Ik lees dit topic nu pas, maar ben het volledig met dit commentaar van Alex eens!
SM is enorm aan populariteit gegroeid en dat is positief!
Dit succes heeft helaas ook schaduwzijden.
Ik bespeur een tendens die ik betreur...je ziet tegenwoordig op bepaalde wedstrijden jongens verschijnen die echt niet geloofwaardig overkomen en nog lang niet "klaar" zijn...ze trainen niet of zelden (in een sportschool), hebben geen basiskracht en doen alleen zo nu en dan eens ergens onderdelen "trainen".
Ik zal een voorbeeld noemen...een tijdje geleden werd er een demonstratie SM gegeven in een winkelcentrum. Dat trekt altijd wel publiek. De "atleten" die de demonstratie bezorgden hadden echter behoorlijk moeite om de onderdelen succesvol te promoten. Een overhead press van 70kg bleek te veel van het goede. Er kwamen personen uit het publiek (die blijkbaar wel getraind waren) en het klusje alsnog deden klaren. Zitten we hier nu echt op te wachten?
Ik denk het niet!
Naar mijn mening is de juiste volgorde eerst een tijdje trainen...en als dan blijkt dat je een serieus niveau hebt bereikt (zonder dat je jezelf of de sport belachelijk maakt) kun je eens meedoen aan een wedstrijd.
Last but not least...krachtsport (in welke vorm dan ook) is een geweldige sport, daar zijn we het op dit forum allemaal over eens, toch?

Het is echter geen sport die je zonder goede begeleiding zou moeten beoefenen (zeker niet als beginner). SM events lijken simpel, maar dat is het niet...overal komt techniek bij kijken. Als je maar "wat doet" kan het meer schade berokkenen aan je fysieke gezondheid dan je lief is. SM is krachtsport voor gevorderden en deze onderdelen zou je alleen moeten beoefenen onder toezicht van serieuze atleten die SM beheersen...een mooi voorbeeld in Limburg is het initiatief van het Strongest Man Team Limburg o.l.v. Alex Moonen die een eigen plek hebben waar ze voor het trainen van events terecht kunnen

.