Fitness Seller

Stronglifts verouderd en afgeraden?

Als jullie 2x pw gaan trainen doe dan lekker SLs met push ups en chins na iedere training.

Thuis iedere dag burpees doen volgens de villain challenge, iedere dag bvk op de nuchtere maag 30-60 minuten wandelen (andes bv wielrennen oid kan ook, pas op voor overcompensatie in de voeding.

Cutten en ieder weekend zuipen en vreten is niet echt iets wat gaat werken. Maak een eetschema waarbij je in het weekend ruimte plant voor extra kcals. Als je toch gaat carnavallen, beperk het drinken tijdens de vasten dan tot 1x p.w

Log jullie progressie, denk buiten gewicht ook aan het meten van taille, heupen en wat je in de spiegel ziet. Doe dit eventueel op het forum.

Als jullie 2x pw gaan trainen doe dan lekker SLs met push ups en chins na iedere training.

Thuis iedere dag burpees doen volgens de villain challenge, iedere dag bvk op de nuchtere maag 30-60 minuten wandelen (andes bv wielrennen oid kan ook, pas op voor overcompensatie in de voeding.

Cutten en ieder weekend zuipen en vreten is niet echt iets wat gaat werken. Maak een eetschema waarbij je in het weekend ruimte plant voor extra kcals. Als je toch gaat carnavallen, beperk het drinken tijdens de vasten dan tot 1x p.w

Log jullie progressie, denk buiten gewicht ook aan het meten van taille, heupen en wat je in de spiegel ziet. Doe dit eventueel op het forum.

Nou dat zou ik dus niet doen. Het hoeft allemaal niet zo autistisch. Je kunt prima cutten en bier zuipen. Ook zonder voedingsschema.

Nou dat zou ik dus niet doen. Het hoeft allemaal niet zo autistisch. Je kunt prima cutten en bier zuipen. Ook zonder voedingsschema.
Zeker dat hoeft niet, ik wilde alleen wat suggesties doen en beetje tegenwicht bieden aan "ik let wel op mn voeding, maar....", het is voor mij niet duidelijk wat hij daarmee bedoelt. Het kan zijn dat ie door de week niet snoept of geen frisdrank drinkt, het kan zijn dat ie door de week bepaalde macro's haalt en in het weekend nergens op let. Het is voor mij wat vaag.

Het zal ook aan mij liggen, voor mijn gevoel zijn cutten en afvallen niet helemaal hetzelfde.

Heel simpel: Als je Starting strength EN practical programming niet gelezen hebt, kun je geen commentaar geven op 5x5 starting strength want dan weet je gewoon niet waar het over gaat. Keer op keer komen al die mongoloiden op fora en youtube met hun commentaar op SS en met alternatieve schema's, terwijl ze gewoon niet weten waar SS voor staat. Maar goed, das tegenwoordig allemaal OK.

SS is voor absolute beginners, die per definitie geen bestaande krachtniveaus hebben om te overtreffen:

"Simply put, a novice, as we use the term here, is a
trainee for whom the stress applied during a single workout
and the recovery from that single stress is sufficient to cause an
adaptation by the next workout." (p.16 - practical programming)

Daarom kan een beginner drie keer per week progressief zwaarder squatten en toch gains maken. Maar guess what, DEZE PERIODE DUURT NIET LANG. dit schema beoogt de maximale benutting van 'noob gains' en doet dat ook, maar na een korte periode van spectaculaire gains zal de progressie stilvallen, en met een deload, of twee deloads kan er nog wat extra uit het schema geperst worden, maar daarna wordt er gewoon overgeschakeld naar een intermediate schema zoals texas method.

Techniek hoort ook al goed te zitten alvorens aan het schema te beginnen. Daar is een beetje voorbereidend werk voor nodig, al dan niet met een coach. Niet iedereen heeft dat ter beschikking maar dat is niet Ripp zijn schuld, er is genoeg goeie info aanwezig online waar je je op kunt baseren. Dat hadden mensen 20 jaar geleden zelfs nog niet.

Dus met alle respect, elke keer als ik mensen hoor zeggen: 'SS is shit' krijg ik ebola omdat ze het gewoon niet begrijpen en je kunt er donder op zeggen dat ze de boeken niet gelezen hebben, en dat is intellectueel oneerlijk en achterlijk.

Heel simpel: Als je Starting strength EN practical programming niet gelezen hebt, kun je geen commentaar geven op 5x5 starting strength want dan weet je gewoon niet waar het over gaat. Keer op keer komen al die mongoloiden op fora en youtube met hun commentaar op SS en met alternatieve schema's, terwijl ze gewoon niet weten waar SS voor staat. Maar goed, das tegenwoordig allemaal OK.

SS is voor absolute beginners, die per definitie geen bestaande krachtniveaus hebben om te overtreffen:

"Simply put, a novice, as we use the term here, is a
trainee for whom the stress applied during a single workout
and the recovery from that single stress is sufficient to cause an
adaptation by the next workout." (p.16 - practical programming)

Daarom kan een beginner drie keer per week progressief zwaarder squatten en toch gains maken. Maar guess what, DEZE PERIODE DUURT NIET LANG. dit schema beoogt de maximale benutting van 'noob gains' en doet dat ook, maar na een korte periode van spectaculaire gains zal de progressie stilvallen, en met een deload, of twee deloads kan er nog wat extra uit het schema geperst worden, maar daarna wordt er gewoon overgeschakeld naar een intermediate schema zoals texas method.

Techniek hoort ook al goed te zitten alvorens aan het schema te beginnen. Daar is een beetje voorbereidend werk voor nodig, al dan niet met een coach. Niet iedereen heeft dat ter beschikking maar dat is niet Ripp zijn schuld, er is genoeg goeie info aanwezig online waar je je op kunt baseren. Dat hadden mensen 20 jaar geleden zelfs nog niet.

Dus met alle respect, elke keer als ik mensen hoor zeggen: 'SS is shit' krijg ik ebola omdat ze het gewoon niet begrijpen en je kunt er donder op zeggen dat ze de boeken niet gelezen hebben, en dat is intellectueel oneerlijk en achterlijk.

Volgens mij gaat het hier om stronglifts en niet om starting strenght.

Dat snap ik, maar volgens mij werd er hier geen commentaar geleverd op SS, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Vergeten niet dat claimen dat iets verouderd/achterhaald is ruimte schept om zelf iets anders te pushen.

Los van het feit dat SL idd een geplagieerde versie van SS is vind ik de argumenten die bovengehaald worden om te claimen dat SL achterhaald is toch wel mager. Hoezo ga je elke workout overhead press en bench press doen, gaat toch gewoon niet om dan elke training gewicht toe te voegen? En chinups zijn optioneel dus dat is ook geen argument. Dat lowerbody vaak sneller groeit is een gekend fenomeen maar dat betreft de versie zonder chinups en dips. Rest van de argumenten is gewoon onzin.

Ok, mijn fout.

Maar gaan “we” dan ergens de fout in om trainees te lang als “beginner” te blijven zien waardoor ze vele maanden een programma als SS (of SL enz.) (willen) blijven volgen terwijl ze wellicht beter na een paar maanden, als ze 1 of 2 keer hebben moeten deloaden, ergens anders op kunnen overstappen,.

Ok, mijn fout.

Maar gaan “we” dan ergens de fout in om trainees te lang als “beginner” te blijven zien waardoor ze vele maanden een programma als SS (of SL enz.) (willen) blijven volgen terwijl ze wellicht beter na een paar maanden, als ze 1 of 2 keer hebben moeten deloaden, ergens anders op kunnen overstappen,.

Nee, jij of "wij" gaan niet fout in "Zij" gaan de fout in.

En met "zij" bedoel ik iedereen die zichzelf onvoldoende inleest in de materie, geen inzicht heeft in waar het daadwerkelijk om gaat en daardoor vanuit een gebrekkig geïnformeerd perspectief volkomen onjuiste conclusies trekt.

Het is zo'n beetje als een volwassen kerel die de C&A afdeling kinderkleding binnenrent, een broek aantrekt die voor een jochie van 12 bedoeld is en dan direct gaan klagen dat het ding niet goed past.

En daarna de conclusie trekken dat het geen geschikte winkel is voor herenbroeken.

Heel erg dom dus, want als die kerel beter gekeken had dan had ie kunnen zien dat hij een verdieping hoger moest zijn.

Ok, mijn fout.

Daarom is er ook lectuur ter beschikking waar dit allemaal is uitgelegd. De lectuur is ook samen te sprokkelen op fora en illegaal te downloaden. dus 'we' gaan zeker de fout in. We leven gewoon in een instant gratification samenleving dus we pakken al onze nieuwe spulletjes uit en gooien de handleiding met de verpakking weg. Ik ben ook zo hoor, maar dat gaat nu eenmaal niet met alles. Als ik zie wat de kritieken zijn in die reddit post weet ik 100% zeker dat hij die boeken niet gelezen heeft EN hij benadert het vanuit een broscience bodybuilding paradigma wat al helemaal cringy is.

Ze vragen Mark Rippetoe vaak bij seminaries en Q&A's: als je beweert dat je het beste beginnersprogramma ter wereld hebt, waarom doe je dan niet je best om het aan de hele wereld bekend te maken/het geïnstitutionaliseerd te krijgen in unifs/trainingscentra, etc.?

zijn antwoord: (geparafraseerd): Ik heb dat geprobeerd, mijn boeken zijn wereldwijd verkrijgbaar, ik heb met andere media in onderhandeling geweest, etc. maar zijn conclusie is: het plebs is gewoonweg niet geintresseerd in wat wij schrijven, het is niet aantrekkelijk genoeg gebracht of te saai oid, en functionele krachttraining zoals zij het voorstellen, en dat is op basis van wetenschappelijk onderzoek en twee generaties van ervaring, is niet sexy genoeg. Crossfit is een mooi voorbeeld van wat mensen wel willen bvb.

ik lijk mss sterk voorvechter van SS, de realiteit is dat imo niemand maar dan ook niemand die shit moet doen of whatever; maar misrepresentation door gelobotomeerden online heb ik wel een groot probleem mee.

Dan gaat het dus deels fout doordat op fora en in veel YT filmpjes men trainees vaak te lang als beginner beschouwt, want voordat je je intermediate mag noemen moet je volgens velen een paar jaar ervaring hebben en flink wat gewicht kunnen verplaatsen, terwijl de definitie van Rippetoe iets anders zegt.

@FlemishPride

Gewoon de SL5x5 app op je gsm laden (enkel de basis, niet het betalende gedeelte) en lekker gaan trainen man.

Als je laag begint met de gewichten, en zeker in het begin focust op de correcte uitvoering van de technieken, ga je al snel enkele maanden bezig zijn. Zo geraak je er gewoon aan, en je zus ook, om de grote compounds correct uit te voeren voor ze té zwaar worden.
Daarnaast heb je de tijd om je verder in te lezen, een goed eet-schema te maken, en dan kan je later nog verder zien als je naar een intermedate programma wil gaan.
Ik heb een jaar SL5x5 gedaan, en heb het heel leuk gevonden, oefeningen werden voor mij op een rij gezet, en elke keer de juiste gewichten erbij...
Gewoon doen :thumb:

Gewoon de SL5x5 app op je gsm laden (enkel de basis, niet het betalende gedeelte) en lekker gaan trainen man.
Denk eraan na een blessure dit een tijdje te gaan volgen met de app. Heb je het betalende gedeelte ooit uitgeprobeerd? Dacht dat het misschien handig was voor opwarming, assistance etc maar €10 vind ik wel wat veel.

Denk eraan na een blessure dit een tijdje te gaan volgen met de app. Heb je het betalende gedeelte ooit uitgeprobeerd? Dacht dat het misschien handig was voor opwarming, assistance etc maar €10 vind ik wel wat veel.

Ja, uiteindelijk heb ik die 10€ wel betaald, maar de eerste maanden niet. Was idd handig voor de opwarming, assistance etc...
En nu gebruik ik hem niet meer...

Is weggegooid geld imo. Op het internet is genoeg te vinden over opwarmen en assistance. Dips, pullups/chinups en een ab-oefening doen al wonderen.

Ik ben inmiddels begonnen met de SL5x5. Heb de app op de telefoon gezet en begin gewoon bij het begin. Lekker kijken hoe lang ik de verhogingen kan volhouden en als het niet meer wil kom ik hier wel weer te zeuren over het verder moet. Zit gelukkig kennis genoeg hier op het forum en ook de instructeur die ik altijd raadpleeg op de sportschool is goed op de hoogte van de materie.

Is weggegooid geld imo. Op het internet is genoeg te vinden over opwarmen en assistance. Dips, pullups/chinups en een ab-oefening doen al wonderen.
:exactly:
Eens, zou (zeker bij 2x pw) dips/push ups, chins/push ups en core toevoegen, begin met push ups en chins, later variëren met dips en pull ups
- Je zou hiervoor ook kunnen kijken naar hoe dat gaat bij 531 for beginners assistance waar je uit iedere categorie een oefening kiest (push, pull, core/single leg) en er 50 herhalingen mee doet in zoveel sets als je nodig hebt (en als je die 50 niet haalt verder gaat met een gelijksoortige oefening)
531-beginners - Fitness
- of gewoon 3 setjes in circuitvorm

Warm-up kan zo:
SQ, BP, OHP, 2x5 bar, 40%x5, 60%x3, 80%x2 (eventueel extra dubbels als de stap naar werkgewicht te groot wordt.
DL: 2x5 40 (desnoods 30 als je grote 5jes kan gebruiken en werkgewicht laag is), 40%x5, 60%x3, 80%x2 (idem met extra dubbels)
BOR: liefst als DL.
@FlemishPride

Als je laag begint met de gewichten, en zeker in het begin focust op de correcte uitvoering van de technieken, ga je al snel enkele maanden bezig zijn. Zo geraak je er gewoon aan, en je zus ook, om de grote compounds correct uit te voeren voor ze té zwaar worden.
Daarnaast heb je de tijd om je verder in te lezen, een goed eet-schema te maken, en dan kan je later nog verder zien als je naar een intermedate programma wil gaan.
Ik heb een jaar SL5x5 gedaan, en heb het heel leuk gevonden, oefeningen werden voor mij op een rij gezet, en elke keer de juiste gewichten erbij...
Gewoon doen :thumb:
:iagree:

Terug
Naar boven