- Waardering
- 133
- Lengte
- 1m95
- Massa
- 138kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Snap je gevoel. Bij bodybuilding heb je ook wedstrijd klasses waar mensen mee doen in de "mr fitness" klasse. Lijken vaak op ecto's die nog nooit een gewicht aangeraakt hebben. Ook al vind ik die klasse persoonlijk nergens op slaan...heeft het de sport bodybuilding verdoet? En zoiets zie je in wel meer sporten. Dus ondanks het gevoel wat je er bij hebt zal het de sport alleen maar ten goede komen op den duur.Maargoed, ik zie alwel dat dit een discussie is waar je toch niet zo uitkomt. Het is bij mij puur een gevoelskwestie.
Ben even de archieven ingedoken en het is toch niet iets van de laatste tijd. In 2007 was er ook een wedstrijd waarbij een deadlift van 150kg op herhalingen was. http://www.realdutchpower.nl/uitslagen2007/Ede/uitslag.htm
De meeste deelnemers zaten inderdaad hoog in de reps, hoogste aantal 20 reps.
Mee eens, zo lang de naam aangeeft dat het niet iets spectaculairs is lijkt me niks mis met een lichte wedstrijd.
Ik denk dat er op dit moment al een aantal 'lichte' wedstrijden zijn, waarbij dit het geval is. Zo ben ik vorig jaar begonnen bij Midden-Delfland, terwijl ik geen SM ervaring had (wel 2 event-trainingen), maar wel al 10 jaar aan krachttraining doe.
Het probleem dat ik op dit moment zie (en hier ben ik het dus met Jarno eens) is dat er te weinig atleten doorstromen naar de 'zwaardere' wedstrijden. voorbeelden: 7 deelnemers aan de sterkste man van Zuid-Holland, 7 deelnemers aan de Dutch Strongmancup in Kampen, sterkste man van Winschoten die niet door kan gaan vanwege gebrek aan inschrijvingen.
Hierdoor lijkt het mij ook moeilijk en frustrerend om zware wedstrijden te organiseren. immers, minder deelnemers=minder publiek=minder sponsoren.
De keuze is eigenlijk
1 wil je steun van overheid/ instanties dan zal je groter moeten denken en de breedte in gaan door je drempel te verlagen. Theoretisch zou dit meer niveau verhogend moeten zijn op lange termijn. Sommige mensen moeten dan hun trots inslikken.
2 blijft een elite groep. Houdt een vrij hoge drempel, minder steun instanties en minder binnenstroom. Grotere kans dat het vrij klein blijft of nog kleiner word. Het blijft door de drempel wel een grotere amazing oproepen.
edit
Een (GOEDE) bondvorm zou voor de toekomst van de sport beter zijn. Gezien je sterker staatrrichting gemeentes (lees subsidies, mogelijkheden tot trainingsfaciliteiten etc). Probleem is nu op dit moment omdat te kunnen realiseren moet je een groep mensen hebben met tijd teveel om het te kunnen opzetten. En daar ligt volgens mij het grootste probleem op dit moment!

Goede post en hier sla je mijn inziens de spijker op zijn kop.Ik denk dat er op dit moment al een aantal 'lichte' wedstrijden zijn, waarbij dit het geval is. Zo ben ik vorig jaar begonnen bij Midden-Delfland, terwijl ik geen SM ervaring had (wel 2 event-trainingen), maar wel al 10 jaar aan krachttraining doe.
Het probleem dat ik op dit moment zie (en hier ben ik het dus met Jarno eens) is dat er te weinig atleten doorstromen naar de 'zwaardere' wedstrijden. voorbeelden: 7 deelnemers aan de sterkste man van Zuid-Holland, 7 deelnemers aan de Dutch Strongmancup in Kampen, sterkste man van Winschoten die niet door kan gaan vanwege gebrek aan inschrijvingen.
Hierdoor lijkt het mij ook moeilijk en frustrerend om zware wedstrijden te organiseren. immers, minder deelnemers=minder publiek=minder sponsoren.
Lijkt me ook.
Als een Oranjevereniging een "Sterkste Man van Huppeleflup" wil organiseren geeft dat hopelijk het niveau al aan. Is niets mis mee.
Maar als ik een bijvoorbeeld "Dutch Strongman Cup Rotterdam" zie krijg ik mijn twijfels; is het een "Sterkste Man van Nederland" wedstrijd in Rotterdam of een "Sterkste Man van Rotterdam" wedstrijd?
Het lijkt me dat toch ook hier dan een niveau aangegeven moet worden.
??idd,ging die link ook posten,in belgie bestaat er dus een A,B,en C-klasse.dan hebben ze dat in Belgie beter geregeld, check deze link:
[Link niet meer beschikbaar]
Het is prima dat er meer en meer aandacht komt voor de sterkste man sport. De 'lichte wedstrijden' dragen hier aan bij, maar maken bij sommigen ook iets kapot:
Kan me voorstellen dat wanneer je een outsider bent en gaat eens kijken naar de sterkste man wedstrijd bij jou in de buurt, je hebt het heroische beeld van TV in gedachte, komt daar aan en ziet kinderen spelen... (ik weet dit is het andere uiterste, maar zo zijn ze er wel) dat je denkt
En hoe noem jij jezelf als je 80kg weegt een 100kg squat, 70 bench en een 120 deadlift hebt? Sterkste manDenk echt dat er een basisniveau moet zijn en niet de events belachelijk zwak moet maken.
Het moet strongman waardig blijven. Zo denk ik dat je maar wat langer moet trainen en meer moet eten zolang je geen steen van 100kg van de grond krijgt getild, een yoke van 250kg verplaatst krijgt, 100kg timbers gelopen krijgt, een 80-90kg boom hebt om maar eens wat te noemen. We moeten wel geloofwaardig blijven.
Ik snap dus dat de drempel iets omlaag kan om al gevorderde krachtatleten kennis te laten maken met de sport. maar dan hebben we het wel over mensen die al wat langer met hun spirballetjes werken...
Kus Alex
Sterkste mannetje van ... ?Ik vind dus dat de wedstrijdnaam ook het niveau moet aangeven !!

Doetze,
De benamming Dutch Strongman Cup gebruik ik alleen omdat ik graag een naam wou hebben die je kon linken aan een pittige wedstrijd.
Maar jammer genoeg is zoiets moeilijk van de grond te krijgen.
Dit is omdat je gewoon niet genoeg deelnemers krijgt.
Dus ik heb de gewichten omlaag moeten halen omdat er anders niemand meer mee doet!!!
En net als nu bv de naam Rotterdam erachter.Dat is meer om aan te geven dat het in Rotterdam is en dat vond de gemeente wel een goed idee.
Ikzelf begrijp ook niet dat je bv 30 inschijvingen hebt voor een voorronde terwijl de meeste het niveau niet aankunnen.
En als je een andere leuke wedstrijd hebt met bv mooie onderdelen en leuke (geld)prijzen komt er niemand op af??
En ik ben altijd van mening geweest dat het niveau omhoog moet.
En dat er niet allemaal groepjes moeten zijn die elkaar niets gunnen.
Je moet elkaar helpen ipv negeren.Dit is mening.
Fouad.