AndroidHealthClinic

Strongman wedstrijden: een toename van lichte wedstrijden

Fouad,

Het was geen aanval op Dutch Strongman Cup Rotterdam, maar gewoon als voorbeeld.
Ik had net zo goed Kampen kunnen noemen.
Voor de rest ben ik het met je eens.

CU zondag!

Ik zie het helemaal niet als aanval hoor Doetze,ik probeerde het alleen maar uit te leggen.
En leuk dat je zondag langskomt.

grt Fouad

Het is prima dat er meer en meer aandacht komt voor de sterkste man sport. De 'lichte wedstrijden' dragen hier aan bij, maar maken bij sommigen ook iets kapot:

Kan me voorstellen dat wanneer je een outsider bent en gaat eens kijken naar de sterkste man wedstrijd bij jou in de buurt, je hebt het heroische beeld van TV in gedachte, komt daar aan en ziet kinderen spelen... (ik weet dit is het andere uiterste, maar zo zijn ze er wel) dat je denkt???:o

En hoe noem jij jezelf als je 80kg weegt een 100kg squat, 70 bench en een 120 deadlift hebt? Sterkste man??? Denk echt dat er een basisniveau moet zijn en niet de events belachelijk zwak moet maken.

Het moet strongman waardig blijven. Zo denk ik dat je maar wat langer moet trainen en meer moet eten zolang je geen steen van 100kg van de grond krijgt getild, een yoke van 250kg verplaatst krijgt, 100kg timbers gelopen krijgt, een 80-90kg boom hebt om maar eens wat te noemen. We moeten wel geloofwaardig blijven.

Ik snap dus dat de drempel iets omlaag kan om al gevorderde krachtatleten kennis te laten maken met de sport. maar dan hebben we het wel over mensen die al wat langer met hun spirballetjes werken...

Kus Alex

Ik lees dit topic nu pas, maar ben het volledig met dit commentaar van Alex eens!
SM is enorm aan populariteit gegroeid en dat is positief!
Dit succes heeft helaas ook schaduwzijden.
Ik bespeur een tendens die ik betreur...je ziet tegenwoordig op bepaalde wedstrijden jongens verschijnen die echt niet geloofwaardig overkomen en nog lang niet "klaar" zijn...ze trainen niet of zelden (in een sportschool), hebben geen basiskracht en doen alleen zo nu en dan eens ergens onderdelen "trainen".

Ik zal een voorbeeld noemen...een tijdje geleden werd er een demonstratie SM gegeven in een winkelcentrum. Dat trekt altijd wel publiek. De "atleten" die de demonstratie bezorgden hadden echter behoorlijk moeite om de onderdelen succesvol te promoten. Een overhead press van 70kg bleek te veel van het goede. Er kwamen personen uit het publiek (die blijkbaar wel getraind waren) en het klusje alsnog deden klaren. Zitten we hier nu echt op te wachten?
Ik denk het niet!

Naar mijn mening is de juiste volgorde eerst een tijdje trainen...en als dan blijkt dat je een serieus niveau hebt bereikt (zonder dat je jezelf of de sport belachelijk maakt) kun je eens meedoen aan een wedstrijd.

Last but not least...krachtsport (in welke vorm dan ook) is een geweldige sport, daar zijn we het op dit forum allemaal over eens, toch? ;)
Het is echter geen sport die je zonder goede begeleiding zou moeten beoefenen (zeker niet als beginner). SM events lijken simpel, maar dat is het niet...overal komt techniek bij kijken. Als je maar "wat doet" kan het meer schade berokkenen aan je fysieke gezondheid dan je lief is. SM is krachtsport voor gevorderden en deze onderdelen zou je alleen moeten beoefenen onder toezicht van serieuze atleten die SM beheersen...een mooi voorbeeld in Limburg is het initiatief van het Strongest Man Team Limburg o.l.v. Alex Moonen die een eigen plek hebben waar ze voor het trainen van events terecht kunnen :).

Ik lees dit topic nu pas, maar ben het volledig met dit commentaar van Alex eens!
SM is enorm aan populariteit gegroeid en dat is positief!
Dit succes heeft helaas ook schaduwzijden.
Ik bespeur een tendens die ik betreur...je ziet tegenwoordig op bepaalde wedstrijden jongens verschijnen die echt niet geloofwaardig overkomen en nog lang niet "klaar" zijn...ze trainen niet of zelden (in een sportschool), hebben geen basiskracht en doen alleen zo nu en dan eens ergens onderdelen "trainen".

Ik zal een voorbeeld noemen...een tijdje geleden werd er een demonstratie SM gegeven in een winkelcentrum. Dat trekt altijd wel publiek. De "atleten" die de demonstratie bezorgden hadden echter behoorlijk moeite om de onderdelen succesvol te promoten. Een overhead press van 70kg bleek te veel van het goede. Er kwamen personen uit het publiek (die blijkbaar wel getraind waren) en het klusje alsnog deden klaren. Zitten we hier nu echt op te wachten?
Ik denk het niet!

Naar mijn mening is de juiste volgorde eerst een tijdje trainen...en als dan blijkt dat je een serieus niveau hebt bereikt (zonder dat je jezelf of de sport belachelijk maakt) kun je eens meedoen aan een wedstrijd.

Last but not least...krachtsport (in welke vorm dan ook) is een geweldige sport, daar zijn we het op dit forum allemaal over eens, toch? ;)
Het is echter geen sport die je zonder goede begeleiding zou moeten beoefenen (zeker niet als beginner). SM events lijken simpel, maar dat is het niet...overal komt techniek bij kijken. Als je maar "wat doet" kan het meer schade berokkenen aan je fysieke gezondheid dan je lief is. SM is krachtsport voor gevorderden en deze onderdelen zou je alleen moeten beoefenen onder toezicht van serieuze atleten die SM beheersen...een mooi voorbeeld in Limburg is het initiatief van het Strongest Man Team Limburg o.l.v. Alex Moonen die een eigen plek hebben waar ze voor het trainen van events terecht kunnen :).

Vergelijk SM nou is met powerliften...Die demonstratie...tja dat is zielig. Doe dan ook een demo met echt sterke mannen!

MAAR beginnende C klasse powerlifters die met 100kg buigen 80kg benchen en 120kg DL doen...die worden wel gesteund door nagenoeg iedereen. Die worden wel openhartig aangemoedigd etc...
Oftewel waarom worden de SM wedstrijden met 80kg farmers 180kg deads voor reps etc dan zo met de nek aangekeken?

Vergelijk SM nou is met powerliften...Die demonstratie...tja dat is zielig. Doe dan ook een demo met echt sterke mannen!

MAAR beginnende C klasse powerlifters die met 100kg buigen 80kg benchen en 120kg DL doen...die worden wel gesteund door nagenoeg iedereen. Die worden wel openhartig aangemoedigd etc...
Oftewel waarom worden de SM wedstrijden met 80kg farmers 180kg deads voor reps etc dan zo met de nek aangekeken?

Bij de NPB zijn er geen A,B en C klasse er was in het verleden wel twee klassen waarbij het verschil werd bepaald door het aantal wilkspunten wat iemand tilde (-400 en 400+ wilkspunten). Dat is inmiddels afgeschaft.
Er wordt gewerkt met (11) gewichtsklassen (-52 tot 125+) en (4) leeftijdsklassen (subjunior, junior,senior & masters).
Dat is natuurlijk al een groot verschil met Strong Man.

Als een subjunior van 15 jaar en 60kg BDW 100kg doet buigen, 80kg doet banken en 120kg doet liften zal hij wel worden aangemoedigd, (alhoewel deze "prestatie" geen publiek zal trekken, want het is verre van spectaculair te noemen) als ik dat als superzwaargewicht zou doen zou ik echter wel degelijk met de nek worden aangekeken;).
Er zijn bij PL echter geen minimum gewichten wat iemand moet kunnen tillen...bij SM is dit echter wel het geval!
Als op een SM wedstrijd een boom ligt die "leeg" 80kg weegt zul je op zijn minst ook dat gewicht moeten aankunnen...als er sprake is van b.v. cardeadlifting waarbij het aanvangsgewicht vergelijkbaar is met 200kg gewoon DL zul je dat ook moeten kunnen liften. Kun je de aanvangsgewichten echter niet aan, dan is die wedstrijd te zwaar voor je. Train nog maar een tijdje en ga als toeschouwer maar niet als deelnemer! Om dan wedstrijden te gaan organiseren die heel erg laagdrempelig zijn en men zich dus gaat aanpassen aan de zwakste schakel zal de charme wat SM heeft teniet doen.
Als ik naar een SM wedstrijd ga, dan wil ik spectaculaire dingen zien!
150kg DL of een loglift van 70 kg hoort daar naar mijn bescheiden mening niet bij! Er zijn genoeg "ongetrainde" bouwvakkers die nooit een sportschool hebben gezien en dat ook wel klaarspelen.

Precies het geen waarom pl zo oersaai is. Het is voor de gemiddelde figuur niet te begrijpen dat er 10 klasses zijn waarin het mss voor een knaap van 60 kg wel knap is als ie 2 platen per kant kan banken. Niet echt POWER voor een gewone toeschouwer.

Ik ben het dus eens met het idee dat je strongman niet eindeloos moet verlagen qua instap. Er gaat op een gegeven moment wat van de charme verloren. Echter ben ik het volledig met Jarno eens dat het belangrijktste is en blijft dat je naam de lading moet dekken. Waarom zou men geen lol mogen maken met een wedstrijd die wordt aangekondigt met: Sterkste man van de bollenstreek. Het leuke van strongman is dat het voor het publiek (bij een beginwedstrijd toch vooral pap, mam en oma/opa, wel tot de verbeelding spreekt als een jongen van 80 kg een truck wegtrekt (een truck van 9000 kg of 20000. Blijft een hoop duizend voor de gemiddelde toeschouwer)

Doe dan geen onderdelen zoals een ****ing squat met een paar k*tplaten op een bankje! Nee doe een tireflip hier geld ook dat men het verschil toch niet ziet etc etc.

Precies het geen waarom pl zo oersaai is. Het is voor de gemiddelde figuur niet te begrijpen dat er 10 klasses zijn waarin het mss voor een knaap van 60 kg wel knap is als ie 2 platen per kant kan banken. Niet echt POWER voor een gewone toeschouwer.
Dat probleem heeft Olympisch gewichtheffen ook. Op regionale en zelfs nationale wedstrijden is niet echt veel publiek, terwijl er wel grote belangstelling is bij b.v. een WK of de Olympische Spelen...en dat b.v. wel op Eurosport wordt uitgezonden...Waarom? Omdat men daar wel POWER ziet...en dat is hetgeen de toeschouwer wil!

Ik zou het verder alleen toejuichen als SM wat meer georganiseerd en gereglementeerd zou worden in NL - opdat het zijn exlusieve karakter behoudt - en er bepaalde (minimum)eisen aan zowel organisators als deelnemers gesteld worden zodat het kaf van het koren gescheiden kan worden. Het zou jammer zijn als door "wannabees" SM zijn charme verliest en ook oersaai wordt ;)

Laatst bewerkt:
Goed en daarom is een bond / centraal orgaan of op zn minst een jaarlijkse vergadering tussen de grootste organisatoren om dingen af te spreken.
Maar dan nog snap ik niet waarom een hoop lui tegen verbreding en verlaging zijn om het populairder te maken... Als we hetzelfde als gewichtheffen voorelkaar krijgen zijn we al een heel eind!

Dat probleem heeft Olympisch gewichtheffen ook. Op regionale en zelfs nationale wedstrijden is niet echt veel publiek, terwijl er wel grote belangstelling is bij b.v. een WK of de Olympische Spelen...en dat b.v. wel op Eurosport wordt uitgezonden...Waarom? Omdat men daar wel POWER ziet...en dat is hetgeen de toeschouwer wil!

Ik zou het verder alleen toejuichen als SM wat meer georganiseerd en gereglementeerd zou worden in NL - opdat het zijn exlusieve karakter behoudt - en er bepaalde (minimum)eisen aan zowel organisators als deelnemers gesteld worden zodat het kaf van het koren gescheiden kan worden. Het zou jammer zijn als door "wannabees" SM zijn charme verliest en ook oersaai wordt ;)

We liggen nu op 1 lijn en ik denk zelfs dat we aan dezelfde "storende" figuren denken.

---------- Toegevoegd om 21:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:59 ----------

Als organisator kun je bij het bepalen van je onderdelen al enigszins rekening houden met de niveau van de deelnemers die je graag wilt hebben ... ook dan zul je nog mensen krijgen die moeite hebben en/of iemand die het met 2 vingers in zijn neus kan ...
door deze brede opzet van vele lichte wedstrijden word de animo wel groter en zal er over een x aantal jaren meer deelnemers zijn op een redelijk niveau ... junioren kunnen zo meer wedstrijd ritme en ervaring krijgen ... echter ben ik er wel mee eens dat de drempel niet verder omlaag moet ...de grote organisatoren zullen hun niveau toch niet verlagen en alle wedstrijden die er georganiseerd worden hebben een goed niveau om door te kunnen stromen ...
zo zullen er voor Fouad straks deelnemers genoeg zijn voor zijn wedstrijden ... hoeft realdutchpower niet steeds een oproep te doen om de boel vol te krijgen ... en zullen de kwalificatie`s vol komen met sporters die het wel aan kunnen ...
en als je in een training op 80% kunt trainen ... waarom nemen wij dan met zijn allen niet 80% van wat een kwalificatie eist in het organiseren van wedstrijden ...
voorbeeld sterkste man van Zuid-Holland 2010: (alles netjes afgerond)
truckpull 16.000 kg word dan max 12.500 kg
loglift 110 kg herhalingen word dan max 90 kg
2x120 kg timbers word dan max 100 kg
stones 100 tot 160 word dan max 100 tot 140 kg

en als je constant op 80% van een kwalificatie mee groeit in het organiseren van wedstrijden dan blijf je een goed springplank behouden voor aankomend talent ...

Absoluut en ik zal volgend jaar ook zeker even contact opnemen als ik alles duidelijk heb wat ik in de planning heb om het ook met jullie af te stemmen.
Het is onnodig en vervelend als je elkaar in de wiek schiet met wedstrijden terwijl het doel voor iedereen is om toffe wedstrijden te organiseren voor de deelnemers.

Goed en daarom is een bond / centraal orgaan of op zn minst een jaarlijkse vergadering tussen de grootste organisatoren om dingen af te spreken.
Maar dan nog snap ik niet waarom een hoop lui tegen verbreding en verlaging zijn om het populairder te maken... Als we hetzelfde als gewichtheffen voorelkaar krijgen zijn we al een heel eind!

In België hebben we de Highland Games voor teams.
De naam dekt echter niet de volledige lading.
Op iedere games zitten er namelijk naast de Highlandgames onderdelen (hooggooien, steengooien, ...) ook "strongman" onderdelen (farmers, hercules hold, wheelflip, ...) en touwtrekken. (kijk maar eens naar de filmpjes die ik gepost heb onder de verschillende "HG voor teams" topics)

Als er mensen zijn die zich eens aan strongman onderdelen wensen te wagen (zonder dat ze daarom 700KG moeten kunnen deadliften), dan is dat hun kans. Zelfs jeugdbewegingen kunnen daar aan meedoen.

Als er dan "talenten" komen bovendrijven, en die mensen wensen door te stoten naar de échte Highlandgames of de échte Strongman wedstrijden, dan weten ze dat ze bepaalde minima zullen moeten halen om mee te kunnen/mogen doen.

he gravitude... fokke en ik wachten nog steeds op ons bekertje van musselkanaal om een begin te maken aan ons nog lege kastje..anders maak ik er zelf 1 hahah

---------- Toegevoegd om 16:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:19 ----------

Als organisator kun je bij het bepalen van je onderdelen al enigszins rekening houden met de niveau van de deelnemers die je graag wilt hebben ... ook dan zul je nog mensen krijgen die moeite hebben en/of iemand die het met 2 vingers in zijn neus kan ...
door deze brede opzet van vele lichte wedstrijden word de animo wel groter en zal er over een x aantal jaren meer deelnemers zijn op een redelijk niveau ... junioren kunnen zo meer wedstrijd ritme en ervaring krijgen ... echter ben ik er wel mee eens dat de drempel niet verder omlaag moet ...de grote organisatoren zullen hun niveau toch niet verlagen en alle wedstrijden die er georganiseerd worden hebben een goed niveau om door te kunnen stromen ...
zo zullen er voor Fouad straks deelnemers genoeg zijn voor zijn wedstrijden ... hoeft realdutchpower niet steeds een oproep te doen om de boel vol te krijgen ... en zullen de kwalificatie`s vol komen met sporters die het wel aan kunnen ...
en als je in een training op 80% kunt trainen ... waarom nemen wij dan met zijn allen niet 80% van wat een kwalificatie eist in het organiseren van wedstrijden ...
voorbeeld sterkste man van Zuid-Holland 2010: (alles netjes afgerond)
truckpull 16.000 kg word dan max 12.500 kg
loglift 110 kg herhalingen word dan max 90 kg
2x120 kg timbers word dan max 100 kg
stones 100 tot 160 word dan max 100 tot 140 kg

en als je constant op 80% van een kwalificatie mee groeit in het organiseren van wedstrijden dan blijf je een goed springplank behouden voor aankomend talent ...

hier zeg je wel iets goeds..btw:P

In België hebben we de Highland Games voor teams.
De naam dekt echter niet de volledige lading.
Op iedere games zitten er namelijk naast de Highlandgames onderdelen (hooggooien, steengooien, ...) ook "strongman" onderdelen (farmers, hercules hold, wheelflip, ...) en touwtrekken. (kijk maar eens naar de filmpjes die ik gepost heb onder de verschillende "HG voor teams" topics)

Als er mensen zijn die zich eens aan strongman onderdelen wensen te wagen (zonder dat ze daarom 700KG moeten kunnen deadliften), dan is dat hun kans. Zelfs jeugdbewegingen kunnen daar aan meedoen.

Als er dan "talenten" komen bovendrijven, en die mensen wensen door te stoten naar de échte Highlandgames of de échte Strongman wedstrijden, dan weten ze dat ze bepaalde minima zullen moeten halen om mee te kunnen/mogen doen.

Ja leuk voor de talenten, maar wat zijn de minima dan? Waar kunnen ze dan nalezen/ vinden? Waar kan je voor Strongman trainen?

Dan nog waarom moet strongmen een soort van elite blijven?
NAgenoeg alle, zoniet alle sporten hebben een top klasse en de amateurklasses eronder (varierend van sub top tot de bierteams).
De liefhebbers van de sport (tennis, voetbal, schaatsen, gewichtheffen) weten naar welke wedstrijden ze moeten kijken/ waar ze het kunnen kijken als ze de toppers willen zien. Andere liefhebbers gaan naar de buurtteams kijken...

Iedereen kan wel een balletje trappen en toch zijn er met groot succes bierteams op de velden te vinden. En geloof me als iemand dat ziet ballen zal die ook denken " ach op dat niveau kan ik het ook"...Waarom is dit slecht voor strongmen?
Laat die camping wedstrijdjes er zijn, juist daar kan je talenten spotten en die moet je zien door te trekken!

Juist door een elite status te houden, stoot je mensen af. Zonder overkoepeling of centrale afspraken blijven we steken op waar we nu zitten.
Nogmaals een open laagdrempelig karakter als basis geeft ook aan dat iedereen tot een bepaald niveau dit kan beoefenen en het niet alleen [steroetype mode] steroide gebruikers zijn die sterk genoeg hiervoor zijn[mode uit].

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven