Fitness Seller

Squat vormcheck

Hakken staan schouderbreed, voeten ca 35 graden naar buiten (links ietsiepietsie meer). Knieën druk ik bewust naar buiten.
Ik probeer iig er geen rippetoe klapmes squat van te maken.
Het gaat meer over voet-, heup- en knie verplaatsingen dan per se over de stand/positie :)

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Pren
  • Topic Starter Topic Starter
Het gaat meer over voet-, heup- en knie verplaatsingen dan per de over de stand/positie :)
Ik merk wel veel micro correcties in mijn voeten, weet niet of dit normaal is. Voor mij is squatten met liftschoenen echt nog nieuw, work in progress dus. Zal vrijdag vanuit andere hoek filmen en posten. Thanks allen voor de feedback!

Squat is gewoon een relatief simpele checklist:
- Voeten. 3 punten contact. Kleine teen + grote teen + hak. (achter + zijkant)
- Enkels. Voldoende mobiliteit om uberhaupt op diepte te komen? Geen naar binnen/buiten verplaatsing. (best te zien van achter)
- Knie. Blijft ie voldoende in positie, geen last van knee valgus (vaak gebrek aan gluteus medius activatie). (best te zien van achter)
- Femur (dijbeen). Voor diepte. (zijkant)
- Heup. Voor een hipshift of gebrek aan gluteus medius spanning (achterkant)
- Onderrug. Neutrale positie bij de start en wordt deze behouden? Buttwink, gebrek aan brace of verlies van core spanning? (vooral zijkant)
- Bar path. Bar hoort zich te verplaatsen boven het midden van je voet. (Goed recht filmen vanaf de zijkant kun je dit zien)
En dan heb je nog wat kleine puntjes rondom:
Bovenrug/polsen/handen. Handen niet te breed op de bar. Polsen stacked onder je hand en geen/zo min mogelijk extensie van je pols. Bovenrug voor spanning. (achterkant zie je hier de meeste dingen wel van)

Filmen is sowieso lastig om het goed bij te zien. Maar dat is zo even snel de checklist met punten waar ik vooral naar kijk.
Bij het filmen van de achterkant is het overigens wel echt handig om zo recht mogelijk van achter te filmen. Dan zie je kleine bewegingen in de breedte, zoals bij enkels/knie/heup veruit het beste.

Voor je gevoel moet je je hakken in het zand drukken bij Squat.
Ik laat een beginner altijd met zijn bil een stack Plates aantikken ~25cm hoog, en dan explosief omhoog. Core goed aanspannen, en er geen halve back ext van maken

Ik ben blij dat toen ik ging squaten er nog geen 1001 internetexperts waren :( Ik heb het (goed) geleerd van een PL die er alleen op lette dat ik diep genoeg ging en er geen verkapte GM van maakte
Meeste Internetexperts kijken of naar hun eigen vorm en vergeten bij advies dan voor het gemak dat niet iedereen hetzelfde gebouwd is en over dezelfde flexibiliteit bezit.

Wat het filmpje betreft, ik vind het er prima uitzien. Enige wat ik op kan merken is dat je volgens mij makkelijk meer gewicht aan kan! :)

Ik ben blij dat toen ik ging squaten er nog geen 1001 internetexperts waren :( Ik heb het (goed) geleerd van een PL die er alleen op lette dat ik diep genoeg ging en er geen verkapte GM van maakte
Meeste Internetexperts kijken of naar hun eigen vorm en vergeten bij advies dan voor het gemak dat niet iedereen hetzelfde gebouwd is en over dezelfde flexibiliteit bezit.

Wat het filmpje betreft, ik vind het er prima uitzien. Enige wat ik op kan merken is dat je volgens mij makkelijk meer gewicht aan kan! :)
Idd, de goede oude tijden. Er was toen nog geen mobiele telefoon of internet

Idd, de goede oude tijden. Er was toen nog geen mobiele telefoon of internet
Of de oude tijden goed/beter waren weet ik niet maar er is momenteel zoveel (vaak tegenstrijdige) info te vinden dat ik kan begrijpen dat vooral nieuwkomers de weg kwijt raken.

Staat tegenover dat als we er allemaal hetzelfde over zouden denken het forum niet meer zou bestaan!! :) :)

Of de oude tijden goed/beter waren weet ik niet maar er is momenteel zoveel (vaak tegenstrijdige) info te vinden dat ik kan begrijpen dat vooral nieuwkomers de weg kwijt raken.

Staat tegenover dat als we er allemaal hetzelfde over zouden denken het forum niet meer zou bestaan!! :) :)
Ik denk dat deze tijden sowieso beter zijn maar ook dat er gewoon veel 'junk' info is. Want ja wie traint zijn middle chest nou niet?:roflol:

Dank! Je hebt gelijk vwb gewicht, heb drie weken geleden nog 120 gedaan. Dit was echter zonder liftschoenen, ben nu nog een beetje onzeker in de uitvoering omdat het toch heel anders aanvoelt. Bouw het daarom weer rustig op nu.

Linker enkel wil naar binnen, heb er geen last van en meestal heb ik het onder controle. Wil het wel graag verbeteren dus kritiek is zeer welkom!
Ik heb het hier een beetje overdreven omdat het natuurlijk niet gebeurt wanneer ik film tijdens een echt setje:o

Door die paal midden op het filmpje zie je niet wat er gebeurt aan je gehele rechterkant. Het gewicht oogt dusdanig laag dat daar ook geen energielekken in lijken te onstaan.
Misschien toch eens gewoon een werksetje filmen die je pusht tot ongeveer falen (zonder dat er een paal midden in het filmpje staat)?

Mensen hebben niet zoveel techniek fouten als ze 8x100kg kunnen squatten en je laat ze squatten met 60kg. Het oogt helemaal niet als een werkgewicht dus is het weinig representatief voor hoe je normale squats eruit zien.

Door die paal midden op het filmpje zie je niet wat er gebeurt aan je gehele rechterkant. Het gewicht oogt dusdanig laag dat daar ook geen energielekken in lijken te onstaan.
Misschien toch eens gewoon een werksetje filmen die je pusht tot ongeveer falen (zonder dat er een paal midden in het filmpje staat)?

Mensen hebben niet zoveel techniek fouten als ze 8x100kg kunnen squatten en je laat ze squatten met 60kg. Het oogt helemaal niet als een werkgewicht dus is het weinig representatief voor hoe je normale squats eruit zien.
Was er al bang voor, maar hoopte er stiekem mee weg te komen zo:bang:. Wegens verbouwing ben ik wat beperkt qua ruimte, maar ik ga er even wat tijd in steken en het beter filmen

Dacht juist puur voor kracht dat je meer explosieve reps moet doen dus iets sneller wat je nu doet. Voor spiermassa met squats zou je 3 sec zakken, 2 sec omhoog.

Zou overigens met je werksets niet ineens het gewicht laten vallen en beneden “opvangen”, maar toch die 3 seconden aanhouden dat je gecontroleerde reps doet.

Maar je vorm is vlekkeloos zou me nergens zorgen over maken en elke sessie proberen net een rep meer op paar van je werksets en langzaam gewicht verhogen.
Power and Strength ain't the same!

Mensen die niks met gitaren hebben kunnen beter het geluid harder zetten.

Die eerste rep is natuurlijk verschrikkelijk, totaal de mist in gegaan met queing (camera erbij fucked toch met mijn mind). Eigenlijk prima want nu is misschien beter te zien wat mis gaat.
Aan core strength wordt al gewerkt!
Dit was de laatste werkset, 3x114kg.

Iets wijder gaan staan, en het lijkt of je voorover gaat. Veelal komt dat omdat je te zwaar gaat, en je de oefening nog niet correct doet.(zwabberende knietjes)

Breder staan, je staat echt behoorlijk smal waardoor je minder stabiel staat en alle kanten op zwalkt.

Iets wijder gaan staan, en het lijkt of je voorover gaat. Veelal komt dat omdat je te zwaar gaat, en je de oefening nog niet correct doet.(zwabberende knietjes)
Ik ben ze juist met een smallere stand uit gaan voeren, oa om dieper te kunnen.
Dit is wat ik uiteindelijk zou willen (qua uitvoering dan :D)

Terug
Naar boven