AndroidHealthClinic

squaten met knieblessure?

Dagmar

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m65
Massa
68kg
Ik heb door een motorongeluk een knieblessure opgelopen. Hierdoor kan ik niet squaten omdat ik door mijn knie heenzak als ik maar iets aan gewicht toevoeg...
Weet iemand welke been oefeningen ik het beste kan doen zonder mijn knie te overbelasten maar welke wel goede resultaten geven?
alvast bedankt!

Lijkt mij dat je dan doorbuig bewegingen moet vermijden..

Dus de spiergroepen los pakken, leg curl, leg extention etc

Ligt er aan wat voor blessure. Een knieblessure in een ruim begrip.

Kan je wel bodyweight squatten of zak je er dan ook al doorheen?

• Topic Starter Topic Starter
ze kunnen me nog altijd niet precies zeggen wat er nou precies mis is met mijn knie. krijg het maandag uitgebreid te horen, heb vanochtend voor de tweede keer foto's gehad en een echo.
Het lijkt te gaan om een ontsteking van de pezen bij de aanhechting van de knieschijf. Er zit overigens ook een verdikking op knieschijf, opgezette slijmbeurs ofzo zeiden ze...

ze kunnen me nog altijd niet precies zeggen wat er nou precies mis is met mijn knie. krijg het maandag uitgebreid te horen, heb vanochtend voor de tweede keer foto's gehad en een echo.
Het lijkt te gaan om een ontsteking van de pezen bij de aanhechting van de knieschijf. Er zit overigens ook een verdikking op knieschijf, opgezette slijmbeurs ofzo zeiden ze...

Ik zou afwachten wat voor advies de orthopeed geeft wat betreft de mate van toegestane belasting.

Hoe lang geleden was het moment van trauma?

Het lijkt me het beste om de diagnose af te wachten voordat je weer traint. Als je precies weet wat het is, kan je eventueel weer beginnen, maar nu loop je het risico om nog meer kapot te maken.

Ik zou afwachten wat voor advies de orthopeed geeft wat betreft de mate van toegestane belasting.

Hoe lang geleden was het moment van trauma?

Is nu een maand geleden. Volgens de huisarts mag ik gewoon doortrainen zolang ik maar geen pijn voel in de knie, maar dat zou dan betekenen dat ik geen enkele oefening voor de benen kan doen

En komt dat door jouw idee door de pijn of mis je de kracht/coordinatie?

ik ben 3 weken volledig uit de running geweest... (lees:3 weken met mijn been omhoog gezeten) Weet niet of die 3 weken gelijk zoveel invloed kunnen hebben op kracht? (conditie is amper achteruit gegaan)

Ik zou proberen langzaam op te bouwen binnen de pijngrens met uitvalspassen en squats met eigen lichaamsgewicht.

Probeer eerst op te bouwen in bewegingsuitslag; dus zoek de grens op tot wanneer het pijn doe en ga in die regio oefenen. Probeer zo steeds verder te komen. Als je vervolgens in staat bent om weer 'normaal' te squatten probeer dan rustig op te bouwen in gewicht.

En begin hier pas mee wanneer je groen licht krijgt van de orthopeed.

ok, bedankt voor de reacties! ik ga eraan werken :)

ik ben 3 weken volledig uit de running geweest... (lees:3 weken met mijn been omhoog gezeten) Weet niet of die 3 weken gelijk zoveel invloed kunnen hebben op kracht? (conditie is amper achteruit gegaan)

Ja, dat gaat heel snel. Atrofie en spierkracht verlies gaat super snel als je TOTAAL NIET belast.

Je kan op een leg press voorzichte proberen of je daarop kun trainen desnoods met een wat kleiner ROM als normaal gesproken.

Leg extensions zou ik niet doen als je last heb van je knie.

Je kan op een leg press voorzichte proberen of je daarop kun trainen desnoods met een wat kleiner ROM als normaal gesproken.

Leg extensions zou ik niet doen als je last heb van je knie.

Ik zou eerder kniebuigingen doen met lichaams gewicht, omdat je daar ook meer coordinatie mee traint. Coordinatie zal ook nog wat beperkt zijn na 3 weken onbelast.

Ja, dat gaat heel snel. Atrofie en spierkracht verlies gaat super snel als je TOTAAL NIET belast.

En de stabiliteit gaat nog harder achteruit! Eerst je stabiliteit gaan trainen voordat je met kracht verdergaat. Verder wel achterlijk dat niemand je degelijke advies geeft. Het is een maand geleden, bindweefselherstel (meeste weefsel wat stuk gaat in het lichaam is bindweefsel) duurt al 6 weken. Niet zo gek dat je nog niet goed kan belasten. :rolleyes:

Ik zou zowieso wachten met het trainen van je benen, desnoods lichte extensions voor het herstel.

Terug
Naar boven