AndroidHealthClinic

Sociale bescherming kost 169 miljard euro

Nederland is het land waar de hond een koekje krijgt als hij op de mat zit te schijten en een trap onder zijn ballen als hij de krant voor je haalt. En dan vinden mensen het gek dat er veel valse honden rond lopen.

Vind je het niet arrogant als een overheid gaat bepalen wat iemand op tv kijkt?
mag een ieder dat niet lekker voor zichzelf bepalen?

Vind je het dan ook niet arrogant als een overheid gaat bepalen wat jij eet en invloed uitoefent op producenten van junkfood?

Waarom wel met behulp van belastingen invloed uitoefenen op de fysieke gezondheid van de bevolking en niet op de mentale gezondheid?

Nederland is het land waar de hond een koekje krijgt als hij op de mat zit te schijten en een trap onder zijn ballen als hij de krant voor je haalt. En dan vinden mensen het gek dat er veel valse honden rond lopen.

Of een trap onder zijn reet terwijl hij zit te schijten

Wat voor een uitkering heb je Patrick en waarom?

EricR,

Ik maak gebruik van de situatie zoals de overheid ook gebruik zal maken van mijn inkomen in de toekomst, ben zeer ambitieus dus ze zullen vast een hoopp van me kunnen afpakken.

Dit komt overigens meer omdat ik de houding van de overheid spuugzat ben dan dat ik denk eens lekker te profiteren van de overheid.

Die snaar is afentoe wel eens geirriteerd ja, dat zal ik niet ontkennen.
Dat komt vaak omdat ik argumenten hoor die meningsgebonden zijn en gepresenteerd worden als feite (zoals je jaren 80 verhaal).

Maar vertel eens wat is nou echt 2010, of welke partij is nou echt 2010?
Dit vraag ik me af omdat de VVD volgens jou typisch de jaren 80 is, meer lijk je neit van de VVD te vinden, het is dus maar een jaren 80 partijtje zo lijkt het.

Je bent onderdeel van het probleem dus, dat de overheid bepaalde mogelijkheiden biedt betekent nog niet dat je er maar gebruik van moet maken.

Maar succes er mee, met de VVD wordt het allemaal een stuk beter.

Welke partijen echt 2010 zijn? GL misschien, ook al hameren ze wel iets teveel op millieumaatregelen. Maar ze zijn wel progressief genoeg en flexibel genoeg om ook rekening te houden met minder populaire maatregelen. Mijn partij is het verder niet maar bij GL hangt niet meer de geur van spruitjes zoals bij het CDA of het geram van de moker zoals de VVD voorstaat.

Heb je het nu over de StuFi die Patrick ontvangt Eric?

Vind je het dan ook niet arrogant als een overheid gaat bepalen wat jij eet en invloed uitoefent op producenten van junkfood?

Waarom wel met behulp van belastingen invloed uitoefenen op de fysieke gezondheid van de bevolking en niet op de mentale gezondheid?

De overheid eist belasting en geeft deze uit aan een heel groot scala van zaken waar de gemiddelde burger het helemaal niet mee eens hoeft te zijn. Ik zie niet waarom de herverdeling van kapitaal op basis van inkomen en bezit geoorloofder is dan herverdeling door middel van bepaalde product consumptie. De overheid en maatschappij uit op zoveel manieren haar macht over de mensen, een belasting op bepaalde producten verschilt niet met een heel groot deel van de andere manieren van controle.

Mensen die af en toe een snack nemen zullen nauwelijks last hebben van deze belasting. Van 'afnemen' is helemaal geen sprake, je kan nog steeds consumeren wat je wilt. Het probleem met slecht voedsel is gewoon dat het vaak goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel, zo maakt men vaker de verkeerde keuze. Van mij mag de overheid men best begeleiden in deze keuze.

Laatst bewerkt:
De overheid eist belasting en geeft deze uit aan een heel groot scala van zaken waar de gemiddelde burger het helemaal niet mee eens hoeft te zijn. Ik zie niet waarom de herverdeling van kapitaal op basis van inkomen en bezit geoorloofder is dan herverdeling door middel van bepaalde product consumptie. De overheid en maatschappij uit op zoveel manieren haar macht over de mensen, een belasting op bepaalde producten verschilt niet met een heel groot deel van de andere manieren van controle.

Mensen die af en toe een snack nemen zullen nauwelijks last hebben van deze belasting. Van 'afnemen' is helemaal geen sprake, je kan nog steeds consumeren wat je wilt. Het probleem met slecht voedsel is gewoon dat het vaak goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel, zo maakt men vaker de verkeerde keuze. Van mij mag de overheid men best begeleiden in deze keuze.

Ik denk dat de gemiddelde burger daar wel mee eens is, zo niet dan werkt onze parlementaire democratie niet. Accijnzen op bepaalde voedingsproducten dienen dan ook gewoon goedgekeurd te worden in de kamer, maar dat terzijde. Ik ben het ook niet geheel oneens met dergelijke maatregelen, ik vroeg me alleen af hoe je dan dacht over dergelijke ingrepen aangaande de geestelijke gezondheid van de bevolking. Minstens een net zo'n belangrijke zaak als fysieke gezondheid en wellicht wat daar dan aan ten grondslag ligt, op de lange termijn wellicht even zo kostbaar. Ik bedoel, geestelijk minder capabele mensen nemen minder verstandige beslissingen, zo eten ze vaker ongezond.

Mijn vraag eigenlijk was, dien je het probleem dan niet bij de kern aan te pakken in plaats van te doen aan symptoombestrijding? Ben je werkelijk van mening dat dit resulteert in een verhoging van de gezondheid van de gemiddelde burger? Is de invloed van een dergelijke belasting niet vooral belastend voor fastfood aanbieders, die wellicht minder afnemers ervaren, afnemers die hun slechte gewoonten wel weer op een andere manier botvieren?

Ja dat vind ik ook allemaal arrogant, maar jij geeft geen antwoord op mijn vraag.
De mens hoort zoveel als mogelijk zelf invloed uit te oefenen op zijn eigen leven, daar hoort een bemoeienis van de overheid niet bij.
Het elven is niet perfect dus als je wat ongezonder leeft is dit je eigen keuze hoor.

Wat voor een uitkering heb je Patrick en waarom?

Bijstands had ik maar is omgegooid voor jongeren, word een WIJ ofzo, (Wij Investeren in Jongeren).

De reden lijkt me niet zo relevant. :D

De mens hoort zoveel als mogelijk zelf invloed uit te oefenen op zijn eigen leven, daar hoort een bemoeienis van de overheid niet bij.
Het elven is niet perfect dus als je wat ongezonder leeft is dit je eigen keuze hoor.

Maar wie financiert de gevolgen van die ongezonde levensstijl dan? Gewoon de kosten delen met al die mensen die zich wel gezonder voeden? Hoort invloed uitoefenen op je eigen leven ook niet te slaan op bewuster met je gezondheid omgaan en zo niet de financiële gevolgen daarvan niet op anderen afschuiven?

Laatst bewerkt:
Maar wie financiert de gevolgen van die ongezonde levensstijl dan? Gewoon de kosten delen met al die mensen die zich wel gezonder voeden? Hoort invloed uitoefenen op je eigen leven ook niet te slaan op bewuster met je gezondheid omgaan en zo niet de financiële gevolgen daarvan niet op anderen afschuiven?

Niemand. Zodra je een ziekte hebt gewoon een einde aan je leven maken. Zal in ieder geval de kosten voor de gezondheidszorg geweldig drukken.

• Topic Starter Topic Starter
Maar succes er mee, met de VVD wordt het allemaal een stuk beter.

Welke partijen echt 2010 zijn? GL misschien, ook al hameren ze wel iets teveel op millieumaatregelen. Maar ze zijn wel progressief genoeg en flexibel genoeg om ook rekening te houden met minder populaire maatregelen. Mijn partij is het verder niet maar bij GL hangt niet meer de geur van spruitjes zoals bij het CDA of het geram van de moker zoals de VVD voorstaat.

Hoezo geram met een moker? Noem eens een voorbeeld dan uit het partijprogramma bijvoorbeeld. Ik weet zo gauw geen maatregelen te bedenken die als botte bijl of moker vallen te typeren.

Welke partij ben jij nu voorstander van eigenlijk? SP had afgedaan meen ik me te herinneren?

Of weet jij vooral hoe het niet moet maar niet hoe het wel moet? :p

Is eigen risico in de zorg naar 650-750 niet een erg botte bijl bijvoorbeeld?

Volgens mij stemde EricR D66.

Niemand. Zodra je een ziekte hebt gewoon een einde aan je leven maken. Zal in ieder geval de kosten voor de gezondheidszorg geweldig drukken.

Ssst, ik probeer iemand duidelijk te maken dat hij nogal selectieve opvattingen heeft aangaande individuele verantwoordelijkheid, de rol van de overheid en belastingen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat de gemiddelde burger daar wel mee eens is, zo niet dan werkt onze parlementaire democratie niet. Accijnzen op bepaalde voedingsproducten dienen dan ook gewoon goedgekeurd te worden in de kamer, maar dat terzijde. Ik ben het ook niet geheel oneens met dergelijke maatregelen, ik vroeg me alleen af hoe je dan dacht over dergelijke ingrepen aangaande de geestelijke gezondheid van de bevolking. Minstens een net zo'n belangrijke zaak als fysieke gezondheid en wellicht wat daar dan aan ten grondslag ligt, op de lange termijn wellicht even zo kostbaar. Ik bedoel, geestelijk minder capabele mensen nemen minder verstandige beslissingen, zo eten ze vaker ongezond.

Mijn vraag eigenlijk was, dien je het probleem dan niet bij de kern aan te pakken in plaats van te doen aan symptoombestrijding? Ben je werkelijk van mening dat dit resulteert in een verhoging van de gezondheid van de gemiddelde burger? Is de invloed van een dergelijke belasting niet vooral belastend voor fastfood aanbieders, die wellicht minder afnemers ervaren, afnemers die hun slechte gewoonten wel weer op een andere manier botvieren?

Je hebt zeker voor een deel gelijk, maar symptoombestrijding kan soms heel reële voordelen hebben. Op dit moment kosten de symptomen van bepaalde gewoonten de maatschappij heel veel geld. Junkfood daargelaten kost roken ons bijvoorbeeld al een flink bedrag, het verhogen van accijns zal het fenomeen waarschijnlijk nauwelijks bestrijden inderdaad, maar een belasting hierop is wel een zo eerlijk mogelijke maatregel. Laat de kostenmakers zoveel mogelijk de kosten betalen.
Ik ben natuurlijk geheel voor een combinatie van aanpakken. Symptoom én oorzaak bestrijding. Investeringen in onderwijs zijn de meest voor de hand liggende maatregelen op dit vlak. Daarnaast denk ik dat revisie van het onderwijs belangrijk is. Wij leven nu aan het begin van het informatietijdperk, geheel nieuwe benaderingen zijn nodig m.b.t. het onderwijs om de jeugd te stimuleren, motiveren en voor te bereiden op hun toekomst. Er is een 'overload' aan informatie waar de jeugd niet op de juiste manier mee om leert gaan. Opdoen van parate kennis is bijvoorbeeld van veel minder groot belang geworden en informatie discriminatie en verwerking des te meer.

Het is duidelijk dat we nu in een overgangsfase zitten op dit vlak.
Overheidsoptreden op het gebied van opvoeding is natuurlijk veel moeilijker.
Ben zelf trouwens voor filosofie als verplicht vak op de middelbare school. (on a side note..) Absurd dat vakken als handvaardigheid, techniek, muziek, tekenen/kunstgeschiedenis en sport behoren tot een verplicht pakket maar filosofie niet. Filo en maatschappijleer van jaar 1 t/m 6 als het aan mij zou liggen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven