Fitness Seller

squat, hoe dieper gaan?

Ik ga oefenen zonder gewicht en met het rack! Zal over een aantal weken dan een nieuw filmpje maken zien of het verbetering heeft gebracht :)

Maar als iedereen butwink zou hebben en dat niet goed is om met gewicht verder te gaan zou je dus nooit squat kunnen opbouwen?
Filmpjes van Alan zijn inderdaad fijn en ook tenminste leuk om naar te kijken. Enkels zijn wel een zwak punt bij mij, meermaals gekneusd en gescheurde banden maakt het er iig niet beter op.

Ik raak heel even uit balans ja de 3e keer.

Niet iedereen heeft buttink. De 1 is mobieler dan de ander, plus ik heb het als ik lager ga dan paralel. Ik ga dus niet dieper zolang het niet kan. Sommige kunnen atg zonder wink

Jawel, buttwink doet zich meestal pas voor als je onder parallel gaat. Dus dan moet je niet zo diep gaan en dan loop je geen risico.
Maar bij jou lijkt het mij geen probleem omdat je rug recht blijft. Als ik tot mijn diepste ga dan heb ik ook buttwink maar mijn rug wordt dan bol wat een risico vormt en met gewicht erbij doet dat mijn rug geen deugd.
Squat gerust met gewicht want het een voelt anders aan dan zonder. Naar mijn gevoel toch.
En squat vooral veel zodat je je lichaam een vast patroon aanleert en in korte sets. Meer herhalingen in een set dragen bij tot verwaarlozing van techniek, vooral bij beginnners.
Alan thrall heeft een video over buttwink en daar zie je dat hij het ook heeft in dezelfde maten als jou en dat hij er geen problemen mee ondervindt.

• Topic Starter Topic Starter
Jawel, buttwink doet zich meestal pas voor als je onder parallel gaat. Dus dan moet je niet zo diep gaan en dan loop je geen risico.
Maar bij jou lijkt het mij geen probleem omdat je rug recht blijft. Als ik tot mijn diepste ga dan heb ik ook buttwink maar mijn rug wordt dan bol wat een risico vormt en met gewicht erbij doet dat mijn rug geen deugd.
Squat gerust met gewicht want het een voelt anders aan dan zonder. Naar mijn gevoel toch.
En squat vooral veel zodat je je lichaam een vast patroon aanleert en in korte sets. Meer herhalingen in een set dragen bij tot verwaarlozing van techniek, vooral bij beginnners.
Alan thrall heeft een video over buttwink en daar zie je dat hij het ook heeft in dezelfde maten als jou en dat hij er geen problemen mee ondervindt.

Ik zal eerst de techniek toch goed moeten hebben en dan pas weer met gewicht, want nu gaat ie iig niet goed.
Had dat filmpje gezien met de tape ja.

Ik ga oefenen zonder gewicht en met het rack! Zal over een aantal weken dan een nieuw filmpje maken zien of het verbetering heeft gebracht :)
In principe moet je met een warmup sessie van tientallen herhalingen waarbij je je positie onderin corrigeert/recht trekt al meteen verbetering merken, en zeker voelen welke spieren voor balans en een betere houding zorgen.

Maar als iedereen butwink zou hebben en dat niet goed is om met gewicht verder te gaan zou je dus nooit squat kunnen opbouwen?
Je kan het combineren met zwaardere partials die toch alle betrokken spieren versterken. Sommigen accepteren een bepaalde mate van 'buttwink' zolang dezelfde hoek van je rug tov grond maar behouden blijft, dus niet verder voorover buigen om de stang lager te krijgen.

Voeten verder uiteen

wat mij de laatste tijd goed helpt om op diepte te komen en gewoon een lekkere training te hebben is zeer explosieve jumpsquats .

na mn 2km fietsen , enkele leg swings voorwaards en lateraal daarna ga ik even in squat positie zitten en beweeg in alle richtingen in die positie . dan doe ik jump .overhead squats waarbij ik zo een gewichtsbal vasthoudt.

traag omlaag en zo explosief mogelijk omhoog :)

• Topic Starter Topic Starter
Na het aanpassen van een aantal dingen die hier benoemd zijn gaat het inderdaad beter, en voel ik wel heel erg het verschil en vind ik het nog zwaar ook. Ik doe eerst 2x12 setjes zonder stang en de laatste met 10kg.

Enige wat ik dus aan mezelf zie is die buttwink... Maar hoe the hell moet je je kont naar achteren / heup kantelen als je laag zit?? Ik krijg het niet voor elkaar...

buttwink komt door te stijve hamstrings, gebrek aan mobiliteit rond heup of genetisch bepaalde vorm van je heupen.
Stretch je hamstings en heupen en na een tijd zal er wel verbetering komen tenzij het genetisch is.
Maar zoals ik al zei je buttwink valt wel mee en een klein beetje kan geen kwaad.

Terug
Naar boven