Fitness Seller

Rust tussen sets in relatie tot groei

3XL zei:
Ik heb het zo snel niet bij de hand, maar heb onlangs een onderzoek zitten lezen waaruit naar voren kwam dat rusten tot je hartslag onder de 100-105 kwam debeste resultaten leverde.

En het fosfaatsysteem dan?

maniac zei:
Maar ik vind het langere rust verhaal aannemelijker klinken. Fysiologisch gezien klopt het ook als je kijkt naar het anaeroob systeem en hoelang het duurt voordat dat herstelt.

fysiologisch klopt het ook dat als je een kwartier rust je ook uitgerust bent, toch rust je geen kwartier tussen setjes. Het is ook waar dat als je de tijd verminderd je de intensiteit v/d training verhoogd. Misschien zal het getilde gewicht ook wel verminderen, maar het gaat erom je lichaam iets voorbij de grens van de vorige keer te krijgen en dat kan ook met 1 minuut rust. Ok squat neem ik zelf ook 2 min omdat je hartslag super hoog is. Maar feit is dat als je altijd lange rust hebt je ook minder spierconditie opbouwt en dus de rust ook meer nodig hebt. 4 minuten rust vind ik powerliften

dus jij denkt dat powerliften enkel verschilt van bodybuilding door de rustperiodes? Dus moest een bodybuilder nu in zen splitschema langere rustperiodes pakken is ie aan het powerliften ??? Give me a break ...

niet alleen door de rustperioder maar ook door t rep volume, onder andere

ja weet ik ook wel mogitu, maar was ff in ironische bui :D

Kan me wel in het artikel vinden. Ik neem altijd zo'n 2 tot 4 minuten rust tussen zware sets en daar voel ik me goed bij. Als ik vanwege tijdgebrek eens minder rust kan pakken, dan uit dat zich bij mij meteen in drastisch minder herhalingen dan de vorige set.

Wakaera zei:
dus jij denkt dat powerliften enkel verschilt van bodybuilding door de rustperiodes? Dus moest een bodybuilder nu in zen splitschema langere rustperiodes pakken is ie aan het powerliften ??? Give me a break ...

We weten allebei dat de meesten hier groter zouden zijn moesten ze wat minder musclemags lezen en wat meer powerlift-principes benutten, ik denk dat jij dat wel bewezen hebt als je niet over je persoonlijke stats gelogen hebt

hoe kan ik liegen, je kan mijn stats gewoon vinden op wedstrijdresultaten, en mijn massa groei kun je zien op mijn site :)

Hehe voor een keer dat ik is positief ben, was dus weldegelijk positief bedoelt en ik insinueerde helemaal niet dat je loog over je stats :)

Moen zei:
Hehe voor een keer dat ik is positief ben, was dus weldegelijk positief bedoelt en ik insinueerde helemaal niet dat je loog over je stats :)
ah geeft niet, lukt je wel nog een keer positief te zijn, gewoon blijven proberen ;)

hehe maar on-topic: ik ben idd ook van mening dat je met een aangepaste powerlifting methode veel meer spiergroei kan stimuleren dan met een gewoon split schema.

hehe maar on-topic: ik ben idd ook van mening dat je met een aangepaste powerlifting methode veel meer spiergroei kan stimuleren dan met een gewoon split schema.

Wat heb je dan precies in gedachten mijn vriend? :)

Ik denk dat je zelf het beste voelt wanneer je weer een set kan doen. Dit zal bij bv. squatten langer duren dan bij de biceps. Ik geloof dat het de bedoeling is zoveel mogelijk intensiteit in een oefening te pompen. Dit bereik je door je aantal oefeningen en sets te beperken en je volledig op die ene set te concentreren. Ik zie schema's waarin bv. 5 oefeningen van 4 sets biceps zitten, gekkenwerk. Je ziet dan ook dat ze zichzelf sparen omdat ze nog zoveel oefeningen moeten doen. En zich maar afvragen waarom ze niet groeien. Een massaschema van Aceto praat over 12 - 16 sets voor grote en 6 - 9 sets voor kleine spiergroepen. Met een goeie split hoeft dit dus niet langer dan 45 min te duren en kan je je toch oppeppen voor de volgende set. Met een rust van 1 a 2 minuten ben je er dan helemaal klaar voor.

Cool stuk door Chris Aceto!!

Maar als je persoonlijk met andere rust periodes meer resultaat haalt moet je dat blijven doen natuurlijk. Maar ik denk dat Chris het vast juist heeft, dat had hij ook betreft voeding bij mij.

g-men zei:
fysiologisch klopt het ook dat als je een kwartier rust je ook uitgerust bent, toch rust je geen kwartier tussen setjes. Het is ook waar dat als je de tijd verminderd je de intensiteit v/d training verhoogd. Misschien zal het getilde gewicht ook wel verminderen, maar het gaat erom je lichaam iets voorbij de grens van de vorige keer te krijgen en dat kan ook met 1 minuut rust. Ok squat neem ik zelf ook 2 min omdat je hartslag super hoog is. Maar feit is dat als je altijd lange rust hebt je ook minder spierconditie opbouwt en dus de rust ook meer nodig hebt. 4 minuten rust vind ik powerliften

De intensiteit verhogen door de rusttijden te verkorten kan, maar als daar tegenover staat dat de gewichten minder zwaar zijn heb je de intensiteit dan echt verhoogd??

En een kwartier rusten is wel erg overdreven, als je kijkt naar onze powerlifters dan weet je dat 2-4 minuten al genoeg zijn.

Als je nu met meer rust meer gewicht kunt pakken en daardoor je spieren meer schade kan toebrengen, wat is dan beter?

maniac zei:
De intensiteit verhogen door de rusttijden te verkorten kan, maar als daar tegenover staat dat de gewichten minder zwaar zijn heb je de intensiteit dan echt verhoogd??

En een kwartier rusten is wel erg overdreven, als je kijkt naar onze powerlifters dan weet je dat 2-4 minuten al genoeg zijn.

Als je nu met meer rust meer gewicht kunt pakken en daardoor je spieren meer schade kan toebrengen, wat is dan beter?

hier ben ik het helemaal mee eens!!

Niemand neemt een kwartier rust..dus dat is een k*targument, want dan zou je het ook om kunnen draaien: ipv 1 minuut rust zou je dan 10 seconden rust kunnen nemen voor extra intensiteit (volgens g-men's beredenering dan). Of je zou helemaal geen rust kunnen nemen voor een "nog hogere" intensiteit.

Ikzelf ben het eens met dat artikel van aceto. Ik rust op gevoel, en meestal kom ik dan uit tussen de 2 en 4 minuten, afhankelijk van de spiergroep. Als ik minder rust, dan voelt een workout misschien zwaarder aan (dus lijkt de intensiteit hoger), maar dit komt vooral door melkzuur. De gewichten die je dan kunt gebruiken dalen drastisch.

Mijn ervaring zegt ook dat ik beter reageer op langere rustperiodes (en dus zwaardere gewichten).

Maar ja, je moet doen wat je zelf fijn vindt. Er zijn zat mensen die gewoon niet lang kunnen rusten, en zo snel mogelijk een nieuwe set willen beginnen.

de west-side template, maar beetje hoger in reps gaan en meer isolatie oefeningen

Geef even concrete voorbeelden als je wil, snap het verband niet tussen powerliften en hoger gaan in reps en meer iso's.

Je hoeft niet per se op een powerlift-programma te gaan trainen maar neem een aantal principes ervan over en werk systematisch naar doelen toe, de reden waarom veel van die jonge powerliftknaapjes veel gains maken is omdat ze gestructureerd naar doelen toewerken en voor zware gewichten gaan.

Heel veel bodybuilders doen maar wat met als credo 'zolang je maar volledig verzuurd bent en je spieren verdoet aanvoelen' ofzo

Ik heb zelf ook die fout gemaakt en tenzij je echt aanleg hebt en/of gebruikt werkt dat niet

de leeuw zei:
Geef even concrete voorbeelden als je wil, snap het verband niet tussen powerliften en hoger gaan in reps en meer iso's.

Wel je houd de max effort en dynamic effort dagen en oefeningen, maar gaat voor nevenoefeningen wat hoger in reps :) Zo train je zowel kracht als massa

Terug
Naar boven