zo werkt het helaas niet, iemand met kortere armen heeft met banken een voordeel en veelal met deadlift een nadeel.
om een hefboom formule als deze erop los te laten werkt niet, geen denkfout aan mijn kant.
deze formule is wel leuk op mechanica maar op t menselijk lichaam en de specifieke oefeningen met hun specifieke bewegingsuitslag die dus ook afhangt van je lichaamslengte gaat deze formule niet helemaal op.
hefboom effect was wellicht een foute woordkeuze van mijn kant though.
Je lichaam bestaat een en al uit hefbomen, kijk maar eens naar al die draaipunten 'knieën', 'ellebogen', 'schouders', 'nek' enz.
Daar kan je zeker wel deze hefbomenwet op toepassen.
Ik ben het wel zeer zeker met je eens dat het bij sommige oefeningen lastig is om het preciese verschil in zwaarheid en kracht te meten van personen met verschillende lengte armen.
Bij bankdrukken speelt het inderdaad mee dat iemand met langere armen ook het gewicht dus verder omhoog moet duwen. Dat klopt helemaal.
Wel heeft die het minder zwaar bij het zelfde gewicht en dezelfde afstand zie eerdere posts voor hefboomwerking. En die twee gegevens trekken elkaar denk ik weer een beetje gelijk, hoewel ik denk dat degene met langere armen alsnog wel voordeel heeft.
Dus twee gegevens bij bankdrukken:
1) Iemand met langere armen moet grotere afstand afleggen met gewicht.(nadeel voor iemand met langere armen)
2) Iemand met langere armen heeft voordeel door de hefboomwerking. (voordeel voor iemand met langere armen)
Het beste voorbeeld van de hefboomwerking kan je zien bij een potje Armpjedrukken.
Degene met de langste armen wint bijna altijd, die heeft zoveel voordeel.
Ten eerst kan hij omdat zijn hand hoger is, je pols naar achter draaien waardoor hij dus je arm ook een beetje naar beneden duwt en dus ook hulp krijgt van de zwaartekracht.
Ten tweede precies het hefboomprincipe, door de lengte van zijn elleboog tot zijn hand hoeft hij veel minder kracht te zetten.
Dus als je wilt winnen van iemand met een langere arm met armpjedrukken dan moet je het volgende doen:
Vooraf: train je polsen, onderarmen en ook bovenarmen want de schouder kan eventueel ook nog als draaipunt dienen.
Tijdens: hou je arm zo dicht mogelijk tegen je lichaam, zo kan je je schouder als draaipunt gebruiken en dus je arm 'langer' maken.
Zorg dat hij je pols niet naar beneden duwt en probeer dat wel bij hem te doen.
En het belangrijkste: Geloof in jezelf, klein maar dapper!
Ik ging een beetje off topic met het laatste maarja voor iedereen die erin geïnteresseerd is.