MuscleMeat

Spierverlies beperken, Cuthelp please!

Omdat je vetten nodig hebt.

---------- Toegevoegd om 17:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:03 ----------

Waarom zou je ze wel verlagen? Vetten zijn belangrijk.
Ja, je hebt vetten nodig, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je persee hoger dan 20% moet gaan zitten.

Wanneer je meer verbruikt door cardio eet je dus niet 'wat je nodig hebt'...
Kan je een onderzoek leveren waaruit blijkt dat cardio met een hogere kcal inname beter werkt dan een lagere inname met alleen krachttraining voor spierbehoud?
Daar heb je geen onderzoek voor nodig, het is algemeen bekend dat je spieren af gaat breken als je niet voldoende eet. Je lichaam heeft aminozuren nodig, eet je die niet, dan worden die uit spierweefsel gewonnen. Als je minder gaat eten dan wat je nodig hebt, en daar nog eens cardio bovenop gaat doen, dan zal je zeker meer spier gaan verliezen als wanneer je op onderhoud eet, en het verschil maakt met cardio.

Ja, je hebt vetten nodig, maar dan snap ik nog steeds niet waarom je persee hoger dan 20% moet gaan zitten.
Je hoeft niet hoger dan 20% te zitten. Waar staat dat in deze hele post. Ik zeg alleen dat je in de cut en bulk je vet niet hoeft te veranderen. Het is juist goed dat je wel vet blijft eten in de cut.

Daar heb je geen onderzoek voor nodig, het is algemeen bekend dat je spieren af gaat breken als je niet voldoende eet. Je lichaam heeft aminozuren nodig, eet je die niet, dan worden die uit spierweefsel gewonnen. Als je minder gaat eten dan wat je nodig hebt, en daar nog eens cardio bovenop gaat doen, dan zal je zeker meer spier gaan verliezen als wanneer je op onderhoud eet, en het verschil maakt met cardio.

Dat is niet de vraag, als je te laag in kcal gaat ga je meer spier verliezen, dat is duidelijk

Een kcal deficiënt is echter nodig om af te vallen, of je dat nou bewerkstelligt door bijvoorbeeld 2600 te eten en 600 kcal extra te verbruiken door cardio, of door 2000 te eten zonder cardio...
De vraag is of er een duidelijk verschil is tussen deze methoden.

Laatst bewerkt:
Je hoeft niet hoger dan 20% te zitten. Waar staat dat in deze hele post. Ik zeg alleen dat je in de cut en bulk je vet niet hoeft te veranderen. Het is juist goed dat je wel vet blijft eten in de cut.

je Kh verlagen, je eiwitten en vetten verhogen.
Wat wil je nou? Het word steeds onduidelijker.

---------- Toegevoegd om 20:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:09 ----------

Dat is niet de vraag, als je te laag in kcal gaat ga je meer spier verliezen, dat is duidelijk

Een kcal deficiënt is echter nodig om af te vallen, of je dat nou bewerkstelligt door bijvoorbeeld 2600 te eten en 600 kcal extra te verbruiken door cardio, of door 2000 te eten zonder cardio...
De vraag is of er een duidelijk verschil is tussen deze methoden.

Ja, die is er, dat staat allemaal heel duidelijk omschreven in de BFFM, onderbouwd met studies.

mis zegt hij meer vetten eten omdat de topic starter mis te weinig vet eet ?
idk

Wat wil je nou? Het word steeds onduidelijker.

Er staat toch niets over 20%. Vetten verhogen in een cut is inderdaad goed ja. Maar verlagen niet! Waar staat iets over 20%? Alleen dat je 20% onder onderhoud moet zitten, maar niets over de hoeveelheid vetten. Alleen dat je deze beter kan verhogen tijdens een cut ja.what's the big issue. Je hebt wel door dat jij vroeg waarom je vetten niet moet moet verlagen tijdens een cut. EN ik geef daar antwoord op. en dan begin je opeens over percentages die ik niet genoemd heb. Dat heb je allemaal wel door toch

mis zegt hij meer vetten eten omdat de topic starter mis te weinig vet eet ?
idk

Nee, daarom zeg ik het niet. Tijdens een bulk leef je op veel koolhydraten. Vrij weinig vet, en veel eiwit. Tijdens de cut verlaag je je koolhydraten, dus automatisch worden beide waardes hoger van je eiwitten en je vet. Je vet hoef je op zich niet heel veel aan te doen. Want automatisch als je koolhydraat arme producten neemt(vb: kaas),krijg je al meer vetten binnen. DUs vandaar het verhogen, en het niets hoeven veranderen in een antwoord.

Laatst bewerkt:
Twee keer na elkaar met een korte rustpauze verbrand meer kcal, maar op twee momenten op de dag cardio verbrand toch niet meer. Denk dat je inde wat bent met interval. Daarbij verdeel je je cardio over meerdere momenten.
Dat je na je kt je cardio kort houdt is puur omdat je dan niet in een overdreven katabole stand komt. Je verliest dan geen spier, omdat je dus niet te lang gaat cardiooen. Ga je lang cardiooen na kt, dan zit verbrand je spier met je cardio.

Ik ben niet in de war en 2x cardio verbrand wel degelijk meer als je zoals k zei de 1e x 's ochtends is op een nuchtere maag (wel shotje bcaa's nemen).
als je wakker wordt en dus nuchter bent dan heeft je lichaam lage bloedglucosespiegels die je lichaam in staat stelt direct lichaamsvet aan te spreken voor brandstof.
en de 2e x gwoon ff na je kt als j toch al bezig bent.

Btw.... HIIT betekend high intensive interval training;)

Ik ben niet in de war en 2x cardio verbrand wel degelijk meer als je zoals k zei de 1e x 's ochtends is op een nuchtere maag (wel shotje bcaa's nemen).
als je wakker wordt en dus nuchter bent dan heeft je lichaam lage bloedglucosespiegels die je lichaam in staat stelt direct lichaamsvet aan te spreken voor brandstof.
en de 2e x gwoon ff na je kt als j toch al bezig bent.

Btw.... HIIT betekend high intensive interval training;)

En toch denk ik dat je een beetje in de war bent. Doe je namelijk een uur Cardio na je krachttraining, dan verbrand je toch nog steeds even veel als 'sochtends een half uur en na je krachttraining een half uur.
En inderdaad, je glycogeenlevel is heel laag nadat je wakker wordt, maar dat is ook zo na je krachttraining.

En btw.... het is high intensity interval training. maar dat is wat anders dan een gewone interval training. Je kan namelijk ook 5 minuten redelijk snel fietsen, 2 minuten heel snel, en dan 3 minuten heel langzaam oid, maar dat is ook interval training, maar niet HIIT.

Laatst bewerkt:
Er staat toch niets over 20%. Vetten verhogen in een cut is inderdaad goed ja. Maar verlagen niet! Waar staat iets over 20%? Alleen dat je 20% onder onderhoud moet zitten, maar niets over de hoeveelheid vetten. Alleen dat je deze beter kan verhogen tijdens een cut ja.what's the big issue. Je hebt wel door dat jij vroeg waarom je vetten niet moet moet verlagen tijdens een cut. EN ik geef daar antwoord op. en dan begin je opeens over percentages die ik niet genoemd heb. Dat heb je allemaal wel door toch

Nee, daarom zeg ik het niet. Tijdens een bulk leef je op veel koolhydraten. Vrij weinig vet, en veel eiwit. Tijdens de cut verlaag je je koolhydraten, dus automatisch worden beide waardes hoger van je eiwitten en je vet. Je vet hoef je op zich niet heel veel aan te doen. Want automatisch als je koolhydraat arme producten neemt(vb: kaas),krijg je al meer vetten binnen. DUs vandaar het verhogen, en het niets hoeven veranderen in een antwoord.

kk dude ik snap het :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Interessant maar tegelijkertijd vervelend dat men er een verschillende kijk op nahoudt.

Aantal zaken die ik zal toepassen

-Koolhydraten omlaag
Dit puntje wil ik vrij hard doorvoeren. Ben op dit moment student en ga in de zomervakantie een paar weken bij mijn ouders bivakkeren. Ik ga daarom ook brood, pasta en brinta minderen/niet meer eten. Low carb high protein?

Veel kwark, yoghurt, kipfilet, tonijnsalade etc.

-Op onderhoud eten
Toch om de 2 a 3 uur eten, zo'n 6 tot 8 maaltijden per dag. Heb berekend dat ik 2300kcal moet eten.

-HIIT
Vind het zelf een vrij uitdagende manier van vet verliezen en ook opzich best leuk.

Met dit alles wil ik 1 juli beginnen en tot 14 augustus doorvoeren. Wil in die 6 week van 17 naar 11 procent.... Haalbaar??

Het standaard uitgangspunt voor een voedingsschema is EKV 30-50-20, dus 20% vet, dat heb je wel door toch? Vandaar die 20%.

En als nergens verder een aantal vetten is vermeld, waarom roep je dan wél dat hij z'n vetten moet verhogen? Misschien zit hij al op 30% ofzo? En verder heb ik weinig antwoord op mijn vraag, verder dan "vetten heb je nodig" ben je niet gekomen, helemaal geen uitleg waarom enzo. Gewoon zomaar "vetten verhogen" roepen, dat is goed bezig zijn. :thumbup:

Laatst bewerkt:
Het standaard uitgangspunt voor een voedingsschema is EKV 30-50-20, dus 20% vet, dat heb je wel door toch? Vandaar die 20%.

En als nergens verder een aantal vetten is vermeld, waarom roep je dan wél dat hij z'n vetten moet verhogen? Misschien zit hij al op 30% ofzo? En verder heb ik weinig antwoord op mijn vraag, verder dan "vetten heb je nodig" ben je niet gekomen, helemaal geen uitleg waarom enzo. Gewoon zomaar "vetten verhogen" roepen, dat is goed bezig zijn. :thumbup:

Okee, het is misschien niet goed dat ik de conclusie heb getrokken dat hij lager in vet zou zitten. In de rest had ik wel gelijk. Ik snap het probleem ook niet helemaal. Waar wil je gelijk in hebben eigenlijk.

Okee, het is misschien niet goed dat ik de conclusie heb getrokken dat hij lager in vet zou zitten. In de rest had ik wel gelijk. Ik snap het probleem ook niet helemaal. Waar wil je gelijk in hebben eigenlijk.

Over het feit dat je niet moet overdrijven met vetten in de cut Marten en het houden bij olijfolie voor te koken, omega3 capsules en (wal)noten. Ik heb ook een slechte ervaring met teveel op noten kouwen tijdens de cut... dus mijn tip is kleine porties te nemen.

Over het feit dat je niet moet overdrijven met vetten in de cut Marten en het houden bij olijfolie voor te koken, omega3 capsules en (wal)noten. Ik heb ook een slechte ervaring met teveel op noten kouwen tijdens de cut... dus mijn tip is kleine porties te nemen.

Maar dat zeg ik dus; keto dieeten bevatten wel meer vet. Maar ik ging er inderdaad vanuit dat deze persoon niet veel vet gebruikt, dus dat er wat ontbrak. Ging eigenlijk van een beginner uit, en die denken dat je van vet dik wordt. Maar dat oordeel had ik te snel getrokken. Voor de rest heb ik niets verkeer gezegd. Ik wou alleen duidelijk maken dat je om af te vallen niet je vet hoeft te verlagen. Dit is achterhaald. JE kan met veel vet zelfs afvallen.
Maar dat is ieder voor zich. Ieder zijn eigen methode.

Wat vind je teveel noten?

Ik eet standaard een notenmix (walnoten, cashew en amandelen) van 50 gram en een bakje kwark voor het slapen gaan.

Naja, ik zie wel weer waar het op uit draait.
Iedereen heeft zijn eigen manier van cutten, waar allemaal niets mis mee is.
Ik verhoog mijn vet, centaur houdt t gelijk of verlaagt het, en weer een ander doet er geen vet in bij wijze van.

Wat instyle9 zelf al aangeeft, is goed. Zo kan je het doen. Hij eet op onderhoud en gaat gebruik maken van hiit met weinig kh.
Klaar

En toch denk ik dat je een beetje in de war bent. Doe je namelijk een uur Cardio na je krachttraining, dan verbrand je toch nog steeds even veel als 'sochtends een half uur en na je krachttraining een half uur.
En inderdaad, je glycogeenlevel is heel laag nadat je wakker wordt, maar dat is ook zo na je krachttraining.

En btw.... het is high intensity interval training. maar dat is wat anders dan een gewone interval training. Je kan namelijk ook 5 minuten redelijk snel fietsen, 2 minuten heel snel, en dan 3 minuten heel langzaam oid, maar dat is ook interval training, maar niet HIIT.

Je hebt misschien gelijk;)
Maar ik ben van mening dat hoe harder je werkt met cardio (HIIT dus) hoe meer calorien je verbrandt en dus droger wordt.
Als je het verdeelt over 2 korte sessies, kun je harder knallen per sessie en dus ook in totaliteit i.p.v. in 1 langere sessie. Je verbrandt dan minder calorieen maar meer vet en dat is het doel toch?
en als je die sessies dus verdeelt over de 'smorgens en na je kt als idd je glycogeenlevel het laagst is... win-win situatie.
En de reden om het max 45 min totaal per dag te doen is..
Zo overdrijf je het niet. Je grote teen groeit ook niet als je em elke dag traint.:D

Laatst bewerkt:
Wat vind je teveel noten?

Ik eet standaard een notenmix (walnoten, cashew en amandelen) van 50 gram en een bakje kwark voor het slapen gaan.

Jij bulkt zeker? ik neem altijd de helft van de hoeveelheid dat jij binnen speelt bij je kwarkie. Wat jij deed heb ik ook gedaan voor een week en ik zag dat men cut op een of ander manier niet vooruitging, ging ik weer prutsen aan me schema en uiteindelijk tot de conclusie gekomen om die noten te verminderen. Ik merkte ineens dat ik wel vooruitging omdat ik men vetten heb verlaagd.. Ook ietsie pietsie olijfolie gebruikt, juist genoeg voor me kip/visfilets op te bakken. Out of curiosity weer die noten verhoogd en ik merkte WEER dat ik een weekje of 2 niet zoveel vooruitging.

...kan 's nachts moeilijk slapen door de low carb

Interessant.. slaap zelf ook al een poosje minder diep en ben ook low carb aan het cutten. Zou jammer zijn als het daar door komt want het dieet werkt echt prima voor mij. Ik zit zelf op zo'n 80 gram vet per dag ongeveer (82kg), eet echt veel noten :) maar ben wel in 2 maanden van 23% naar 18% gezakt en 1kg spiermassa aangekomen. Ik denk dat het gewoon per persoon verschilt wat wel en niet werkt. Gewoon vanalles proberen en goed in de gaten houden. :) En ja zeker minimaal 2gram eiwitten per KG lichaamsgewicht binnenkrijgen!

Jij bulkt zeker? ik neem altijd de helft van de hoeveelheid dat jij binnen speelt bij je kwarkie. Wat jij deed heb ik ook gedaan voor een week en ik zag dat men cut op een of ander manier niet vooruitging, ging ik weer prutsen aan me schema en uiteindelijk tot de conclusie gekomen om die noten te verminderen. Ik merkte ineens dat ik wel vooruitging omdat ik men vetten heb verlaagd.. Ook ietsie pietsie olijfolie gebruikt, juist genoeg voor me kip/visfilets op te bakken. Out of curiosity weer die noten verhoogd en ik merkte WEER dat ik een weekje of 2 niet zoveel vooruitging.

Ja ik zit nog in de bulk. Maar heb je wat minder noten genomen en de "verloren" calorieën aangevuld bij de andere maaltijden?

Terug
Naar boven