Fitness Seller

Squat & Deadlift - APT?

Bezoekers in dit topic

GS17

Cool Novice
Lid geworden
6 jan 2015
Berichten
50
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
83kg
Nu ik begonnen ben met 5x5 ben ik redelijk bezorgd dat m'n onderrug tijdens squats en deadlifts heel veel werk doet en m'n buik en glutes niet echt. Waardoor ik vermoed dat ik APT heb (Anterior Pelvic Tilt).

Ik heb hier niet echt een objectief oog op, dus vraag ik of de squats en deadlifts in de videos worden gedaan met goede houding of niet? Zeker bij squats heb ik de indruk dat m'n onderrug te hol is en m'n glutes precies "uitsteken".

Als dit het geval is, zou ik beginnen met lower back stretches, glute bridges en hip flexor stretches.
Buikspieroefeningen staan niet in het programma maar als het echt noodzakelijk is dat ik deze direct train doe ik ze er nog wel bij..


 
Onderrug en bekken mooi neutraal in beide oefeningen. Ik zie geen probleem.
(p.s ik ben geen expert die er voor gestudeerd heeft)
 
Het ziet er rond je heup niet verkeerd uit, wel lijkt het alsof je bij de squat redelijk veel naar voren leunt en het gewicht dus niet recht naar beneden gaat. Bij de deadlift sta je te ver van de stang af en ook te wijd (als het een sumodeadlift moet zijn sta je niet wijd genoeg).
 
Ik ben absoluut geen expert, maar kun je wel vertellen wat mijn trainer/gymbuddy mij heeft geleerd toen ik begon met squaten. (Doe het helaas veel te weinig de laatste tijd)

Probeer de squat iets rustiger te laten zakken, dan kun je je meer focusen op de beweging en train je goed excentrisch.... Probeer daarbij goed druk op je hiel te houden. Je zit, zoals Steks al aangaf, teveel naar voren geleund. In het filmpje lijkt het zelfs alsof je hiel een heel klein beetje loskomt. Als je hier meer op gaat letten zul je ook merken dat je benen veel meer belast worden en je rug dus minder!

DL heb ik nog veel minder verstand van... :P Stang inderdaad dichtbij. Mag bijna je schenen raken. Blijf niet naar voren kijken, maar laat je hoofd meebewegen met je rug. In de staande positie kijk je naar voren, in de gebukte positie kijk je ongeveer een meter voor je op de grond.

(Wat voor soort schoenen gebruik je bij DL en Squats?)

Succes! Hou ons op de hoogte of deze tips je helpen...
 
  • Like
Waarderingen: GS17
Andere sxhoenen aan aub. Veel te zacht! Of plat of adi powerperfect oid aan doen. Logisch dat je hele squat voor geen meter stabiel te houden is met die veerzolen
 
  • Like
Waarderingen: GS17
Het lijkt erop dat het gewicht meer op je tenen komt dan de gehele voet ..als je kan meer vanuit je hakken liften bij SQ
 
Back
Naar boven