AndroidHealthClinic

Rippetoe oefeningen voor Tieners?

Weet je wat het is ik heb me basis prima kunnen opbouwen met een split schema, aan een split schema zitten namelijk ook voordelen zoals je leert veel oefeningen te doen, veel vergeten idd deadlift,squat,bench press in hun split schema maar als je die erbij doet kan je ook prima met een split beginnen.

Ik heb al een jaar split achter de rug ( begon met split ) dus ik weet niet anders, heb rippetoe geprobeerd maar ik vind het eerlijk gezegt NIKS aan, daarom je moet gewoon kijken wat je leuk vind en waar je goed op groeit als dat in orde is dan is het goed toch?

En kom op, zeg nou eerlijk die mark rippetoe heeft nou niet echt bepaalt massa gepakt met zijn * super schema * :o
De een doet graag splits, de ander doet graag fb:) ieder zijn keuze natuurlijk:) maar het is belangrijk om je eerst te concentreren op de grote compounds, doet er niet echt toe of dit met split of fb gebeurd. Maar rippetoe afraden omdat jij het niets vindt is niet echt een goede reden;) Leg dan het verschil tussen fb en split uit en laat ts zelf kiezen:)

Je moet inderdaad doen wat je leuk vindt, maar er zijn altijd oefeningen die je minder leuk vindt die je toch moet doen;) Dus gewoon zeggen: 'doe wat je leuk vind' is niet echt een optie ;)

en rippetoe zelf hoeft toch niet gespierd te zijn? Je hebt dikke voetbaltrainers, dat wil niet zeggen dat het slechte trainers zijn he;) En het is niet per se het schema zelf, maar de gedachte erachter. Je hele lichaam trainen in 1 sessie met 5x5 als set/rep range. Madcow heeft daar nog mooie artikels over geschreven. Maar als je dit wilt discussieren dan gaat het eerder over split vs fb en ik denk dat dit een eindeloze discussie is.:)

TS begin gewoon met Rippetoe, ik snap niet dat mensen zeggen dat het zo ''leuk'' is om split te doen! Met rippetoe blijf je progresief verhogen dus steeds meer gewicht op die barbell veel mooier werk toch.

Naast dat Rippetoe gewoon voor bijna elke beginner werkt bouwd het gewoon de basis kracht die iedereen moet hebben om aan een split te beginnen. Ik ben van mening als je meer kracht hebt op de grote 3 dat je in alle oefeningen vele male sterker bent!

Met split blijf je ook verhogen hoor ;) anders doe je toch echt iets verkeert :o

De stats in je handtekening zijn oud?
Ja dus? ik ben 2,5 jaar gestopt na een jaar split en ben sinds 1 maand weer bezig ik bouw het rustig op is dat zo erg?

En als je voor massa gaat ( bodybuilden ) hoef je helemaal niet naar gewicht te kijken om te groeien?

Laatst bewerkt:
@tommetje1993 jij leest vaak muscle magazines niet?

Ja dus? ik ben 2,5 jaar gestopt na een jaar split en ben sinds 1 maand weer bezig ik bouw het rustig op is dat zo erg?

En als je voor massa gaat ( bodybuilden ) hoef je helemaal niet naar gewicht te kijken om te groeien?
dit lijkt mij ook fout. Hoe hoger het gewicht hoe groter de spieren. Is gewoon logisch. Iemand die 3x8x100kg bencht zal grotere borstspieren hebben dan iemand die 3x8x60 bencht:)

dit lijkt mij ook fout. Hoe hoger het gewicht hoe groter de spieren. Is gewoon logisch. Iemand die 3x8x100kg bencht zal grotere borstspieren hebben dan iemand die 3x8x60 bencht:)
Nee dat is een rare vergeleiking.

Een bodybuilder die 10x120 bench pressed kan VEEL meer borstspieren hebben dan een powerlifter die 3x200 benched

Omdat een bodybuilder voor massa traint ( hij pakt hierbij ook kracht mee natuurlijk maar focust zich meer op meer herhalingen wat resulteert in meer massa en minder kracht )
Een powerlifter traint gewoon puur voor kracht en massa pakken ze er natuurlijk ook wel bij maar hun focussen zich op pure kracht.
Daarom zou ik ZELF met een split beginnen als je voor massa gaat want je leert allerlei verschillende oefeningen waaronder ook deadlift,bench,squat en nog veel meer oefeningen.
Maar het blijft een welles nietes verhaal.

Ik zeg ook niet dat je met rippetoe niet vooruit gaat maar je gaat meer in kracht vooruit dus ja de keuze is aan jezelf..

Rippetoe kwam ook maar ineens opduiken als een hype en iedereen praat elkaar na terwijl de meeste zelf nog nieteens rippetoe gedaan hebben:o

U
Omdat een bodybuilder voor massa traint ( hij pakt hierbij ook kracht mee natuurlijk maar focust zich meer op meer herhalingen wat resulteert in meer massa en minder kracht )
Een powerlifter traint gewoon puur voor kracht en massa pakken ze er natuurlijk ook wel bij maar hun focussen zich op pure kracht.
Daarom zou ik ZELF met een split beginnen als je voor massa gaat want je leert allerlei verschillende oefeningen waaronder ook deadlift,bench,squat en nog veel meer oefeningen.

Ik zeg ook niet dat je met rippetoe niet vooruit gaat maar je gaat meer in kracht vooruit dus ja de keuze is aan jezelf..

Rippetoe kwam ook maar ineens opduiken als een hype en iedereen praat elkaar na terwijl de meeste zelf nog nieteens rippetoe gedaan hebben:o

Was niet een vraag waar je antwoord op hoefde te geven. Jij mag een split best leuker en beter vinden hoor, maar ga niet rip afzeiken om zijn fysiek. Dat getuigt namelijk niet van intelect. Als jij split zoveel beter vind geef ts dan een voorbeeld van hoe hij zijn split als beginner het best kan aanpakken en stel hem dat voor als 2e optie ipv je subjectieve advies te geven en al het andere advies af te kraken.

Ach heel dat rippetoe is overated heeft geen tot weinig zin gewoon hou je bij de basis en niets anders rippetoe daar ga je vrij weinig van merken ja in het begin maar alle nieuwe dingen helpen maar om nou iemand een schema te adviseren wat nergens op slaat rippetoe dus dan heb ik nog liever een kinderschema werkt net zo hard.

Rippetoe is perfect als beginner.

Volgens mij als je 3xpw squat,dl, mp en benchpress ipv 1xpw dan ga je sneller progressie maken, wat wil zeggen meer gewicht=meer belasting=sneller massa gainen.

Split kan je ook doen, maar dan moet je goed inlezen om er iets fatsoenlijk van te maken en niet te beginnen met al die isolatieshit die je als beginner totaal niet nodig hebt.

Volg beide eens een week en zie waar je je goed bij voelt.;)
Bij mij fullbody > split. Werkt gewoon veel beter waar ik voor train.

• Like
Waarderingen: Guts
Rippetoe is perfect als beginner.

Volgens mij als je 3xpw squat,dl, mp en benchpress ipv 1xpw dan ga je sneller progressie maken, wat wil zeggen meer gewicht=meer belasting=sneller massa gainen.

Split kan je ook doen, maar dan moet je goed inlezen om er iets fatsoenlijk van te maken en niet te beginnen met al die isolatieshit die je als beginner totaal niet nodig hebt.

Volg beide eens een week en zie waar je je goed bij voelt.;)
Bij mij fullbody > split. Werkt gewoon veel beter waar ik voor train.
Dit geloof je zelf toch niet he denk je dat er ook maar 1 fatsoenlijke bber is die groot is geworden van rippetoe of het alleen al intresseert hoe het werkt denk het niet lijkt mij dus een fitness hype die weer is nergens op slaat gewoon basis en zwaar en dan bedoel ik coleman achtig zwaar dat werkt ;)

Dit geloof je zelf toch niet he denk je dat er ook maar 1 fatsoenlijke bber is die groot is geworden van rippetoe of het alleen al intresseert hoe het werkt denk het niet lijkt mij dus een fitness hype die weer is nergens op slaat gewoon basis en zwaar en dan bedoel ik coleman achtig zwaar dat werkt ;)

Ik geloof het wel omdat ik er zelf mee begonnen ben en het voor mij werkte. Het is altijd gemakkelijk iets af te kraken dat je niet kent. Ik heb ervaring met alle twee. Ik train enkel voor kracht, massa hou ik bewust lager. Met rippetoe ben ik op een paar maand 10 kg bijgekomen (noobgains) en m'n squat bijna verdubbeld.

Niet van rippetoe nee, wel van squat, dl, mp, bp.

Ik denk dat jij fullbody wat onderschat, powerlifters doen weinig tot geen isolatie en shit maar als je hun vet stript zitten er toch nette fysieken onder.

Nee dat is een rare vergeleiking.

Een bodybuilder die 10x120 bench pressed kan VEEL meer borstspieren hebben dan een powerlifter die 3x200 benched
Mijn vergelIJking is helemaal niet raar. De jouwe eerder wel:)
Met dezelfde set-rep range heb je grotere spieren met meer gewicht. Dat toon ik aan met mijn vergelijking (vind het nogal vreemd dat je mijn vergelijking raar noemt en dan aankomt met een vergelijking die nergens op slaat).
Dit gezegd zijnde is het dus belangrijk om eerst het gewicht op de grote compounds te verhogen. Met een programma als rippetoe heb je meer progressie dan in een split waar je de spieren maar eenmaal per week aanpakt. In een split doe je ook isolatie, iets dat een beginner niet echt nodig heeft. Groei op de grote compounds en je groeit ook op de isolatie imo.

Rippetoe kwam niet echt ineens opduiken. Maar hij werd pas bekend nadat hij zijn boek publiceerde, als dat ineens opduiken is ook goed. Maar ongeacht dit, hij blijft een goede coach met een goed boek. Hij is alles behalve een hype. En vele goede coaches loven zijn boek!
En ik denk dat de meeste die hier nu reageren rippetoe wel degelijk hebben gedaan.

Ach heel dat rippetoe is overated heeft geen tot weinig zin gewoon hou je bij de basis en niets anders rippetoe daar ga je vrij weinig van merken ja in het begin maar alle nieuwe dingen helpen maar om nou iemand een schema te adviseren wat nergens op slaat rippetoe dus dan heb ik nog liever een kinderschema werkt net zo hard.
zo een post zonder leestekens is wel wat verwarrend man:) vind je nu dat rippetoe een kinderschema is dat nergens op slaat of wat wil je zeggen?

Elke fatsoenlijke bb-er is groot geworden door groot te worden op rippetoe. Arnold Schwarzenegger is groot geworden door te beginnen als PL-er, dus hij zal wel iets gelijkaardigs aan rippetoe gedaan hebben.;) Dus het is alles behalve een fitness hype en het bewijst dat een schema als rippetoe een goede basis vormt!

Rippetoe is alles behalve een hype. De split schema's zijn eerder een hype want elke week komen de boekjes met een andere split van de week o.i.d.
Verder is rippetoe niet een schema dat je exact moet volgen. Het is eerder een soort van template, die je aanpast aan je eigen lichaam en noden met het 5x5 principe. Er zijn dus wel degelijk aanpassingen mogelijk.
Verder geloof ik dat het een goede basis heeft voor het bodybuilden omdat het zich concentreert op de grote compounds. En volgens mij is elke grote bodybuilder daarmee begonnen. Je wordt niet groot door isolatie te doen, maar door de compounds!

Het begint hier een beetje uit te draaien op een discussie of rippetoe al dan niet goed is voor massa. Wil je verder discussieren, open dan een eigen topic maar vervuil het topic van ts niet langer;)

TS zijn vraag was geloof ik of hij met rippetoe kan beginnen.
Ja je kan dat, dat is geen probleem. Lees het boek Starting Strength eens. Krijg je een beter inzicht in het programma en de oefeningen. Het is het lezen zeker waard.
Er zijn ook split schema's mogelijk, die kan je ook doen (persoonlijk raad ik rippetoe aan, maar dat is persoonlijk).
Wil je meer weten over de verschillende trainingsmethodes die er allemaal zijn, lees dan de stickies op dit forum. Heb je nog vragen, stel ze maar;)

pfff, je kent er duidelijk NIKS van, waarom spreek je je dan uit over het onderwerp? Rippetoe's Starting Strength bestaat ondertussen al 30 jaar, dus over een 'hype' spreken is nonsens.

image002b.jpg

Dit is trouwens de man die het 5x5 principe heeft uitgevonden, Reg Park heet hij, en hij heeft Dit resultaat behaald VOOR de tijd dat de eerste steroids gesynthetiseerd werden, en met 5x5 training en veel eten. Dat Jay Cutler groeit met 180kg Deadlifts is alleen te wijten aan een overdadig steroid gebruik, die mannen groeien vaan ONDANKS hun trainingsschema, niet DANKZIJ hun trainingsschema. Met Rippetoe of andere Low Rep Full Body Schema's kan een Natural of chemical atleet enorm veel massa aanzetten, hangt er gewoon vanaf hoeveel je eet, Ik heb een jaar in een Gym getraind met alle isolatieoefeningen onder de zon en HARD! Altijd tot failure, EN met voedingsschema + supplementen, resultaat: 4kg massa. Daarna koop ik een Homegym en zette mij op een madcow 5x5 schema met enkel SQ, BP, DL, MP en BOR, resultaat: 4kg massa in 4maanden!! en dat zonder een bewust voedingsschema en supplementen.

Wat zijn jou stats trouwens?

pfff, je kent er duidelijk NIKS van, waarom spreek je je dan uit over het onderwerp? Rippetoe's Starting Strength bestaat ondertussen al 30 jaar, dus over een 'hype' spreken is nonsens.

image002b.jpg

Dit is trouwens de man die het 5x5 principe heeft uitgevonden, Reg Park heet hij, en hij heeft Dit resultaat behaald VOOR de tijd dat de eerste steroids gesynthetiseerd werden, en met 5x5 training en veel eten. Dat Jay Cutler groeit met 180kg Deadlifts is alleen te wijten aan een overdadig steroid gebruik, die mannen groeien vaan ONDANKS hun trainingsschema, niet DANKZIJ hun trainingsschema. Met Rippetoe of andere Low Rep Full Body Schema's kan een Natural of chemical atleet enorm veel massa aanzetten, hangt er gewoon vanaf hoeveel je eet, Ik heb een jaar in een Gym getraind met alle isolatieoefeningen onder de zon en HARD! Altijd tot failure, EN met voedingsschema + supplementen, resultaat: 4kg massa. Daarna koop ik een Homegym en zette mij op een madcow 5x5 schema met enkel SQ, BP, DL, MP en BOR, resultaat: 4kg massa in 4maanden!! en dat zonder een bewust voedingsschema en supplementen.

Wat zijn jou stats trouwens?

Wat een skinnyboy is die 5x5 boy.

Wat zijn je stats tommetje?

Terug
Naar boven