Nee dat is een rare vergeleiking.
Een bodybuilder die 10x120 bench pressed kan VEEL meer borstspieren hebben dan een powerlifter die 3x200 benched
Mijn vergelIJking is helemaal niet raar. De jouwe eerder wel

Met dezelfde set-rep range heb je grotere spieren met meer gewicht. Dat toon ik aan met mijn vergelijking (vind het nogal vreemd dat je mijn vergelijking raar noemt en dan aankomt met een vergelijking die nergens op slaat).
Dit gezegd zijnde is het dus belangrijk om eerst het gewicht op de grote compounds te verhogen. Met een programma als rippetoe heb je meer progressie dan in een split waar je de spieren maar eenmaal per week aanpakt. In een split doe je ook isolatie, iets dat een beginner niet echt nodig heeft. Groei op de grote compounds en je groeit ook op de isolatie imo.
Omdat een bodybuilder voor massa traint ( hij pakt hierbij ook kracht mee natuurlijk maar focust zich meer op meer herhalingen wat resulteert in meer massa en minder kracht )
Een powerlifter traint gewoon puur voor kracht en massa pakken ze er natuurlijk ook wel bij maar hun focussen zich op pure kracht.
Daarom zou ik ZELF met een split beginnen als je voor massa gaat want je leert allerlei verschillende oefeningen waaronder ook deadlift,bench,squat en nog veel meer oefeningen.
Maar het blijft een welles nietes verhaal.
Ik zeg ook niet dat je met rippetoe niet vooruit gaat maar je gaat meer in kracht vooruit dus ja de keuze is aan jezelf..
Rippetoe kwam ook maar ineens opduiken als een hype en iedereen praat elkaar na terwijl de meeste zelf nog nieteens rippetoe gedaan hebben
Rippetoe kwam niet echt ineens opduiken. Maar hij werd pas bekend nadat hij zijn boek publiceerde, als dat ineens opduiken is ook goed. Maar ongeacht dit, hij blijft een goede coach met een goed boek. Hij is alles behalve een hype. En vele goede coaches loven zijn boek!
En ik denk dat de meeste die hier nu reageren rippetoe wel degelijk hebben gedaan.
Ach heel dat rippetoe is overated heeft geen tot weinig zin gewoon hou je bij de basis en niets anders rippetoe daar ga je vrij weinig van merken ja in het begin maar alle nieuwe dingen helpen maar om nou iemand een schema te adviseren wat nergens op slaat rippetoe dus dan heb ik nog liever een kinderschema werkt net zo hard.
zo een post zonder leestekens is wel wat verwarrend man

vind je nu dat rippetoe een kinderschema is dat nergens op slaat of wat wil je zeggen?
Dit geloof je zelf toch niet he denk je dat er ook maar 1 fatsoenlijke bber is die groot is geworden van rippetoe of het alleen al intresseert hoe het werkt denk het niet lijkt mij dus een fitness hype die weer is nergens op slaat gewoon basis en zwaar en dan bedoel ik coleman achtig zwaar dat werkt
Elke fatsoenlijke bb-er is groot geworden door groot te worden op rippetoe. Arnold Schwarzenegger is groot geworden door te beginnen als PL-er, dus hij zal wel iets gelijkaardigs aan rippetoe gedaan hebben.

Dus het is alles behalve een fitness hype en het bewijst dat een schema als rippetoe een goede basis vormt!
Rippetoe is alles behalve een hype. De split schema's zijn eerder een hype want elke week komen de boekjes met een andere split van de week o.i.d.
Verder is rippetoe niet een schema dat je exact moet volgen. Het is eerder een soort van template, die je aanpast aan je eigen lichaam en noden met het 5x5 principe. Er zijn dus wel degelijk aanpassingen mogelijk.
Verder geloof ik dat het een goede basis heeft voor het bodybuilden omdat het zich concentreert op de grote compounds. En volgens mij is elke grote bodybuilder daarmee begonnen. Je wordt niet groot door isolatie te doen, maar door de compounds!
Het begint hier een beetje uit te draaien op een discussie of rippetoe al dan niet goed is voor massa. Wil je verder discussieren, open dan een eigen topic maar vervuil het topic van ts niet langer
TS zijn vraag was geloof ik of hij met rippetoe kan beginnen.
Ja je kan dat, dat is geen probleem. Lees het boek Starting Strength eens. Krijg je een beter inzicht in het programma en de oefeningen. Het is het lezen zeker waard.
Er zijn ook split schema's mogelijk, die kan je ook doen (persoonlijk raad ik rippetoe aan, maar dat is persoonlijk).
Wil je meer weten over de verschillende trainingsmethodes die er allemaal zijn, lees dan de stickies op dit forum. Heb je nog vragen, stel ze maar