Fitness Seller

Sprinters log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Ik voetbal zelf 4 x per week
en fitness 3 x per week (sinds 1 jaar)
vanaf 14 jaar doe ik opdrukken en buikspieren om de dag

Nu zie ik jou pr's en ze zijn best nice
Ik heb ook speergeworpen en gesprint:
op 16 jarige leeftijd 43.5 meter met 3 lessen oefening tijdens de gym (speerwerpen)
in dat zelfde jaar 9.8 sec 80 meter (sprint)

even aan gedacht om misschien iets met speerwerpen te doen
(ik woog toen overegins 65 kg, nu weeg ik er 78 kg en 6% vet)
ik vraag me af welke afstand ik nu zou halen
Zal nog wel eens kunnen denk ik, ik ga namelijk naar de sporthogeschool in Tilburg, met bouwkunde aan de TU/e gestopt, omdat ik VERSLAAFD ben aan sport en andere wat wil leren :)

Is het zo dat je voor speerwerpen lenige schouders moet hebben?
Ik heb velen jaren gezwommen en van nature heel lenige schouders, misschien dat dit de aanleg verklaard. Door de lenigheid in mijn schouders heb ik een reech van een boxer van 2.10, terwijl ik zelf lengte heb van 1.89 :P, nu ben ik missschien wel een ecto/meso, toch heel tevreden met mijn genen :)

ik ga deze log zeerzeker volgen en denk er wat van op te steken

Laatst bewerkt:
Ik voetbal zelf 4 x per week
en fitness 3 x per week (sinds 1 jaar)
vanaf 14 jaar doe ik opdrukken en buikspieren om de dag

Nu zie ik jou pr's en ze zijn best nice
Ik heb ook speergeworpen en gesprint:
op 16 jarige leeftijd 43.5 meter met 3 lessen oefening tijdens de gym (speerwerpen)
in dat zelfde jaar 9.8 sec 80 meter (sprint)
beide schoolrecords :)

even aan gedacht om misschien iets met speerwerpen te doen
(ik woog toen overegins 65 kg, nu weeg ik er 78 kg en 6% vet)
ik wil nog wel eens speerwerpen, vraag me af welke afstand ik nu zou halen

Als ik zou moeten gokken, zou ik eerder op je sprint snelheid gokken. Mijn tijden zijn gelopen op spikes, die van jou waarschijnlijk niet.

Mijn PR met speerwerpen is zonder enige vorm van techniek. Om verder te gaan gooien is techniek en ritme iig in mijn geval vele malen belangrijker dan kracht. Speerwerpen komt eigenlijk gewoon neer op het trainen van reflexen, eigenlijk gooi je niet eens zo zeer met je armen, maar meer met je benen. Door de aanloop te blokkeren vang je alle energie op, gecombineerd met een snelle en krachtige afworp moet dit zorgen voor een verre worp.

en waarom zou je niet eens gaan werpen, het kan best leuk zijn om te studeren om het beheersen van je lichaam.

Als ik zou moeten gokken, zou ik eerder op je sprint snelheid gokken. Mijn tijden zijn gelopen op spikes, die van jou waarschijnlijk niet.

Mijn PR met speerwerpen is zonder enige vorm van techniek. Om verder te gaan gooien is techniek en ritme iig in mijn geval vele malen belangrijker dan kracht. Speerwerpen komt eigenlijk gewoon neer op het trainen van reflexen, eigenlijk gooi je niet eens zo zeer met je armen, maar meer met je benen. Door de aanloop te blokkeren vang je alle energie op, gecombineerd met een snelle en krachtige afworp moet dit zorgen voor een verre worp.

en waarom zou je niet eens gaan werpen, het kan best leuk zijn om te studeren om het beheersen van je lichaam.

Dit laatste is zeker waar, als ik in sept begin ga ik die techniek van het speerwerpen eens goed uitzoeken en ook sprinttechniek wil ik veel van te weten komen.

Zelf doe ik niet specifiek trainen op sprinten, maar met voetbal wordt wel gezegd dat ik veruit de snelste van het team ben :)
Nu wil ik het nog meer uit gaan buiten

Ik train nu sinds dec 2006 in een sportschool 3 x per week (nog niet 1 keer overgeslagen :)
Ben 2 weken terug pas begonnen met de benen erbij te nemen.
Ik doe de volgende oefeningen:
leg press 200 kg 3 x sets van 15
calfs ... voor de kuiten 40 kg 3 x sets 15
en de leg extension 50 kg 3 x sets 15

weet jij nog specifieke oefeningen voor sprinters????
Bij ons op de sportschool zitten al die "BREDE GASTEN" (die alleen showspiertjes trainen) alleen constand bij de ingeklemde bankdruk apparaat,
waardoor ik niet kan SQUATEN of telkens lang moet wachten, leg press zelfde effect of ??

weet jij nog specifieke oefeningen voor sprinters????

bvd

100m
De kortste loopafstand op de baan is de meest pure en eerlijke vorm van menselijke snelheid en is daardoor een van de koningsnummers van de atletiek geworden.

De 100m is het domein van absolute snelheid. Atleten met verschillende lichaamsbouw kunnen goed presteren op deze afstand. Snel zijn betekent in staat zijn om direct vanuit de hersenen opdrachten door te geven die nodig zijn voor spiersamentrekking. De 100m vereist buitengewone reflexen bij de start en grote explosieve kracht. In de eerste passen moeten de sprinters volmaakte controle over hun bewegingen en hun evenwicht, waarbij ze een zekere ontspanning houden. Dan moeten ze hun versnellend vermogen gebruiken om topsnelheid te bereiken. Omdat het moeilijk is topsnelheid langer dan 6 of 7 seconden vast te houden, hebben sprinters sterke spieren nodig en een ontspannen ogende techniek. De juiste verhouding tussen frequentie en paslengte is de sleutel tot de sprinttechniek. De 100m kan worden verdeeld in de elementaire delen start, de versnelling en finish. De juiste combinatie zorgt voor het beste resultaat.

Grofweg kan je het volgende stellen:
Je moet niet langer dan 1.91m zijn en groter dan 1.68m. Het liefst er ergens tussen in.
Niet een te hoog BMI hebben rond de 23 zit je mooi, al hoewel dit niet heel strikt is.

Die "maffe" oefeningen (bv. knieheffen) die waarschijnlijk voor/na/tijdens het warmlopen moet doen, heb een doel. Deze zijn in de sprint en lopen heel belangrijk, je zou ze dus ook goed moeten uitvoeren. Ze leren je namelijk een bepaalde loopcoordinatie aan. Voetballers raffelen dit vaak af.

Als je zou beginnen met sprinten op een baan, ja dit is heel anders dan op een voetbalveld. Zou ik niet gelijktijdig techniek en vollebak krachttrainen. Laat je lichaam eerst wennen aan de grote reactiekrachten die je terug krijgt van de hardere baan. Train op je techniek, warming up, licht rekken, wat coordinatie oefeningen, krachtoefeningen (uitvalspassen, kikkersprongen, hordensprongen, veel explosief werk), paar sprintjes en klaar ben je. Sprinters zijn over het algemeen lui, ze trainen niet op kwanititeit maar op kwaliteit.
Daarna zou je moeten gaan krachttrainen om nog grotere reactiekrachten aan te kunnen, lees harder te lopen.

Mijn training voor heute abend :D

1. Step-up jumps
5 sets of 10 met lichaamsgewicht​
2. Depth jumps
3. Jump squat
6 sets of 8 reps 40kg​
4. Hang snatch
6 sets of 3 reps 35kg​
5. Full Back squat
6 sets of 5 reps 130kg​

6. Chins
7. clap push ups
8. Bent over rowing
6 sets of 8 reps 45kg​
9. Push press
6 sets of 3 reps 55kg​
10. BP
6 sets of 5 reps 90kg​

Word weer een erg lange sessie, pffff

reech van een boxer van 2.10, terwijl ik zelf lengte heb van 1.89 :P

Damn je bedoelt wat normale mensen spanwijdte noemen of klimmers aapfactor? 2.10m is extreem veel zeker voor jouw lengte. Zwemmen is een aardige ondersteuning voor de atletiek. Als je beter in atletiek wil worden moet je toch echt het water uit :rolleyes:

Ennuh in Tilburg van de coke blijven he ;) 17.4% zit er namelijk wel aan pfff.

1. Step-up jumps
5 sets of 10 met lichaamsgewicht sprongen leken hoger.
2. Depth jumps
5 sets of 10 met lichaamsgewicht het lijkt wel of ik elke week verder kaats
3. Jump squat
6 sets of 8 reps 40kg ging prima
4. Hang snatch
6 sets of 3 reps 40kg, krijg de smaak te pakken
5. Full Back squat
6 sets of 5 reps 130kg zware sessie, misde eigenlijk een riem me rug werd al moe
6. Chins
5 sets of 10 met lichaamsgewicht
7. clap push ups
5 sets of 10 met lichaamsgewicht, is nog best zwaar vooral voor de schouder eigenlijk
8. Bent over rowing
6 sets of 8 reps 45kg mooie onderbreking ging goed.
9. Push press
6 sets of 3 reps 60kg, omhoog gaat makkelijk laten zakken is zwaar.
10. BP
6 sets of 5 reps 90kg ging errug relaxt

Damn je bedoelt wat normale mensen spanwijdte noemen of klimmers aapfactor? 2.10m is extreem veel zeker voor jouw lengte. Zwemmen is een aardige ondersteuning voor de atletiek. Als je beter in atletiek wil worden moet je toch echt het water uit :rolleyes:

Ennuh in Tilburg van de coke blijven he ;) 17.4% zit er namelijk wel aan pfff.

Mijn aapfactor :) 2.00 meter spanwijdte bij 1,80 lengte.. Beat that ;)

Mooie training draai je daar kerel.. Lijkt me alleen wel erg makkelijk blessure gevoeligd.. Flinke belastingen die je daar maakt zeg! doe je nog assistentie?

Waneer komt je stukje over het almachtige speerwerpen :D??

Owjah tegen paardenstaart Boy ;) heb ik vorig jaar nog gegooid in Belgie :) (Vadim Vasilevskis, Letland)

Laatst bewerkt:
1. BP
6 sets of 5 reps 90kg eindelijk weer stijgende lijn te pakken
2. Push press
6 sets of 3 reps 60kg, iets sneller laten zakken scheelde een stuk. Gewicht knalde omhoog, misschien maar eens straps gebruik om hem nog bij me te houden :D
3. upright rowing
6 sets of 8 reps 40kg mooie onderbreking ging goed.
4. clap push ups
5 sets of 10 met lichaamsgewicht, lekker explosief weinig last van schouders
5. Chins
5 sets of 10 met lichaamsgewicht

6. Full Back squat
6 sets of 5 reps 125kg zware sessie, ging echt superexplosief :D
7. Hang snatch
6 sets of 3 reps 40kg, krijg de smaak te pakken eitje partijtje
8. Jump squat
6 sets of 8 reps 40kg ging prima
9. Depth jumps
5 sets of 10 met lichaamsgewicht het lijkt wel of ik elke week verder kaats, Kasten maar eens verhoogd
10. Step-up jumps
5 sets of 10 met lichaamsgewicht ook nu een hoger kastje.

Mijn aapfactor 2.00 meter spanwijdte bij 1,80 lengte.. Beat that

Nope dat lukt me niet ik neem genoeg met 2.11m spanwijdte :D

Mooie training draai je daar kerel.. Lijkt me alleen wel erg makkelijk blessure gevoeligd.. Flinke belastingen die je daar maakt zeg! doe je nog assistentie?

Ik moet eerlijk bekennen dat de eerste weken erg zwaar waren en mijn lichaam flink wat tijd nodig had om te herstellen. Nu lijkt me lichaam een beetje gewend en gaat het herstel sneller. Het blijft een schema dat niet geschikt is voor beginners ;)

Speerwerpen
Speerwerpen is een onderdeel in de atletiek waarbij men een speer zo ver mogelijk moet werpen.

In de 18e eeuw werd de huidige speerwerpsport ontwikkeld door de Scandinaviërs. Deze discipline werd voor het eerst in officiële kampioenschappen opgenomen in 1906 in Engeland. Het werd een officiële olympische discipline voor mannen in 1908 in Londen en in 1932 in Los Angeles voor vrouwen.

De speren werden eerst van hout gemaakt, maar tegenwoordig van metaal of carbon. Metalen speren zijn minder stijf en vang door hun elasticiteit meer energie van de worp op waardoor deze minder ver komen. Carbon speren zijn stijver en vliegen daardoor verder omdat meer energie effectief word omgezet in vluchtafstand. Een niet juiste techniek bij het werpen van een carbon speer zal zijn weerslag direkt hebben op de werper omdat pezen en spieren extremer belast worden dan bij metalen speren. Rond het zwaartepunt is een handvat van koord aangebracht. Een herenspeer is 2,6 tot 2,7 meter lang en weegt 800 gram. Een damesspeer weegt 600 gram en is 2,2 tot 2,3 meter lang. :rolleyes:

Toen men in 1984 afstanden wierp van meer dan 100 meter :eek: , besloot de IAAF uit veiligheidsoverwegingen om het zwaartepunt van de speer te verleggen, waardoor de geworpen afstanden met 15 tot 20 meter verminderden. Ondertussen werpt men de speer echter regelmatig weer meer dan 90 meter ver. Bij de vrouwen is het model per 1999 gewijzigd. De oude modellen, zowel bij de mannen als bij de vrouwen, hadden steeds betere aerodynamische eigenschappen waardoor ze verder vlogen, maar waardoor het ook steeds vaker gebeurde dat er onenigheid ontstond over de geldigheid van de worp: raakte de punt nu wel of niet als eerste de grond?

De andere drie werpnummers binnen de atletiek (kogelstoten, discuswerpen en kogelslingeren) zijn rotatieworpen: de werp(st)er staat in een ring van beperkte doorsnee en al draaiend wordt snelheid aan het werptuig gegeven. Bij speerwerpen daarentegen mag in een lijn aangelopen worden, maar de speer moet vóór het eind van de aanloop afgeworpen worden en bovendien mag de werper zelf de afwerplijn niet passeren. Dit maakt dat de techniek van het speerwerpen totaal anders is dan die bij de andere nummers. De kunst is om de krachtigst mogelijke afworp te combineren met de snelst mogelijke aanloop waarbij ook nog in zo kort mogelijke tijd tot stilstand gekomen moet worden – daar komt dan nog bij dat de speer nauwkeurig onder de goede hoek geworpen moet worden omdat dan de vluchteigenschappen van de speer het best benut worden.

Om een zo groot mogelijk afstand te werpen moet de werper drie component beheersen en mee balanceren: snelheid, techniek en kracht.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het werpen van een speer is ruwweg in te delen in de volgende fasen:
  • Start
  • Aanloop
    Het doel is de speer te dragen om de spieren in de rechterschouder, arm en pols(of links voor Ari70) te ontspannen en een makkelijke loopactie te hebben. Ervaren werpers gebruiken 13 tot 17 passen, onervaren werpers minder​
  • terugtrekken
    Het doel is het de opgebouwde snelheid niet te beinvloeden en duurt gemiddeld 2 passen. Bij het begin van deze fase versnelt het hoofd ten opzichte van de speer, waarbij nog steeds vooruit gekeken word.​
  • Transitie
    In deze fase vinden de karakteristieke cross-overs plaats. Hierbij wordt de rechtervoet voor het zwaartekrachtspunt geplaatst, waardoor achterover geleund kan worden. Let op er dient niet geleund te worden maar de rechtervoet moet alleen vooruit geplaatst worden.​
  • Pre-worp pas
    Het positioneren van het lichaam, zodat een goede worp afgeleverd kan worden. De linkervoet gaat naar voren, schouders en heupen zijn in lijn met de worp.​
  • Worp
    Het opvangen/remmen van het linkerbeen zorgt voor een versnellende actie van de rechterheup. De actie in de rechterhelft van het lichaam begint bij het indraaien van de rechtervoet, heup, schouder, arm en als laatste de pols. Dit zorgt voor "zweep" effect.​
  • Opvangen
    De linkervoet blijft over het algemeen vast aan de grond. De rechtervoet stapt door om het lichaam van de werper op te vangen hiervoor is meestal tot ongeveer 2m nodig.​
Het wereldrecord voor mannen werd op 25 mei 1996 geworpen door Jan Železný. Legende al bij leven. Hij wierp een afstand van 98,48 meter in Jena (Duitsland):eek:. Het wereldrecord voor de vrouwen werd op 14 augustus 2005 geworpen door Osleidys Menéndez. Ze wierp een afstand van 71,70 meter in Helsinki (Finland):rolleyes:.

Leuk stukje is het copy-paste?

Niet alles maar voornamelijk goed bij elkaar zoeken in dit geval en eigen inzichten toevoegen.

techniek training

Heerlijke dag weer gisteren!

Veel geoefend op mijn techniek. Het explosieve schema werpt nu al zijn vruchten af. Een aantal maal haalde ik 13m uit stand :eek: . Dat is echt ongehoord iig voor mensen van mijn kaliber. Helaas bleek ik ook met aanglij hetzelfde te produceren. Oftewel alle energie en snelheid die je uit zo'n glij krijgt ben ik al weer kwijt voor ik ga stoten.

Gelukkig heb ik mijn trainingsmaatje al op een technisch hoog nivo gekregen dat ze ook de fouten bij mij gaat zien. :p En ze ziet steeds meer :o . Gelukkig weet ik nu iig waar ik aan moet werken. Het blijft toch lastig naar jezelf kijken als je bezig bent.

Vanavond maar weer eens een monsterlijk explosief schema doen en dan morgen weer techniek doen.

Het schema van vanavond:

1. Step-up jumps
2 sets of 10 met lichaamsgewicht​
2. Depth jumps
3. Jump squat
3 sets of 7 reps 45kg​
4. Hang snatch
3 sets of 2 reps 50kg​
5. Full Back squat
3sets of 4 reps 140kg​

6. Chins
7. clap push ups
8. Bent over rowing
3 sets of 7 reps 60kg​
9. Push press
3 sets of 2 reps 65kg​
10. BP
3 sets of 4 reps 100kg​

Het schema van gisteren:

Step-up jumps
2 sets of 10 met lichaamsgewicht
Depth jumps
Jump squat
3 sets of 7 reps 45kg
Hang snatch
3 sets of 2 reps 50kg, PR wel taai om het gewicht in bedwang te houden
Full Back squat
3 sets of 4 reps 140kg, verrassend makkelijk eigenlijk
Chins
clap push ups
Bent over rowing
3 sets of 7 reps 60kg
Push press
3 sets of 2 reps 65kg, PR Volgens mij kan ik nog meer tillen alleen het laten zakken van het gewicht kan nog een kwestie worden.
BP
3 sets of 4 reps 95kg, het blijft lastig om echt zwaar te gaan zonder spotter

Gisteren heerlijke training gehad! :coffeepc:

Men neme:

3 x 8.5kg kogels,
3 x 7,25kg kogels,
1 x 6kg kogel,
1 x toeschouwer met gezond "atletiek" verstand. :eyes:

Eerst lekkere warming up, gevolgd door wat instoten. :lol:

Vervolgens techniekoefeningen om mijn oh-zo-trage-transitie te verbeteren.
Lekker steeds van licht naar zwaar uitgevoerd. :lifter:
Vervolgens nog wat staande stoten met die 8,5 moederneukers.:wl:
Toen nog hetzelfde ritueel met de 7,25kg

Vervolgens weer terug naar de aanglij techniek, weer met dezelfde kogels.

Om af te sluiten met 60min techniektraining, met de hulp van mijn toeschouwer eerst de draaitechniek geoefend, draaipunten bepaald en uitgangspositie bepaald. Ik wil namelijk in de toekomst overgaan op spinnen.:evil:

Toen nog mijn aanglij geanalyseerd en wat mooie foutjes ontdekt, vandaag maar even de literatuur er op na slaan. :study:

Wie was de toeschouwer :o

Ah yeah!!

Wedstrijd ging goed maar niet optimaal..

1e poging 11.80m
2e poging ---
3e poging 13.36m PR helaas ongeldig!!! RAAAAAAAA :duh::mad: :fire::headbang:

techniek voelde iets beter nog steeds veel te verbeteren...

Hmmm gisteren nieuwe dag nieuwe training..

Omdat het zo lekker weer was maar eens heerlijk ongestructureerd getraind oftewel

eerst flink aantal keer discuswerpen gedaan verste ging ong 35m.
daarna kogelstoten, zowel draai als glij techniek.

En ja voor de highland-gamers onder u:

Ik heb ook nog geslingerd. 24m met een 7,25kg slinger uit stand. Techniek was verbazingwekkend goed. En dat voor mijn eerste keer. Het was echt leuk om te doen.

Vanavond weer het krachthonk in.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven