MuscleMeat

Starten met 'cutten'?

blockhead

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Na een lange tijd 'lurken' op dit forum, durf ik het nu aan om mijn eerste eigen vraag te stellen ;) Here we go!

Een klein beetje achtergrond… voor de liefhebbers:

• In maart 2012 (nu twee jaar geleden) ben ik gestart met fitness. Eerst om wat af te vallen (ik was een beetje chubby, vooral rond de buik) en daarna om gespierder te worden. Ik woog 74 kg op dat moment.
  • Op de eerste foto (oktober 2012) woog ik rond de 66. Een goeie acht kilo afgevallen op een half jaar tijd en intussen ook volop aan het trainen toestellen. Vier dagen per week, zonder veel succes op het spiervlak.
  • Sinds eind eind 2012 ben ik flink beginnen trainen met losse gewichten (zie foto 2) en ik begon resultaat te zien.
  • Sinds maart 2013 (jaar geleden) ben ik gestart met crossfit (2 dagen per week) gecombineerd met een redelijk intensief 3-daags split-schema én een zwemdag om te breken. Plus beter eten en whey-supplementen.
  • Een jaar later (laatste foto is twee weken oud) is dit het voorlopig resultaat (sorry, geen benen op de foto, maar die zijn ook wel geëvolueerd).

evolutie.jpg

Ik weeg nu terug ongeveer weer evenveel als twee jaar geleden (74 kg). Mijn fysiek is uiteraard wel behoorlijk veranderd. Het 'probleem' is nu echter dat ik met kleren aan eerder 'breed' (zelfs dik) lijk (schouders, bovenarmen en rug zijn fors gegroeid).

Wat ik écht wil, is een mooi gedefinieerde borst, goed zichtbare en harde buikspieren en eigenlijk een iets minder brede rug. In ieder geval niet breder dan nu.

Mijn vraag daarom: is het al tijd om te gaan 'cutter' (ik lees hierover allerlei wilde verhalen) of moet ik nog even doorbijten en zwaarder worden en veel eten? En zo ja, hoe doe ik dat dan best? Ik lees zoveel tegenstrijdige adviezen op het internet dat ik even het noorden kwijt ben. Ik wil geen borst- of armspieren kwijtspelen door minder te gaan eten. En kan ik gewoon even hard blijven trainen tijdens het cutter?

Mijn borst blijft altijd een beetje achter. Is het een dom idee om tijdens het cutten enkel te focussen op de borst (en cardio) en de andere spieren 'even zo te laten'? Die train ik trouwens sowieso nog tijdens de crossfit.

Veel vragen van een (nog steeds) beginner. Ik hoop wat nieuwe inzichten te krijgen :) Bedankt!

Laatst bewerkt:
Mooie progressie!

Ik zie persoonlijk zelf geen reden voor jou om te gaan cutten, niet cutter. Je bent zo te zien redelijk droog gebleven dus ik zou gewoon lekker doorgaan met wat je nu doet. Qua kleren, tja wil je breed worden of niet? Loszittende kleren maken je wellicht breder dan dat het lijkt dus koop kleren die goed zitten.

Enkel je borst trainen heeft sowieso weinig zin en al helemaal niet als je cut, in de cut eet je minder en ga je dus in principe ook nauwelijks groeien. Je krijgt wel meer definitie maar het is niet alsof je borst groter wrodt in vergelijking met de rest.

Gewoon blijven dooreten en wellicht je schema iets aanpassen zodat je je borst net wat vaker traint. Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Thanks ;) Makes sense.

Weet je wat ook het probleem is met die borst. Wat ik ook doe (bench press, incline/decline dumbell press, cable cross), ik heb altijd het gevoel dat ik de voorkant van m'n schouders voor 50% mee heb getraind met m'n borst. En eigenlijk wil ik dat niet :) Misschien doe ik het helemaal verkeerd natuurlijk. Kan ook ;)

Netjes!

Nette progressie. Blijven bulken zou ik zeggen. En voor die borst, veel incline.

Gaat de goede kant op man! Ga zo door!

Ik denk dat je borst genetische is.. je hebt mensen met gruwelijke borst.. en bij anderen gaat het wat minder.

Laatst bewerkt:
Zelf denk ik ook dat het genetisch bepaald is. Het gevoel dat je veel voorkant schouders voelt bij het trainen van je borst heeft te maken met je vorm. Op youtube zijn genoeg filmpjes te zien waar duidelijk uitgelegd wordt hoe je de meeste spanning en nadruk op je borst kan zetten. Verder een mooie progressie en ik zelf zie ook niet waarom je nu perse moet cutten maar in ieder geval succes!

Terug
Naar boven