MuscleMeat

Spierverlies beperken, Cuthelp please!

instyle9

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m84
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
Beste mensen,

Aangezien mijn vetpercentage langzaam richting de 17 procent loopt wil ik gedurende de hele zomer (2 maand lang) een aantal percentages dalen. Ik wil dit eigenlijk vrij drastisch doen met als ultiem doel natuurlijk zoveel mogelijk vet te verliezen en weinig tot geen spierverlies te hebben.

Ik heb uiteraard de stickies doorgenomen en heb begrepen dat het de bedoeling is om op onderhoud te gaan eten en een tekort te creeren met training. Logisch.

Maar mijn vraag is: hoe beperk ik dit spierverlies? Door een zeker aantal grammen eiwit te eten? Ik lees "genoeg eiwit eten", wat is genoeg? Is dit de enige factor, naast krachttraining blijven doen?

Daarnaast zou ik graag vernemen wat ik absoluut wel en wat ik absoluut niet moet gaan eten. Mayonaise bijvoorbeeld een no-go? 's avonds een bak kwark? etc. etc.

Ook jullie ultieme serieuze tips zijn welkom! Help! :)

Heb je de stickies gelezen? Niks mis met mayonaise. Je moet gewoon je onderhoud gaan uitrekenen, hier 20% onder gaan zitten, je Kh verlagen, je eiwitten en vetten verhogen. Ik zelf doe ongeveer 2,5 keer eiwit per kg lichaamsgewicht. DUs ik zit op zo'n 200 gram.

Lees je in bij cutten, en deel je voedingschema.

Mayonaise in de cut?

:finger:

Onder je onderhoud gaan eten?

Je KH verlagen?

Laatst bewerkt:
@topicstarter

Ik ben zelf nu bijna twee maanden bezig met serieus cutten en hou in mijn voedingsschema een ratio aan van 50% koolhydraten/30% eiwitten en 20% vet en het gaat uitstekend. Ben van 127kg naar thans 114kg gegaan en mijn VP is tot nu toe gedaald van omstreeks 20% naar 13-14% zonder dat ik enigszins spiermassa ben kwijtgeraakt. Die 30% eiwit (tijdens elke maaltijd!) lijkt bij mij dus voldoende te zijn. Probeer het zelf eens, als je na een week het idee hebt dat je spieren eraan gaan kan je altijd nog de eiwitten verhogen en bijv. het vet (of de carbs) iets verlagen.

En inderdaad, ik eet op onderhoud en een tekort creëer ik met cardio (plm 15%). Nauwelijks last van honger en voel me verder fit genoeg.
Heb overigens waarschijnlijk wel mijn lichaamstype mee (ecto in de basics) waardoor de verberbranding zowieso gunstig is.

Je zou ze de kost moeten geven die extra mayo aan hun keto-dieet toevoegen (en nog resultaat zien ook)

ehm... onder je onderhoud eten is de definitie van cutten... hoezo :finger: ?

KH's beperken is een makkelijke en effectieve manier van het omlaag brengen van de dagelijkse hoeveelheid calorieën. Pas wel op dat op te weinig en te lang weinig KH's de intensiteit bij training weg valt (zowel bij cardio als bij KT).

Mayonaise in de cut?

Je KH verlagen?

Waarom geen mayo? Kan prima met een ketodieet.
Waarom niet onder je onderhoud eten? Kan prima met cutten.
Waarom niet je Kh verlagen? Kan prima met low carb.

Drie manieren om te cutten! En ze kunnen alledrie.
Je kan, en moet dus niet, ook op onderhoud eten, en je cardio zien als het onder je aantal benodigde kcal te komen zitten. Kan ook prima.

Je zou ze de kost moeten geven die extra mayo aan hun keto-dieet toevoegen (en nog resultaat zien ook)
Keto keto keto...waarom is alles ineens gebaseerd op Keto? Durft niemand meer op de normale manier te cutten? Moeten we allemaal ineens weer aan de Atkins?

ehm... onder je onderhoud eten is de definitie van cutten... hoezo :finger: ?
Een negatief calorie-balans creëren is de definitie van cutten. Dat doe je door te eten wat je nodig hebt, en een negatief maken met cardio. De vraag is hier nota bene hoe de TS spierverlies kan beperken.

KH's beperken is een makkelijke en effectieve manier van het omlaag brengen van de dagelijkse hoeveelheid calorieën. Pas wel op dat op te weinig en te lang weinig KH's de intensiteit bij training weg valt (zowel bij cardio als bij KT).
Kh's omlaag gooien kan zowel positief als negatief werken, maar om het zomaar out of the blue te gaan zitten roepen terwijl je niet eens weet op hoeveel KH's een persoon nu zit vind ik een no-no.

Laatst bewerkt:
Toen ik onbewust onder mn onderhoud at tijdens mn vorige cut verloor ik aardig wat kracht, ik zou gewoon op onderhoud eten en dan het verschil maken met cardio.

Ik zit zoizo al onder mijn onderhoud en verlies geen kracht ... Voeding is natuurlijk wel super clean !

Keto keto keto...waarom is alles ineens gebaseerd op Keto? Durft niemand meer op de normale manier te cutten? Moeten we allemaal ineens weer aan de Atkins?

Men moet doen waar men zelf zin in heeft.

Een negatief calorie-balans creëren is de definitie van cutten. Dat doe je door te eten wat je nodig hebt, en een negatief maken met cardio. De vraag is hier nota bene hoe de TS spierverlies kan beperken.

Er is geen wezenlijk verschil tussen een tekort door een dieet, dan wel door cardio. (zeker niet wat spierbehoudt betreft)

Ik gaf meerdere manieren van cutten, oftewel afvallen zonder spierverlies. Dit is er een van.

Iedereen kiest zijn eigen. Ik zit ook onder onderhoud. Werkt voor mij goed.

Kh's omlaag gooien kan zowel positief als negatief werken, maar om het zomaar out of the blue te gaan zitten roepen terwijl je niet eens weet op hoeveel KH's een persoon nu zit vind ik een no-no.

Als ik aangeef dat ie hoger moet gaan zitten in eiwitten, dan moet ie sowieso lager in Koolhydraten, of in vet. maar vet moet je niet verlagen tijdens een cut. dus dan moeten de koolhydraten naar beneden, anders komt ie dus boven onderhoud uit.

Heeft iemand wel eens ooit zonder cardio gecut, dus ipv bijv. 500 kcal cardio gewoon 500kcal minder eten? En hoe zag hij er na zijn cutfase eruit? Veel spierverlies?

Voordat mensen helemaal gek worden, ik ben alleen benieuwd naar het antwoord. Cardio zou ik zowieso doen voor een betere conditie.

Ja ik. Is al weer een tijd geleden , maar ik was wel tevreden .

Als ik aangeef dat ie hoger moet gaan zitten in eiwitten, dan moet ie sowieso lager in Koolhydraten, of in vet. maar vet moet je niet verlagen tijdens een cut. dus dan moeten de koolhydraten naar beneden, anders komt ie dus boven onderhoud uit.

En waarom moet je vet niet verlagen tijdens een cut?

Vetten en koolhydraten verlagen moet toch wel helpen icm cardio? Ik merk wel altijd als ik juist voor de vakantie (maandje ervoor) een low carb dieet doe (dus eigenlijk alleen draai op eiwitten en groenten) dat ik meeste van men massa toch wel behoud maar wel zeer vermoeiend is (kan 's nachts moeilijk slapen door de low carb en weinig energie dus zeker geen branch warren look a like training tijdens de cut). NATUURLIJK verlies je ietsie pietsie massa/spier maar dat vind ik normaal als je gaat cutten en BF% verlagen voor dat wasbordje... zeker als je endo bent...

PS Mijn tip voor cardio: een lokale park zoeken en RENNEN maar ;)

En waarom moet je vet niet verlagen tijdens een cut?
Omdat je vetten nodig hebt.

---------- Toegevoegd om 17:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:03 ----------

Waarom zou je ze wel verlagen? Vetten zijn belangrijk.

niet langer dan 45 min cardio per dag doen.
het liefst HIIT training.
smorgens al je net wakker bent en na je krachttraining bijv. 20 minuutjes.
smorgen ff snel BCAA's nemen voor je begint, erna pas (koolhydraten)ontbijten.
Normaal blijven eten voor de rest

Wanneer je meer verbruikt door cardio eet je dus niet 'wat je nodig hebt'...
Kan je een onderzoek leveren waaruit blijkt dat cardio met een hogere kcal inname beter werkt dan een lagere inname met alleen krachttraining voor spierbehoud?

Ik zie ook niet in waarom een keto of low carb dieet een probleem moet zijn. Waarom is de 'normale manier' beter? Lijkt me dat low carb gewoon iets meer discipline vereist.

niet langer dan 45 min cardio per dag doen.
het liefst HIIT training.

Waarom niet meer dan 45 min?
Denk dat een combinatie van HIIT en moderate/steady pace cardio het beste is.
HIIT op dagen waarop geen kt word gedaan en moderate intensity na de kt.

Laatst bewerkt:
Waarom niet meer dan 45 min?
Denk dat een combinatie van HIIT en moderate/steady pace cardio het beste is.
HIIT op dagen waarop geen kt word gedaan en moderate intensity na de kt.

2x per dag kort trainen heeft meer effect op vetverlies dan 1 langere sessie.
teveel cardio kan je kt in de weg staan wat je stofwisseling weer kan vertragen waardoor je weer moeilijker droog wordt.
Cardio na je krachttraining moet je ook kort houden om overtraining te voorkomen. Anders word je wel slank maar hou je er platte spieren aan over.

2x per dag kort trainen heeft meer effect op vetverlies dan 1 langere sessie.
teveel cardio kan je kt in de weg staan wat je stofwisseling weer kan vertragen waardoor je weer moeilijker droog wordt.
Cardio na je krachttraining moet je ook kort houden om overtraining te voorkomen. Anders word je wel slank maar hou je er platte spieren aan over.

Twee keer na elkaar met een korte rustpauze verbrand meer kcal, maar op twee momenten op de dag cardio verbrand toch niet meer. Denk dat je inde wat bent met interval. Daarbij verdeel je je cardio over meerdere momenten.
Dat je na je kt je cardio kort houdt is puur omdat je dan niet in een overdreven katabole stand komt. Je verliest dan geen spier, omdat je dus niet te lang gaat cardiooen. Ga je lang cardiooen na kt, dan zit verbrand je spier met je cardio.

Terug
Naar boven