XXL Nutrition

Specifieke cardio vraag na kracht

SaschaZ

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
82kg
Hey iedereen,

Ik zat met wat vraagjes ivm cardio na men kracht. Ik probeer men kracht altijd af te ronden binnen het uur.

Hierna doe ik zo goed als elke x cardio + soms nog een cardio only dag.

Cardio houdt meestal dit in: 5 mins opwarming voor kracht. Ik zorg er wel voor dat ment hartslag pre workout altijd iets hoger ligt zodat ik lekker blijf zweten en afzien de hele training door. Na de kracht doe ik 40 mins crosstrainer met een max hartslag van 150bpm. (ben 24jaar)

Nu op men non kracht dagen durf ik wel wat interval runs te doen op de loopband. Dit geeft me wel een hogere hartslag maar geeft me achteraf ook een intenser gevoel.

Om men vragen concreet te stellen:

- Hoe lang doe ik max cardio na kracht?
- Hoe intens ga ik als men cardio toch voor vetverbranding dient
- Blijf ik crosstrainer doen na kracht? Of switch ik het een beetje?
- Dien ik mezelf ook cardio rust te geven?

Ik voel soms wel dat men lichaam wat moe is, maar dan eerder specifiek de daarvoor getrainde spiergroep.. niet de rest. Voel ook niet echt dat ik men cardio niet aankan..

Training is meestal volgende:
Ma: schouders/abs/cardio
Di: Rug/biceps/cardio
Woe: rust of cardio
Do: Borst/Triceps/cario
Vrij: Benen/abs - niet altijd cardio
zat: rust
Zon: cardio/ evt. abs (andere oefeningen dan doordeweeks)

Voor de rest zit men verbruik in rust op 1970
Ik eet +- 2500kcal
Weeg 85
en sta op 12% denkik.

Hoor het graag van jullie.

• Topic Starter Topic Starter
up

Ik ga er bij deze vanuit dat jij je energieverbruik juist hebt berekent. Zoals ik dit lees ben je goed bezig qua kracttraning en cardio.
Maximaal een uur krachttraining als je daarna nog een intensieve cardiosessie doet. Dit doe je dus dat is een goed begin. Vervolgens maximaal 45 minuten cardio, daarna ga je spiermassa afbreken. Wil je meer zekerheid dat je geen spiermassa afbreekt tijdens je cardio, neem dan voor en/ of tijdens je cardio BCAA's (voorkomen spierafbraak, voorkomt dat spiereiwitten als energieleverancier gebruikt worden).

Verder lijkt 150 bpm mij voldoende om vet te verbranden. Ik las zonet op het forum dat 140 bpm max was. Hoe dit precies zit met de bpm's weet ik ook niet.

In principe is er niks mis mee als je alleen de crosstrainer aanhoudt. Je lichaam zal er echter wel aan wennen. Door meerdere cardio oefeningen te doen houdt je de energieverbranding optimaal. Je kan bijvoorbeeld 3 verschillende oefeningen doen en de volgorde iedere keer aanpassen, dit voorkomt gewenning.

Ik zie ook dat je zeer veel cardio doet, namelijk 6 keer per week. Ik ben geen expert in duursport, maar 6 keer per week cardio i.c.m. kracttraining is naar mijn mening wel erg veel. Als je doel is om spiermassa te winnen dan lijkt het mij wel goed om zondag geen zware cardiosessie te verrichten. Het herstel van je spieren gebeurt namelijk tijdens je rust. Je traint heel wat af in de week en ik vraag mij af of je rustperiodes voldoende zijn om optimaal te kunnen herstellen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven