Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Interessante info, zelf ben ik van plan om in de zomer wat te gaan sprinten de 100 en 200 m spreekt me wel aan, de 400 m lijkt me het lastigst want je hebt dan ook echt een goeie conditie nodig om die topsneheid lang vast te houden.
Maar voor de rest veel succes iig![]()
thnx man!
ik knal wel even al mijn pr's hier neer met wat comments over wat goed of slecht er aan is.
100m: 11.81s door mijn lengte en gewicht heb ik moeite mijn ledematen sneller te bewegen dus helaas meer zit er niet echt in. Topsprinters zijn vaak lang, zo 184cm, maar extra lengte vertaalt zich in meer hefboomwerkingen.
200m: 23.84s zelfde verhaal als hier voor zou eigenlijk sneller moeten zijn dan 2 x 100m tijd aangezien je maar 1x start
400m: 52.24s zelfde verhaal als bij de 100m en 200m bovendien zou deze tijd bij echt goeie training ong gelijk moeten zijn aan 2 x 200m tijd + 2s dus ong 49.68s. Das dus ong 3s, waarom train je dan beter hoor ik je al denken. De 400m is een bijzonder afstand omdat het een sprintafstand is waarbij je verzuurt, of wacht nee VERZUURT!,hier voor moet je dus je lactaatdrempels flink trainen en elke keer zorgen dat deze zich aanpast. Gevolg regelmatig nekken na de training en er gaat jaren van arbeid in zitten voor je op 90% van je topsnelheid kan lopen zonder te veel energie te verspillen en aangezien ik geen gazelle ben verspil ik die energie wel en loop ik dus te langzaam.
![]()
speer: 47.07m (met aanloop), 43,17m (3-pas)
Per ongeluk een keer gegooid. Gewoon voor de fun wedstrijd meegepikt. Speerwerpen is een belastend, en technisch zeer moeilijk onderdeel. Het is op geen enkele manier te vergelijken met een balwerpen en het omzetten van snelheid tijdens het aanlopen, het remmen en kracht gebruiken om het lichaam tot stilstand te brengen en de speer te laten vliegen maken dit tot een moeilijk onderdeel. Ik heb geprobeerd een paar jaar op dit onderdeel te trainen. Helaas de techniek ging vooruit maar de worpen vlogen minder ver.
kogel: 13.02m (11.89m uit stand)
Lijkt een no-brainer. Gewoon krachttrainen en that's it. Maar niets is minder waar. Een kogelstoter die tot wereldtop behoort heeft wel eens tegen een bodybuilder gestoot. Beide zware jongens vergelijkbaar in kracht, dwz konden even tillen. De kogelaar legde eerst nauwkeurig de techniek uit en hielp de BB-er deze te leren. Ter compensatie pakte de kogelaar een zwaardere kogel en zijn andere hand om mee te stoten. Gevolg: Kogelaar 18m+ BB-er 14m+ Er komt dus meer bij kijken dan het op het eerste gezicht lijkt.![]()
discus:27.08m (Standworp)
Zou voor mij het ideale onderdeel zijn. Met een lengte van 198cm en een spanwijdte van 208cm moet zo'n 2kg ding ver kunnen vliegen. Helaas heb ik er nog weinig op kunnen trainen dus draaien zit er nog niet in voor me. Van discuswerpen is het bekend dat draaien tot wel 60% in afstand kan toevoegen.
slingeren: 17.04m
Just for fun gedaan. Verrassend onderdeel. Het is moeilijk genoeg te blijven staan in de ring terwijl aan een 1.5m lang draad een 7.25kg kogel rond gaat.![]()

100m kan je altijd zo meetrainen. Hier is verder weinig conditieopbouw aan nodig. Vergis je niet in de 200m er bestaat wel degelijk iets als sprintconditie! Maar ik kan je verzekeren als je onder de 25s op een 200m gaat en je duik een bocht er weinig mooiere gevoelens zijn dan dat. Het echt kunnen hangen in bocht is een machtig gevoel.
Ik heb wel eens een trotse n*ger (bodybuilder) zichzelf bijna uit elkaar zien lopen. Hij is denk de snelste persoon die ik ooit heb zien sprinten, echt een natuurtalent, maar zijn lichaam was niet opgewassen tegen de klappen die hij kreeg en had niet de rust om te wachten op de aanpassing...
traag als dikke stront 
Ik heb het ze nog nooit uit kunnen leggen(maw netjes uitgelegd wat het allemaal inhoud) , flinke kracht stats ook 130 bench .. en 160 Fullsquat.. hoop dit te verbeteren op mijn 26e
Ik merk die bocht al terwijl ik maar 25,5 looptraag als dikke stront
Ik ga het in ieder geval bij houden hierzo, weer een atleet erbij!
Dit maal kogelstoten.
12x overhead throw;
[Link niet meer beschikbaar]
12x Forward underhand shot throw;
12x staande worp waarvan 8x met 8kg en 4x met 7.25kg;
Daarna spelen met een bezem:
De bezem vasthouden terwijl deze op je schouders ligt. Deze bezem stelt je schouderlijn voor. Vervolgens alle draai-, glij-, rotatie en staande bewegingen uit voeren zonder kogel.
Waarom?? Nou dit helpt je met visualiseren van
1) de schouderlijn gelijk te houden met grond, dus niet een schouder laten zakken.
2) separatie: Het daadwerkelijk voelen dat bij alle worpen de benen het meeste werk doen en benen dus altijd voor schouders in werpbewegingen. De heupen zullen dus ook eerder moeten draaien dan schouders om een torsiekracht op te wekken. Als de heupen eenmaal in de richting van de worp bewegen mag de schouderlijn volgen en de heupen zelfs voorbij draaien.
en als laatste nog 12x een volledige stoot met weer 8x 8kg en 4x 7.25kg
);Waarom leg jij je niet toe op de technische nummers? Mensen van jou lengte en gewicht zie je vrijwel niet op sprint of het moet de tienkamp zijn. Dat zijn echte geweldenaars..........behalve op de 1500![]()

All of the world-class sprinters were in the height range of 1.68-1.91 m (men) or 1.52-1.82 cm (women). The fact that the sprinters' height data was normally distributed indicates that both very short and very tall stature may be disadvantageous for sprinters. No mean height difference was observed between the female sprinters (1.68 m) and the Danish women (1.69 m), however, there was a significant height difference (p < 0.0001) between the American women (1.63 m) and the female sprinters. In other words, there might be very little likelihood that future top sprinters would be outside of this height range. Even though the present study indicates that very tall or short stature may reduce the chance of being a successful sprint runner, several world-class sprinters are taller than 1.87 m (i.e. Linford Christie, Carl Lewis, Joshua J. Johnson and Asafa Powell), which corresponds to the top 10% of the male U.S normal population and the top 23% of the male Danish normal population. Likewise several world-class sprinters were shorter than 1.71 m (i.e. Andre Cason, Leonard Myles-Mills and Coby Miller), which corresponds to the bottom 20% of the male U.S normal population and the bottom 5% of the male Danish normal population. Therefore, there is a small chance that a future male world-class sprinter may be taller than 1.91 m or shorter than 1.68 m.
The fact that sprinters have very low BM variability when compared to normal populations suggests that very low or very high BM could be a limiting factor in sprint running. High BM will handicap a sprinter because it takes higher force to accelerate a larger mass. On the other hand, strong sprinters should have more muscle mass and therefore be heavier than less strong sprinters. Hence, sprinters with a very low BM would probably have less muscle mass and thus be too weak. Moreover, the results of the present study point towards the sprinters' BMIs being less variable when compared to the BMI of the normal populations. This result indicates that sprinters also have an optimum range for BMI that differs for males and females. Height, BM and BMI seem to be important anthropometric parameters for sprinters.

Mijn benen en lijf voelen zich goed hersteld van de killer training van 3XL. Ik kan eigenlijk niet wachten om weer te gaan trainen, maar eerst vanavond techniek training.
Dit maal kogelstoten.
12x overhead throw;
12x Forward underhand shot throw;
12x staande worp waarvan 8x met 8kg en 4x met 7.25kg;
Daarna spelen met een bezem:
De bezem vasthouden terwijl deze op je schouders ligt. Deze bezem stelt je schouderlijn voor. Vervolgens alle draai-, glij-, rotatie en staande bewegingen uit voeren zonder kogel.
Waarom?? Nou dit helpt je met visualiseren van
1) de schouderlijn gelijk te houden met grond, dus niet een schouder laten zakken.
2) separatie: Het daadwerkelijk voelen dat bij alle worpen de benen het meeste werk doen en benen dus altijd voor schouders in werpbewegingen. De heupen zullen dus ook eerder moeten draaien dan schouders om een torsiekracht op te wekken. Als de heupen eenmaal in de richting van de worp bewegen mag de schouderlijn volgen en de heupen zelfs voorbij draaien.
en als laatste nog 12x een volledige stoot met weer 8x 8kg en 4x 7.25kg

Nope zulke zware stenen heb ik hier niet

Probeer het maar eens, Erik de Bruin en Eddy Cardol, gingen je, niet onverdienstelijk voor bij de Highland Games !
Mooi log. Hou wel van wat afwisseling om te lezen na al die saaie bb logs.
Das een beetje een listig verhaal zonder filmpje, maar het werkt ongeveer als volgt. Bij het kogelstoten en discuswerpen heb je een aantal fasen. In geval de powerpositie en de daadwerkelijke stoot moment.
De powerpositie is het moment waarbij vanuit een draai of glij de benen in hun eindpositie zijn net voor de stoot gaat plaats vinden. De schouders zijn nog naar achtergericht terwijl de heupen al in zijn gedraaid. Bij het stoot moment is er sprake van een strekking (kogel) van de werparm. De heuplijn is dan gelijk aan de schouderlijn
Je kan je misschien voorstellen dat hoe langer je de tijd hebt hoe meer je een kogel/discus kan versnellen. Vandaar ook al dat gedoe voor de worp. Als je in de powerpositie aankomt wil je al je opgedane snelheid omzetten in effectieve snelheid van de kogel zelf. Immers hoe hoger de eindsnelheid hoe verder de kogel gaat.
Je wil dus op het moment dat je in powerpositie bent zover mogelijk naar achteren staat. Dit word gedaan door de schouder ten opzichte van heupen te draaien ong 45 graden. Als je van powerpositie naar stoot gaat versnellen de schouders ten opzichte van de heupen en halen de heuplijn uiteindelijk zelfs in (schuine buikspieren doen hier flink hun best). Op het moment dat ze weer parallel zijn wil je stoten. Omdat dan alle energie word omgezet in een stoot. Door met het linkerbeen te blokkeren schiet het rechterdeel van het lijf dus als het ware langs de linkerhelft. Zoals een dichtslaande deur.![]()
Door met die bezem te oefenen kun je extra goed letten op die heup en schouderlijnen.
Hopelijk is het een beetje duidelijk