XXL Nutrition

Seated Dumbell Shoulder Press.

• Topic Starter Topic Starter
Persoonlijk prefereer ik de wide upright row boven db lateral raises als het gaat om kracht en massa opbouw in de medial delts.
Wat wel héél belangrijk is dat je hem goed uitvoert. In een bepaald opzicht maak je namelijk een zelfde soort beweging als bij de DB raises.

De reden waarom er ook heel veel negativiteit is rondom upright rows, is omdat ze vaak op een manier worden uitgevoerd die schouderproblemen veroorzaakt: Veel te smalle greep en het naar achteren draaien van de bovenarmen (externe rotatie) bij het opkomen. Dit is een eersteklas ticket naar problemen met de rotator cuff.

In mijn optiek laat dit filmpje de veilige en correcte vorm zien:

Wat betreft oefeningen selectie....
Als ik écht minimaal 3 oefeningen zou moeten kiezen voor de ontwikkeling van de schoudergordel, dan zou ik dit selecteren:

- shoulder press (met barbell of dumbells als barbell niet gaat)
- wide grip upright rows (met barbell of dumbells als barbell niet gaat)
- face pulls

Als er daarnaast tijd en energie over is binnen je schema, zou ik verder nog lateral raises en bent lateral raises,

Op die twee oefeningen zou ik de db en kabel varianten gewoon zo nu en dan afwisselen.

Dit is mijn doel: ik wil echt hele grote/superwijde schouders krijgen!
Wat denk je van deze schouder-workout.

Eerst doe ik een goede Warming Up, en daarna begin ik met de volgende oefeningen:
*Standing Barbell Military Press,
*Seated Dumbell Shoulder Press,
*Barbell Wide Grip Upright Row,
*Dumbell Side Raises,
*Rear Delt Oefening.

Eerst doe ik een goede Warming Up, en daarna begin ik met de volgende oefeningen:
*Dumbell Side Raises,
*Rear Delt Oefening.

Lijkt me prima, het enige wat ik me afvraag is waarom je 2 soortgelijke presses doet.
Is er een detail verschil met wat je probeert te bereiken met de staande MP en de zittende DB press?

Lijkt me prima, het enige wat ik me afvraag is waarom je 2 soortgelijke presses doet.
Is er een detail verschil met wat je probeert te bereiken met de staande MP en de zittende DB press?
Ik zit te twijfelen, zou ik ze allebei gaan doen in een workout, of kan ik het beste gewoon 1 kiezen?
Welke zou daarom BETER zijn om grote/wijde schouders te krijgen?

De Standing Barbell Military Press?
Of de Seated Dumbell Shoulder Press?

Ik kom net van de sportschool, en een Personal Trainer zegt tegen mij: je moet niet 2 press oefeningen gaan doen in 1 workout, je moet er gewoon 1 uitkiezen. Volgens die persoon is de: Standing Barbell Military Press, dan het beste. En dan hoor ik later weer van iemand anders dat de Seated Dumbell Shoulder Press beter is dan de Standing Barbell Military Press.

Maar met de Seated Dumbell Shoulder Press heb je de ellebogen naast je lichaam, dus de Medial Head (zijkant van de schouder) word dan meer getraind toch? En met de Standing Barbell Military Press heb je de ellebogen voor je lichaam, dus dan word de Anterior Deltoid (voorkant van de schouder) meer getraind?

Echt lastig om een keuze te maken tussen de 2 oefeningen!

Ik zit te twijfelen, zou ik ze allebei gaan doen in een workout, of kan ik het beste gewoon 1 kiezen?
Welke zou daarom BETER zijn om grote/wijde schouders te krijgen?

De Standing Barbell Military Press?
Of de Seated Dumbell Shoulder Press?

Ik kom net van de sportschool, en een Personal Trainer zegt tegen mij: je moet niet 2 press oefeningen gaan doen in 1 workout, je moet er gewoon 1 uitkiezen. Volgens die persoon is de: Standing Barbell Military Press, dan het beste. En dan hoor ik later weer van iemand anders dat de Seated Dumbell Shoulder Press beter is dan de Standing Barbell Military Press.

Maar met de Seated Dumbell Shoulder Press heb je de ellebogen naast je lichaam, dus de Medial Head (zijkant van de schouder) word dan meer getraind toch? En met de Standing Barbell Military Press heb je de ellebogen voor je lichaam, dus dan word de Anterior Deltoid (voorkant van de schouder) meer getraind?

Echt lastig om een keuze te maken tussen de 2 oefeningen!

Het is inderdaad zo dat het met dumbell presses wat makkelijker is om het accent wat te verleggen op de medial delts.
Dus als het gaat om een wat meer allround oefening voor de schouderkoppen, dan is de DB variant wellicht iets beter.
Aan de andere kant: De wide upright rows en lateral raises voorzien meer dan voldoende om de medial delts te stimuleren.

Persoonlijk zou ik -in dit geval- kiezen voor de staande MP, met name omdat het een completere allround compound beweging is.
Ik zou daarom ook wat meer op kracht gericht zijn met deze oefening en wat sets in de lagere reprange doen. (3-5x3-5 of 10/8/6/5/4 of iets dergelijks)

Die voorste schouderkop wordt meestal al genoeg belast door andere presses, zoals bench press, incline press en dips (aangenomen dat je die ook doet).
Voor de voorste schouderkop is daarnaast meer dan de MP is dan ook niet nodig.
Als je dan toch persé allebei de oefeningen wilt doen, wissel ze dan af in je trainingen.

Mijn keuze zou in ieder geval zoiets zijn:
1. Standing Barbell Military Press, 3-5x3-5 of 10/8/6/5/4
2. Barbell Wide Grip Upright Rows 4-5 x 6-10
3. Face pulls of bent laterals 3-4x 8-12
4. Dumbell Side Raises of cable side raises, 3-4x10-15

Tot slot heeft 3XL natuurlijk wel een punt, maar je kunt op z'n minst proberen er het beste van te maken.
Geduld is daarbij wel een hele schone zaak, te meer als je niet al te veel aanleg hebt voor grote brede schouders.

Het is inderdaad zo dat het met dumbell presses wat makkelijker is om het accent wat te verleggen op de medial delts.
Dus als het gaat om een wat meer allround oefening voor de schouderkoppen, dan is de DB variant wellicht iets beter.
Aan de andere kant: De wide upright rows en lateral raises voorzien meer dan voldoende om de medial delts te stimuleren.

Persoonlijk zou ik -in dit geval- kiezen voor de staande MP, met name omdat het een completere allround compound beweging is.
Ik zou daarom ook wat meer op kracht gericht zijn met deze oefening en wat sets in de lagere reprange doen. (3-5x3-5 of 10/8/6/5/4 of iets dergelijks)

Die voorste schouderkop wordt meestal al genoeg belast door andere presses, zoals bench press, incline press en dips (aangenomen dat je die ook doet).
Als je dan toch persé allebei de oefeningen wilt doen, wissel ze dan af in je trainingen.

Tot slot heeft 3XL natuurlijk wel een punt, maar je kunt op z'n minst proberen er het beste van te maken.
Geduld is daarbij wel een hele schone zaak, te meer als je niet al te veel aanleg hebt voor grote brede schouders.
De voorkant van de schouder word veel getraind, klopt - met name tijdens borst oefeningen.
Dank voor je antwoord!

En dan om mijn doel te behalen: om een hele grote/brede bovenlichaam te krijgen > hele grote/superwijde schouders!

Wat denk JIJ welke optie dan beter is om te gaan doen, en waarom juist die optie?

Optie 1: Met een Fullbodyschema gaan trainen voor 3x in de week, trainen op: Maandag, Woensdag, Vrijdag?

Of..

Optie 2: Met een Upper/Lowerbodyschema gaan trainen voor 4x in de week, trainen op:
Maandag: Upperbody,
Dinsdag: Lowerbody,
Woensdag: RUST,
Donderdag: Upperbody,
Vrijdag: Lowerbody,
Zaterdag: RUST,
Zondag: RUST.

Kijkend naar:
- Je vele eerdere topics en posts,
- Je NADRUKKELIJK HERHAALDE DOELSTELLINGEN ;)
- Je keuze qua oefeningen voor de schouders bijvoorbeeld..........

Zou ik je zonder meer optie 2 willen aanbevelen.

Waarom?

Omdat hypertrofie duidelijk je hoofddoel is.

Om dit doel te bereiken is 2x per week alle spiergroepen met flink wat oefeningen en volume trainen zeer effectief.
Een 4 dagen per week LB/UB split voorziet hier uitstekend in, vandaar dus ook optie 2.

Merk ook op (en Sanca gaf zoiets ook al aan in dat andere topic) dat het belangrijk is dat JIJ je er prettig bij voelt.

Een schema kan op papier nog zo effectief zijn, als JIJ er niet in gelooft ga je steeds opnieuw twijfelen en zul je het niet volhouden.
Niet volhouden en om de 2 weken van schema veranderen is de beste manier om GEEN resultaat te boeken.

Als JIJ geen plezier beleeft aan je schema, ondermijnd dat je motivatie en inzet.
Matige motivatie en inzet = matig resultaat = wederom twijfel aan het schema en weer voortijdig stoppen en opnieuw schema-hoppen.

Kortom, ik vermoed en hoop ook dat een LB/UB jou goed gaat bevallen, want dat is eigenlijk onmisbaar om een schema consistent vol te blijven houden en goede resultaten te behalen.

Dus maak nu keuzes waar ook JIJ 100% achter staat en bijt je daarin vast met dezelfde vasthoudendheid/discipline als dat je hier Topics op DBB aanmaakt. :)

P.S. Train met vlag en wimpel, maar houdt het simpel.

Laatst bewerkt:
Kijkend naar:
- Je vele eerdere topics en posts,
- Je NADRUKKELIJK HERHAALDE DOELSTELLINGEN ;)
- Je keuze qua oefeningen voor de schouders bijvoorbeeld..........

Zou ik je zonder meer optie 2 willen aanbevelen.

Waarom?

Omdat hypertrofie duidelijk je hoofddoel is.

Om dit doel te bereiken is 2x per week alle spiergroepen met flink wat oefeningen en volume trainen zeer effectief.
Een 4 dagen per week LB/UB split voorziet hier uitstekend in, vandaar dus ook optie 2.

Merk ook op (en Sanca gaf zoiets ook al aan in dat andere topic) dat het belangrijk is dat JIJ je er prettig bij voelt.

Een schema kan op papier nog zo effectief zijn, als JIJ er niet in gelooft ga je steeds opnieuw twijfelen en zul je het niet volhouden.
Niet volhouden en om de 2 weken van schema veranderen is de beste manier om GEEN resultaat te boeken.

Als JIJ geen plezier beleeft aan je schema, ondermijnd dat je motivatie en inzet.
Matige motivatie en inzet = matig resultaat = wederom twijfel aan het schema en weer voortijdig stoppen en opnieuw schema-hoppen.

Kortom, ik vermoed en hoop ook dat een LB/UB jou goed gaat bevallen, want dat is eigenlijk onmisbaar om een schema consistent vol te blijven houden en goede resultaten te behalen.

Dus maak nu keuzes waar ook JIJ 100% achter staat en bijt je daarin vast met dezelfde vasthoudendheid/discipline als dat je hier Topics op DBB aanmaakt. :)

P.S. Train met vlag en wimpel, maar houdt het simpel.
Dank voor je duidelijke antwoord, dat waardeer ik echt!

Als laatste nog: is het beste als ik de Upperbody 3x per week ga trainen en de Lowerbody 2x per week, zoals hieronder:
Zaterdag: Upperbody,

Of dat ik gewoon de Upperbody 2x per week ga trainen en de Lowerbody ook 2x per week ga trainen, zoals hieronder:

Hoor het graag van je!

Waarom wil je die extra dag inlassen? Omdat je denkt dat dit nodig is?
Is het nou echt zo dat je bovenlichaam achter loopt? Of denk jij dat alleen maar?
Denk jij dat een 3e UB dag nodig is om die gewenste schouders te krijgen of zo?

Wat ik bedoel duidelijk te maken: Om te kunnen beoordelen wat het beste voor jou persoonlijk is mis ik context.

Mijn standaard advies is daarom ook:
Ga eerst gewoon eens een jaartje de standaard 2x per week LB/UB gaan doen en dan het resultaat beoordelen.
Mocht het na die tijd écht zo zijn dat er sprake is van een achterblijvend bovenlichaam o.i.d, dan kun je eventueel een extra dag inlassen waar je de aandacht richt op bepaalde spiergroepen.

Waarom wil je die extra dag inlassen? Omdat je denkt dat dit nodig is?
Is het nou echt zo dat je bovenlichaam achter loopt? Of denk jij dat alleen maar?
Denk jij dat een 3e UB dag nodig is om die gewenste schouders te krijgen of zo?

Wat ik bedoel duidelijk te maken: Om te kunnen beoordelen wat het beste voor jou persoonlijk is mis ik context.

Mijn standaard advies is daarom ook:
Ga eerst gewoon eens een jaartje de standaard 2x per week LB/UB gaan doen en dan het resultaat beoordelen.
Mocht het na die tijd écht zo zijn dat er sprake is van een achterblijvend bovenlichaam o.i.d, dan kun je eventueel een extra dag inlassen waar je de aandacht richt op bepaalde spiergroepen.
Zo ga ik het doen (de bovenlichaam 2x per week trainen, en de onderlichaam ook 2x per week trainen):

Misschien weet jij ook een goede Upper/Lowerbodyschema qua oefeningen voor mij (een voorbeeld)?
Qua benen heb en weet ik alle oefeningen al, alleen voor de Upperbody weet ik de oefeningen niet die het beste zouden zijn. Ik weet wel dat je compoundoefeningen het beste kan gaan doen/misschien wel MOET gaan doen, omdat dat multi joint oefeningen zijn (meerdere spieren worden er aangesproken in het lichaam), maar ik weet niet hoeveel oefeningen je het beste kunt doen PER spiergroep?

Laatst bewerkt:
Zo ga ik het doen (de bovenlichaam 2x per week trainen, en de onderlichaam ook 2x per week trainen):

Go Boy!

Misschien weet jij ook een goede Upper/Lowerbodyschema qua oefeningen voor mij (een voorbeeld)?
Qua benen heb en weet ik alle oefeningen al, alleen voor de Upperbody weet ik de oefeningen niet die het beste zouden zijn. Ik weet wel dat je compoundoefeningen het beste kan gaan doen/misschien wel MOET gaan doen, omdat dat multi joint oefeningen zijn (meerdere spieren worden er aangesproken in het lichaam), maar ik weet niet hoeveel oefeningen je het beste kunt doen PER spiergroep?

Ik dacht al, waar blijft hij nou met deze vraag :D

Voor kracht en spiergroei is een combinatie van compounds en wat gerichte isolatieoefeningen ideaal.

Mijn suggestie:

UB1
- Bench press 3-5x3-5
- Barbell Rows 3-5x3-5
- DB seated press 4-5x6-10
- DB bent raises 3-4x10-15
- DB Lateral raises 3-4x10-15
- Barbell curls 3-4x6-10

UB2
- Pullups 3-5x3-5
- Standing military press 3-5x3-5
- Wide Upright rows 4-5x6-10
- Dips 4-5x6-10
- Face Pulls 3-4x8-12
- DB curls 3-4x6-10

Ik dacht al, waar blijft hij nou met deze vraag :D

Voor kracht en spiergroei is een combinatie van compounds en wat gerichte isolatieoefeningen ideaal.

Mijn suggestie:

UB1
- Bench press 3-5x3-5
- Barbell Rows 3-5x3-5
- DB seated press 4-5x6-10
- DB bent raises 3-4x10-15
- DB Lateral raises 3-4x10-15
- Barbell curls 3-4x6-10

UB2
- Pullups 3-5x3-5
- Standing military press 3-5x3-5
- Wide Upright rows 4-5x6-10
- Dips 4-5x6-10
- Face Pulls 3-4x8-12
- DB curls 3-4x6-10
Dus UB1 op Maandag gaan doen, en UB2 op Donderdag?
of kan ik ook gewoon van UB1 en UB2 eentje uitkiezen en die op beide dagen gaan doen: dus zowel op de Maandag en de Donderdag?
Wat zal beter zijn?

Laatst bewerkt:
Dus UB1 op Maandag gaan doen, en UB2 op Donderdag?
of kan ik ook gewoon van UB1 en UB2 eentje uitkiezen en die op beide dagen gaan doen: dus zowel op de Maandag en de Donderdag?
Wat zal beter zijn?

Ja. Mag ook op zaterdag en woensdag of dinsdag en vrijdag. Maakt verder niet uit, zo lang er maar 2 a 3 dagen tussen de sessies zitten.

Nee!

Voor hypertrofie doeleinden houd je je aan de opstelling zoals ik hem heb aangegeven!
Het is juist de variatie tussen de 2 verschillende UB dagen die het hem doet.

Bovendien zit er een bepaalde balans in qua oefeningen die ik heb gekozen en dag waarop ik ze heb ingedeeld.

*Dumbell Side Raises,
*Rear Delt Oefening.

2 druk oefeningen is overkill...

Het is de mediale kop die het meest bijdraagt aan wijde schouders (als je van vooraan zicht bekijkt).
Daarom doe ik de side laterals vaak (niet altijd) als eerste oefening en de actherkant als tweede.
Push oefeningen doe ik vaak dan als laatste.

2 druk oefeningen is overkill...

Het is de mediale kop die het meest bijdraagt aan wijde schouders (als je van vooraan zicht bekijkt).
Daarom doe ik de side laterals vaak (niet altijd) als eerste oefening en de actherkant als tweede.
Push oefeningen doe ik vaak dan als laatste.
Welke raad je aan dan: de Standing Barbell Military Press, of de Seated Dumbell Shoulder Press?

Welke raad je aan dan: de Standing Barbell Military Press, of de Seated Dumbell Shoulder Press?

Simpel: wissel ze af en toe af en doe ze allebei.
Steeds dezelfde oefeningen doen is boring en afwisselen is ook beter voor je ontwikkeling

Kan me herinneren dat dumbbelpress wat hoger scoorde bij onderzoek(EMG)

Terug
Naar boven