Dankzij Martin Seelaar heeft een 22-jarige vrouw afgelopen weekeinde ternauwernood een steekpartij in...
Rotterdam overleefd. ,,Hij stak als een bezetene in op haar hals. Als ik niets had gedaan, was die arme vrouw nu misschien wel dood geweest.’’
Martin Seelaar, een 37-jarige bouwvakker uit Rotterdam Blijdorp, greep zaterdag als eerste in toen pal voor zijn huis een man zijn ex-vriendin stond te bewerken met een mes. Gewoon, buiten, op klaarlichte dag. ,,Ik dacht eerst dat het om een simpel opstootje ging, totdat ik vanuit mijn raam een zwaar bebloede vrouw zag. Ik ben meteen naar buiten gerend om die vent in zijn zij te schoppen. Het was alsof hij stijf stond van de drugs: hij bleef maar doorgaan met steken, ondanks dat ik flink schopte. Later schoot een man mij te hulp en weer later nog een man. Met zijn drieeën hebben we de messentrekker kunnen overmeesteren.’’
Een kwartier nadat Seelaar de 22-jarige vrouw te hulp schoot, arriveerde de politie om de 35-jarige dader in de boeien te slaan. De vrouw is, blijkens een reactie van haar ouders op de webpagina van deze krant, overgebracht naar het Erasmus-ziekenhuis in Rotterdam. ,,Artsen hebben daar na acht uur opereren het leven van onze dochter gered.’’ En de dader? Hij zit in voorarrest, op verdenking van poging tot moord. Ingewijden zeggen dat de man lange tijd heeft gewerkt in een Schiedams restaurant waar hij met zijn handen niet kon afblijven van het vrouwelijk personeel. Hij had tot twee weken terug nog een relatie met de vrouw die hij heeft neergestoken op het Walenburgplein.
Seelaar zegt over de achtergronden van het tweetal niks te weten. ,,Toen die vrouw daar op de grond lag, heb ik haar nog wel ‘ik houd van je, ik houd van je’ horen roepen - gevolgd door ‘help me, help me!’. Ik zie het als mijn burgerplicht iemand in nood te helpen, los van wat er is voorgevallen. Ik heb me in een flits afgevraagd of het niet gevaarlijk was om in te grijpen, maar dan zie je zo’n vent tekeer gaan en dan laat je die gedachte meteen varen. Althans, ik.’’ Seelaars vriendin Yvet zegt ‘enorm trots’ te zijn op haar lief. ,,Maar ook de vrouw die het slachtoffer bijstond tot de politie kwam, is een kanjer.’’
De redder zegt de afgelopen dagen ‘niet echt lekker’ te hebben geslapen, maar is blij te horen dat de vrouw het drama heeft overleefd.