Fitness Seller

Strongman wedstrijden: een toename van lichte wedstrijden

die 105 kg heb ik nooit begrepen.. had ook 107 kunnen zijn.
nee, 100 is een mooie grens

ik ga me mooi aanmelden voor deze wedstrijd dus ik heb nog ff om me voor te bereiden na een nare peiode
en ja hoop dat die 150 naar 200 gaat of naar 220
en laten er meer mensen zich inschryven zodat deze wedstryd door kan gaan

als je een deadlift gewicht in een wedstrijd hebt waar jesaja zelfs 18 reps mee doet zonder moe te worden klopt je wedstrijd totaal niet.

sowieso is er geen hol aan om naar te kijken... misschien alleen voor familieleden die nog nooit een barbell gelift hebben ofzo... organiseer dan een leuk onderonsje in de sportschool

Laatst bewerkt:
Maargoed, ik zie alwel dat dit een discussie is waar je toch niet zo uitkomt. Het is bij mij puur een gevoelskwestie.
Snap je gevoel. Bij bodybuilding heb je ook wedstrijd klasses waar mensen mee doen in de "mr fitness" klasse. Lijken vaak op ecto's die nog nooit een gewicht aangeraakt hebben. Ook al vind ik die klasse persoonlijk nergens op slaan...heeft het de sport bodybuilding verdoet? En zoiets zie je in wel meer sporten. Dus ondanks het gevoel wat je er bij hebt zal het de sport alleen maar ten goede komen op den duur.

Ik kan me wat strongman wedstrijden wel vinden in de klasse verdeling zoals bij de zuiderburen. Al vind ik persoonlijk dat sommige dingen ook daar bij een c-klasse aan een wat lage kant zitten. Maar overall is het een aardige richtlijn wat voor gewichten te hanteren in wedstrijden voor beginners die ergens moeten beginnen. Maar dan gaan we beetje richting de discussie hoe/wat/waarom de nederlandse organisatoren meer op 1 gezamenlijke lijn te krijgen.

Jezelf sterkste man van emmen kunnen noemen is leuk voor je ego. Maar denk je dat zoiets vergelijkbaar is als je jezelf sterkste man van de gehele regio Zuid-Holland kunt noemen? Of sterkste man van Nederland? Of Europa via de Champions Leageau? Of van de Hele wereld? Ik denk dat die benamingen al duidelijk genoeg zijn om aan te geven hoe sterk je echt bent. Sterkste man van een klein stadje, of van een hele provincie is toch wel een ander niveau qua kracht.

Enige wat mij een zure smaak in de mond geeft is het gebruik van gewichtklassen. Gewoon 1 gewicht klasse. Als je sterk bent kun je in een wedstrijd van een bepaald niveau mee komen. Ben je zwak zoals mij dan kun je niet mee komen en moet je niet smoesjes gaan verzinnen om zelf wedstrijden gaan opzetten om toch een prijsje te kunnen krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zie ook wel het nut in van beginnerswedstrijden. Idd niet van het type 100kg deadlift of 50kg farmers. MAar om je sport populariteit te geven moet je een bredere groep toelaten en dat doe je niet met een eis van 800kg raw totaal ofzo!

Het zou beter zijn als er een klasse indeling komt voor wedstrijden a+/a/b/c en ja dan moet er dus een groepje mensen zijn (bv de leidende top op dit moment) die de grenzen gaan aangeven.
A+ ben je op het moment dat je internationaal (champions league, WM ed) gevraagd word. of top3 nederland (meestal ga je dan ook internationaal zo nu en dan wat mogen doen). etc
A sterkste man van nld deelnemers (yoke 350/400, boom 140+kg, farmers 140kg, stones 180kg etc, deadlift 280+ op reps)etc
B Begint het betere werk: 300/320kg yoke, deadlift 250kg op reps, farmers 120kg, stone runs 160kg op 1.40 etc 100kg boom op hh.
C beginner wedstrijden boom 80kg op hh, deadlift 210kg op hh, farmers 90kg
140kg stone etc

Dan als je een overkoepelend orgaan zou hebben kan je bv:
C wedstrijden 5x top5 C wedstrijd in 1 seizoen = doorstroom naar B klasse.
Dit is voor de breedte van de sport, beginnende sterke mannen en fitness gasten die is wat anders willen kunnen hieraan mee doen.
B wedstrijden Voor de serieuzere atleten. Hier zou je een soort van voorrondes kunnen tussen planten. Die verplicht moet worden gedaan voor je aan de kwalificaties mag meedoen. Zodoende filter je de kansloze en blijven de echte mannen strijden voor een plek in de finale
A status ophet moment dat je heb mee gedaan met een finale. Naast de finale nog een 6tal andere wedstrijden met dezelfde top gewichten
A+ symbolische status.

EEn ruw idee, maar zo heb je een brede basis die spits toeloopt. Zolang je de verschillende niveaus goed duidelijk maakt voor het publiek. Blijft een A wedstrijd awesome en een C wedstrijd licht.
Daarnaast mensen die in het 12e voetballen zullen ook zeggen ik voetbal elke week...dan is het leuk, maar iedereen weet je bakt er weinig van maar voetbal vind je leuk.
Zodra mensen weten van hey ook bij sterkste man zijn er verschillende niveaus of horen van hey een C wedstrijd? Wat houd dati n je?
Dan kan je het uitleggen en horen weer meer mensen van oh dat is een beginners niveau en nog maar kinderspel voor de echte mannen!

My2pennies

ik vind dat de geloofwaardigheid bovenaan moet staan...ik doe liever mn hele leven mee aan de zwaarste wedstrijden en datk altijd ergens int midden of onderin eindig en helemaal naar de t**fus ga terwijl ik dat doe, dan hele lichte wedstrijden en dan die evt. winnen. (bij wijze van)..ik wist toen ik hieraan begon dat et geen makkelijke opgave was en dat et veel pijn en geduld vergt...en drm hebk veel respect voor een ieder die rare gewichten verzet of alles eraan doet om rare gewichten te verzetten..en ik zou het zonde vinden om een knul tegen te komen van 80 kilo die dan tegen me zegt ik ben een strongman omdat die blij doet met een 180 deadlift...maargoed who am I huh?!

De keuze is eigenlijk
1 wil je steun van overheid/ instanties dan zal je groter moeten denken en de breedte in gaan door je drempel te verlagen. Theoretisch zou dit meer niveau verhogend moeten zijn op lange termijn. Sommige mensen moeten dan hun trots inslikken.

2 blijft een elite groep. Houdt een vrij hoge drempel, minder steun instanties en minder binnenstroom. Grotere kans dat het vrij klein blijft of nog kleiner word. Het blijft door de drempel wel een grotere amazing oproepen.

edit
Een (GOEDE) bondvorm zou voor de toekomst van de sport beter zijn. Gezien je sterker staatrrichting gemeentes (lees subsidies, mogelijkheden tot trainingsfaciliteiten etc). Probleem is nu op dit moment omdat te kunnen realiseren moet je een groep mensen hebben met tijd teveel om het te kunnen opzetten. En daar ligt volgens mij het grootste probleem op dit moment!

Laatst bewerkt:
Mee eens, zo lang de naam aangeeft dat het niet iets spectaculairs is lijkt me niks mis met een lichte wedstrijd.

Lijkt me ook.
Als een Oranjevereniging een "Sterkste Man van Huppeleflup" wil organiseren geeft dat hopelijk het niveau al aan. Is niets mis mee.

Maar als ik een bijvoorbeeld "Dutch Strongman Cup Rotterdam" zie krijg ik mijn twijfels; is het een "Sterkste Man van Nederland" wedstrijd in Rotterdam of een "Sterkste Man van Rotterdam" wedstrijd?

Het lijkt me dat toch ook hier dan een niveau aangegeven moet worden.

Ik denk dat er op dit moment al een aantal 'lichte' wedstrijden zijn, waarbij dit het geval is. Zo ben ik vorig jaar begonnen bij Midden-Delfland, terwijl ik geen SM ervaring had (wel 2 event-trainingen), maar wel al 10 jaar aan krachttraining doe.

Het probleem dat ik op dit moment zie (en hier ben ik het dus met Jarno eens) is dat er te weinig atleten doorstromen naar de 'zwaardere' wedstrijden. voorbeelden: 7 deelnemers aan de sterkste man van Zuid-Holland, 7 deelnemers aan de Dutch Strongmancup in Kampen, sterkste man van Winschoten die niet door kan gaan vanwege gebrek aan inschrijvingen.

Hierdoor lijkt het mij ook moeilijk en frustrerend om zware wedstrijden te organiseren. immers, minder deelnemers=minder publiek=minder sponsoren.

Is niet alleen niet doorstromen is ook een fout van de organisatoren. Aangezien er weinig communicatie is tussen de verschillende aanbieders zie je dit jaar een explosieve toename van wedstrijden met een 300+ yoke etc om maar wat te noemen. De mensen die vorig jaar met deze sport waren gestart voelen zich binnen een jaar nog niet klaar voor dit niveau. Het had precies een stapje lager gemoeten. Je zult zien dat volgend jaar een veel grotere groep klaar is voor die wedstrijden.

De keuze is eigenlijk
1 wil je steun van overheid/ instanties dan zal je groter moeten denken en de breedte in gaan door je drempel te verlagen. Theoretisch zou dit meer niveau verhogend moeten zijn op lange termijn. Sommige mensen moeten dan hun trots inslikken.

2 blijft een elite groep. Houdt een vrij hoge drempel, minder steun instanties en minder binnenstroom. Grotere kans dat het vrij klein blijft of nog kleiner word. Het blijft door de drempel wel een grotere amazing oproepen.

edit
Een (GOEDE) bondvorm zou voor de toekomst van de sport beter zijn. Gezien je sterker staatrrichting gemeentes (lees subsidies, mogelijkheden tot trainingsfaciliteiten etc). Probleem is nu op dit moment omdat te kunnen realiseren moet je een groep mensen hebben met tijd teveel om het te kunnen opzetten. En daar ligt volgens mij het grootste probleem op dit moment!

:stupid:

On topic:

Als we spreken over Sterkste Man, dan spreken we over een sportvorm. Er moeten enkel grenzen worden afgesproken, zodat iedereen weet waar over gesproken word, zodat iedereen weet wat het referentiekader is.

Het wordt moeilijk om in 1 wedstrijd 6 miljard mensen uit te nodigen om te zien wie de sterkste is..., bijgevolg moet er gewerkt worden met niveau's, waarbij een bepaald niveau slechts kan behaald/bepaald worden na deelname aan wedstrijden of halen van punten. Die referenties dienen dan over heel de wereld hetzelfde te zijn.
(vb om deel te nemen aan clubwedstrijd (waar jan en alleman kan deelnemen) is anders van niveau dan Nederlands Kampioenschap Sterkste Man, waar je de voorrondes dient te overleven. Referentie om deel te nemen aan Nederlands Kampioenschap Sterkste Man is Yoke van 400, Log van 150, Farmers van 150, of 1ste tot 3e plaats van een onderliggende wedstrijd wat dan het Provinciaal Kampioenschap Sterkste Man wordt. Yoke van 350, Log van 130, Farmers van 130, of 1ste tot 3e plaats van onderliggende wedstrijd...

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat er op dit moment al een aantal 'lichte' wedstrijden zijn, waarbij dit het geval is. Zo ben ik vorig jaar begonnen bij Midden-Delfland, terwijl ik geen SM ervaring had (wel 2 event-trainingen), maar wel al 10 jaar aan krachttraining doe.

Het probleem dat ik op dit moment zie (en hier ben ik het dus met Jarno eens) is dat er te weinig atleten doorstromen naar de 'zwaardere' wedstrijden. voorbeelden: 7 deelnemers aan de sterkste man van Zuid-Holland, 7 deelnemers aan de Dutch Strongmancup in Kampen, sterkste man van Winschoten die niet door kan gaan vanwege gebrek aan inschrijvingen.

Hierdoor lijkt het mij ook moeilijk en frustrerend om zware wedstrijden te organiseren. immers, minder deelnemers=minder publiek=minder sponsoren.
Goede post en hier sla je mijn inziens de spijker op zijn kop.

Deze ontwikkeling kan negatieve gevolgen hebben op de sport. Zoals hier wordt aangegeven kost het veel energie en geld om een wedstrijd te organiseren en als er dan geen atleten interesse tonen is de kans groot dat deze wedstrijden nooit meer worden georganiseerd.
Je ziet momenteel een ruim aanbod aan lichte wedstrijden en de kwalificatie wedstrijden zijn erg populair. Om een goede aansluiting te creëren en te behouden zal er volgend jaar toch iets moeten veranderen.

Het opzetten van een bond om het niveau van wedstrijden te bewaken is iets wat ik al vaker voorbij zie komen. Er zijn een aantal voorstanders als tegenstanders op dit voorstel. Dit alles is niet eens nodig om het niveau hoog te houden en daarnaast de zware wedstrijden meer aandacht te geven die ze verdienen.

Marcel Mostert organiseert buiten de CL de Sterkste Man van Nederland.
De 4 beste atleten van het afgelopen jaar plaatsen zich automatisch en dus zijn er nog 8 plaatsen te verdienen in kwalificatie wedstrijden.
Er zijn maar liefst 4 kwalificatie wedstrijden waar het afgelopen jaar zich teveel atleten voor hebben ingeschreven. In feite moet je hier alleen aan deelnemen als je ook daadwerkelijk kans maakt op een plaats in de finale. Kwalificatiewedstrijden met meer dan 20 of zelfs 30 deelnemers is niet wenselijk en dus stel je een maximum van bijvoorbeeld 12 deelnemers per wedstrijd. Er zijn dan uiteindelijk 48 posities waaruit 8 atleten zich plaatsen, ruim voldoende lijkt mij.

Om toegang tot deze kwalificatie wedstrijden te krijgen zal men aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Atleten die afgelopen jaar in de finale hebben gestaan krijgen een uitnodiging zich in te schrijven. Dit zijn dus 8 deelnemers die bewezen hebben aan het hoge niveau te voldoen. Om te voorkomen dat deze 8 atleten meteen 32 posities in beslag nemen mogen ze niet aan alle kwalificatie wedstrijden deelnemen. Deze mannen mogen zich bij maximaal 2 of 3 kwalificatiewedstrijden inschrijven. Zo blijven er nog 32 à 24 posities over voor overige atleten die ook een kans moeten krijgen zich te bewijzen. Overige atleten mogen zich alleen inschrijven wanneer ze zich bij andere zware wedstrijden hebben bewezen, bijvoorbeeld een aantal wedstrijden waarin men de top 3 heeft bereikt. Geen newbees dus, dit brengt het niveau voor de kwalificatiewedstrijden flink omhoog.

Door deze selectie puur op het niveau van de kwalificatiewedstrijden te houden zullen de overige zware wedstrijden positief worden beïnvloed. Atleten zullen nu graag aan deze wedstrijden deelnemen want hierdoor kunnen ze bewijzen klaar te zijn voor het kwalificatie niveau. Wedstrijden als de sterkste man van Zuid-Holland, de Dutch Strongmancup in Kampen en de sterkste man van Winschoten zullen dan steeds belangrijker worden. Erg belangrijk omdat het zonde zou zijn als deze wedstrijden verdwijnen omdat de kwalificatie wedstrijden zo populair zijn.

De lichtere wedstrijden dienen dan als kennismaking voor beginnende atleten en doorstroom naar het hogere niveau.

Laatst bewerkt:
Lijkt me ook.
Als een Oranjevereniging een "Sterkste Man van Huppeleflup" wil organiseren geeft dat hopelijk het niveau al aan. Is niets mis mee.

Maar als ik een bijvoorbeeld "Dutch Strongman Cup Rotterdam" zie krijg ik mijn twijfels; is het een "Sterkste Man van Nederland" wedstrijd in Rotterdam of een "Sterkste Man van Rotterdam" wedstrijd?

Het lijkt me dat toch ook hier dan een niveau aangegeven moet worden.

Doetze,

De benamming Dutch Strongman Cup gebruik ik alleen omdat ik graag een naam wou hebben die je kon linken aan een pittige wedstrijd.
Maar jammer genoeg is zoiets moeilijk van de grond te krijgen.
Dit is omdat je gewoon niet genoeg deelnemers krijgt.
Dus ik heb de gewichten omlaag moeten halen omdat er anders niemand meer mee doet!!!
En net als nu bv de naam Rotterdam erachter.Dat is meer om aan te geven dat het in Rotterdam is en dat vond de gemeente wel een goed idee.

Ikzelf begrijp ook niet dat je bv 30 inschijvingen hebt voor een voorronde terwijl de meeste het niveau niet aankunnen.
En als je een andere leuke wedstrijd hebt met bv mooie onderdelen en leuke (geld)prijzen komt er niemand op af?????
En ik ben altijd van mening geweest dat het niveau omhoog moet.
En dat er niet allemaal groepjes moeten zijn die elkaar niets gunnen.
Je moet elkaar helpen ipv negeren.Dit is mening.

Fouad.

dan hebben ze dat in Belgie beter geregeld, check deze link:

[Link niet meer beschikbaar]

dan hebben ze dat in Belgie beter geregeld, check deze link:

[Link niet meer beschikbaar]
idd,ging die link ook posten,in belgie bestaat er dus een A,B,en C-klasse.
daarom dat ik nooit begreep waarom mijn topic(rekords c-atleten) zoveel kritiek kreeg(vooral bij nederlanders dan)

Het is prima dat er meer en meer aandacht komt voor de sterkste man sport. De 'lichte wedstrijden' dragen hier aan bij, maar maken bij sommigen ook iets kapot:

Kan me voorstellen dat wanneer je een outsider bent en gaat eens kijken naar de sterkste man wedstrijd bij jou in de buurt, je hebt het heroische beeld van TV in gedachte, komt daar aan en ziet kinderen spelen... (ik weet dit is het andere uiterste, maar zo zijn ze er wel) dat je denkt???:o

En hoe noem jij jezelf als je 80kg weegt een 100kg squat, 70 bench en een 120 deadlift hebt? Sterkste man??? Denk echt dat er een basisniveau moet zijn en niet de events belachelijk zwak moet maken.

Het moet strongman waardig blijven. Zo denk ik dat je maar wat langer moet trainen en meer moet eten zolang je geen steen van 100kg van de grond krijgt getild, een yoke van 250kg verplaatst krijgt, 100kg timbers gelopen krijgt, een 80-90kg boom hebt om maar eens wat te noemen. We moeten wel geloofwaardig blijven.

Ik snap dus dat de drempel iets omlaag kan om al gevorderde krachtatleten kennis te laten maken met de sport. maar dan hebben we het wel over mensen die al wat langer met hun spirballetjes werken...

Kus Alex

hahha +1 zoals we dat hier mooi zeggen

Ben het met Unlimted eens

De naam moet de "lading" dekken.

En als je het hele dorp of weet ik wat een dag lol hebt
met deadliften van 150 of weet ik wat..dat is toch mooi
en vind je het niks..gewoon niet gaan kijken

Doetze,

De benamming Dutch Strongman Cup gebruik ik alleen omdat ik graag een naam wou hebben die je kon linken aan een pittige wedstrijd.
Maar jammer genoeg is zoiets moeilijk van de grond te krijgen.
Dit is omdat je gewoon niet genoeg deelnemers krijgt.
Dus ik heb de gewichten omlaag moeten halen omdat er anders niemand meer mee doet!!!
En net als nu bv de naam Rotterdam erachter.Dat is meer om aan te geven dat het in Rotterdam is en dat vond de gemeente wel een goed idee.

Ikzelf begrijp ook niet dat je bv 30 inschijvingen hebt voor een voorronde terwijl de meeste het niveau niet aankunnen.
En als je een andere leuke wedstrijd hebt met bv mooie onderdelen en leuke (geld)prijzen komt er niemand op af?????
En ik ben altijd van mening geweest dat het niveau omhoog moet.
En dat er niet allemaal groepjes moeten zijn die elkaar niets gunnen.
Je moet elkaar helpen ipv negeren.Dit is mening.

Fouad.

Fouad,

Het was geen aanval op Dutch Strongman Cup Rotterdam, maar gewoon als voorbeeld.
Ik had net zo goed Kampen kunnen noemen.
Voor de rest ben ik het met je eens.

CU zondag!

Terug
Naar boven