MuscleMeat

Squat problemen

Wat bedoel je met pas je wel verbetering toe?
Zoals ik zeg, zoek je wel een steeds diepere of betere houding op? Of steeds langer? Of steeds minder vasthouden. Net als met gewicht verhogen om sterker te worden zul je ergens progressie in moeten toepassen.

Ik kan alleen zo mooi zitten als ik al met een rechte rug naar beneden ga en me vasthoudt. Laat ik mijn houding verslappen onderin, kan ik niet meer terugkomen in die positie. Ik ga wel zo diep mogelijk, en dat kan ook wel (omdat ik mij vasthoudt), ik ga wel onder par dan.
Als je bezig bent en het een tijdje volhoud voel je toch dat je lichaam moeite doet? Daar tijd aan spenderen maakt die houding sterker. Of probeer je steeds een heel makkelijke houding en stop je zodra het moeite kost?

Ik heb alleen geen idee hoevaak/hoelang ik iets moet doen voordat het serieus resultaat oplevert. Stel dat ik dit 2x per dag zou moeten doen. Hoelang moet ik in die houding zitten, en hoeveel setjes? Zelfde geldt voor die met die barbell.
Denk aan minuten, en blijven opbouwen naar wat voelt alsof het moeite kost en wat doet. Probeer maar eens 10 minuten een diepe squat houding vol te houden, zelfs al moet je je ergens aan vast houden, dan weet je al snel genoeg hoe lang je uberhaupt aan kan en vanaf hoe lang het voelt alsof het wat doet. En je voelt meteen waar je problemen liggen. Dan kun je vast zelf wel verzinnen hoe je hier elke dag nuttig tijd aan besteed.

Gewichthefschoenen zijn gelijk €130 euro, en ik ben al blij als ik par kan gaan zonder achterover te vallen :p.
Daar zal het niet nodig voor zijn.

Ik ben wel wezen foamrollen met een tennisbal bij de heupen, voelt wel verlichtend aan. Zal ook eens proberen onder de voeten.
Doen, op een tennisbal staan is echt leuk.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb dus echt problemen met m'n rechter enkel denk ik. op het moment dat ik dus m'n enkels probeer te versterken/leniger maken doet m'n rechter enkel aan de voorzijde pijn. het zit precies op het 'scharnierpunt' en over bijna de hele breedte aan de voorkant. Ik heb er normaal geen last van tijdens lopen enz, maar wel bij het squatten dus, of zodra ik tegen m'n maximale afstand zit wat m'n knieen voorbij m'n tenen kunnen komen.

Ik doe zeg maar zo'n enkel oefening waarbij ik op een been ga staan, en me dan vasthoud aan het squatrek. vervolgens maak ik een kniebuiging waarbij ik m'n knie zover mogelijk voorbij m'n tenen probeer te krijgen. op het moment dat ik dus op het verst mogelijke punt kom dat m'n enkel kan buigen doet het pijn aan de voorkant (gehele breedte) deze pijn zit precies waar de enkel buigt zeg maar.

Ik heb hier geen last van bij m'n linker enkel, en bij m'n linker enkel kan ik dus ook een paar centimeter verder voorbij de voet als de rechter.

Iemand enig idee waar deze pijn vandaan komt? is dit een zwakte van de pezen/spieren? en moet ik dit gewoon vaak herhalen?

Zoals ik zeg, zoek je wel een steeds diepere of betere houding op? Of steeds langer? Of steeds minder vasthouden. Net als met gewicht verhogen om sterker te worden zul je ergens progressie in moeten toepassen.

Als je bezig bent en het een tijdje volhoud voel je toch dat je lichaam moeite doet? Daar tijd aan spenderen maakt die houding sterker. Of probeer je steeds een heel makkelijke houding en stop je zodra het moeite kost?

Denk aan minuten, en blijven opbouwen naar wat voelt alsof het moeite kost en wat doet. Probeer maar eens 10 minuten een diepe squat houding vol te houden, zelfs al moet je je ergens aan vast houden, dan weet je al snel genoeg hoe lang je uberhaupt aan kan en vanaf hoe lang het voelt alsof het wat doet. En je voelt meteen waar je problemen liggen. Dan kun je vast zelf wel verzinnen hoe je hier elke dag nuttig tijd aan besteed.

Daar zal het niet nodig voor zijn.

Doen, op een tennisbal staan is echt leuk.

Je moet wat Karmapunten verdelen onder andere gebruikers voordat je chrisk opnieuw punten kan geven.

Net weer even geprobeerd, en in principe kan ik zo goed als een fullsquat maken, mits ik me ergens aan vasthoudt. Alleen helemaal onderin kantelt de bekken minimaal (het is dat ik het voel, rug is nog wel recht maar geen kleine holling meer). Als ik me daarintegen loslaat dan fl**ker ik met een noodgang achterover :p.
Wel grappig, want ik heb een paar dumbbells thuis van 5kg, deze vastgehouden voor me (als een soort front raises) terwijl ik squat. Dan kan ik wel prima squatten (kleine moeite met de knieën zo ver mogelijk naar buiten drukken onderin de positie). Als oplossing duw ik dan mijn ellebogen tegen de knieën om ze zo naar buiten te drukken.

Ik merk wel dat mn lichaam steeds meer moeite heeft om de positie vast te houden, vooral mn onderrug gaat ontzettend verzuren als ik zo zit (dan dus onder par). Ondertussen probeer ik wel rustig los te laten en het over te nemen, maar dat is wel echt onmogelijk.

Goed nieuws daarintegen wel: Geen last van de knieën als ik zo zit:)

Ik heb dus echt problemen met m'n rechter enkel denk ik. op het moment dat ik dus m'n enkels probeer te versterken/leniger maken doet m'n rechter enkel aan de voorzijde pijn. het zit precies op het 'scharnierpunt' en over bijna de hele breedte aan de voorkant. Ik heb er normaal geen last van tijdens lopen enz, maar wel bij het squatten dus, of zodra ik tegen m'n maximale afstand zit wat m'n knieen voorbij m'n tenen kunnen komen.

Ik doe zeg maar zo'n enkel oefening waarbij ik op een been ga staan, en me dan vasthoud aan het squatrek. vervolgens maak ik een kniebuiging waarbij ik m'n knie zover mogelijk voorbij m'n tenen probeer te krijgen. op het moment dat ik dus op het verst mogelijke punt kom dat m'n enkel kan buigen doet het pijn aan de voorkant (gehele breedte) deze pijn zit precies waar de enkel buigt zeg maar.

Ik heb hier geen last van bij m'n linker enkel, en bij m'n linker enkel kan ik dus ook een paar centimeter verder voorbij de voet als de rechter.

Iemand enig idee waar deze pijn vandaan komt? is dit een zwakte van de pezen/spieren? en moet ik dit gewoon vaak herhalen?
Ik heb er totaal geen verstand van maar je kan die test toch doen, iets proberen, en opnieuw testen om te kijken of dat iets geholpen heeft?

Iets proberen kan dan zijn: stevig masseren door op een tennisbal te staan bewegen, enkele minuten die maximale houding vasthouden en er druk op uitoefenen, sterk intapen en rekken strekken dan tape loshalen, etc dat soort dingen. En ja die dingen doen pijn maar je kunt wel verschil maken tussen pijn die een grens aangeeft en pijn die schade aangeeft toch?

http://www.youtube.com/watch?v=FSSDLDhbacc

Heb het gevoel dat dit mij veel verder gaat helpen!

Ben zelf op aanraden van iemand van mijn sportschool de wall stretch gaan doen en dat heeft mij al een stuk verder geholpen met squaten, kan al veel dieper :D

Je moet wat Karmapunten verdelen onder andere gebruikers voordat je chrisk opnieuw punten kan geven.

Net weer even geprobeerd, en in principe kan ik zo goed als een fullsquat maken, mits ik me ergens aan vasthoudt. Alleen helemaal onderin kantelt de bekken minimaal (het is dat ik het voel, rug is nog wel recht maar geen kleine holling meer). Als ik me daarintegen loslaat dan fl**ker ik met een noodgang achterover :p.
Wel grappig, want ik heb een paar dumbbells thuis van 5kg, deze vastgehouden voor me (als een soort front raises) terwijl ik squat. Dan kan ik wel prima squatten (kleine moeite met de knieën zo ver mogelijk naar buiten drukken onderin de positie). Als oplossing duw ik dan mijn ellebogen tegen de knieën om ze zo naar buiten te drukken.

Ik merk wel dat mn lichaam steeds meer moeite heeft om de positie vast te houden, vooral mn onderrug gaat ontzettend verzuren als ik zo zit (dan dus onder par). Ondertussen probeer ik wel rustig los te laten en het over te nemen, maar dat is wel echt onmogelijk.

Goed nieuws daarintegen wel: Geen last van de knieën als ik zo zit:)
Oplossing: 5kg armspieren aankomen om beter te balanceren? :D

Je kunt terwijl je minuten in die positie zit nog rondvoelen naar manieren om je bekken op een andere stand te krijgen, door allerlei spieren aan te spannen en weer te ontspannen, je heupen rond te bewegen, op zoek naar ruimte en leren wat wat doet.

Maar misschien is je bekken nu wel goed (neutraal) dat kan ik niet zeggen natuurlijk. Dat zou iemand moeten beoordelen of zul je zelf een idee van moeten krijgen met wat goed voelt en filmpjes ofzo.

Als zoiets als je ellebogen tegen je knieën zetten werkt moet je dus nagaan wat dat in je heupgewricht doet, aanvoelen hoe het ruimte maakt voor die betere houding, en proberen dat met de spieren aldaar ook te doen terwijl je squat. En je kunt ze in die houding aanspannen om dat gevoel en die spieren te trainen, al dan niet met gewicht.

Je heupen zo openen kan ook zonder je knieën naar buiten te wijzen, probeer dat soort dingen ook maar eens. Probeer gewoon van alles te ontdekken en aan te voelen aan die houding.

Omdat jij naar achter valt moet je misschien ook meer aanspannen om jezelf naar voren te trekken, misschien wel met je voeten (hiel omlaag drukken voorkant omhoog dan trek je je knieën omlaag en naar voren), maar ik weet niet of het komt omdat je positie nog niet goed is of omdat je balans nog niet goed is vol te houden door kracht/aansturing. Try and find out.

Lang zo'n houding volhouden is leuk ja, dan voel je inderdaad pas echt wat je spieren allemaal doen eigenlijk om dat goed te houden :) Zonder gewicht kun je veel tijd maken, met gewicht kun je het een paar seconen vasthouden en dan merk je ook alweer van alles bij het omhoog komen. Probeer ook maar eens.

Zo ontdek je van alles en het sterkt het gelijk aan. Herstellen en de volgende keer zou het weer net ietsje beter moeten gaan.

Oplossing: 5kg armspieren aankomen om beter te balanceren? :D

Je kunt terwijl je minuten in die positie zit nog rondvoelen naar manieren om je bekken op een andere stand te krijgen, door allerlei spieren aan te spannen en weer te ontspannen, je heupen rond te bewegen, op zoek naar ruimte en leren wat wat doet.

Maar misschien is je bekken nu wel goed (neutraal) dat kan ik niet zeggen natuurlijk. Dat zou iemand moeten beoordelen of zul je zelf een idee van moeten krijgen met wat goed voelt en filmpjes ofzo.

Als zoiets als je ellebogen tegen je knieën zetten werkt moet je dus nagaan wat dat in je heupgewricht doet, aanvoelen hoe het ruimte maakt voor die betere houding, en proberen dat met de spieren aldaar ook te doen terwijl je squat. En je kunt ze in die houding aanspannen om dat gevoel en die spieren te trainen, al dan niet met gewicht.

Je heupen zo openen kan ook zonder je knieën naar buiten te wijzen, probeer dat soort dingen ook maar eens. Probeer gewoon van alles te ontdekken en aan te voelen aan die houding.

Omdat jij naar achter valt moet je misschien ook meer aanspannen om jezelf naar voren te trekken, misschien wel met je voeten (hiel omlaag drukken voorkant omhoog dan trek je je knieën omlaag en naar voren), maar ik weet niet of het komt omdat je positie nog niet goed is of omdat je balans nog niet goed is vol te houden door kracht/aansturing. Try and find out.

Lang zo'n houding volhouden is leuk ja, dan voel je inderdaad pas echt wat je spieren allemaal doen eigenlijk om dat goed te houden :) Zonder gewicht kun je veel tijd maken, met gewicht kun je het een paar seconen vasthouden en dan merk je ook alweer van alles bij het omhoog komen. Probeer ook maar eens.

Zo ontdek je van alles en het sterkt het gelijk aan. Herstellen en de volgende keer zou het weer net ietsje beter moeten gaan.

Unlimited karma achieved:D

Ik ga het uitproberen, zo lang mogelijk in de houding blijven zitten. 2x per dag neem ik aan?

Dat filmpje van mobilitywod (opening up the hips) is wel goed daarvoor idd, alleen het neemt ontzettend veel tijd in beslag om die hele routine te volgen.

Het enige wat er dan nog beter moet is flexibelere enkels? Neem aan dat deze ook meegenomen worden in het in positie zitten? Maar er zou nog een effectievere manier moeten zijn?
http://www.youtube.com/watch?v=C-0Qe80fUaU

In dit filmpje zegt ie in principe hetzelfde als jij, maar geeft hij hier ook die extra oefening mbt de enkel. Wat vind jij van die stretch?

Btw: Je bent echt mn held man, thanks dat je er zoveel tijd voor neemt!:)

Unlimited karma achieved:D

Ik ga het uitproberen, zo lang mogelijk in de houding blijven zitten. 2x per dag neem ik aan?
Gewoon vaak net als met alles dat je oefent. Ik squat elke dag en heb dan ook elke dag zo'n sit gedaan, dus ja dat was dan 2x per dag. Ik doe het nu voor het squatten tijdens het opwarmen enzo.

Het enige wat er dan nog beter moet is flexibelere enkels?
Ik vertel maar van alles en je moet zelf dan proberen en aanvoelen en testen wat werkt en wat nog nodig is. Je moet gewoon elk dingetje even proberen en dan merk je wel wat ik bedoel en kun je heus zelf bepalen wat je er aan hebt of hoe je het kunt gebruiken.

Neem aan dat deze ook meegenomen worden in het in positie zitten?
Jup, maar als je naar achter zit/leunt niet zo veel natuurlijk, dan haal je juist druk van je enkels af. Daarom zeggen ze in die filmpjes dat je naar voren en achter moet wiebelen. Wanneer je zo ver mogelijk naar voren leunt duw je op je enkels en dat loslaten en herhalen zorgt ervoor dat ze steeds een beetje meer ruimte krijgen. Losmaken met zo'n tennisbalmassage of iets dergelijks helpt hier natuurlijk bij.

Maar er zou nog een effectievere manier moeten zijn?
..
In dit filmpje zegt ie in principe hetzelfde als jij, maar geeft hij hier ook die extra oefening mbt de enkel. Wat vind jij van die stretch?
Natuurlijk kun je ook per enkel gericht stretchen, op allerlei manieren, en dat geld voor elk onderdeel van het probleem. Hij geeft dus een voorbeeld van een manier om gemakkelijk nog die extra aandacht aan je enkels te geven. Maar dat kan ook door die deep squat position aan te nemen met gewicht op je knieën. Dan kan je dus alles oplossen vanuit die ene houding. Of je kunt ook hele stretching routines voor elk ditje en datje appart verzinnen, wat jij wil. Ik vind dit gewoon makkelijk en doe het nog net niet met een tennisbal onder elke voet dan zou ik helemaal efficient bezig zijn. ;)

Btw: Je bent echt mn held man, thanks dat je er zoveel tijd voor neemt!:)
Graag gedaan!

Ik kan je hulp ook echt waarderen. bij mij zit het ook vooral in m'n enkel flex. die pijn in m'n rechter enkel is gewoon irritant. maar verchijnt alleen zodra ik op max 'buiging' zit. vandaar dat ik het idee heb dat het puur gewenningspijn / immobiliteit is.

Even als toevoeging. ik heb gemerkt dat als je je aan iets vasthoud en op een been gaat staan en dan een kniebuiging maakt waarbij je zoveel mogelijk naar voren neigt met de knie dat dit een zeeer effectieve maar ook wel pijnlijke oefening is :)

Ik kan je hulp ook echt waarderen. bij mij zit het ook vooral in m'n enkel flex. die pijn in m'n rechter enkel is gewoon irritant. maar verchijnt alleen zodra ik op max 'buiging' zit. vandaar dat ik het idee heb dat het puur gewenningspijn / immobiliteit is.

Even als toevoeging. ik heb gemerkt dat als je je aan iets vasthoud en op een been gaat staan en dan een kniebuiging maakt waarbij je zoveel mogelijk naar voren neigt met de knie dat dit een zeeer effectieve maar ook wel pijnlijke oefening is :)
Kijk nou probeer je dingen :)

Een voet op een verhoging zoals een stoel bank of tafel zetten is ook lekker, dan kun je met de rest van je lichaam er naast overdreven diep zakken en van alles precies met die ene enkel proberen.

Let op met die mobiliteitsoefeningen m.b.t. de enkel. Probeer het zeer geleidelijk op te bouwen, mijn ervaring is dat progressie op dat gebied heel langzaam gaat. Je moet natuurlijk over een bepaalde pijngrens heen gaan maar als je het te hard/te vaak doet wordt de pijn op het "knelpunt" steeds erger tot het punt dat je er maanden last van blijft hebben.

Beter is als het elke keer minder pijn doet en bij blijvende gevoeligheid/pijn wat rustiger aan doen, is dat een goede richtlijn?

Ja dat is een goede tip, opbouwende en blijvende pijntjes absoluut vermijden door wat rustiger aan te doen als het zich voordoet.
Als dat gebied flink geïrriteerd en pijnlijk wordt ga je dat gedeelte van de ROM vermijden en dan ben je eigenlijk nog verder van huis af.

Tnx guys!

Het is dus idd zo dat als ik op een balk of latje ga staan tijdens squatten dat de pijn in mn rechter enkel aan de voorkant amper aanwezig is. Wat ik gewoon vreemd vind is dat het maar in een enkel zit. het baart me enigzins zorgen.

Sjezus, ga gewoon naar een fysio. En geef het daar aan als je van bepaalde oefeningen alleen maar meer last krijgt.

• Like
Waarderingen: Dani
Sjezus, ga gewoon naar een fysio. En geef het daar aan als je van bepaalde oefeningen alleen maar meer last krijgt.
Lezen is ook een vak he..

Ik ben dus onlangs naar een fysio geweest, en hierdoor is meer kwaad dan goed gegaan. heb 3 weken met serieuse enkel klachten rondgelopen dankzij de fysio.

Nadat ik bij de fysio 'sqaut' oefeningen heb gedaan op zijn manier, is mijn rechter knie een keer uit de kom geschoten.
Nog nooit eerder last van gehad, maar door zijn rare tips om met de voeten recht naar voren te squatten en slechts 10-15 cm ruimte tussen de hakken te hebben, heb ik 3 weken met een los-hangend kniegewricht rondgelopen.

Laatst bewerkt:

Ik ben dus onlangs naar een fysio geweest, en hierdoor is meer kwaad dan goed gegaan. heb 3 weken met serieuse enkel klachten rondgelopen dankzij de fysio.

Nadat ik bij de fysio 'sqaut' oefeningen heb gedaan op zijn manier, is mijn rechter knie een keer uit de kom geschoten.
Nog nooit eerder last van gehad, maar door zijn rare tips om met de voeten recht naar voren te squatten en slechts 10-15 cm ruimte tussen de hakken te hebben, heb ik 3 weken met een los-hangend kniegewricht rondgelopen.

Gast nu doe je serieus belachelijk. Je knie uit de kom bij een neutrale squat? Met een 'loshangend kniegewricht' rondgelopen? Meen je serieus? Ik heb al veel onzin gehoord maar dit slaat toch alles.

Het antwoord is al een paar keer gepost maar je blijft er keihard overlezen. Een blokje onder je hak doet 2 dingen. Enerzijds ontlast het de kuitspier dus als je korte kuiten hebt (vooral soleus) ga je dieper kunnen zakken in enkel en knie. Een gevolg hiervan is dat je VOORAAN de enkel (waar jij pijn hebt) minder in closed packed position zit. Dat wil zeggen dat je in je bovenste spronggewricht minder maximaal contact hebt tussen je enkelvork en je talus (bovenste botje van de voet). Het gaat daar dus minder verwrongen en pijnlijk aanvoelen omdat je minder diep moet doorbuigen in je gewricht.

Verder weet je (hopelijk) dat je hard en lang moet trainen om massa/kracht op te bouwen. Langs de andere kant ben je verbaasd dat flexibiliteit bijkrijgen niet op 3 dagen gaat.

En toen ben je nooit meer teruggegaan, ipv er wat aan te doen?

My point exactly...

En toen ben je nooit meer teruggegaan, ipv er wat aan te doen?

My point exactly...

Nou begrijp me niet verkeerd. maar na zo'n ervaring keldert het vertrouwen dat een fysio dit kan oplossen diep.

---------- Post toegevoegd 25 October 2013 om 15:08 ----------

Gast nu doe je serieus belachelijk. Je knie uit de kom bij een neutrale squat? Met een 'loshangend kniegewricht' rondgelopen? Meen je serieus? Ik heb al veel onzin gehoord maar dit slaat toch alles.

Het antwoord is al een paar keer gepost maar je blijft er keihard overlezen. Een blokje onder je hak doet 2 dingen. Enerzijds ontlast het de kuitspier dus als je korte kuiten hebt (vooral soleus) ga je dieper kunnen zakken in enkel en knie. Een gevolg hiervan is dat je VOORAAN de enkel (waar jij pijn hebt) minder in closed packed position zit. Dat wil zeggen dat je in je bovenste spronggewricht minder maximaal contact hebt tussen je enkelvork en je talus (bovenste botje van de voet). Het gaat daar dus minder verwrongen en pijnlijk aanvoelen omdat je minder diep moet doorbuigen in je gewricht.

Verder weet je (hopelijk) dat je hard en lang moet trainen om massa/kracht op te bouwen. Langs de andere kant ben je verbaasd dat flexibiliteit bijkrijgen niet op 3 dagen gaat.

Ten eerste hij ging niet uit de kom TIJDENS de squat oefening bij de fysio, nadat ik bij de fysio was geweest voelde me knie heel los aan, plots knakte het aan alle kanten bij elke kniebuiging, en ik voelde gewoon letterlijk het gewricht binnenin 'bewegen'. en toen is dus mijn knie uit de kom geraakt tijdens een potje basketball.

Hierdoor is dus mn knie op gegeven moment uit de kom geraakt. volgens de arts zou hij er ook gelijk weer terug in geschoten zijn. Dit heeft in mijn vertrouwen m.b.t fysio therapie een behoorlijke deuk opgeleverd.

Verder word er wel constant gezegd dat ik mn enkel moet rekken etc etc. maar als dit haast onmogelijk is gaat dat nogal lastig. (misschien handig om te vermelden dat ik 2 x eerder deze enkelbanden heb gescheurd). eerste keer was een eversie, 2de keer was een inversie. Beide keren ben ik behandeld door een fysiotherapeut.
Hierna had ik dus al last van voorkant rechter enkel, en eigenlijk werd mij verteld dat als ik ermee kon leven dat het best zou zijn. dus werd de behandeling gestopt omdat ik weer kon 'lopen' en rennen.

Vandaar mijn posts hier. in de hoop eens wat anders te horen, dan dat het puur een kwestie van gewenning is.

Laatst bewerkt:
(misschien handig om te vermelden dat ik 2 x eerder deze enkelbanden heb gescheurd)

Vandaar mijn posts hier. in de hoop eens wat anders te horen, dan dat het puur een kwestie van gewenning is.
Misschien wel handig om rekening mee te houden ja, dan zou ik een goede sportarts/fysio zoeken.

Terug
Naar boven