Wat een gezeik allemaal. Doe gewoon genoeg om er te geraken qua studie, maar ook niet meer want het is natuurlijk de moment om als volwassene nog te genieten van het leven zonder al te veel verplichtingen, want eens er geld moet binnenkomen is het gedaan met het mooie leven.
Of je doctoreert natuurlijk
Je zegt het er bij, het ligt aan je doelstellingen.
k ben op mn 18e van school gegaan (met diploma), had er echt geen zin meer in, dus ik herken het allemaal best.
Zie dat nu ook bij mn zoon die VWO deed maar iedere keer op het laatste moment net alle cijfers haalt terwijl ie bovengemiddeld intelligent is. Daardoor is ie van VWO3 naar HAVO4 gegaan, en kon van HAVO4 naar 5 met een profiel waar ie niet gelukkig van zou worden. Dus heb ik heb overgehaald 4 over te doen zodat ie nu in 5 zit met een profiel waar ie wat aan heeft omdat het aansluit bij wat ie leuk vind en kan. Maar het is niet zn droomprofiel dus wat ie EIGENLIJK wilde gaan studeren kan al niet meer...
Ik ben op mn 33e opnieuw gaan studeren met een duidelijke doelstelling. Als ik om mn 18e had geweten wat ik op mn 33e wist had ik het anders aangepakt en veel verder gekomen. Ik denk dat dat ook meteen de frustratie is van ouders met studerende kinderen, dus heb een beetje begrip voor je ouders
Full time was geen optie meer (hypotheek, lifestyle etc.) en de staat financiert het dan ook niet meer (gedeeltelijk via belastingteruggave). Maar mn motivatie was van een totaal andere orde!!! Daar komt bij dat je al wat meer van het leven hebt gezien en meer zaken geleerd hebt dus studeren gaat je dan veel gemakkelijker af (mij wel iig).
Ik deed alles op dubbele snelheid naast een full time baan. Dat kan wel, maar je leeft dan wel volledig voor het halen van je studie. (die baan neemt ook wat tijd in beslag

) En ik leerde meer dan nodig voor de stof omdat ik alle kennis direct kon en wilde gebruiken in mijn baan. Ik had voor het eind van mijn studie de investeringen al ruim terugverdiend door de carrierestappen die ik kon maken en iedereen in je omgeving spreekt zijn/haar bewondering uit. Wat een super ego-trip! Maakte het allemaal nog veel gemakkelijker.
Als gevolg van het succes wilde ik zelfs gaan promoveren. Dr. Voor je naam, dat leek me wel erg stoer. Maar mn collega's raadden het me af omdat het klanten teveel zou intimideren en mn vrouw was eigenlijk ook wel klaar met mn eeuwige afwezigheid. Toch blijft het nog een stille wens...
Maar om die snelheid te halen heb ik allereerst verkorte of versnelde studieprogramma's gezocht. Daarnaast cursussen snellezen gedaan en ook cursussen snelleren. Ook deed ik NLP seminars die me hielpen mn doelen scherp te krijgen en strategieen te ontwikkelen om daar te komen. Mijn hele studietraject hing als een projectplan in mn studeerkamer en ik schreef me in voor examens waar ik de lesstof nog niet eens van binnenhad.
Die methodes en technieken krijg je op school en zelfs op de uni allemaal niet geleerd terwijl het echt ontzettend veel verschil kan maken waar ik zelfs nu nog plezier van heb. Ik kan nu alles over een branche leren in een kwestie van enkele uren of enkele dagen, afhankelijk van de beschikbare stof of benodigde research. Ik heb in de lokale politiek gezeten en las de dikke taaie stukken en rapporten pas door als ik aanschoof in de raadzaal en kwam dan nog sneller mee dan 90% van de anderen.
Het leven is oneerlijk.
Rond je 20e heb de de grootste behoefte aan geld en de beste gezondheid om te genieten en te feesten. Het laatste wat je dan wilt is studeren.
En na je 30e ben je dat redelijk kwijt maar had je in de tussentijd een voltooide studie hard nodig om te krijgen wat je eerder het meest nodig had.
Na je 40e ben je aardig geland en heb je steeds minder nodig en moet je vechten om die gezondheid te handhaven die je nodig hebt om met volle teugen van het leven te genieten.
Daarom zie je wellicht dat de meeste Porsche bestuurders een grijze bol hebben