gesteld of mijn trainingschema die ik heb gekregen van het fitness centrum oké was, dat was hij dus totaal niet volgens de mensen!
1 iemand had het over Rippetoe. Met al die zware gewichten als ik het goed heb.
Ik hoor veel mensen zeggen, je moet niet zware dingen gaan doen als je 14 bent. Want je lichaam is nog in de groei.
Andere mensen zeggen: Arnold is ook begonnen met body builden toen hij 15 was!
Wat moet ik nu doen? Zou ik inprincipe bezig kunnen gaan met Rippetoe?
En wat voor oefeningen zijn dat dan?
Hoeveel Kilo en hoeveel reps?

Ik ben persoonlijk geen voorstander van apparte trainingsschema's en al helemaal niet van die idioten hype's als rippetoe gewoon normaal trainen zwaar trainen zorgen voor die pomp en gebruik gewoon supersets,dropsets,giant sets,fst-7 en klaar dat rippetoe heeft weer iemand bedacht en dan denken mensen ja dat is goed.

De discussie over het vroege beginnen met trainen bestaat nog steeds en er is ook geen duidelijke conclusie voor. Ikzelf ben wel van mening dat het niet echt verstandig is om op zo'n jonge leeftijd al met zware gewichten te gaan gooien.

Ik denk dat het het beste is als je er voor zorgt dat je een leuke basis opbouwt tot je 15/16 ben. Als ik jou was zou ik gewoon veel op conditie trainen en spieruithoudingsvermogen. Hierdoor kan je praktisch zonder risico trainen, mits je de oefeningen goed doet.

Besef trouwens wel dat arnold een stuk ouder is dan wij, dus dat er toendertijd veel minder wetenschappelijk bewijs was voor de sport.

De discussie over het vroege beginnen met trainen bestaat nog steeds en er is ook geen duidelijke conclusie voor. Ikzelf ben wel van mening dat het niet echt verstandig is om op zo'n jonge leeftijd al met zware gewichten te gaan gooien.

Ik denk dat het het beste is als je er voor zorgt dat je een leuke basis opbouwt tot je 15/16 ben. Als ik jou was zou ik gewoon veel op conditie trainen en spieruithoudingsvermogen. Hierdoor kan je praktisch zonder risico trainen, mits je de oefeningen goed doet.

Besef trouwens wel dat arnold een stuk ouder is dan wij, dus dat er toendertijd veel minder wetenschappelijk bewijs was voor de sport.
Onzin en geen onzin zoiezo een jongen van 14 zal echt geen 100kg benche of 150kg sqauten ikzelf vind dat je gewoon het maximale eruit moet halen 14-15-16 0f 36 jaar dat op halve kracht en veel conditie heeft geen zin als je tenminste spieren op wil bouwen dan he.Op mijn 16de had ik al meer spieren dan andere oudere in de gym die al kuurden maar ging er wel altijd keihard tegenaan die onderzoeken zijn leuk maar je moet zelf aanvoelen wat wel wat niet kan.

Dag 1: borst biceps
- benchpress
- incline dumbbell benchpress
- dumbbell fly
- cable crossover
- barbell curl
- dumbbell curl
Dag 2: benen schouders
- squat
- leg press
- leg extention
- leg curl
- calve raise
- dumbbell press
- lateral raise
- bend over lateral raise
Dag 3: rug triceps
- pullups
- bend over row
- lat pulldown
- pullover machine
- skullcrushers
- dips
- cable pushdown
Deadlift wat 1 van de zwaarste oefeningen is die er bestaat zou ik niet doen totdat een instructeur je hem heel goed uit kan leggen (gevaarlijk indien je hem verkeerd uitvoert).

Alles 3 sets van 8, gewichten kunnen wij nooit weten, dat is gewoon proberen en langzaam verzwaren. Ga met bankdrukken niet 15kg op iedere kant gooien want dat ga je nooit meer omhoog krijgen;)

:)

Laatst bewerkt:

Laatst bewerkt:
Je mag uiteraard er een persoonlijke mening op nahouden, dat hebben we allemaal hier, maar probeer in deze sectie op zijn minst objectief te blijven in het advies en waardeoordelen te beperken. Dat jij het saai vindt is prima maar dat hoeft niet te gelden voor TS, en op gevoel trainen is nogal een breed begrip.
Ja op gevoel is moeilijk uit te leggen maar ik denk dat je zelf altijd het beste aanvoelt wat werkt en wat niet.Is idd voor iedereen anders;)

Laatst bewerkt:
Ja op gevoel is moeilijk uit te leggen maar ik denk dat je zelf altijd het beste aanvoelt wat werkt en wat niet.Is idd voor iedereen anders;)

Ja als de basis er na vele jaren is ingestampt weet je aardig wat voor jou werkt. Maar dan ben je alsnog stuurloos bezig. En mijn god; als het maar lekker voelt. Als een beginneling zo gaat trainen weet je zeker dat hij amper vooruit gaat komen.

Ja als de basis er na vele jaren is ingestampt weet je aardig wat voor jou werkt. Maar dan ben je alsnog stuurloos bezig. En mijn god; als het maar lekker voelt. Als een beginneling zo gaat trainen weet je zeker dat hij amper vooruit gaat komen.
Nou stuurloos zeer zeker niet ik maak nog steeds super progressie die schema's zijn overated ik heb voor elke spiergroep 1 vaste oefening echte massa bouwers zoals bp,dl,sqaut enzo en iedereen gaat vooruit een vooraf bepaalt schema vind ik niks heeft voor mij nooit gewerkt;)

Nou stuurloos zeer zeker niet ik maak nog steeds super progressie die schema's zijn overated ik heb voor elke spiergroep 1 vaste oefening echte massa bouwers zoals bp,dl,sqaut enzo en iedereen gaat vooruit een vooraf bepaalt schema vind ik niks heeft voor mij nooit gewerkt;)

Zou je als beginner niet gewoon bij het begin beginnen met een simpel schema als rippetoe? Het gunstige van dat schema in mijn ogen is de simpelheid en focus op de grote oefeningen.

Ipv gelijk fancy technieken te proberen waar een beginner nog niet echt van profiteren, omdat hij eerst zijn lichaam nog moet leren kennen.

Dat jij lekkerder gaat op een losvaste split als meer gevorderde sporter is logisch, dat ervaar ik zelf ook. Alsnog zie ik ripp als aanrader voor de beginner.

Rippetoe is een goed begin.
Maar ach als je maar progressief de belangrijke compounds doet maakt het verder ook niet veel uit als je wat andere dingetjes wilt proberen voor de variatie.

Als je maar goed die compounds gaat en goed eet ga je goed groeien.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat ik nu gewoon bezig ga met mijn schema die ik heb gekregen van het fitness centrum. En dat ik dan als ik 16 ben bezig ga met Rippetoe, is dat een goed idee?
En als ik gewoon mijn schema volg, krijg ik dan uit einderlijk toch not een '' gespierd '' lichaam?

Ik vind rippetoe ook totaal echt een klote schema geen fl**ker aan.

Je kan dan net zo goed een barbell kopen een rak in elkaar lassen en klaar ben je, nou nou leuke sport.

Split is veel leuker je pakt alle spiergroepen pompt ze 1x per week goed op en krijgen een week rust, perfect!

Bij mij is de lol er snel vanaf met rippetoe en groeide er ook lang niet zo hard op als op een goed 4 daagse split schema :)

Ik snap niet wat iedereen moilijk loopt te doen over rippetie, ik heb er prima op gegained en ing met plezier naar de gym.

arme TS, zijn topic is 'gebrojacked',

anyway, TS: Rippetoe is een super programma om mee te beginnen, op voorwaarde dat je je goed inleest (dwnld het boek en lees dat) want als wij je het programma hier gaan 'spoon feeden' dan ga je er wss wel progressie mee maken, maar niks van opsteken, en zoals iedereen weet (behalve jesse2010) is het mentale aspect van the iron game belangrijker dan het fysieke.

je vindt zelf de bp, dl, sq belangrijk. Als beginner is het toch belangrijk dat je een goede basis aanlegt op de grote 3? Dus dit kan perfect met rippetoe. Zijn er andere mogelijkheden?Waarschijnlijk wel, maar rippetoe is een goed beginnersschema mits de trainee goed ingelezen is.

Rippetoe is een goed begin.
Maar ach als je maar progressief de belangrijke compounds doet maakt het verder ook niet veel uit als je wat andere dingetjes wilt proberen voor de variatie.

Als je maar goed die compounds gaat en goed eet ga je goed groeien.
Met rippetoe kan je wat andere dingetjes uitproberen. Het is eerder een gedachte dan een strict schema waar je je aan moet houden. Wel moet je de grote oefeningen erin houden en als de progressie mindert moet je je focussen op de grote oefeningen.

Ik denk dat ik nu gewoon bezig ga met mijn schema die ik heb gekregen van het fitness centrum. En dat ik dan als ik 16 ben bezig ga met Rippetoe, is dat een goed idee?
En als ik gewoon mijn schema volg, krijg ik dan uit einderlijk toch not een '' gespierd '' lichaam?
Je kan perfect nu met rippetoe beginnen. Ik betwijfel dat je lichaam zal stoppen met groeien. Je zal sterker worden en ook je botten zullen sterker worden. Dus als je wil beginnen met het schema, begin maar! Wil je liever een ander doen, doe het dan. Laat het dan wel eerst eens bekijken hier op het forum (dus als het schema van het fitness centrum afgekeurd is hier op het forum maak je misschien beter een ander).

Ik vind rippetoe ook totaal echt een klote schema geen fl**ker aan.

Je kan dan net zo goed een barbell kopen een rak in elkaar lassen en klaar ben je, nou nou leuke sport.

Split is veel leuker je pakt alle spiergroepen pompt ze 1x per week goed op en krijgen een week rust, perfect!

Bij mij is de lol er snel vanaf met rippetoe en groeide er ook lang niet zo hard op als op een goed 4 daagse split schema :)
Voordat een split effectief is moet je een goede basis hebben imo. Die krijg je niet op 1 2 3 met een split.
Het is niet omdat jij er geen fl**ker aan vindt dat het een klote schema is. Rippetoe is een goede coach en het is een goed schema. Zoals ik al eerder zei is het niet de bedoeling dat je het schema volgt zoals je op het internet vindt. In het begin kunnen je spieren trouwens meer verdragen en hebben ze geen week rust nodig, dus kun je ze meerdere keren per week trainen dus heb je er ook alle baat bij om dit te doen.:) Als je niet goed groeide met rippetoe ligt dit ofwel aan jezelf ofwel aan het feit dat je geen beginner meer was.
Dat een ander schema voor je werkte en je het liever deed is goed mogelijk. Maar rippetoe werkt ook (bewezen door al de succesverhalen) maar niet iedereen doet het waarschijnlijk even graag.

je vindt zelf de bp, dl, sq belangrijk. Als beginner is het toch belangrijk dat je een goede basis aanlegt op de grote 3? Dus dit kan perfect met rippetoe. Zijn er andere mogelijkheden?Waarschijnlijk wel, maar rippetoe is een goed beginnersschema mits de trainee goed ingelezen is.

Met rippetoe kan je wat andere dingetjes uitproberen. Het is eerder een gedachte dan een strict schema waar je je aan moet houden. Wel moet je de grote oefeningen erin houden en als de progressie mindert moet je je focussen op de grote oefeningen.

Je kan perfect nu met rippetoe beginnen. Ik betwijfel dat je lichaam zal stoppen met groeien. Je zal sterker worden en ook je botten zullen sterker worden. Dus als je wil beginnen met het schema, begin maar! Wil je liever een ander doen, doe het dan. Laat het dan wel eerst eens bekijken hier op het forum (dus als het schema van het fitness centrum afgekeurd is hier op het forum maak je misschien beter een ander).

Voordat een split effectief is moet je een goede basis hebben imo. Die krijg je niet op 1 2 3 met een split.
Het is niet omdat jij er geen fl**ker aan vindt dat het een klote schema is. Rippetoe is een goede coach en het is een goed schema. Zoals ik al eerder zei is het niet de bedoeling dat je het schema volgt zoals je op het internet vindt. In het begin kunnen je spieren trouwens meer verdragen en hebben ze geen week rust nodig, dus kun je ze meerdere keren per week trainen dus heb je er ook alle baat bij om dit te doen.:) Als je niet goed groeide met rippetoe ligt dit ofwel aan jezelf ofwel aan het feit dat je geen beginner meer was.
Dat een ander schema voor je werkte en je het liever deed is goed mogelijk. Maar rippetoe werkt ook (bewezen door al de succesverhalen) maar niet iedereen doet het waarschijnlijk even graag.

Weet je wat het is ik heb me basis prima kunnen opbouwen met een split schema, aan een split schema zitten namelijk ook voordelen zoals je leert veel oefeningen te doen, veel vergeten idd deadlift,squat,bench press in hun split schema maar als je die erbij doet kan je ook prima met een split beginnen.

Ik heb al een jaar split achter de rug ( begon met split ) dus ik weet niet anders, heb rippetoe geprobeerd maar ik vind het eerlijk gezegt NIKS aan, daarom je moet gewoon kijken wat je leuk vind en waar je goed op groeit als dat in orde is dan is het goed toch?

En kom op, zeg nou eerlijk die mark rippetoe heeft nou niet echt bepaalt massa gepakt met zijn * super schema * :o

Terug
Naar boven