AndroidHealthClinic

ronde schouders

Charlie2

Dutch Bodybuilder
Waardering
23
Lengte
1m63
hey iedereen,

ik train al een jaar of 5 en mijn doel is (naast algemeen een mooi fysiek te hebben) vooral om mooie ronde schouders te krijgen. Ik train normaal gezien 1 à 2 spiergroepen per training en doe mijn schouders 1x per week waarbij ik start met compoundoefening zoals vb. military press en daarnaast aandacht besteed aan elke schouderkop (anterior, posterior, lateral deltoid). Ik doe ongeveer 5 à 6 oefeningen met 4 sets van ong. 12-15 herhalingen en dikwijls bij de laatste set nog een dropsetje erachteraan.

Het lukt mij maar niet om mijn schouders ronder te krijgen, hoeveel side raises ik ook doe...
Heeft iemand tips voor die mooie ronde schouders??

Ik heb telkens ook het gevoel dat ik teveel traps meeneem bij die side raises (hoewel ik geen te zware gewichten gebruik).

Wegens een gebroken kuitbeen kan ik trouwens nu enkel zittend oefeningen doen.

Alle tips zijn welkom!! (oefeningen, reps, sets,...)

alvast bedankt!

Hoeveel kcal eet je boven onderhoud?

• Topic Starter Topic Starter
goeie vraag, ik probeer eigenlijk op of onder onderhoud te eten voor vetverlies...(als het lukt een 300kcal onder onderhoud)

Dan is het toch logisch dat je niks of nauwelijks groeit? Om te groeien moet je boven onderhoud eten.

ik had het nog nooit zo bekeken...mijn vetpercentage is in feite nog steeds vrij hoog (rond de 24-25%) en ik wou vooral vet verliezen en vermoedde dat die schouders er dan wel zouden doorkomen, omdat het vetlaagje errond zeg maar zou verdwijnen...
In feite is het inderdaad simpel...:o:o:o

Ik heb wel schrik om boven onderhoud te gaan eten, maar het is misschien wel eens de moeite om te proberen dit voorjaar (eens ik uit het gips ben welteverstaan).

Nog andere tips qua oefeningen?
Al bedankt voor de hulp trouwens!

Voor herstel zou ik sowieso niet onder onderhoud gaan zitten, werkt niet echt mee aan het herstel en je verliest er na langere tijd ook spieren mee, omdat je bepaalde oefeningen niet goed kan doen.

Oefeningen voor massa op de schouders heb ik weinig verstand van, misschien dat een van de meelezers er wat over kan zeggen ;)

5 á 6 oefeningen alleen voor je schouders (of een willekeurige spiergroep) is ook wel erg veel. Ik wil niet per se zeggen dat het schadelijk is maar helpen doet het ook niet echt.

Je kan ook eens proberen om van 12-15 herhalingen per set eens naar 10 of 8 of eventueel zelfs lager te gaan en het gewicht te verhogen. Vereiste bij hoog gewicht is wel echt een nette uitvoering, het is makkelijker om jezelf te blesseren.

En je traps laag houden, probeer je schouderbladen naar elkaar toe te bewegen, dan kunnen je traps sowieso veel minder meedoen. Als dat niet lukt dan isolatie gaan doen voor spieren rondom schouderbladen en bij deze oefeningen wat lager in gewicht gaan zitten.

Verder overigens ook eens met opmerkingen over meer eten.

Laatst bewerkt:
delts worden indd ronder als je vet verliest, mits je een goeie basis hebt. Op de foto's lijk je die wel te hebben!

Wat je nog qua training kan doen is starten met een isolatie oefening zoals side raise (zodra je kan staan zou ik daar leaning Low pulley lateral raise aan toevoegen) en daar bent over flys achteraan (dan wel zittend). Training afmaken met zoiets als Arnold press waarbij je de beweging kort houd (spanning op de schouders houden).

Als je het gevoel hebt dat je traps mee doen dan is dat vermoedelijk ook het geval. Maak de beweging niet te hoog en blijf je concentreren op je schouderklop (de excentrische beweging extra rustig uitvoeren helpt ook enorm).

Een optie is om schouders 2 x p. week te trainen en deze voorrang te geven in je training (wel volume wat lager houden). Om te groeien moet je indd meer eten.

Hopelijk kun je hier wat mee:)

Goeie tips, bedankt!!!

Is voor een heel groot deel gewoon genetisch. Als je na 5 jaar trainen nog geen 'ronde' schouders hebt dan zit het er waarschijnlijk ook niet in tenzij je de desbetreffende oefeningen al die tijd fout hebt gedaan. Voor sommige groepen heb je gewoon aanleg om te groeien en sommige weer wat minder.

met AAS kun je wel het eea forceren ivm hoge hoeveelheid androgene receptoren in die regio maar dat ligt niet op je pad denk ik zo

Zoals GPRO al zegt is het vooral genetisch, na een jaar training staken mijn schouders er al bovenuit.
Zelf zou ik vooral focussen op side raises en dan verschillende varianten. Wat ik een fijne vind is cable side raises, pak een gewicht waar je max 10/12 herhalingen mee kan doen en ga dan tot falen (dus 10/12) dan andere hand, dan weer andere hand tot falen, etc tot je 50 herhalingen per hand hebt behaald.

Probeer verschillende varianten van side raises, zoals op bankje zittend en dan een kleine twist bij het omhoog brengen van het gewicht dat je eindigt met je pink omhoog, dat je het idee hebt dat je een glas leeg giet zeg maar.

Zou eens flink gewicht overhead gaan drukken ipv al die lichte side raises

Er staat toch dat ze start met military presses...

Het is een groot deel aanleg. Focussen op rear en side delts wil ook nog wel helpen. Fronts pak je over het algemeen al genoeg mee en doen minder voor de vorm.

Bij mij worden ze duidelijk groter en gedefinieerder door vormen van cleans&presses. Dan heb je bovendien gelijk een hele range aan spieren en bewegingen te pakken.

---------- Toegevoegd om 15:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:44 ----------
Oh, en inderdaad aantal reps wat verlagen!

Helaas zijn ronde schouders vaak inderdaad deels genetisch bepaald. Echter als je onder onderhoud eet zul je ook niet ronde schouders op gaan bouwen. Mocht je al goede ronde schouders hebben dan kunnen ze natuurlijk wel beter zichtbaar worden als je vetpercentage lager wordt.

Is voor een heel groot deel gewoon genetisch. Als je na 5 jaar trainen nog geen 'ronde' schouders hebt dan zit het er waarschijnlijk ook niet in tenzij je de desbetreffende oefeningen al die tijd fout hebt gedaan. Voor sommige groepen heb je gewoon aanleg om te groeien en sommige weer wat minder.

met AAS kun je wel het eea forceren ivm hoge hoeveelheid androgene receptoren in die regio maar dat ligt niet op je pad denk ik zo

Jouw delts zijn ook gewoon puur genen toch?

toch?
:trollface:
eigenlijk ben ik gewoon jelly

bedankt voor de tips. Ik zal alleszins wat gaan lager in reps gaan zitten en eens ik uit het gips ben en weer voluit kan trainen, ga ik eens bij de coach van mijn man voor een op maat gemaakt voedings- en trainingsschema.

Raden jullie nu aan om te starten met compoundoefeningen zoals presses of net niet?
Wat met upright rows? Vind dat meestal ook een goede oefening, zou die er kunnen bijgooien ovv upright row + press.

Toch een beetje een troost dat het ook genetisch wel wat bepaald is...

Terug
Naar boven