Over de nationaliteit van 3e generatie Marokkaanse jongeren is nog wel het nodige te zeggen, als je dan toch werkelijk helemaal naar de vorm wilt terug gaan. Ik meen namelijk dat alle Marokkanen standaard een paspoort krijgen, of ze nou wel of niet in Marokko wonen (en of ze nu willen of niet). Derhalve heeft volgens mij het gros van alle Marokkanen in Nederland ook een Marokkaans paspoort en hebben ze dus een dubbele nationaliteit. Overigens heb je wel gelijk dat Racisme een breder begrip is dan aangegeven, maar ik heb dan ook simpelweg deze draai eraan gegeven om het duidelijk te houden. Raciaal is niet hetzelfde als Ras.
Verder: Klinkklare nonsens broeder. Je maakt mij niet wijs dat ze zelf niet in de hand hebben dat ze oververtegenwoordigd zijn in de lage sociaal-economische klasse. Iedereen heeft in Nederland de gelegenheid om wat van zichzelf te maken. Sommigen lukt dat ook gewoon, zoals die groep Marokkanen die wel zn zaakjes voor elkaar heeft. Ze gooien zelf met de pet naar het onderwijs, stellen zich veelal vijandig op en maken vaak hun school niet af. Dat doen ze echt helemaal zelf. De reputatie die ze landelijk inmiddels hebben, hebben ze ook geheel zelf in de hand gewerkt. Ik kan me nog goed herinneren dat Turken en Marokkanen vroeger over 1 kam gescheerd werden, maar inmiddels maakt vrijwel iedereen onmiddelijk de distinctie (zelfs hier in dit topic). Als al dat hangtuig per direct zichzelf in zouden zetten om de maatschappij te verbeteren dan zou men binnen een paar jaar helemaal van dat stigma af kunnen zijn. Maar dat doen ze niet, want "ghetto is stoer jeweetzelluuuuuuuf".
Al dat gelul over white collar crime doet er echt geen moer toe en is allemaal bedoeld om af te leiden van de feitelijke problemen. De boel te verdoezelen, goed te praten, te sussen en vooral natuurlijk de vinger te kunnen wijzen naar die paar procent van de Nederlanders die wel hard werkt en wel goed verdiend. Ga je schamen man.