XXL Nutrition

Sprinters log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Hoe houd je de bezem dan precies vast ?
Inderdaad zou een filpmje handig zijn .......:D

De bezem leg je net zoals een halter in je nek, je mag je armen er over heen leggen.

Hmmm interessant genoeg kan ik geen enkel filmpje hierover vinden terwijl dit toch een veel gebruikte techniek is.

In dit plaat waar je het [Link niet meer beschikbaar] (stippellijn zijn de heupen, doorgetrokken lijn zijn de schouders) ziet. Wordt het misschien wat duidelijker. Op het moment dat je rechtervoet land vanuit glij of draai, wil je staan zoals in het linkerplaatje. Op het moment dat je je arm gaat strekken wil je staan zoals in het middelste plaatje.

Een positie zoals in het rechterplaatje wil je ten alle tijden vermijden. Er is dan geen ruimte of tijd meer om te versnellen.

Voor de verandering mijn training van gisteren:

10min fietsen;
12 min buikspieren warming up, alle oefeningen 1 minuut;

3x 12 step up jumps;
3x 10 hoogte sprongen;
4x 10 jump squats 30kg;
4x 7 trekken van uit hang 30kg; Voor het eerst sinds lange lange tijd, dus voorzichtig aan.
4x 7 full squat 120kg;

3x 20 cable crunches 50kg, supersetted met 1 min superman's;

2 min trilplaten om de beentjes een beetje los te krijgen.

Laatst bewerkt:
Vanavond maar eens de borst en armen te grazen genomen :D

10min fietsen;
12 min buikspieren warming up, alle oefeningen 1 minuut;

3x 12 44kg pull-overs from hang (ff bankje verhoogd voor mijn lange armen);
3x 12 10kg kris-kros cable;
3x 12 45kg neck press;
3x 12 22,5kg triceps pulldown cables;
3x 12 22,5kg biceps cables;
3x 12 20 kg overhead triceps;
3x 20 50kg cable crunches;
3x 12 7,5kg rotator cuff;
3x 12 45kg bench schuin;
3x 30 crunches op zwitserse bal;
3x 12 50kg back extension;

en nu lekker slapen :P

Wat waren hun resultaten?? Ik ben wel benieuwd.

zie: ...::: Nederlands Kampioenschap Highland Games 2005 - REAL DUTCH POWER - www.realdutchpower.nl :::...

...::: Nederlands kampioenschap Highland Games 2004 - REAL DUTCH POWER - www.realdutchpower.nl :::...

Eddy ging altijd nek aan nek met Hans Lolkema, de, ik geloof, reeds 5-voudig NL-kampioen. Vooral met de steen was ie onverslaanbaar....

Van de Bruin weet ik niet, kan niets van vinden, ik geloof wel dat ie werd verslagen door Wout Zijlstra op de steen....

Sjezis als Eddy Cardol 11.86 m en Eric de Bruin 13.51m dan is het wel een zekerheidje dat ik niet over de 10m kom. Die gasten zijn lichtjaren beter met Kogelstoten dan ik ben.

Ben wel benieuwd wat Rutger Smith zou kunnen...

:eek!: Waar ik gisteren nog optimistisch was over mijn uitstapje naar het explosiviteitsschema krijg ik vandaag lelijke spierpijn :fire:

Waar ik trouwens op alle oefeningen vooruit ga lijkt het trouwens alsof ik bij het bankdrukken stil blijf staan, of zelfs iets achteruit ga. Het schommelt op dit moment heel erg en die 130kg lijkt nog ver weg....:grumble:

Ik heb al eens vaker gehoord dat je lichaamprogressie kan boeken op een beperkt aantal plaatsen, wellicht dat ik nu zo hard vooruit ga (de pull overs deed ik in december nog met 30kg) dat mijn BP er onder lijdt.

Sjezis als Eddy Cardol 11.86 m en Eric de Bruin 13.51m dan is het wel een zekerheidje dat ik niet over de 10m kom. Die gasten zijn lichtjaren beter met Kogelstoten dan ik ben.

Ben wel benieuwd wat Rutger Smith zou kunnen...

Mijn PR op een wedstrijd is 8,5 met de 10 kg en 10,33 met de 6 kg
(op training is het vaak iets verder.....) Het is wat lastig vergelijken ivm de verschillende stenen

We zullen de progressie zien op Koninginnendag in Tilburg !

:eek!: Waar ik gisteren nog optimistisch was over mijn uitstapje naar het explosiviteitsschema krijg ik vandaag lelijke spierpijn :fire:

Waar ik trouwens op alle oefeningen vooruit ga lijkt het trouwens alsof ik bij het bankdrukken stil blijf staan, of zelfs iets achteruit ga. Het schommelt op dit moment heel erg en die 130kg lijkt nog ver weg....:grumble:

Ik heb al eens vaker gehoord dat je lichaamprogressie kan boeken op een beperkt aantal plaatsen, wellicht dat ik nu zo hard vooruit ga (de pull overs deed ik in december nog met 30kg) dat mijn BP er onder lijdt.

lekker toch, ik heb ook gistren jumping-squats gedaan en voel me ook wat brak !

Wat zijn pull-overs from hang ? of bedoel je hanging pull ?

Wat zijn pull-overs from hang ? of bedoel je hanging pull ?

Het zijn eigenlijk Barbell Bent Arm PulloverBarbell Bent Arm Pullover alleen laat ik de armen helemaal hangen voor ik het gewicht omhoog trek. Vandaar ook dat het bankje omhoog moet want met gestrekte armen ligt het gewicht op de grond :D. En zodra het gewicht hoger is dan mijn hoofd strek ik mijn armen weer uit. .

Het lijkt misschien nog wel het meest op een inworp bij voetballen,
alleen dan liggend met wat meer gewicht :p

Het zijn eigenlijk Barbell Bent Arm PulloverBarbell Bent Arm Pullover alleen laat ik de armen helemaal hangen voor ik het gewicht omhoog trek. Vandaar ook dat het bankje omhoog moet want met gestrekte armen ligt het gewicht op de grond :D. En zodra het gewicht hoger is dan mijn hoofd strek ik mijn armen weer uit. .

Het lijkt misschien nog wel het meest op een inworp bij voetballen,
alleen dan liggend met wat meer gewicht :p

ik ken hem, alleen je eerste betileling niet :D

Waar kom je vandaan ,anders kom je eens proberen met stenen (en andere zaken) te gooien conform HG

Zo vanavond maar weer eens met een speertje gooien, met dit mooie moet je gewoon naar buiten :D. Hopelijk kom ik nog een beetje in de buurt van mijn oude afstanden. Zal mijn verste worp hier wel neer knallen.

Hmmm lekker speer gegooid, de techniek was nog een beetje roestig. Niettemin toch nog 48m gehaald. Mijn PR met volle aanloop is 47m dus dat bied perspectief. Wel een beetje last van de pezen in mijn onderarm, was vergeten hoe belastend speerwerpen voor je pezen is.

En dan nu mijn schema voor vanavond:

Step up jumps, 4x10 1-2 min rust
Hurdle jumps, 4x10 1-2 min rust
Jump squat, 5x9x22% 2-3 min rust
Hang snatch, 5x4x85% 2-3 min rust
Full back squat, 5x6x83% 3-4 min rust

Chins, 4x10 1-2 min rust
med ball kaatsen tegen de muur voor je, 4x10 1-2 min rust
Bent over rowing 5x9x22% 2-3 min rust
Push press, 5x4x85% 2-3 min rust
Bench press, 5x6x83% 3-4 min rust

Laatst bewerkt:
Wanneer gaan we dit seizoen wedstrijdje speerwerpen doen dan :) ik zit nu ook rond de 48 meter, maar ik heb nog niet echt doorgegooid ;)

Hmmm lekker speer gegooid, de techniek was nog een beetje roestig. Niettemin toch nog 48m gehaald. Mijn PR met volle aanloop is 47m dus dat bied perspectief. Wel een beetje last van de pezen in mijn onderarm, was vergeten hoe belastend speerwerpen voor je pezen is.

En dan nu mijn schema voor vanavond:

Step up jumps, 4x10 1-2 min rust
Hurdle jumps, 4x10 1-2 min rust
Jump squat, 5x9x22% 2-3 min rust
Hang snatch, 5x4x85% 2-3 min rust
Full back squat, 5x6x83% 3-4 min rust

Chins, 4x10 1-2 min rust
med ball kaatsen tegen de muur voor je, 4x10 1-2 min rust
Bent over rowing 5x9x22% 2-3 min rust
Push press, 5x4x85% 2-3 min rust
Bench press, 5x6x83% 3-4 min rust

red je dat , 4 keer 10 chins....???

Step up jumps, 4x10 begin ging traag naar het einde toe toch steeds hoger sprongen.
Hurdle jumps, 4x10 zijn toch depth jumps geworden, kaatsen ging ook steeds beter
Jump squat, 5x9x35kg appeltje eitje
Hang snatch, 5x4x30% toch wel lastig aangezien ik dit niet heel vaak doe.
Full back squat, 5x6x125kg naar mate de sets vorderen gaat het steeds makkelijker

red je dat , 4 keer 10 chins....???
Chins, 4x10, bw assisted, dus contragewicht (20kg) gebruikt, dus alsof ik 78kg weeg :D. Ik doe het normaal nooit chins. Had dus ook moeite met de positie van mijn handen.
med ball kaatsen tegen de muur voor je, 4x10 te makkelijk bal is te licht, misschien maar vervangen door clap push ups.
Bent over rowing 5x9x40kg ging makkelijk
Push press, 5x4x50kg ff letten op de coordinatie is toch nog wel lastig aan het eind
Bench press, 5x6x83% 87,5kg niet zoveel als ik normaal zou kunnen maar na dit schema toch nog niet zo heel slecht vind ik.

Nu moe en bakkie kwark happen. En zo onder de wol.. benieuwd hoe ik morgen leef.

Laatst bewerkt:
Kleine observaties de volgende dag:

onwijs moe, mijn lichaam heeft veel energie nodig om te herstellen en op te bouwen;
voel mijn buikspieren goed, hoewel ik die niet getraind heb;
waarom werk ik op de zesde verdieping!!! Een trap nemen is niet grappig.

Nog even een klein commentaartje dit schema is een killer! Niet geschikt voor mensen zonder ervaring. Het is een van de zwaarste schema's die ik heb gedaan voor mijn benen.

Gisteren een lekkere 400m training gedaan. Het was tenslotte zonnig en dat moet er buiten worden gelopen. Het viel me alles met mijn lactaat tolerantie. Had gedacht dat deze na 3 maanden weinig lopen wel gezakt zou zijn maar het lijkt toch minder ernstig dan ik had gedacht.

400m
Deze afstand is verwant met de kwart mijl die 440 yards (402.34m) bedraagt. Deze race wordt het best omschreven met de term uithoudingssprint. De 400m is berucht als "dodelijk" omdat het fysiologisch onmogelijk is om langer dan 30 tot 35 seconden te lopen op praktisch volle snelheid (een 400m word typisch gelopen in Nederland rond de 50s). Na 30 tot 35 seconden begint de zuurstofschuld op te treden en de spieren vullen zich met melkzuur. 400m lopers moeten over een goede basissnelheid beschikken, ze moeten het tempo goed kunnen inschatten en zij moeten leren pijn te negeren!

Hoewel de 400m lopers traditioneel verdeeld werden in de 200m/400m types en de 400/800m types, zijn het de pure sprinters, zoals Michael Johnson die het nummer nu beheersen. Traditioneel lijkt de sprint een onderdeel voor mannen van afrikaanse afkomst, de 400m trekt een breder veld aan waarbij het efficient lopen op sub-maximale snelheid het belangrijkst is gecombineerd met een goede sprintsnelheid.

De zwaarste sprintafstand, kan beschouwd worden als kort in tijd en lang in afstand. De 400m loper moet een sprinter met lef zijn. Wilskracht strijdt tegen de pijn als de spieren alsmaar zwaarder worden aan het eind van een race. Alleen in zijn baan, moet de atleet snel starten, op negentig procent van zijn kunnen en zijn tempo zo onder controle houden dat hij niet tegen een muur loopt.

De training:

2x (300m - 200m rust - 200m sprint);
3 x 200m op spikes;

Ja dat was alles ja. :rolleyes: Ik ging nog niet echt naar de klote, maar merk wel dat mijn kracht flink verbeterd is, alleen is het lopen technisch nog niet helemaal goed.

Gisteren was het zo ver de training in omgekeerde volgorde:

1. Bench press, 5x6x83% 85 kg;
  2. Push press, 5x4x50kg;
  3. Upright rowing, 5x9x35kg;
  4. Clap push ups 4x10, dit ging taai armen waren toch al wel moe;
  5. Chins, 4x10, bw assisted(20kg);
  6. Full back squat, 5x6x120kg;
  7. Hang snatch, 5x4x30kg, ging veel makkelijker, volgende keer zwaarder?;
  8. Jump squat, 5x9x35kg, sprongen gingen minder hoog door de SQ's;
  9. Depth jumps, 4x10 reactief kaatsen, aan het eind ging het ok;
  10. Step up jumps, 4x10, zwaar maar wel te doen;

Nu het weekend bijkomen deze sessie is toch wel erg belastend, met name voor mijn benen en die zijn toch echt wel wat gewend.

Laatst bewerkt:
Hoogspringen

Tijd om jullie BB-ers maar weer eens te onderwijzen over de moeder aller sporten :D

Hoogspringen
De hoogspringer moet zijn lichaamsgewicht bevrijden uit de greep van de zwaartekracht en het verticaal over een lat brengen -- alsmaar hoger. Hierbij moeten de atleten rekening houden met hun lichaamsbouw, de lengte van hun ledematen, hun aanloopsnelheid, hun vermogen om te ontspannen, en met souplesse, met kracht en coördinatie. Iedere beweging moet tot op de millimeter onder controle zijn om in een perfecte boog over de lat te springen.

Alle puzzelstukjes moeten in elkaar passen tijdens de versnelling naar de afzet. En dan is het de uitdaging voor de springer om de zwaartekracht uit te schakelen. Een hoogte van zes voet (1.83m) werd voor het eerst gesprongen door Marshall Brooks (GBR) in 1876!!! die een techniek gebruikt waarbij de voeten het eerst over de lat gingen. De "schaarsprong" werd voor het eerst gebruikt door William Page (USA) in 1874. Tot 1936 bestond de regel dat de voeten het eerst over de lat moesten gaan. ??????

Voeten eerst? Ja zo:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Gouden medialle winnares Ethel Catherwood van Canada schaart over de laat in 1928 Zomerspelen. De hoogte: 1.59 m

In 1925 besloot de IAAF dat de standaards (waarop de lat werd vastgehouden) zo moesten worden opgesteld dat de lat makkelijk zou vallen als ze geraakt werd. In 1968 vond d*ck Fosbury (USA) de "flop" uit, een achterwaartse sprong met een hele snelle aanloop die mogelijk werd gemaakt door de invoering van een dikke mat. Sinds 1978 gebruiken alle toppers deze techniek.

Javier Sotomayor (Cuba), de huidige wereldrecordhouder met 2.45m:eek: , is 1.93m lang. Hij springt dus 52cm boven zijn eigen lichaamslengte. Maar de 1.73m lange Amerikaan Franklin Jacobs, is op dit gebied de wereldrecordhouder met een verschil van 59cm:rolleyes: . Hij sprong in 1978 2.32m. De eerste hoogspringwedstrijd voor vrouwen vond plaats in Amerika in 1895. Net zoals hun mannelijke collega's, hebben ook de vrouwen, op jacht naar grotere hoogten, veel verschillende technieken gebruikt, van de schaarsprong via de straddle naar de Fosbury flop. De vrouw die het hoogst over haar eigen lichaamslengte heeft gesprongen is Nikki Bakoyanni, 1.71m lang met een persoonlijk record van 2.03m.:o

Mijlpalen
  • Als eerste over 2m: 2.00m George Horine USA 1912
  • Als eerste over 7 voet: 2.15m Charles Dumas USA 1956
  • Als eerste over 2.20m: 2.22m John Thomas USA 1960
  • Als eerste over 2.30m: 2.30m Dwight Stones USA 1973
  • Als eerste over 2.40m: 2.40m Rudolf Povarnitsyn RUS 1985
  • Als eerste over 8 voet: 2.44m Javier Sotomayor CUB 1989
  • Ontwikkeling van het record daarna:
    2.45m Javier Sotomayor 1993
  • Record dat het langste heeft stand gehouden: 1.97m Mike Sweeney USA 1895 (16 jaar)
  • Meeste sprongen hoger dan 2.40m: Javier Sotomayor: 21

Mijlpalen (vrouwen)
  • Eerste officiële record: 1.65m Jean Shiley & Babe Didrikson USA 1932
  • Als eerste over 1.70m: 1.71m Fanny Blankers-Koen NED 1943
  • Als eerste over 1.80m: Yolanda Balas ROEM 1958
  • Als eerste over 6 voet: 1.83m: Yolanda Balas 1958
  • Als eerste over 1.90m: 1.90m Yolanda Balas 1961
  • Als eerste over 2m: 2.00m Rosi Ackermann GDR 1977
  • Als eerste over 2.05m: Tamara Bykova RUS 1984
  • De ontwikkeling van het record daarna:
    2.07 Lyudmilla Andonova BUL 1984 :cool:
  • 2.07 Stefka Kostadinova BUL 1986
  • 2.08 Stefka Kostadinova 1986
  • 2.09 Stefka Kostadinova 1987
  • Record dat het langste stand heeft gehouden: 1.91 Balas 1961 (10 jaar)Meeste sprongen over 2.05m: Stefka Kostadinova 21

is dat gevaarlijk ?;)
eigenlijk is KT de moeder alle sporten.
zonder kracht kom je nergens.........

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven