AndroidHealthClinic

Sneller sterker worden

Je moet echt veel meer eten. Denk aan 6 tot 7 maaltijden op een dag. Noten kan je nog toevoegen, tonijn, eiwitrepen of eat natural repen, veel groentes, een rookworst kan je hebben, meer eieren, havermout, 2 stuks fruit toevoegen. Kortom, gewoon meer eten, voeding met een lage glycemische index.

Effe off topic

maakt het verschil in lengte en gewicht veel uit als je fitnesst? Of eerder alleen het gewicht?

Effe off topic

maakt het verschil in lengte en gewicht veel uit als je fitnesst? Of eerder alleen het gewicht?

bij een hoop oefeningen is het soms zelfs een voordeel als je wat kleiner bent kwa lengte als je de oefeningen goed uitvoert omdat de beweging korter is dan dat van een langer iemand.

je hoeft immers het gewicht minder ver omhoog te tillen of te drukken.

denk dan bv aan de bench of deadlift.

Iemand die groter is, heeft normaal toch ook meer kracht? Lijkt me toch logischer dan dat grote mensen een langere beweging uitoefenen?

grotere mensen, langere spieren, dus meer.

Iemand die groter is, heeft normaal toch ook meer kracht? Lijkt me toch logischer dan dat grote mensen een langere beweging uitoefenen?

grotere mensen, langere spieren, dus meer.

moet je eens kijken hoeveel champs nou eigenlijk relatief kortere mensen zijn.
en nee niet die van 1.50-1.60

dat iemand langer is betekend absoluut niet dat deze persee meer gewicht zou moeten tillen, langere spieren is al helemaal geen goed punt.

onthoud dat de langere ledematen een flink nadeel kan zijn ivm hefboom etc etc en vaak bv al met een bench zon 10-20cm meer moeten pressen dan een kleiner iemand en dat is redelijk significant.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
moet je eens kijken hoeveel champs nou eigenlijk relatief kortere mensen zijn.
en nee niet die van 1.50-1.60

dat iemand langer is betekend absoluut niet dat deze persee meer gewicht zou moeten tillen, langere spieren is al helemaal geen goed punt.

onthoud dat de langere ledematen een flink nadeel kan zijn ivm hefboom etc etc en vaak bv al met een bench zon 10-20cm meer moeten pressen dan een kleiner iemand en dat is redelijk significant.

Nee je maakt een denkfout.
De formule voor het moment/hefboom luidt: M = F x R, dus kracht x lengte van de arm
Aangezien de lengte van de arm bij iemand die langer is groter is hoeft de kracht dus niet zo groot te zijn.
VB: iemand met een arm van 60cm (= 0,60 meter) moet om een M van 6 te krijgen een kracht hebben van 10 Newton namelijk F x R, 10 x 0,60 = 6.
Maar iemand met een arm van even overdreven 30 cm (=0,30 meter) moet om een M van 6 te krijgen een kracht hebben van 20 Newton namelijk 20 x 0,30 = 6. Dus degene met die arm van 0,30 meter moet 2x zo sterk zijn als degene met de arm van 0,60 meter. Dus iemand met langere armen en benen heeft minder kracht nodig om een zelfde gewicht op te tillen. En als degene met een kleinere arm een even zwaar gewicht op kan tillen als degene met een langere arm dan is dus degene met een kleinere arm relatief veel sterker.

Tot zover mijn uitleg. Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Laatst bewerkt:
nee je maakt een denkfout.
De formule voor het moment/hefboom luidt: M = f x r, dus kracht x lengte van de arm
aangezien de lengte van de arm bij iemand die langer is groter is hoeft de kracht dus niet zo groot te zijn.
Vb: Iemand met een arm van 60cm (= 0,60 meter) moet om een m van 6 te krijgen een kracht hebben van 10 newton namelijk f x r, 10 x 0,60 = 6.
Maar iemand met een arm van even overdreven 30 cm (=0,30 meter) moet om een m van 6 te krijgen een kracht hebben van 20 newton namelijk 20 x 0,30 = 6. Dus degene met die arm van 0,30 meter moet 2x zo sterk zijn als degene met de arm van 0,60 meter. Dus iemand met langere armen en benen heeft minder kracht nodig om een zelfde gewicht op te tillen. En als degene met een kleinere arm een even zwaar gewicht op kan tillen als degene met een langere arm dan is dus degene met een kleinere arm relatief veel sterker.

+1

De formule voor het moment/hefboom luidt: M = F x R, dus kracht x lengte van de arm
Aangezien de lengte van de arm bij iemand die langer is groter is hoeft de kracht dus niet zo groot te zijn.
VB: iemand met een arm van 60cm (= 0,60 meter) moet om een M van 6 te krijgen een kracht hebben van 10 Newton namelijk F x R, 10 x 0,60 = 6.
Maar iemand met een arm van even overdreven 30 cm (=0,30 meter) moet om een M van 6 te krijgen een kracht hebben van 20 Newton namelijk 20 x 0,30 = 6. Dus degene met die arm van 0,30 meter moet 2x zo sterk zijn als degene met de arm van 0,60 meter. Dus iemand met langere armen en benen heeft minder kracht nodig om een zelfde gewicht op te tillen. En als degene met een kleinere arm een even zwaar gewicht op kan tillen als degene met een langere arm dan is dus degene met een kleinere arm relatief veel sterker.

Andersom juist, als je ledematen langer zijn worden de krachten in de spieren juist groter.

Maar het kan nog wel eens irritant zijn, vooral als je vrienden het niet begrijpen.
Dat ze zeggen van jij sterk? haha probeer jij maar eens dit gewicht op te tillen.
Maar het gaat erom dat je het zelf wel begrijpt en weet hoe het zit.
Je traint ook voor jezelf en niet voor anderen, ik ben dit topic gestart omdat ik natuurlijk sneller sterker wil worden. En een van de doelen die je kan stellen is in dit geval even sterk worden als je vrienden. Dat kan een bron van motivatie zijn en zo heeft iedereen een bron van motivatie. Ik train ook zeker voor mezelf en zoals veel mensen hier op dit forum wil ik ook snel sterker worden en gespierder worden.

Andersom juist, als je ledematen langer zijn worden de krachten in de spieren juist groter.

Nee dan heb je het niet begrepen.
Ik zal het proberen uit te leggen.
M = F x R, Moment/hefboom = Kracht (newton) x arm (meter).
Moment is het gewicht dat je moet tillen, dus die veronderstellen we als constante. We nemen als moment de constante 10.
Laten we persoon1 en persoon2 nemen in ons voorbeeld.
Persoon1: R= 0,50m, hoeveel kracht moet persoon 1 hebben om het gewicht op te tillen? M = F x R, F= M/R, 10/0,50 = 20 Newton.
Persoon2: R= 0,70m, hoeveel kracht moet persoon2 hebben om het gewicht op te tillen? F= M/R, 10/0,70 = 14,3 Newton (afgerond).
Dus persoon 1 moet meer kracht hebben en dus sterker zijn om het gewicht op te tillen dan persoon 2. Verschil wordt bepaalt door de lengte van je arm.

DUS >>> De kracht in je spieren wordt niet groter maar je hebt minder kracht nodig om hetzelfde gewicht op te tillen omdat je langere armen hebt. Vergelijk het met een notenkraker. Als je een notenkraker gebruikt dan ben jij niet sterker maar doordat je de arm langer maakt hoef je minder kracht te gebruiken om een noot te kraken.

PS: De lengte van de arm wordt berekent tot het draaipunt, dus tot de elleboog of tot de schouder, ligt eraan welke oefening. Dezelfde formules gelden ook voor de benen.

Hoop dat het nu duidelijk is.

Laatst bewerkt:
des te groter de arm des te minder kracht hoeft er geleverd te worden voor zelfde output

Laatst bewerkt:
jl6oux.jpg

Voorbeeldje, dumbbell curl.

Wanneer de armlengte toeneemt (de 300 mm en in minder mate de 5 mm) moet de kracht in de spier steeds groter worden om nog een moment om het draaipunt in de elleboog te krijgen.

zo werkt het helaas niet, iemand met kortere armen heeft met banken een voordeel en veelal met deadlift een nadeel.

om een hefboom formule als deze erop los te laten werkt niet, geen denkfout aan mijn kant.
deze formule is wel leuk op mechanica maar op t menselijk lichaam en de specifieke oefeningen met hun specifieke bewegingsuitslag die dus ook afhangt van je lichaamslengte gaat deze formule niet helemaal op.
hefboom effect was wellicht een foute woordkeuze van mijn kant though.

Laatst bewerkt:
zo werkt het helaas niet, iemand met kortere armen heeft met banken een voordeel en veelal met deadlift een nadeel.

om een hefboom formule als deze erop los te laten werkt niet, geen denkfout aan mijn kant.
deze formule is wel leuk op mechanica maar op t menselijk lichaam en de specifieke oefeningen met hun specifieke bewegingsuitslag die dus ook afhangt van je lichaamslengte gaat deze formule niet helemaal op.
hefboom effect was wellicht een foute woordkeuze van mijn kant though.

Je lichaam bestaat een en al uit hefbomen, kijk maar eens naar al die draaipunten 'knieën', 'ellebogen', 'schouders', 'nek' enz.
Daar kan je zeker wel deze hefbomenwet op toepassen.
Ik ben het wel zeer zeker met je eens dat het bij sommige oefeningen lastig is om het preciese verschil in zwaarheid en kracht te meten van personen met verschillende lengte armen.
Bij bankdrukken speelt het inderdaad mee dat iemand met langere armen ook het gewicht dus verder omhoog moet duwen. Dat klopt helemaal.
Wel heeft die het minder zwaar bij het zelfde gewicht en dezelfde afstand zie eerdere posts voor hefboomwerking. En die twee gegevens trekken elkaar denk ik weer een beetje gelijk, hoewel ik denk dat degene met langere armen alsnog wel voordeel heeft.
Dus twee gegevens bij bankdrukken:
1) Iemand met langere armen moet grotere afstand afleggen met gewicht.(nadeel voor iemand met langere armen)
2) Iemand met langere armen heeft voordeel door de hefboomwerking. (voordeel voor iemand met langere armen)

Het beste voorbeeld van de hefboomwerking kan je zien bij een potje Armpjedrukken.
Degene met de langste armen wint bijna altijd, die heeft zoveel voordeel.
Ten eerst kan hij omdat zijn hand hoger is, je pols naar achter draaien waardoor hij dus je arm ook een beetje naar beneden duwt en dus ook hulp krijgt van de zwaartekracht.
Ten tweede precies het hefboomprincipe, door de lengte van zijn elleboog tot zijn hand hoeft hij veel minder kracht te zetten.

Dus als je wilt winnen van iemand met een langere arm met armpjedrukken dan moet je het volgende doen:
Vooraf: train je polsen, onderarmen en ook bovenarmen want de schouder kan eventueel ook nog als draaipunt dienen.
Tijdens: hou je arm zo dicht mogelijk tegen je lichaam, zo kan je je schouder als draaipunt gebruiken en dus je arm 'langer' maken.
Zorg dat hij je pols niet naar beneden duwt en probeer dat wel bij hem te doen.
En het belangrijkste: Geloof in jezelf, klein maar dapper!

Ik ging een beetje off topic met het laatste maarja voor iedereen die erin geïnteresseerd is.

Laatst bewerkt:
Je lichaam bestaat een en al uit hefbomen, kijk maar eens naar al die draaipunten 'knieën', 'ellebogen', 'schouders', 'nek' enz.
Ik ben het wel zeer zeker met je eens dat het bij sommige oefeningen lastig is om het preciese verschil in zwaarheid en kracht te meten van personen met verschillende lengte armen.
Bij bankdrukken speelt het inderdaad mee dat iemand met langere armen ook het gewicht dus verder omhoog moet duwen. Dat klopt helemaal.
Wel heeft die het minder zwaar bij het zelfde gewicht en dezelfde afstand zie eerdere posts voor hefboomwerking. En die twee gegevens trekken elkaar denk ik weer een beetje gelijk, hoewel ik denk dat degene met langere armen alsnog wel voordeel heeft.
1) Iemand met langere armen moet grotere afstand afleggen met gewicht.(nadeel voor iemand met langere armen)
2) Iemand met langere armen heeft voordeel door de hefboomwerking. (voordeel voor iemand met langere armen)

Je denkt verkeerd om bij puntje twee. Iemand met een lange arm curlt bijvoorbeeld minder kg's maar de kracht op de spier is uiteindelijk hetzelfde doordat de arm langer is. Iemand met een korte arm curlt bij de zelfde newtonkracht meer kg's maar het aantal newton blijft gelijk.

Dus in principe is er niet te spreken over een nadeel of voordeel omdat het aantal newtons gelijk blijft. Alleen je kan minder patsen naar je homies omdat je minder curlt.

je bent tog wel sterker als die vriend als jij 70 kg bent bij 1.76 en hij 80 kg bij 1.95??

Ik denk dat jij je natuurkunde boek nog even moet open slaan ;)

Bij verschillende lengtes persoon maar exact gelijke verhoudingen wat betreft draai- en aanhechtingspunten (en dus ook overbrengingsverhoudingen) heb je een gelijke verhouding tussen geleverde spierkracht en (de kleinere) output van deze kracht.
Bij een langer persoon zal de verplaatsing van hetzelfde gewicht echter groter zijn en dus ook de geleverde arbeid.
Om de lift met dezelfde snelheid uit te voeren moet de lange persoon dus meer arbeid leveren in dezelfde tijd oftewel een grotere kracht leveren.
Jouw punt 1 klopt dus maar punt 2 is niet van toepassing.

De reden dat de echt sterke mannen vaak ook lang zijn is dat hun bouw dikkere spieren (doorsnede-oppervlak van de spier staat in verhouding tot de kracht die deze kan leveren) toelaat omdat hier nou eenmaal meer ruimte voor is zonder dat dit mechanische beperkingen oplevert.

Terug
Naar boven