AndroidHealthClinic

Squat vormcheck

• Topic Starter Topic Starter
Knieën naar buitenndrukken en chest up direct laten varen. In de laagste positie kunben je knieën naar buiten vallen en in de beweging omhoog naar binnen. Geen enkel probleem omdat je bekken dat dirigeren. Je borst omhoog vue zorgt ervoor dat er een lek ontstaat in je brace. En je brace heb je nodig om zwaar gewicht te verplaatsen. Anders balanceer je op zo’n rietje die evenwichtsartiesten gebruiken met draaiende borden. Je bekken en benen zijn solide net als je borstkast daartussen zit enkel je ruggengraat en die verstevig je door je brace.
Het moet een highbar squat voorstellen/worden. Vwb knieën gaat het ook wel prima nu, ik druk ze niet extreem naar buiten maar bedoel ermee dat ik er op let dat ze niet naar binnen klappen.
Zal de volgende sessie eens proberen wat minder chest up te gebruiken en voelen of het verschil maakt. Misschien dat ik idd bepaalde cues te veel forceer.

@Solway Firth Ben je er niet teveel mee bezig ?

HBBS in dit filmpje was al prima.

Voor degene die niet ziet dat TS voorover gaat in laatste filmpje.[ je doet hier een LBBS met alleen de bar high. Bij HBBS is het de bedoeling dat je je rug zo recht mogelijk houd, en je kont recht omlaag als of je op de grond hurkt/gaat zitten]

vanaf hier duidelijk het verschil te zien.

Filmpje van opzij gaat dit verduidelijken, komt volgende week.
Heb zelf het idee dat ik hier te veel omhoog kijk wat het beeld vertekent. Ik ga idd wel eerst met mijn kont naar achteren voordat ik zak, dat zou dus niet of iig minder moeten?

Je moet je rug niet 'hol trekken' bij HBBS. Speel je video eens af op halve snelheid, dan zie je het denk ik wel. (check ook mijn toegevoegde video)

Daarom zeg ik dan je er denk ik teveel mee bezig bent, en snel te zwaar wilt. Beter lichter en meer reps

Misschien wel, maar ik ben wat blessure gevoelig in de onderrug. Squat en deadlift hebben 'speciale' aandacht nodig. Gooi er nog een vleugje ocd over en je begrijpt wel waarom :D
Er komt meer druk op je onderrug bij Low Bar, dat is ook uitgelegd in de video.

Compounds meer dan 5-6 reps doe ik niet graag, maar ik begrijp wat je wil zeggen. Na de volgende deload kan ik wel iets meer deloaden dan normaal en meer reps draaien.
Er komt meer druk op je onderrug bij Low Bar, dat is ook uitgelegd in de video.
Dat is precies waarom ik highbar squat goed wil leren. In een vorig sportleven heb ik altijd lowbar gesquat, deed toen alleen wat de trainer zei en wist zelf verder niks van alle oefeningen.

Is er geen punt waarop techniek doet wat het kan en je gewoon groter en sterker moet worden..

Als je even wat krachtigere metal opzet word je vorm vanzelf beter. Ik kan bijv. Immolation wel aanraden daar ga je een stuk beter op.

Maar uiteindelijk is smaak subjectief ik weet het.

Ontopic : genoeg tips hierboven. Volg dit even mee aangezien ik ook een redelijk blessure gevoelige onderrug heb.

Als je even wat krachtigere metal opzet word je vorm vanzelf beter. Ik kan bijv. Immolation wel aanraden daar ga je een stuk beter op.

Maar uiteindelijk is smaak subjectief ik weet het.

Ontopic : genoeg tips hierboven. Volg dit even mee aangezien ik ook een redelijk blessure gevoelige onderrug heb.
Heb daarom ook deadlifts -tijdelijk- vervangen door rackpull+rdl. Bij mij gaat het om artrose, maar mijn rugspieren zijn nu sterk genoeg dat ik er geen last van heb. Moet wel altijd ontzettend oppassen met bewegen, een foutje en alles verkrampt meteen enorm om de zwakke plek te beschermen.

Het is volgens mij niet perse verkeerd als je knieën iets naar binnen bewegen bij het omhoog gaan, zeker vanuit atg.
Ik kom hier toch op terug, in elk geval zeker dat ze niet binnen neutraal moeten komen maar ook eigenlijk niet vanuit de buitenste positie. Geeft toch aan dat er kracht weglekt en tekort schiet in de glutes. Hoewel het bij max attempts natuurlijk wat zal kunnen gebeuren.

Ik kom hier toch op terug, in elk geval zeker dat ze niet binnen neutraal moeten komen maar ook eigenlijk niet vanuit de buitenste positie. Geeft toch aan dat er kracht weglekt en tekort schiet in de glutes. Hoewel het bij max attempts natuurlijk wat zal kunnen gebeuren.
Wordt al aan gewerkt! Ook aan core strength algemeen. Begin nu echt te merken dat sommige gebieden achterlopen, wat weer beperkend werkt op sommige oefeningen. Zo merk ik dat mijn quads meer aan zouden kunnen mbt squats, maar dat oa glutes en core de beperkende factoren zijn. Ben hier zeker mee bezig, omdat ik het gevoel heb dat de uitvoering wel ok is en dus niet de beperkende factor (uiteraard blijft perfectie het streven:o).

Vorm is opzich goed 2 kleine puntjes.

1 Probeer je bovenlichaam meer gefixeerd te houden tijdens het squatten.
2 Druk je kont meer naar achteren toe.

Vorm is opzich goed 2 kleine puntjes.

1 Probeer je bovenlichaam meer gefixeerd te houden tijdens het squatten.
2 Druk je kont meer naar achteren toe.
Thx.
Kont naar achteren doe ik juist minder nu, omdat ik er eerst een lowbar squat van maakte met highbar greep. Heb het idee nu wel een redelijke balans daarin te hebben gevonden. De zoektocht naar perfectie blijft echter voortduren:o

Ja het is altijd lastig wat voor de een perfect werkt kan voor de ander slecht zijn.

Highbar is juist nog meer geschikt om je lichaam recht te houden.

Kont naar achteren zou ik persoonlijk bij beiden doen.

Rammen met die stang en denk aan je ex dat is het advies.

Highbar is juist nog meer geschikt om je lichaam recht te houden.

Kont naar achteren zou ik persoonlijk bij beiden doen.

Rammen met die stang en denk aan je ex dat is het advies.
Dat heb ik de afgelopen maanden gedaan :fuu: merk dat even het gas wat loslaten mijn lichaam goed doet. Na het cutten weer terug knallen uiteraard:allright:

Terug
Naar boven