AndroidHealthClinic

serieus trainen om te groeien

b0tj3build3r

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
61kg
goedemiddag allemaal,
gespierd zijn wil ik eigenlijk al mn hele leven... nu ben 1.74m en 61 kg en wel met gespierde bouw maar ik wil massa erbij... zo'n 15 kilo... ik heb weightgainer en creatine gehaald en ik heb een fitness station aangeschaft.. groeien en trainen is voor mij een motivatie om de biertjes te laten staan en nu ik alles in huis heb om ook echt te beginnen probeer ik mezelf te verdiepen in trainingsprocedures en eetgewoontes...
toen ik op een schip werkte en een serieus ging trainen met mn collega en proteinen/creatine pakte groeide mn armomvang 7 cm in 2 maanden(alleen met veer, opdrukken, dumbbells) )(maar daar was het ook het regelmaat, geen drank, goed eten en niet roken) die discipline van toen ga ik zsm terughalen

ik weet dat eten (op het trainen na natuurlijk) het belangrijkst is: eiwitten, koolhydraten (en in mijn geval ook vetten) dus bv. brood, kip, vis, eieren, pinda's.. en dan ook 5 x per dag proberen te eten (hoeveel kcal per keer weet ik niet maar steeds hele kleine beetjes eten helpt volgens mij niet dus grote porties... maar wat is groot?)

is er een beste tijd om te trainen en wat zijn do's en don'ts?
kan ik bv nog een j01ntje roken voor ik ga slapen?
waar moet je rekening mee houden en wat is belangrijk?

mijn beroep is stucadoor en zoals je leest ben ik soort van gespierde spijker en ben ik van plan minstens 4 keer per week te gaan trainen en het zo goed mogelijk aan te pakken...
ik wil geen bodybuilder lijf maar zoiets als JC-van Damme is zijn goede jaren zou ik zeer content mee zijn :cool:...

alle raad is welkom
met vriendelijke groet, michael

Hallo Michael en welkom,

Ik kan je als tip geven je in de voedingssectie te verdiepen. Ook over het idee wat een "maaltijd" precies moet inhouden.

Ik probeer zelf 6 maaltijden, of porties eten per dag te nuttigen en dat lukt eigenlijk makkelijk.

Probeer 1,5/2 gram per kilo lichaamsgewicht eiwit te eten. Makkelijk te behalen met een bak magere kwark 200 gram kipfilet handje noten glaasje melk etc..

Er is geen beste tijd om te trainen wat belangrijk is is dat je een voedingsschema opstelt en je hieraan houdt.. dit betekend caloriën tellen en bijhouden. Ik vermoed dat jij met 2500kcal-3000kcal aardig zal groeien. probeer het grootste gedeelte uit carbs te halen..rijst pasta etc.
Ik was 2 jaar geleden ook jouw gewicht.

Stukadoor is wel echt een kakberoep voor je rug dus let op met fitness en belasting.
Maak een mooi splitschema en zorg ook voor voldoende rust en slaap. en doorzettingsvermogen!

suplementen zou je aan whey en creatine kunnen denken.

''en in mijn geval ook vetten''

Iedereen heeft vetten nodig. Verdiep je zelf eens in plaats van simpelweg te vragen wat je moet doen.
Dat had je ook beter kunnen doen voordat je een weightgainer en een fitness station had aangeschaft maar goed.

Ik denk dat als je stukadoor bent je gerust 3500 tot misschien wel 4000 kcal mag eten om te groeien. Het is een al een fysiek zwaar beroep en als je daar ook nog eens 4 keer per week bij gaat sporten...
Als je besluit om 4x per week te gaan, volg dan een Upper / Lower body schema waarbij de focus vooral op de compound bewegingen ligt met was isolatie oefeningen als assistentie.
Zie bijvoorbeeld: http://forum.bodynet.nl/trainingsschemas/52281-lb-ub-massa-trainingsschema.html

Bereken allereerst je caloriebehoefte met een calculator als:
www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
of
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Stel een goed voeding schema samen met:
- 2 tot 2,5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht
- Minstens 1 gram vetten per kilogram lichaamsgewicht (meer is zeker niet erg bij zo'n hoge caloriebehoefte).
- Het aantal kcal dat vervolgens overblijft opvullen met koolhydraten

Dit zijn handige hulpmiddelen om een goed schema op stellen:
[Link niet meer beschikbaar]
of www.myfitnesspal.com

Ik denk dat als je stukadoor bent je gerust 3500 tot misschien wel 4000 kcal mag eten om te groeien. Het is een al een fysiek zwaar beroep en als je daar ook nog eens 4 keer per week bij gaat sporten...
Als je besluit om 4x per week te gaan, volg dan een Upper / Lower body schema waarbij de focus vooral op de compound bewegingen ligt met was isolatie oefeningen als assistentie.
Zie bijvoorbeeld: http://forum.bodynet.nl/trainingsschemas/52281-lb-ub-massa-trainingsschema.html

Bereken allereerst je caloriebehoefte met een calculator als:
www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
of
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Stel een goed voeding schema samen met:
- 2 tot 2,5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht
- Minstens 1 gram vetten per kilogram lichaamsgewicht (meer is zeker niet erg bij zo'n hoge caloriebehoefte).
- Het aantal kcal dat vervolgens overblijft opvullen met koolhydraten

Dit zijn handige hulpmiddelen om een goed schema op stellen:
[Link niet meer beschikbaar]
of www.myfitnesspal.com

Dit.
Ik zou lekker hoog gaan in vetten, kun je gewoon junken.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de feedback!!!

bedankt iedereen voor de nuttige info.... --- Alleen marceldev: probeer je me op me pk te trappen ofzo, want ten eerste ken je me niet.... je kent me niet, weet mn leven niet dus weet je ook niet wat de achterliggende gedachte is van een fitnessstation en proteine aanschaffen (misschien heb ik wel bijna geen discipline en helpt deze hobby me ook daarmee(dingen aanschaffen is voor mij een goede trap in me rug de richting op die ik wil)... heb ik me verdiept: ja, maar blijkbaar niet genoeg... ik wist ook niet dat er zoveel bij komt kijken om een mooie spiermassa te kweken...

ik ben niet van plan om een megabodybuilder te worden dus vraag ik mij af of ik me echt aan een voedselpatroon moet houden... dat ook omdat ik moeilijk aankom... en om vet in te zetten in spieren heb ik eerst vet nodig... dus waarom zou ik mager vlees eten als vet juist het enige is waar ik tekort aan heb ..?

vragen zijn niet dom en omdat ik onervaren ben vraag ik inlichtingen want als ik iets doe doe ik het graag goed en op internet en van verschillende mensen hoor en zie je verschillende dingen dus dat maakt het nogal verwarrend...
maar goed ik ben ook maar een groentje...
groeten en nogmaals bedankt!

Een mega bodybuilder wordt je pas na jaren en jaren trainen. In tussentijd begin je met weinig spieren die alsmaar groter worden. De snelste manier om de spiermassa die je wilt te krijgen, is dus om wel degelijk te trainen "alsof je heel veel spieren wil". Je zal niet van de ene dag op de andere er uitzien als een bodybuilder die daar 20 jaar voor getrained heeft, dus je zal wel op tijd weten wanneer je tevreden bent :) Je kan ook minder hard trainen en minder op je voeding letten met het idee dat je toch niet erg groot wil worden, maar dan zal het ook veel langer duren eer je je streeffysiek gehaald hebt. Jouw keuze.
Vet kan je btw niet omzetten in spieren. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het idee dat je eerst dik moet worden zodat je dan je vet in spieren kan veranderen, is een fabeltje. Het vet dat je eet is trouwens ook niet hetzelfde als het vet in je lichaam. Het is niet omdat je 5 gram vet eet, dat je lichaam daarna 5 gram vetcellen er bij heeft.
De commentaar op je fitness station is er omdat de naam "fitness station" doet vermoeden dat je zo'n all in one toestel gekocht hebt waar je eigenlijk allesbehalve ideaal kan mee trainen. De basis is squat, bench en deadlift, en dat biedt zo'n toestel niet.

Nee ik probeer je niet op je pik te trappen. En je zei dat je weightgainer had gekocht en geen eiwitten, weightgainers zitten over het algemeen boordevol suikers, daardoor zou je beter je geld aan voeding kunnen besteden. En bij een fitness station denk ik inderdaad aan een all in one toestel, had je nou een powercage gekocht zou ik het wel verstandig van je vinden. En als dingen aanschaffen een stap in de goede richting voor jou is kun je het beste een abbo bij de sportschool aanschaffen. Daarnaast kun je vet inderdaad niet in spier omzetten zoals Woopy zegt, oftewel je hebt je dus toch niet zo goed ingelezen.

Ook heeft je lichaam vast geen tekort aan vet (hiermee zeg ik niet dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt) of je moet een vp% van 3 hebben ofzo maar dat zal wel niet.

Zoals Woopy al zegt, train alsof je leven er vanaf hangt en eet zo goed mogelijk, dus volgens een schema om het jezelf makkelijk te maken.

Vaak zie je voorbij komen dat mensen een streeffysiek hebben als een of ander ''fitness model'' en dan zeggen dat ze dus geen mega bodybuilder willen worden, terwijl een fitness model in principe op dezelfde manier moet eten en trainen en er ook keihard voor moet werken.

Ik wens je alle succes van de wereld en hoop dat je je doelen bereikt.

• Topic Starter Topic Starter
ok daar kan ik niks op in brengen marcel.. sorry dat ik zo geagiteerd reageerde...
en tnx woopy voor de verlichting...

dit staat er over dat fitnessstation:
Op dit fraaie nieuwe krachtstation van Weimar Fitness haalt u een echte alles in één machine in huis. U traint met dit ene apparaat alle belangrijke spiergroepen zoals bicepscurl, pectoral fly, shoulder press, latpulley, leg extension, pulley rower.

sja ok ik ben ook maar een leek dus in die spiergroepen zal ik me nog gaan verdiepen maar ik hoop niet dat ik de kat in de zak heb gekocht want ik wil hier echt voor gaan en zal mezelf dan ook voor 110% inzetten..

maar moet ik dus ondanks dat ik aan de magere kant ben geen vette vlees zoals bv slavink, gehakt, speklappen of rookworst eten, of voor de magere vleessoorten kiezen zoals bv biefstuk of kipfilet...

ik zal me toewijden op de manier te trainen op de manier alsof ik heel veel spieren wil, dus zal ik een voedingsschema samen stellen van 4000+ kalorieen en daarna een trainingschema samen stellen...

maarre, betekend dit ook dat ik op de dagen dat ik train geen biertje kan pakken omdat het de groei zou belemmeren oid? en is mn weltrustejointje een schadepost?

Je wil er 110% voor gaan en dan vraag je of je af en toe na het trainen een biertje kunt drinken en een jointje kunt roken? Dat noem ik geen 110%.

Wat voeding betreft, lees de stickies, dan hoef je vragen als wat voor vlees je moet eten niet meer te stellen. IIFYM enzo

4000+ kcal lijkt me wat teveel gezien je stats: 1m74 bij 61kg. Ik eet rond de 4200kcal en ben 1.95 bij 93kg.

''U traint met dit ene apparaat alle belangrijke spiergroepen zoals bicepscurl, pectoral fly, shoulder press, latpulley, leg extension, pulley rower.'' dit zijn oefeningen en geen spiergroepen.

Daarnaast zijn de belangrijkste oefeningen: Squat, benchpress, deadlift, military press en bent over row. Enige wat je hiervoor nodig hebt is een bankje, een barbell, een zooi gewichten en een powercage of squatrek. Heb je misschien een link van het toestel dat je hebt gekocht?

Een biertje kan niet echt kwaad, het zijn kcal die je lichaam niet perse nodig heeft maar als je op een warme zomer dag zin in een paar biertjes hebt moet je dit gewoon doen. Je zou er nog rekening mee kunnen houden door bijvoorbeeld een boterham minder te eten voor 1 biertje, maar met jouw stats zou ik me gewoon aan het schema houden en als je er een biertje bij wil drinken doe je dat gewoon.

Ook je jointje kan volgens mij geen kwaad, dit is al redelijk vaak voorbij gekomen. Het grote nadeel van bijvoorbeeld veel drinken op een avond is dat je ook de volgende dag brak bent en weinig eetlust hebt enz. wat juist je groei belemmert. Dit probleem zul je na 1 biertje niet hebben. (ik raad blowen en drinken uiteraard niet aan)

Ook al ben je aan de magere kant betekent dit inderdaad niet dat je vet moet gaan eten. Zorg ervoor dat je zo'n 70-80gram gezonde vetten in je schema hebt. Deze haal je bijvoorbeeld uit ongezouten noten of pindakaas.

Ah, gelukkig niet zo'n ding voor 900 euro ofzo. Je kunt er wel iets mee maar het is niet de beste keus helaas. Misschien kun je hem nog verpatsen? Het is namelijk lang niet voldoende om thuis alles te kunnen trainen, en als je toch een sportschool abbo neemt heb je dit ding niet meer nodig. En dit zeg ik om je te helpen, dat je niet denkt dat ik weer loop te stangen ofzo :p

Terug
Naar boven