XXL Nutrition

Squat vormcheck

• Topic Starter Topic Starter
Exact hetzelfde wat ik dacht. Niks op aan te merken en anders is het miereneuken. Enige wat ik zelf prettiger vind is een hoger tempo. Voor hypertrofie is dat wellicht effectiever, kracht niet perse.
Tempo zal wel komen, vorm en kracht is voor mij het belangrijkst nu.

Iets bredere stand, tenen iets meer naar buiten en iets meer tempo. Geprobeerd minder te wiebelen. 115*3 vierde werkset.
Ben er zelf wel redelijk tevreden over, op enkele correcties na. Kwestie van meer squatten lijkt me:o

• Like
Waarderingen: AK
Ziet er al beter uit. Let goed op de stang verdeling en hang niet voorover, je moet zakken alsof je gaat zitten. Film eens van opzij, je kunt d je rack zo omdraaien

Laatst bewerkt:

Iets bredere stand, tenen iets meer naar buiten en iets meer tempo. Geprobeerd minder te wiebelen. 115*3 vierde werkset.
Ben er zelf wel redelijk tevreden over, op enkele correcties na. Kwestie van meer squatten lijkt me:o
Mooie smalle greep heb je. Die flexibiliteit ben ik wel kwijt :eek: mijn handen zitten bijna aan het einde van de bar.
Ik raak dus al kracht kwijt enkel vanwege de bar op mijn traps.
Je gaat goed diep en volgens mij is je brace redelijk op orde.

Ziet er al beter uit. Let goed op de stang verdeling en hang niet voorover, je moet zakken alsof je gaat zitten. Film eens van opzij, je kunt d je rack zo omdraaien
Thanks. Ja links hangt altijd tikje lager, probeer het te voorkomen maar heb niet het gevoel dat het slecht is.
Vwb het zakken vind ik het lastig om posterior chain geactiveerd te houden en dan de kont naar achteren te duwen om te zakken. Verlies hierbij wel eens wat spanning wat dan resulteert in een zware lelijke rep.
Zal volgende keer van opzij filmen:thumbup:

Mooie smalle greep heb je. Die flexibiliteit ben ik wel kwijt :eek: mijn handen zitten bijna aan het einde van de bar.
Ik raak dus al kracht kwijt enkel vanwege de bar op mijn traps.
Je gaat goed diep en volgens mij is je brace redelijk op orde.
Dank u :D. Had ik die flexibiliteit maar overal:o, als ik mijn handen achter mijn rug probeer te pakken zit er 50cm tussen, ziet er gewoon niet uit haha

hang niet voorover, je moet zakken alsof je gaat zitten.
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is echt kut advies gewoon, sorry dat ik het zeg. Het één spreekt het ander nog eens tegen ook, als je gaat zakken alsof je gaat zitten dan moet je wel degelijk voorover hangen. Anders val je namelijk naar achteren. Daarnaast is dit een high bar squat en zie ik in het filmpje dat hij ongeveer zo upright blijft met zijn torso als fysiek mogelijk is.

@ TS: je squat ziet er goed uit zo voor een high bar squat.

Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is echt kut advies gewoon, sorry dat ik het zeg. Het één spreekt het ander nog eens tegen ook, als je gaat zakken alsof je gaat zitten dan moet je wel degelijk voorover hangen. Anders val je namelijk naar achteren.

Denk dat @Bullshark met voorover hangen onderin bedoelt.
Om te zakken span ik posterior chain aan, steek kont naar achter alsof je op de pot gaat zitten en zak gecontroleerd en zo rechtop mogelijk (chest up). Uiteraard leun je daarbij iets naar voren, maar zo minimaal mogelijk. Dat is tenminste hoe ik begrijp dat je de highbar squat uitvoert :o

Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is echt kut advies gewoon, sorry dat ik het zeg. Het één spreekt het ander nog eens tegen ook, als je gaat zakken alsof je gaat zitten dan moet je wel degelijk voorover hangen. Anders val je namelijk naar achteren. Daarnaast is dit een high bar squat en zie ik in het filmpje dat hij ongeveer zo upright blijft met zijn torso als fysiek mogelijk is.

Misschien kijk jij wel op 27” scherm en ik op iPhone. Beter is een filmpje van opzij om dit te beoordelen.(zal maar niet reageren op je taalgebruik)

hier zie je how to

Ik heb enige kennis van high bar en low bar squats. "Niet voorover hangen" en "zakken alsof je gaat zitten" spreken elkaar tegen en zijn daarnaast gewoon kut waardeloze cues.

Ik heb enige kennis van high bar en low bar squats. "Niet voorover hangen" en "zakken alsof je gaat zitten" spreken elkaar tegen en zijn daarnaast gewoon kut waardeloze cues.
ik beoefen de sport al zolang als jij oud bent. Iemand die nieuw bij dit forum is, is niet gelijk een new-by in de sport. Knees forward But Straight Down !

ik beoefen de sport al zolang als jij oud bent. Iemand die nieuw bij dit forum is, is niet gelijk een new-by in de sport.
Het interesseert me niets of je een jaar of honderd jaar squat, als je onzin praat en slechte cues geeft dan call ik je daar op. Verder is dit niet echt de plek voor deze discussie. De beste jongen squat high bar - waarbij je al helemaal niet moet "zakken alsof je gaat zitten" - en doet dat ongeveer zo upright als maar kan, ik zie althans geen forward lean.

Knees forward But Straight Down !
Dit zijn echt totaal andere cues waar ik me al wat meer in kan vinden.

Vind het een netjes setje man! Hangt links inderdaad net een beetje anders dan rechts. Behalve dat je knieën misschien een tikkie naar binnen komen als je omhoog komt vind ik ze er echt hartstikke netjes uit zien. En dat deel met die knieën is al vrij mierenneukerig.

Behalve dat je knieën misschien een tikkie naar binnen komen als je omhoog komt
Zag het idd ook na een paar keer kijken. Fijn dat je het bevestigd. Het voelt iig niet verkeerd aan mijn knieën maar ga er wel aan werken. Al die cues ook tegelijk, tijd dat mind muscle beter zijn best gaat doen:gek:

Zag het idd ook na een paar keer kijken. Fijn dat je het bevestigd. Het voelt iig niet verkeerd aan mijn knieën maar ga er wel aan werken. Al die cues ook tegelijk, tijd dat mind muscle beter zijn best gaat doen:gek:
Welke cues gebruik je allemaal? Misschien kan ik er een paar samenvoegen naar 1 voor je.

Algehele houding check.
Ademhaling reguleren.
Bracen.
Post chain activeren.
Zakken door te gaan zitten.
Knieën naar buiten drukken, chest up.
Onderin kont naar achter houden ivm buttwink (lastig ivm flexibiliteit).
Omhoog komen en door de hakken duwen (moeilijk, wil nog wel eens wat naar voren leunen en dat doet auw).
Knieën naar buiten drukken en chest up, letten op geen good morning maken.
Lockout.

Niet dat ik dat zo afratel in mijn hoofd, maar hier komt het op neer.

Het is volgens mij niet perse verkeerd als je knieën iets naar binnen bewegen bij het omhoog gaan, zeker vanuit atg.

@Solway Firth Ben je er niet teveel mee bezig ?
Deze keer met liftschoenen en meer diepte. 110kg 3x5, natuurlijk een vette blunder net als ik film. Eerste rep dus ff niet op letten aub:D, kritiek is verder zeer welkom. Let niet op de 'geluidseffecten':eek::D

HBBS in dit filmpje was al prima.

Voor degene die niet ziet dat TS voorover gaat in laatste filmpje.[ je doet hier een LBBS met alleen de bar high. Bij HBBS is het de bedoeling dat je je rug zo recht mogelijk houd, en je kont recht omlaag als of je op de grond hurkt/gaat zitten]

vanaf hier duidelijk het verschil te zien.

Algehele houding check.
Ademhaling reguleren.
Bracen.
Post chain activeren.
Zakken door te gaan zitten.
Knieën naar buiten drukken, chest up.
Onderin kont naar achter houden ivm buttwink (lastig ivm flexibiliteit).
Omhoog komen en door de hakken duwen (moeilijk, wil nog wel eens wat naar voren leunen en dat doet auw).
Knieën naar buiten drukken en chest up, letten op geen good morning maken.
Lockout.

Niet dat ik dat zo afratel in mijn hoofd, maar hier komt het op neer.
Knieën naar buitenndrukken en chest up direct laten varen. In de laagste positie kunben je knieën naar buiten vallen en in de beweging omhoog naar binnen. Geen enkel probleem omdat je bekken dat dirigeren. Je borst omhoog vue zorgt ervoor dat er een lek ontstaat in je brace. En je brace heb je nodig om zwaar gewicht te verplaatsen. Anders balanceer je op zo’n rietje die evenwichtsartiesten gebruiken met draaiende borden. Je bekken en benen zijn solide net als je borstkast daartussen zit enkel je ruggengraat en die verstevig je door je brace.

Terug
Naar boven