MuscleMeat

squat, hoe dieper gaan?

Probeer anders Gobletsquats met een dumbell.
En daarvan een normale backsquat.
Met de gobletsquat kan je de oefeing goed oefenen voordat je met de stang aan de slag gaat

Kunnen hier doen alsof squat een rocket science beweging is, maar ik denk dat een rondje fietsen of een bericht tikken motorisch gezien ingewikkelder is. Ga veel squatten (front en/ of back). Niet met een krukje achter je, niet met een afwijkende barbell en ook niet in spiegels. Als je een paar honderd tot duizend squats hebt gedaan kom je echt wel op de gewenste diepte.

Kunnen hier doen alsof squat een rocket science beweging is, maar ik denk dat een rondje fietsen of een bericht tikken motorisch gezien ingewikkelder is. Ga veel squatten (front en/ of back). Niet met een krukje achter je, niet met een afwijkende barbell en ook niet in spiegels. Als je een paar honderd tot duizend squats hebt gedaan kom je echt wel op de gewenste diepte.
Ja, dat.

Zal vast een aantal maal voorbij gekomen zijn maar gewoon dagelijks onderin de squat gaan zitten. Eerst met de armen naar voren, dan bij je lichaam en later rekken en armen omhoog. Dat maakt het een stuk moeilijker. Televisie kijken terwijl je in "the hole" zit en iedere kans die je hebt iets van de grond op te pakken onderin gaan zitten. Wordt een gewoonte. Voelt zelfs erg prettig. Enige punt is dat mensen je raar aankijken en evt. vragen of je gaat kakken. Maar dat mensen vragen of je gaat kakken geeft al aan dat het zo'n natuurlijke mens eigen beweging is die de meeste mensen verleerd zijn.

Verder breathing pause squats met licht gewicht op de bar doen ook veel voor mij voor het comfortabel en sterk worden onderin zonder buttwink.

• Topic Starter Topic Starter
Ok vandaag pas weer gaan sporten na een slechte week... Laten filmen (niet zo super gefilmd) en vind mezelf maar waardeloos eigenlijk...

Maar kwestie van heul veul oefenen en ook zonder gewicht meer atg doen en ook thuis enzo dus?

Lol die gast.

Heb je de halter niet erg hoog liggen trouwens? Lijkt alsof hij echt in je nek ligt.
Probeer ook de halter gewoon vast te houden.

Door schijfjes onder je hakken (of squatschoenen) kan je verder naar achter leunen zonder naar achter te vallen, hierdoor kan het zijn dat je ook minder snel naar voren zult gaan (wat je denk ik doet om te voorkomen dat je naar achter valt?).

Draai je voeten eens een stukje naar buiten, zeg 30-45 graden, kun je meteen een stuk dieper komen.
en goede reminder is dat je begint te buigen met je heupen ipv je knieën te buigen. maw je ze heupen naar achter dan zakken.
de stang gaat nu naar voren, en die moet een rechte lijn naar beneden en boven maken.
en een kijkpunt ongeveer 5 meter voor je op de grond aanwennen. je hoofd is te rechtop.

bekijk dit filmpje vanaf minuut 7, dit is een goede oefening, heeft mij veel geholpen.
is een lang filmpje maar ik bedoel alleen de squat oefening.

Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat je iets te geforceerd je rug overdreven hol probeert te houden. Dan kun je in het begin sowieso niet dieper. Je rug mag zich wel iets rechten natuurlijk zolang je maar niet overdreven bol raakt en tilt vanuit die bolle rug.

Mag iets meer proberen naar achteren te gaan zitten maar waarschijnlijk denkt je brein dat je dan om zult vallen. Probeer dan zonder bar met je armen naar voren en misschien zelfs met een licht gewicht in je handen te zakken en diep te gaan zitten. Gaat het waarschijnlijk veel makkelijker. Bouw het dan op die manier op. Inderdaad door het veel te doen en te wennen aan die diepe positie. Kun je zonder gewicht makkelijk over dat punt heen dan komt de barbell squat vanzelf.

Haha ja tis een aparte die het filmpje maakt :D Maar wel de enige die ik durf aan te spreken om mij te filmen haha.

Ik houd niet bewust mijn rug zo, probeer hem wel recht te houden, maar blijkbaar te hol. Met deze houding kiep ik iig niet meer voorover. Voeten heb ik al wat naar buiten gedraaid, dacht dat te ver naar buiten draaien ook niet goed was toch?

Halter heb ik idd vrij hoog liggen omdat ik het niet fijn vind als ie net over het punt van mijn schouders heen is, maar dat is niet goed dan?

Jeetje lijkt zo'n stomme simpele oefening en er ontbreekt toch veel goeds aan bij mij.. Beetje domper weer.

Je rug hoeft niet recht te blijven.
Wat je nu doet is naar beneden zakken, met eigenlijk een te verticale rug.(OF beter gezegd: met je heup te ver naar voren. Daardoor moeten je knieën naar voren om diep te kunnen/evenwicht te bewaren...
Probeer je heup eerst naar achteren te bewegen(als je rechtop staat) en dan te zakken. Dus eerst "breken": je kont achter je evenwichtspunt brengen. Je rug zal dan waarschijnlijk iets horizontaler staan om te compenseren, maar dat is niet erg.

Vanaf 12.26 een mooie uitvoering waar je het duidelijk ziet.

probeer eens met de breedte van je voetplaatsing te spelen, het lijkt in je filmpje alsof je te smal zit met je voeten waardoor je romp tegen je dijen komt

Zo te zien heb je lange bovenbenen net als ik. Voeten iets wijder zetten en tenen iets meer naar buiten. Ook beginnen met naar achteren te gaan zitten en dan pas je knieeën naar buiten bewegen. In het filmpje probeer je recht omlaag te zakken.
Ga eens op een stoel/krat/oid zitten en probeer dan de bodempositie vd squat aan te nemen. Dan staan en weer zitten etc maar dan wel eerst je kont naar achteren bewegen. Dan pas door je benen zakken.
Hoe gaat het zonder gewichten als je je armen naar voren uitsteekt?

Laatst bewerkt:
Ik denk eerlijk gezegd dat je nog helemaal niks hebt aan die tips over details zoals de stand van je voeten of de volgorde van knieen of heupen eerst bewegen.

Ik ben geen expert maar het lijkt mij er meer op dat je nog moet leren om met je lijf tussen je benen te zakken, in plaats van naar voren en naar achteren buigen. Op je 'diepte'punt zie je ook dat je nog wat extra naar voren buigt om de stang lager te krijgen.

De essentie is dat je zo rechtop mogelijk verticaal omlaag zakt en je benen maar uitzoeken hoe ze plaats maken voor je romp. Je heupen zitten naast je niet voor je.

Zonder gewicht kun je oefenen om met je billen net iets tussen je voeten te hurken (terwijl je iets vasthoud) en merk hoe anders dat is dan recht op je hielen te hurken, ook tijdens de op en neer beweging.

Ik denk dat je nog steeds het meeste hebt aan dat tientallen tot honderd keer te oefenen als warmup of dagelijks. Eventueel gecombineerd met je rug krommen en strekken in die positie onderin en goed voelen hoe dat je beter in de squat houding trekt en waar alles in je onderlichaam dan heen moet.

Heb niet echt plaats thuis dus beter dan dit kreeg ik het nu niet gefilmd:

Mijn knieën kraken wel enorm nu, kan geen goed teken zijn neem ik aan

butt-wink-header.png

Je heupen kantelen ook, buttwink.
Kan je last mee krijgen als je er gewicht op doet

laatste filmpje is goeie diepte, blijven herhalen
kraken kan geen kwaad, zolang het geen pijn doet, wordt wel minder na een paar maanden

buttwink heeft iedereen denk ik en kun je weinig aan doen ( ??? )

als opwarming misschien

En misschien ook een powerband bovenaan het rack doen en als het ware naar beneden trekken.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

http://www.jasminedanker.com/blog/category/exercise helemaal onderaan: deep squat holds

laatste filmpje is goeie diepte, blijven herhalen
kraken kan geen kwaad, zolang het geen pijn doet, wordt wel minder na een paar maanden

buttwink heeft iedereen denk ik en kun je weinig aan doen ( ??? )

als opwarming misschien

En misschien ook een powerband bovenaan het rack doen en als het ware naar beneden trekken.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

http://www.jasminedanker.com/blog/category/exercise helemaal onderaan: deep squat holds

Je kan proberen de spieren die daar voor zorgen stretchen. Door buttwink heen squatten heeft mij geen goed gedaan.

Heb niet echt plaats thuis dus beter dan dit kreeg ik het nu niet gefilmd:

Mijn knieën kraken wel enorm nu, kan geen goed teken zijn neem ik aan

Probeer dat eens terwijl je je ergens aan vasthoud (deurpost, squatrek) steeds onderin de squat je rug van bol naar recht trekken zodat je onderlichaam wat naar voren en je bekken meer tussen je benen gaat. Dat heel veel herhalen en een beetje spelen om de bewegingsruimte te vinden en je spieren in die gecorrigeerde houding aan te sterken.

voor buttwink te verminderen kan je je hamstings gluten en kuiten stretchen en werken aan de mobiliteit van je enkels en heupen om een betere rechtere positie in je squat te crëeeren. vind je redelijk wat over op youtube. Alan thrall ( die dude met de baard in het filmpje hierboven) en Omar Isuf hebben mij al wel veel geholpen hiermee.
Maar ze heeft een beetje buttwink wat niet ongewoon is en haar rug blijft recht dus echt problematisch is het niet lijkt me

Probeer eens een paar seconden op je laagste punt te blijven bij elke rep, het lijkt alsof je bij je 3de herhaling wat je controle verliest of je momentum gebruikt om terug naar boven te komen.

Ik ga oefenen zonder gewicht en met het rack! Zal over een aantal weken dan een nieuw filmpje maken zien of het verbetering heeft gebracht :)

Maar als iedereen butwink zou hebben en dat niet goed is om met gewicht verder te gaan zou je dus nooit squat kunnen opbouwen?
Filmpjes van Alan zijn inderdaad fijn en ook tenminste leuk om naar te kijken. Enkels zijn wel een zwak punt bij mij, meermaals gekneusd en gescheurde banden maakt het er iig niet beter op.

Ik raak heel even uit balans ja de 3e keer.

Terug
Naar boven