Fitness Seller

Seksschandalen & Zedenzaken

Ook organiseerde meester Fred logeerfeestjes bij hem thuis.

Welke ouder, met volle verstand, geeft zijn kind hier aan mee ?

En zo blijven we zitten met een collectieve karikatuur van kindermisbruik. Zo blijven mensen denken dat kinderen alleen worden misbruikt door pedofielen (nee, dat is meestal niet zo), blijven velen denken dat daders met fysiek geweld kinderen dwingen (ook meestal niet zo).

En belangrijker nog: letten we niet op de kinderen die ten prooi vallen aan misbruik omdat ze niet gezien worden.

Complex
Wie weigert de complexe dynamiek van kindermisbruik te begrijpen, zal nooit een oplossing vinden. Wie zoekt naar de ‘vieze pedofiel’ in de bosjes, kijkt weg van de trainer, docent, oom, opa of huisvriend die ongehinderd toe kan slaan. Terwijl wij letten op spoken die er meestal niet zijn.

Dus je antwoord is; de ouder die denkt dat kinderen veilig zijn op een logeerfeestje van een volwassene, omdat het een leraar is?
Onwetende ouders?
kan ook op voetbal kamp etc gebeuren, maar in een huis van 1 leraar gaat mij te ver. Onze kinderen zijn ook op schoolkamp geweest, voetbalkamp, kamp van wedstrijdzwemmen. Nooit iets gehoord over dit soort. Maar Scouting hoor je al vaker verhalen. Dan moet je als ouder toch FF nadenken als het bij een leraar thuis is.

kan ook op voetbal kamp etc gebeuren, maar in een huis van 1 leraar gaat mij te ver. Onze kinderen zijn ook op schoolkamp geweest, voetbalkamp, kamp van wedstrijdzwemmen. Nooit iets gehoord over dit soort. Maar Scouting hoor je al vaker verhalen. Dan moet je als ouder toch FF nadenken als het bij een leraar thuis is.

Precies ja. Als het nou een hele partij leraren en leraressen waren, is het al iets anders (net zoals met kamp) maar met dit breng je gewoon je kind in gevaar.

Beetje zoals die jongens bij Michael Jackson..

Precies ja. Als het nou een hele partij leraren en leraressen waren, is het al iets anders (net zoals met kamp) maar met dit breng je gewoon je kind in gevaar.

Beetje zoals die jongens bij Michael Jackson..

Zie het zijn niet altijd blanke mannen. Oh wacht.

Dit is denk ik het punt.

Het kan overal gebeuren en mensen hebben een bepaald beeld dat niet klopt. Kan ook zelfbescherming zijn, want durf je anders je kleine wel de wereld in te sturen, wat weer nodig is om het kind weerbaar te maken?

Volgens mij heeft de KNVB informatie ingewonnen bij Scouting Nederland over hoe hier mee om te gaan. Bij veel sportverenigingen was er langer een doofpotcultuur en bij scouting zullen (relatief) meer kwetsbare kinderen terecht komen.

Laatst bewerkt:
Ook organiseerde meester Fred logeerfeestjes bij hem thuis.

Welke ouder, met volle verstand, geeft zijn kind hier aan mee ?
Een leerkracht is wettelijk verplicht om een VOG aan te leveren. Je mag er dus vanuit gaan dat hij nooit in opspraak is geweest met zoiets.

Sportclubs en scouting enzo zijn dat niet verplicht. Zij kunnen wel een gratis VOG aanvragen, en online kan je checken of verenigingen daar gebruik van maken.

Bij mijn weten kan je dat bij scholen en kinderopvang niet checken. Je moet er maar op vertrouwen dat zoiets niet vergeten is.

Ik werk sinds 2016 voor mijn huidige werkgever, mij is nooit wat gevraagd. In de lockdown zelf maar eens gevraagd hoe dat zat, en toen aangevraagd. Ik zie in vacatures wel eens staan dat het onderdeel is van het sollicitatieproces, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Best gek.

bij scouting zullen (relatief) meer kwetsbare kinderen terecht komen.
Niet meer dan bij paardrijden.

Een leerkracht is wettelijk verplicht om een VOG aan te leveren. Je mag er dus vanuit gaan dat hij nooit in opspraak is geweest met zoiets.

Sportclubs en scouting enzo zijn dat niet verplicht. Zij kunnen wel een gratis VOG aanvragen, en online kan je checken of verenigingen daar gebruik van maken.

Bij mijn weten kan je dat bij scholen en kinderopvang niet checken. Je moet er maar op vertrouwen dat zoiets niet vergeten is.

Ik werk sinds 2016 voor mijn huidige werkgever, mij is nooit wat gevraagd. In de lockdown zelf maar eens gevraagd hoe dat zat, en toen aangevraagd. Ik zie in vacatures wel eens staan dat het onderdeel is van het sollicitatieproces, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Best gek.

Een VOG zegt ook helemaal niks als je al die tijd weg bent gekomen met je vunzigheid.

Een VOG zegt ook helemaal niks als je al die tijd weg bent gekomen met je vunzigheid.
Nee. Maar op dit moment is het ook geen uitzondering dat veroordeelden opnieuw met kinderen kunnen werken, en daar biedt het wel mogelijkheden.

Sportclubs en scouting enzo zijn dat niet verplicht.
Wat bedoel je hiermee?

Dit is bij Scouting Nederland verplicht voor iedere functie, zelfs als je niet direct contact met kinderen hebt.
Dat denk ik niet, zie mijn uitleg na de vraag van Steks.
Klopt, maar geen enkel systeem is waterdicht, het is beter dan niets. Het kan wel voorkomen dat je blijft hoppen van de ene club naar de andere als je wel tegen de lamp bent gelopen.

Nee. Maar op dit moment is het ook geen uitzondering dat veroordeelden opnieuw met kinderen kunnen werken, en daar biedt het wel mogelijkheden.
Beter iets dan niets zoals @Mentat ook terecht opmerkt. Het is natuurlijk schrijnend dat veel instituten de regels aan hun laars lappen omtrent een VOG.

1. Goedkoper;
2. Gestimuleerd vanuit hulpverlening en gemeente;
3. Je hoeft niks te kunnen om mee te kunnen komen, het grootdeels ontbreken van het competatieve karakter.
Dat is met meer activiteiten als gymclubs, voetbal etc

Ok. Zullen we het dan maar flamingo-rijde. noemen?

Nee, maar jij doet alsof 'paardrijden' net zoveel kwetsbare kinderen aanspreekt als scouting. Dit is niet zo.
Als je dan 'paardrijden voor kinderen met een beperking' bedoelt, op een zorgboerderij, dan kun je ook voetbal zeggen, of basketbal, of elke andere sport die ze op de zorgboerderij hebben :)

Terug
Naar boven