MuscleMeat

SS - Power Clean vervang oefening

Misschien tijd om degelek 50mm materiaal aan te schaffen, toch een dure investering mits ik verder geen klachten heb over mijn huidig materiaal. Nog eens over nadenken denk ik :)
50 mm is erg prettig, maar of het voor jou het geld waard is is lastig in te schatten. voor mij zijn de grootste voordelen:
- bij opwarmen geen klemmen nodig omdat de schrijven vrijwel niet glijden (bespaard tijd).
- minder lawaai en gekleng, zeker bij rubberen schrijven
- draaien mee bij oefeningen waarbij het nodig is.
- lengte van 220 is erg prettig met afladen, korten zouden ze bij mij gelijk omvallen omdat ik ook schrijven van 25kg en 50kg gebruik.
- sleeves zijn langer, dus je kan meer laden of sneller microladen bij opbouwende sets (leuk als variatie en voor opwarmen0
- je hebt verschillende knurlings op deze barbels, bij 30mm heb je vaak maar een keus.
- diameter stang is ook uit te kiezen
- zwaarder belastbaar, vooral bij deadliften loop je snel tegen grenzen aan.

Inderdaad high pulls van maken, net zo explosief en minder belastend voor je polsen.

50 mm materiaal is wel heel lekker.

De power cleans zijn bedoeld als lichter 'deadlift' werk dus lichtere deadlifts kunnen ook.

De powercleans zijn niet alleen bedoeld als lichtere deadlift variant, dan had hij wel iets anders in gezet. De bedoeling is ook je spieren ander te gebruiken door explosief aan je power te werken. Op zichzelf zou de squat hiervoor al voldoende zijn om detraining in de rest van de week tegen te gaan.

De powercleans zijn niet alleen bedoeld als lichtere deadlift variant, dan had hij wel iets anders in gezet. De bedoeling is ook je spieren ander te gebruiken door explosief aan je power te werken. Op zichzelf zou de squat hiervoor al voldoende zijn om detraining in de rest van de week tegen te gaan.
Niet alleen inderdaad, maar rdl en (power) shrugs worden bij ss en soortgelijke schemas bijvoorbeeld ook op deze plaats geprogrammeerd. Ik zeg daarmee niet dat het volwaardige vervanging van explosieve pulls zijn. (Of voor gewoon deadliften)

Laatst bewerkt:
Niet alleen inderdaad, maar rdl en (power) shrugs worden bij ss en soortgelijke schemas bijvoorbeeld ook op deze plaats geprogrammeerd. Ik zeg daarmee niet dat het volwaardige vervanging van explosieve pulls zijn.

Met mijn opmerking wil ik aangeven dat één oefing dat met een andere oefening roteerd niet enkel die specifieke oefening vervangt, het vult het het programma aan om te trainen naar een specifiek doel. Het doet zoveel meer dat alleen actieve rust geven dat jouw opmerking zonder verder context een verkeerde uitleg geeft. In het boek programming for strength gaat rippetoe hier echt diep op in, best interessante materie, maar te lang om even in één of twee allinea's toe te lichten hier.

Is ook zo, en technisch wijken de pulls van power cleans en deadlifts ook iets af dat zonder explosieve pull al geen vervanging is.

Dat zou ik proberen te behouden door (high) pulls te doen. In mijn ervaring gaat dat prima met een kromme stang waarmee vangen niet lekker is. Als dat explosieve echt niet kan dan zou ik gewoon vaker deadliften, bijv 80 en 90%, maar niet verwachten dat dat hetzelfde is als het normale schema.

Misschien met jumps erbij dan?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven