Wat voor mij heel erg geholpen heeft voor schouders is het afstappen van zware gewichten en gewoon écht licht gaan trainen en keihard knijpen. Zojuist schouders getraind, front raises pak ik niet zwaarder dan 16kg en side raises niet zwaarder dan 14. Probeer gewoon echt je hele beweging te controleren: rustig omhoog halen vanuit stilstaande positie en het gewicht ook rustig laten zakken.
Zou je voor de front gewoon dumbbell press en underhand front raises aanraden.
Wat betreft borst: bij mij kwam het na verloop van tijd zelf. Borst heeft anderhalf jaar echt flink achtergelopen, heeft een groeispurt genomen toen ik overgestapt ben op het 'knijpen' en focussen en is nu langzaam aan aan het bijtrekken. Dus eigenlijk zelfde verhaal.. Focus je tijdens de oefening 100% op de spier, de enige gedachte in je kop moet eigenlijk de spier die je target zijn. Dan haal je, naar mijn mening, het maximale resultaat. "The mind needs to imagne what the body needs to look like" ofzoiets is een uitspraak van Arnold, ik heb het ter harte genomen. En tja, wat betreft oefeningen.. Probeer eens one hand dumbbell press erin te gooien. Goede manier ook om de focus op je spieren te oefenen. Weet niet hoe je schema er nu uitziet, maar wat ik zelf hanteer is een vorm van bench, een vorm van db press en incline flyes. Daarnaast dan nog één kabel en machine oefening die om de twee maanden veranderen.