XXL Nutrition

Rust momenten tussen je reps door

Bij bijv. leg press kan het helpen om even 2 seconden rust te pakken met je benen gestrekt voor die laatste paar herhalingen. Als ik die rust dan niet zou pakken zou ik gewoon eerder failen. ;)

Je kan ook met je handen op je knieën duwen en nog een paar negatieve herhalingen maken.

Huh dus ik doe al maanden pull-ups? Faal..

Ik voer het zo uit en op deze site heet het wide arm chin up. Snap het niet echt..

wide-arm-chin-up.jpg

http://www.criticalbench.com/exercises/wide-arm-chin-up.htm

Hierbij werkt je rug vooral mee, je hebt ook wel je biceps nodig maar de target is toch je rug/lats. Bij chin-ups, palmen naar je toe, zijn het je biceps die vooral het werk doen!

Hierbij werkt je rug vooral mee, je hebt ook wel je biceps nodig maar de target is toch je rug/lats. Bij chin-ups, palmen naar je toe, zijn het je biceps die vooral het werk doen!

Dus meer lats-> Dit plaatje.
Meer bicep en minder lats-> Andersom handen.

Correct me if i am wrong.

De eigenaar van de gym waar ik train vertelde me dat het beter is om er spanning op te houden.
Ik trainde op dat moment mijn biceps met de cable curl,
als je met de cable curl meer naar achteren gaat staan dan houd je continu spanning op je biceps waardoor
de oefening wel een stuk zwaarder wordt ;), hierdoor zul je wel wat moeten zakken qua gewicht haha :P

Ik vind het fijner werken iig, maar dat is ieder voor zich denk ik.
Succes

De eigenaar van de gym waar ik train vertelde me dat het beter is om er spanning op te houden.
Ik trainde op dat moment mijn biceps met de cable curl,
als je met de cable curl meer naar achteren gaat staan dan houd je continu spanning op je biceps waardoor
de oefening wel een stuk zwaarder wordt ;), hierdoor zul je wel wat moeten zakken qua gewicht haha :P

Ik vind het fijner werken iig, maar dat is ieder voor zich denk ik.
Succes

met de cable houd je sowieso altijd meer spanning op je biceps/andere spieren. Wel handig.

Denk dat het verschilt per oefeningen, bij sommige oefeningen is het zwaarder om spanning te houden, en bij anderen is het zwaarder om opnieuw spanning op te bouwen.

met de cable houd je sowieso altijd meer spanning op je biceps/andere spieren. Wel handig.

Als je gewoon dichtbij het katrol gaat staan dan heb je op het laagste punt totaal geen spanning op je biceps. Als je verder naar achteren gaat staan dan kan je niet laag genoeg gaan zodat de spanning eraf gaat, tenzij je je armen kan dubbelvouwen ofzo ^^, in dat geval bezoek het ziekenhuis.

Grote vraag is wat geeft meer resultaat, constante spanning+lager gewicht of geen constante spanning met een hoger gewicht.

Zelf kies ik voor optie twee.

Als je trouwens niet kan kiezen ga dan voor de tussenoplossing, anderhalvers (of eeneneenkwarters). Gewoon het gewicht helemaal laten zaken => half/kwart weer omhoog brengen => helemaal zakken => helemaal omhoog => enz

Voor de constante spanning aanhangers, je kan wat flyes betreft ook bovenaan de dumbbells ze hard mogelijk tegen elkaar duwen waardoor je een isometrische belasting aan de beweging toevoeg.

Grote vraag is wat geeft meer resultaat, constante spanning+lager gewicht of geen constante spanning met een hoger gewicht.

Zelf kies ik voor optie twee.

Als je trouwens niet kan kiezen ga dan voor de tussenoplossing, anderhalvers (of eeneneenkwarters). Gewoon het gewicht helemaal laten zaken => half/kwart weer omhoog brengen => helemaal zakken => helemaal omhoog => enz

Voor de constante spanning aanhangers, je kan wat flyes betreft ook bovenaan de dumbbells ze hard mogelijk tegen elkaar duwen waardoor je een isometrische belasting aan de beweging toevoeg.

Dus de dumbeLls tegen elkaar aan drukken, zodat ze elkaar raken? Zorgt dat voor spanning?

Dus de dumbeLls tegen elkaar aan drukken, zodat ze elkaar raken? Zorgt dat voor spanning?

Ik vind van niet, als je het over een dumbbell bench press hebt. Je pecs zijn niet zo gespannen in de toppositie, tenzij je ze hard opspant, maar dan neemt dat je concentratie weg van prestatie. Uiteindelijk denk ik niet dat er iets beter is en iets minder goed behalve de logische dingen.

Ik vind van niet, als je het over een dumbbell bench press hebt. Je pecs zijn niet zo gespannen in de toppositie, tenzij je ze hard opspant, maar dan neemt dat je concentratie weg van prestatie. Uiteindelijk denk ik niet dat er iets beter is en iets minder goed behalve de logische dingen.
+1 als je hier te hard een beweging gaat forceren gaat het imho ten kosten van de oefening.
Dus keep it natural.

Persoonlijk vind ik het bij bijna alle oefeningen fijner om dat rustmoment WEL te pakken zodat je meer gewicht kan nemen en een volledige rom hebt.
De inspanning per rep lijkt me dan hoger liggen.

Al is het natuurlijk nooit slecht om e.e.a. een keer af te wisselen.

Het is erg tegenovergesteld....

Bij pushoefeningen dien je een lager gewicht te gebruiken bij constante spanningen (dus zonder locken) denken aan bench, squat, shoulder press, dips... allemaal veel zwaarder als je constante spanning houdt... daarom squat ik tegenwoordig ook met 25% minder gewicht zonder mijn knieën te strekken (ego lekker thuis laten)

Daarintegen zijn Pull oefeningen, zoals deadlift, pullups, en barbell rows, een STUK zwaarder als je steeds vanuit een dood punt begint. (10x150kg deadliften met een echte DEADstop onder, zal stukken zwaarder zijn dan deadlift met een 'touch and go'') zelfde geldt voor pull ups. Helemaal ''dood'' hangen onderin (0,5-1sec rust) is echt stukken zwaarder...

Het is erg tegenovergesteld....

Bij pushoefeningen dien je een lager gewicht te gebruiken bij constante spanningen (dus zonder locken) denken aan bench, squat, shoulder press, dips... allemaal veel zwaarder als je constante spanning houdt... daarom squat ik tegenwoordig ook met 25% minder gewicht zonder mijn knieën te strekken (ego lekker thuis laten)

Daarintegen zijn Pull oefeningen, zoals deadlift, pullups, en barbell rows, een STUK zwaarder als je steeds vanuit een dood punt begint. (10x150kg deadliften met een echte DEADstop onder, zal stukken zwaarder zijn dan deadlift met een 'touch and go'') zelfde geldt voor pull ups. Helemaal ''dood'' hangen onderin (0,5-1sec rust) is echt stukken zwaarder...

Beste post van dit topic.

Als je de dumbbells zo hard mogelijk tegen elkaar druk dan is dan een isometrische belasting/spanning.

Zelf doe ik het niet, maar het zorgt er wel voor dat er geen "döod"punt ontstaat.

Je verliest dus echt bijna geen spanning als je je laat uithangen he. Je lats worden veel harder geraakt als je laat hangen. A stretched muscle is a recruited muscle. Verder gebruik je ook minder momentum. Ik ben niet voor half assed chin ups en dan denken dat je sterk bent.

^ Dit is trouwens het juiste antwoord...

Bij biceps/rug oefeningen is het net de bedoeling dat je goed stretcht, en daar 'rust' je niet mee, het maakt het enkel zwaarder.
Dus volledig laten uithangen!

Bij bench press het gewicht omhoog houden is dus geen stretch maar een rust periode.

Doe het vaak bij lat pull down.
even 3 sec laten hangen dan kan je nog 1 rep eruit halen

Terug
Naar boven