Fitness Seller

Sprinters log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Interessante info, zelf ben ik van plan om in de zomer wat te gaan sprinten de 100 en 200 m spreekt me wel aan, de 400 m lijkt me het lastigst want je hebt dan ook echt een goeie conditie nodig om die topsneheid lang vast te houden.
Maar voor de rest veel succes iig :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
Interessante info, zelf ben ik van plan om in de zomer wat te gaan sprinten de 100 en 200 m spreekt me wel aan, de 400 m lijkt me het lastigst want je hebt dan ook echt een goeie conditie nodig om die topsneheid lang vast te houden.
Maar voor de rest veel succes iig :thumb:

100m kan je altijd zo meetrainen. Hier is verder weinig conditieopbouw aan nodig. Vergis je niet in de 200m er bestaat wel degelijk iets als sprintconditie! Maar ik kan je verzekeren als je onder de 25s op een 200m gaat en je duik een bocht er weinig mooiere gevoelens zijn dan dat. Het echt kunnen hangen in bocht is een machtig gevoel.

Wees voorbereid op flink wat kuit klachten. Je lichaam is niet gewend aan het lopen op een harde ondergrond alleen op je voorvoet. Dit levert van kuit- en scheenklachten op.

Ik heb wel eens een trotse n*ger (bodybuilder) zichzelf bijna uit elkaar zien lopen. Hij is denk de snelste persoon die ik ooit heb zien sprinten, echt een natuurtalent, maar zijn lichaam was niet opgewassen tegen de klappen die hij kreeg en had niet de rust om te wachten op de aanpassing...

thnx man!

ik knal wel even al mijn pr's hier neer met wat comments over wat goed of slecht er aan is.

100m: 11.81s door mijn lengte en gewicht heb ik moeite mijn ledematen sneller te bewegen dus helaas meer zit er niet echt in. Topsprinters zijn vaak lang, zo 184cm, maar extra lengte vertaalt zich in meer hefboomwerkingen.

200m: 23.84s zelfde verhaal als hier voor zou eigenlijk sneller moeten zijn dan 2 x 100m tijd aangezien je maar 1x start ;)

400m: 52.24s zelfde verhaal als bij de 100m en 200m bovendien zou deze tijd bij echt goeie training ong gelijk moeten zijn aan 2 x 200m tijd + 2s dus ong 49.68s. Das dus ong 3s, waarom train je dan beter hoor ik je al denken. De 400m is een bijzonder afstand omdat het een sprintafstand is waarbij je verzuurt, of wacht nee VERZUURT!, :p hier voor moet je dus je lactaatdrempels flink trainen en elke keer zorgen dat deze zich aanpast. Gevolg regelmatig nekken na de training en er gaat jaren van arbeid in zitten voor je op 90% van je topsnelheid kan lopen zonder te veel energie te verspillen en aangezien ik geen gazelle ben verspil ik die energie wel en loop ik dus te langzaam.:eek:

speer: 47.07m (met aanloop), 43,17m (3-pas)
Per ongeluk een keer gegooid. Gewoon voor de fun wedstrijd meegepikt. Speerwerpen is een belastend, en technisch zeer moeilijk onderdeel. Het is op geen enkele manier te vergelijken met een balwerpen en het omzetten van snelheid tijdens het aanlopen, het remmen en kracht gebruiken om het lichaam tot stilstand te brengen en de speer te laten vliegen maken dit tot een moeilijk onderdeel. Ik heb geprobeerd een paar jaar op dit onderdeel te trainen. Helaas de techniek ging vooruit maar de worpen vlogen minder ver.:(

kogel: 13.02m (11.89m uit stand)
Lijkt een no-brainer. Gewoon krachttrainen en that's it. Maar niets is minder waar. Een kogelstoter die tot wereldtop behoort heeft wel eens tegen een bodybuilder gestoot. Beide zware jongens vergelijkbaar in kracht, dwz konden even tillen. De kogelaar legde eerst nauwkeurig de techniek uit en hielp de BB-er deze te leren. Ter compensatie pakte de kogelaar een zwaardere kogel en zijn andere hand om mee te stoten. Gevolg: Kogelaar 18m+ BB-er 14m+ Er komt dus meer bij kijken dan het op het eerste gezicht lijkt.:rolleyes:

discus:27.08m (Standworp)
Zou voor mij het ideale onderdeel zijn. Met een lengte van 198cm en een spanwijdte van 208cm moet zo'n 2kg ding ver kunnen vliegen. Helaas heb ik er nog weinig op kunnen trainen dus draaien zit er nog niet in voor me. Van discuswerpen is het bekend dat draaien tot wel 60% in afstand kan toevoegen.

slingeren: 17.04m
Just for fun gedaan. Verrassend onderdeel. Het is moeilijk genoeg te blijven staan in de ring terwijl aan een 1.5m lang draad een 7.25kg kogel rond gaat.:D

Ik heb het ze nog nooit uit kunnen leggen(maw netjes uitgelegd wat het allemaal inhoud) , flinke kracht stats ook 130 bench .. en 160 Fullsquat.. hoop dit te verbeteren op mijn 26e ;)

100m kan je altijd zo meetrainen. Hier is verder weinig conditieopbouw aan nodig. Vergis je niet in de 200m er bestaat wel degelijk iets als sprintconditie! Maar ik kan je verzekeren als je onder de 25s op een 200m gaat en je duik een bocht er weinig mooiere gevoelens zijn dan dat. Het echt kunnen hangen in bocht is een machtig gevoel.

Ik heb wel eens een trotse n*ger (bodybuilder) zichzelf bijna uit elkaar zien lopen. Hij is denk de snelste persoon die ik ooit heb zien sprinten, echt een natuurtalent, maar zijn lichaam was niet opgewassen tegen de klappen die hij kreeg en had niet de rust om te wachten op de aanpassing...

Ik merk die bocht al terwijl ik maar 25,5 loop :D traag als dikke stront :D

Ik ga het in ieder geval bij houden hierzo, weer een atleet erbij!

Ik heb het ze nog nooit uit kunnen leggen(maw netjes uitgelegd wat het allemaal inhoud) , flinke kracht stats ook 130 bench .. en 160 Fullsquat.. hoop dit te verbeteren op mijn 26e ;)

Ik merk die bocht al terwijl ik maar 25,5 loop :D traag als dikke stront :D
Ik ga het in ieder geval bij houden hierzo, weer een atleet erbij!

Het valt ook niet mee om het aan iemand in worden uit te leggen hoe atletiek werkt....

En sjezis 25.5s? Kom op nou! Op vreten die baan! Volgens mij moet jij harder kunnen zou ook ten goede komen van je speerwerp afstand.

Dit maal kogelstoten.

12x overhead throw;
[Link niet meer beschikbaar]
12x Forward underhand shot throw;

12x staande worp waarvan 8x met 8kg en 4x met 7.25kg;

Daarna spelen met een bezem:
De bezem vasthouden terwijl deze op je schouders ligt. Deze bezem stelt je schouderlijn voor. Vervolgens alle draai-, glij-, rotatie en staande bewegingen uit voeren zonder kogel.

Waarom?? Nou dit helpt je met visualiseren van
1) de schouderlijn gelijk te houden met grond, dus niet een schouder laten zakken.
2) separatie: Het daadwerkelijk voelen dat bij alle worpen de benen het meeste werk doen en benen dus altijd voor schouders in werpbewegingen. De heupen zullen dus ook eerder moeten draaien dan schouders om een torsiekracht op te wekken. Als de heupen eenmaal in de richting van de worp bewegen mag de schouderlijn volgen en de heupen zelfs voorbij draaien.

en als laatste nog 12x een volledige stoot met weer 8x 8kg en 4x 7.25kg

Gisteren lekker getraind, zie hierboven.

De overhead throw en Forward underhand shot throw zijn goeie indicatoren hoever je eigenlijk kan komen met een kogel... mijn beste afstanden tipte gisteren aan de 15m met een 7.25kg dus. Hoe wel ook hier een stukje techniek bij komt kijken, die me nog niet helemaal eigen is.

Frustratie al om, waar ik afgelopen weekeind maar net over de 12m kwam met een volledige stoot, legde ik er nu een aantal uit stand zo over de 12m neer. :eek:

Voor de BB-ers hier, vergelijk dit met het gooien van een bal uit stilstand en het gooien van een bal uit een rijdende auto, waarbij je precies op het moment dat de rem vol wordt in getrapt.

Oftewel er moet nog zo'n 25% verder gestoten kunnen worden. Wat interessant genoeg weer precies die 15m is. Veel oefenen op techniek dus. Helemaal toen met een volledige stoot ik niet over de 12m kwam :headbang:

Verder heb ik als aanvulling nog een flink aantal sprongen gedaan...
3 x 12 stopsprong;
3 x 12 kikkersprong;
3 x 30 uitvalspassen (50m! :suicide:);

6 x 30m sprintjes;

Opvallend was dat de training van 3XL mij explosiever gemaakt lijkt te hebben. Bij alle sprongen kwam ik voor mijn gevoel verder en makkelijker dan normaal.

Samenvattend...
Top training, feiloos bloot gelegd waar mijn techniek faalt. Potentie ontdekt en dat geeft hoop voor de toekomst. En misschien morgen toch nog maar eens een 3XL-tje er tegen aan gooien voor de benen ipv 5 x 4 x 135kg.

Waarom leg jij je niet toe op de technische nummers? Mensen van jou lengte en gewicht zie je vrijwel niet op sprint of het moet de tienkamp zijn. Dat zijn echte geweldenaars..........behalve op de 1500 :D

Waarom leg jij je niet toe op de technische nummers? Mensen van jou lengte en gewicht zie je vrijwel niet op sprint of het moet de tienkamp zijn. Dat zijn echte geweldenaars..........behalve op de 1500 :D

De lengte van veel lopers is een probleem op met name de korte sprint. Door alle lange leden maten treden veel problemen met momenten (mechanisch dan) op, dit vereist veel meer kracht dan voor iemand met kortere ledenmaten. Langere lopers hebben dan ook de neiging om meer op paslengte te lopen ipv van op frequentie. Bij 400m is dit verschil minder groot omdat daar een hoge pasfrequentie minder noodzakelijk is voor een hoge snelheid. Het gaat immers om een hoog tempo lang vasthouden.
Een goed methode om te zien hoe je er voorstaat is vast te stellen welke tijd je zou willen/kunnen lopen. Dan deze tijd op te delen in twee stukken met een differentie op de 200m van 2 sec. Zo zou je een 400m in 50s kunnen loop door het eerste stuk in 24s te lopen en het tweede in 26s. Door een aantal keer op tijd te lopen ipv afstand kun je op de volgende manier zien hoe je er voor staat. Start volgens je normale methode dus tegen de 100% aan. En bepaal waar je bent na 24s. Dit geeft inzicht in wat voor werk er nog gedaan moet worden om het gewenste resultaat te halen. Ben je er voorbij (bv. 200m punt) dan ligt je tempo goed, is het punt niet gehaald moet er meer werk gedaan worden om het punt binnen de tijd te halen.
Het type atleet zoals we die in amerika vinden beschouwen we onder het type: "the bigger and stronger athletes" bereidt tot werken en veel inzet tonen. Probeer over het algemeen twee keer per week krachttraining te doen. Let op niet om massa te winnen, maar om grondreactiekrachten beter op te kunnen vangen.

Zijn er dan geen lange sprinters?? Jawel kijk maar naar de 100m finale olympische spelen. Deze mannen zijn bijna allemaal rond 1.84m goed sommige beesten onder hun squaten wel 300kg!!!

Asafa Powell
Nationaliteit: Jamaica
Geboortedatum: 11/11/1982
Geboorteplaats: St Catherine (Jam)
Lengte: 190 cm Gewicht: 88 kg
Discipline: sprint
Palmares 100 m :Olympische Spelen: 5de (2004) / Wereldrecordhouder met 9.77 (14/06/05 in Athene

Laatst bewerkt:
Nog wat aanvullende info over sprinters en lengte ;)

All of the world-class sprinters were in the height range of 1.68-1.91 m (men) or 1.52-1.82 cm (women). The fact that the sprinters' height data was normally distributed indicates that both very short and very tall stature may be disadvantageous for sprinters. No mean height difference was observed between the female sprinters (1.68 m) and the Danish women (1.69 m), however, there was a significant height difference (p < 0.0001) between the American women (1.63 m) and the female sprinters. In other words, there might be very little likelihood that future top sprinters would be outside of this height range. Even though the present study indicates that very tall or short stature may reduce the chance of being a successful sprint runner, several world-class sprinters are taller than 1.87 m (i.e. Linford Christie, Carl Lewis, Joshua J. Johnson and Asafa Powell), which corresponds to the top 10% of the male U.S normal population and the top 23% of the male Danish normal population. Likewise several world-class sprinters were shorter than 1.71 m (i.e. Andre Cason, Leonard Myles-Mills and Coby Miller), which corresponds to the bottom 20% of the male U.S normal population and the bottom 5% of the male Danish normal population. Therefore, there is a small chance that a future male world-class sprinter may be taller than 1.91 m or shorter than 1.68 m.

Kortom niet langer dan 1.91m zijn en groter dan 1.68m. Het liefst er ergens tussen in.

The fact that sprinters have very low BM variability when compared to normal populations suggests that very low or very high BM could be a limiting factor in sprint running. High BM will handicap a sprinter because it takes higher force to accelerate a larger mass. On the other hand, strong sprinters should have more muscle mass and therefore be heavier than less strong sprinters. Hence, sprinters with a very low BM would probably have less muscle mass and thus be too weak. Moreover, the results of the present study point towards the sprinters' BMIs being less variable when compared to the BMI of the normal populations. This result indicates that sprinters also have an optimum range for BMI that differs for males and females. Height, BM and BMI seem to be important anthropometric parameters for sprinters.

Kortom niet een te hoog BMI hebben rond de 23 zit je mooi. Oh je moet wel sterk blijven :D

Laatst bewerkt:
Goede training.. als iedereen precies zijn competentie zou gooien, was er ook niets meer aan! Waarom zou je dan nog techniek training doen/ die is niet voor niets het moeilijkste!

is sprinten interessant als cardio in de cut?

Mijn benen en lijf voelen zich goed hersteld van de killer training van 3XL. Ik kan eigenlijk niet wachten om weer te gaan trainen, maar eerst vanavond techniek training.

Dit maal kogelstoten.

12x overhead throw;
12x Forward underhand shot throw;

12x staande worp waarvan 8x met 8kg en 4x met 7.25kg;

Daarna spelen met een bezem:
De bezem vasthouden terwijl deze op je schouders ligt. Deze bezem stelt je schouderlijn voor. Vervolgens alle draai-, glij-, rotatie en staande bewegingen uit voeren zonder kogel.

Waarom?? Nou dit helpt je met visualiseren van
1) de schouderlijn gelijk te houden met grond, dus niet een schouder laten zakken.
2) separatie: Het daadwerkelijk voelen dat bij alle worpen de benen het meeste werk doen en benen dus altijd voor schouders in werpbewegingen. De heupen zullen dus ook eerder moeten draaien dan schouders om een torsiekracht op te wekken. Als de heupen eenmaal in de richting van de worp bewegen mag de schouderlijn volgen en de heupen zelfs voorbij draaien.

en als laatste nog 12x een volledige stoot met weer 8x 8kg en 4x 7.25kg

KIJK, dat is nog eens interressant ! :D

Stoten is technisch erg moeilijk is mijn ervaring !

15 meter is niet misselijk ! Wel eens een steen geprobeerd ?/ :D

Omdat BB-ers sportliefhebbers zijn:

Hier stukje sportcultuur, andere onderdelen zullen spoedig volgen:

Kogelstoten
Kogelstoters moeten groot zijn en over sterke armen en benen beschikken en een natuurlijke snelheid. Zij moeten de dynamische kracht bijeen brengen om een zware metalen bal zo ver mogelijk voort te stuwen. Prestaties zullen verbeteren, afhankelijk van deze kracht door verschillende middelen, in het bijzonder gewicht heffen.
Homerus maakte al melding van wedstrijden in het keien gooien tijdens de belegering van Troje. In de 16e eeuw was koning Hendrik de Achtste bekend om zijn bekwaamheid in de hofwedstrijden in gewicht- en hamerwerpen en in de 17e eeuw organiseerden Engelse soldaten wedstrijden in kanonskogel gooien. De reglementen werden voor het eerst vastgesteld in 1860, toen de gooi moest worden gedaan van een vierkant met kanten van 2.13m (7 voet). Dit werd in 1906 vervangen door een ring met een diameter van 7 voet. Het gewicht van de kogel werd vastgesteld op 7.257 kg (16 pounds). Worpen met gebogen arm waren verboden omdat ze te gevaarlijk waren en deelnemers moesten de kogel in de kromming van de nek voordat hij werd losgelaten. De zijwaartse glij in de ring werd uitgevonden in de Verenigde Staten in 1876. In 1951 verfijnde Parry O'Brien (USA) een nieuwe techniek. Vanuit een beginpositie met het gezicht naar de achterkant van de cirkel, draaide O'Brien 180 graden door de hele cirkel voordat hij hem uiteindelijk losliet. Dit maakte hem de eerste die de 18m grens verbrak (en daarna de 19m). In 1976 begon Aleksandr Baryshnikov de rotatie techniek, vergelijkbaar met die van de discuswerpers, die enorm populair is geworden.
Een wedstrijd kogelstoten voor vrouwen met een 4kg zware kogel werd voor het eerst gehouden in Frankrijk in 1917. Het eerste wereldrecord dateert van 1934 en het nummer maakte zijn Olympisch debuut in 1948. Tot 1927 werden er ook wel vrouwenwedstrijden gehouden met kogels van 8 pond en 5 kilo.

Lekker stukkie :D

De afstand bij het kogelstoten wordt bepaald door het lint over het middelpunt van de cirkel te leiden. En te meten vanaf de dichtsbijzijnde indruk van de kogel tot aan de binnekant van de eerder genoemde stootbalk

Verspringen
Hier gebruikt de atleet, die in eerste instantie een sprinter moet zijn, snelheid als middel om door de lucht te vliegen. Top hinkstapspringers kunnen de afzetbalk raken met snelheden van 10 meter per seconde. Dankzij krachtige benen en een elastische afzetvoet (hier telt de ontspanning) zet de verspringer de loopbeweging om in een zweefvlucht. De kampioenen kunnen Icarus' droom vervullen - met behulp van niets meer dan een aanloop, zetten ze een magische boog in. De verspringer bedwingt een onzichtbare barrière - afstand. De oorspronkelijke hinkstapsprong die beoefend werd door de Grieken was niet meer dan drie vertesprongen na elkaar. De Kelten vonden een techniek uit met drie sprongen in één vloeiende beweging. Hiervoor werden de regels vastgesteld tegen het eind van de 19e eeuw, eerst door de Ieren, daarna door de Amerikanen. Oorspronkelijk een hink-hink-sprong, met de eerste twee hinken met dezelfde voet, werd de driesprong na 1900 een hink-stap-sprong.

Het verspringen heeft deel uitgemaakt van alle sportwedstrijden sinds de antieke tijden. Bij de Spelen van 708 v.Chr. was het onderdeel van de vijfkamp: de springer nam zijn aanloop met een klein gewichtje in iedere hand zodat ze meer stuwkracht kregen. Het moderne verspringen kreeg zijn regels in Engeland en Amerika in 1860: er moest worden gesprongen vanaf een 20cm brede plank in een zandbak. Handgewichten werden niet gebruikt. Tot de twintiger jaren van de vorige eeuw was de techniek tamelijk elementair, met de benen onder het lichaam samengetrokken meteen na de afzet, daarna uitgestrekt en vervolgens weer onder het lichaam getrokken voor de landing. Tussen 1922 en 1927, introduceerden de Amerikanen William De Hart Hubbard (medewereldrecordhouder op de 100 yards met 9.6sec) en Robert LeGendre introduceerde de loopsprongtechniek, een loopbeweging in de lucht. Variaties hierop en de simpelere hangsprongtechniek, zijn ook vandaag nog in gebruik. Bij verre sprongen, lees meer dan 8m, is de springer zo'n 2m boven de zandbak. De eerste verspringwedstrijden voor vrouwen vonden plaats in Amerika in 1895. Het eerste IAAF-wereldrecord voor vrouwen dateert uit 1928, maar het nummer stond op de Olympische Spelen pas in 1948 in Londen voor het eerst op het programma.

Mijlpalen

• Als eerste over 7m: 7.05m John Lane IERL 1874
  • Als eerste over 7.50m: 7.50m Myer Prinstein USA 1900
  • Als eerste over 26voet: 7.93m Silvio Cator HAI 1928
  • Als eerste over 8m: 8.13m Jesse Owens USA 1935
  • Als eerste over 27ft: 8.24m Ralph Boston USA 1961
  • Als eerste over 8.50m & 28/29voet: 8.90m Bob Beamon USA 1968
  • Recordontwikkeling daarna:
    8.95m Mike Powell USA 1991
  • Record dat het langste stand heeft gehouden: 8.13m Jesse Owens 1935 (25 jaar)
  • Meeste sprongen verder dan 8.50m: Carl Lewis USA :39

Mijlpalen (vrouwen)
  • Eerste officiële wereldrecord: 5.98m Kinue Hitomi JPN 1928
  • Als eerste verder dan 6m: 6.12m Christel Schulz GER 1939
  • Als eerste verder dan 6.50: 6.53m Tatyana Shchelkanova URS 1962
  • Als eerste verder dan 7m: 7.07m Vilma Bardauskiene URS 1978
  • Als eerste verder dan 7.50m en huidige wereldrecordhoudster:7.52m Galina Chistyakova URS 1988
  • Record dat het langste stand heeft gehouden: 7.52m Galina Chistyakova (14 jaar)

Nope zulke zware stenen heb ik hier niet ;)

Probeer het maar eens, Erik de Bruin en Eddy Cardol, gingen je, niet onverdienstelijk voor bij de Highland Games !

Hoe doe je nu precies dat bezemsteel verhaal?

Ik doe nu 1,5 jaar HG en heb toch wel problemen met de steen/kogel-techniek. We krijgen wel les van Lub Wiarda uit Sneek; zijn dochter is in het verleden NK kampioen, ik meen, discus en kogel geweest.

Mooi log. Hou wel van wat afwisseling om te lezen na al die saaie bb logs. :thumbup:

Probeer het maar eens, Erik de Bruin en Eddy Cardol, gingen je, niet onverdienstelijk voor bij de Highland Games !

Dan noem je ook niet de minsten op! Hoewel men. de Bruin niet helemaal clean is zijn zijn prestaties toch nog steeds bijzonder te noemen.

Mooi log. Hou wel van wat afwisseling om te lezen na al die saaie bb logs.

Thnx man! Zal proberen het een beetje boeiend te houden dus niet alleen droge trainingsfeitjs maar ook wat aanvullende info.

Hoe doe je nu precies dat bezemsteel verhaal?.

Das een beetje een listig verhaal zonder filmpje, maar het werkt ongeveer als volgt. Bij het kogelstoten en discuswerpen heb je een aantal fasen. In geval de powerpositie en de daadwerkelijke stoot moment.

De powerpositie is het moment waarbij vanuit een draai of glij de benen in hun eindpositie zijn net voor de stoot gaat plaats vinden. De schouders zijn nog naar achtergericht terwijl de heupen al in zijn gedraaid. Bij het stoot moment is er sprake van een strekking (kogel) van de werparm. De heuplijn is dan gelijk aan de schouderlijn

Je kan je misschien voorstellen dat hoe langer je de tijd hebt hoe meer je een kogel/discus kan versnellen. Vandaar ook al dat gedoe voor de worp. Als je in de powerpositie aankomt wil je al je opgedane snelheid omzetten in effectieve snelheid van de kogel zelf. Immers hoe hoger de eindsnelheid hoe verder de kogel gaat.

Je wil dus op het moment dat je in powerpositie bent zover mogelijk naar achteren staat. Dit word gedaan door de schouder ten opzichte van heupen te draaien ong 45 graden. Als je van powerpositie naar stoot gaat versnellen de schouders ten opzichte van de heupen en halen de heuplijn uiteindelijk zelfs in (schuine buikspieren doen hier flink hun best). Op het moment dat ze weer parallel zijn wil je stoten. Omdat dan alle energie word omgezet in een stoot. Door met het linkerbeen te blokkeren schiet het rechterdeel van het lijf dus als het ware langs de linkerhelft. Zoals een dichtslaande deur. :D

Door met die bezem te oefenen kun je extra goed letten op die heup en schouderlijnen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk

Das een beetje een listig verhaal zonder filmpje, maar het werkt ongeveer als volgt. Bij het kogelstoten en discuswerpen heb je een aantal fasen. In geval de powerpositie en de daadwerkelijke stoot moment.

De powerpositie is het moment waarbij vanuit een draai of glij de benen in hun eindpositie zijn net voor de stoot gaat plaats vinden. De schouders zijn nog naar achtergericht terwijl de heupen al in zijn gedraaid. Bij het stoot moment is er sprake van een strekking (kogel) van de werparm. De heuplijn is dan gelijk aan de schouderlijn

Je kan je misschien voorstellen dat hoe langer je de tijd hebt hoe meer je een kogel/discus kan versnellen. Vandaar ook al dat gedoe voor de worp. Als je in de powerpositie aankomt wil je al je opgedane snelheid omzetten in effectieve snelheid van de kogel zelf. Immers hoe hoger de eindsnelheid hoe verder de kogel gaat.

Je wil dus op het moment dat je in powerpositie bent zover mogelijk naar achteren staat. Dit word gedaan door de schouder ten opzichte van heupen te draaien ong 45 graden. Als je van powerpositie naar stoot gaat versnellen de schouders ten opzichte van de heupen en halen de heuplijn uiteindelijk zelfs in (schuine buikspieren doen hier flink hun best). Op het moment dat ze weer parallel zijn wil je stoten. Omdat dan alle energie word omgezet in een stoot. Door met het linkerbeen te blokkeren schiet het rechterdeel van het lijf dus als het ware langs de linkerhelft. Zoals een dichtslaande deur. :D

Door met die bezem te oefenen kun je extra goed letten op die heup en schouderlijnen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk

Hoe houd je de bezem dan precies vast ?
Inderdaad zou een filpmje handig zijn .......:D

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven