XXL Nutrition

Te diep squatten gevaarlijk?

atg ftw

Dus rechtopstaan is het slechtste wat je kan doen? Jullie horen het jongons, voortaan iedereen rondlopen als een pad om je knieën te sparen.

Als je squat, doe het dan goed. Bij een parallelsquat stop je in principe midden in de beweging waardoor je dus opeens de druk op je knieën snel verhoogd, bij een fullsquat is dit minder.

Slecht is het niet hoor.. Kan zelf niet atg squatten vanwege knieblessure waar ik pas een maand geen last meer van heb. Een begeleider bij ons in de sportschool heeft tegen mij gezegd dat ik zo diep moet gaan als ik kan zolang ik er geen last van krijg maar ik zit ook op 90 graden soms er nog boven maar volgens hem maakt het niet erg veel uit maar is het wel beter als je atg squat. :)

nee, is niet gevaarlijk, meeste instructeurs snappen er gewoon geen ene k*t van

En welke beenspieren worden er onder parallel aangesproken die daarboven niet worden aangesproken? Denk dat die lijst bijzonder kort is. Try me.

het gaat niet om niet, het gaat om meer of minder. Boven par ligt de nadruk op onderste gedeelte van de quads. Ga je onder par moeten de bovenkant van je quads, je hamstrings en je glutes veel harder werken. Maar dat heeft ook te maken met de wijdte van je stand.

Is het ook niet zo dat je met full squats meer je hamstrings en glutes traint en met half squats het accent meer op je quads legt?

het gaat niet om niet, het gaat om meer of minder. Boven par ligt de nadruk op onderste gedeelte van de quads. Ga je onder par moeten de bovenkant van je quads, je hamstrings en je glutes veel harder werken. Maar dat heeft ook te maken met de wijdte van je stand.

Is het ook niet zo dat je met full squats meer je hamstrings en glutes traint en met half squats het accent meer op je quads legt?

Daar kan ik inkomen inderdaad. Wou alleen even uitwijzen dat barbellman poep praat.
Maar dan nog ben ik ervan overtuigd dat parallel beter is voor je knieën.

Onder par is ook zoveel natuurlijker, baby's zitten vaak constant in deepsquatpositie, indiërs eten zowat in die stand..

Als jij ergens vanaf springt zak je toch ook door je poten en blijf je niet op een kwart squat staan(of je bent weer zo'n type dat dit natuurlijk wel doet)? Als dat zoveel beter was zou het wel anders zijn.

Daar kan ik inkomen inderdaad. Wou alleen even uitwijzen dat barbellman poep praat.
Maar dan nog ben ik ervan overtuigd dat parallel beter is voor je knieën.

Het halverwege vertragen en daarna omkeren van de beweging is veel belastender voor je knieeen dan doorzakken tot onder par en vervolgends de bounce gebruiken om uit the hole te komen

Onder par is ook zoveel natuurlijker, baby's zitten vaak constant in deepsquatpositie, indiërs eten zowat in die stand..

Als jij ergens vanaf springt zak je toch ook door je poten en blijf je niet op een kwart squat staan(of je bent weer zo'n type dat dit natuurlijk wel doet)? Als dat zoveel beter was zou het wel anders zijn.

Babies kluiven ook op hun tenen, of wou je soms zeggen dat jij dit ook doet?
En als je een klap goed wil absorberen rol je door, en blijf je niet in een houding staan alsof je aant kakken bent op nat gras zonder dat je kont nat wordt.

En als je een klap goed wil absorberen rol je door, en blijf je niet in een houding staan alsof je aant kakken bent op nat gras zonder dat je kont nat wordt.

Jezus wat zijn sommige mensen " "

Als het in de evolutie voorkomt heeft het wel zijn redenen, of weet jij het mss beter als ons DNA?

Je springt van 1,5m hoog, en nu?

In a partial squat, which fails to provide a full stretch for the hamstrings, most of the force against the tibia is upward and forward, from the quardirceps and their attachment to the front of the tibia below the knee. This produces an anterior shear, a forward-directed sliding force, on the knee, with the tiba being pulled forward from the patellar tendon and without a balancing pull from the opposing hamstrings. This shearing force--and the resulting unbalanced strain on the prepatellar area--may be the biggest problem with partial squats. Many spectacular cases of tendinitis have been produced this way, with "squats" getting the blame.

Aub meneer

Waarom ben jij weer een van de zovele trieste personen die geen fatsoenlijke discussie kan voeren zonder op de man te gaan spelen?

Jezus wat zijn sommige mensen " "

Je springt van 1,5m hoog, en nu?

In a partial squat, which fails to provide a full stretch for the hamstrings, most of the force against the tibia is upward and forward, from the quardirceps and their attachment to the front of the tibia below the knee. This produces an anterior shear, a forward-directed sliding force, on the knee, with the tiba being pulled forward from the patellar tendon and without a balancing pull from the opposing hamstrings. This shearing force--and the resulting unbalanced strain on the prepatellar area--may be the biggest problem with partial squats. Many spectacular cases of tendinitis have been produced this way, with "squats" getting the blame.

Aub meneer

Dat gaat dus alleen op als je een pauze onderaan de partial houdt. Wanneer je meteen terug omhoog veert komt er niet meer kracht op je knieën te staan dan dat ze te verduren krijgen op het traject van het terug omhoog komen van een hele squat.

Dat gaat dus alleen op als je een pauze onderaan de partial houdt. Wanneer je meteen terug omhoog veert komt er niet meer kracht op je knieën te staan dan dat ze te verduren krijgen op het traject van het terug omhoog komen van een hele squat.

While biomechanical research does support the fact that forces on the connective tissues of the knee increase with the knee angle, particularly on the posterior cruciate ligament, there is no evidence that these increased forces actually lead to injury. There is no direct evidence that full squatting causes or even exacerbates knee pain nor damage. I do not know of a single documented case where full squatting led directly to knee injury. Not one! Which is pretty amazing, considering that the clinical literature is positively littered with injury narratives. You’d think we’d see some evidence, but there is nothing, nada, zero. Studies of Olympic weightlifters and powerlifters, both of whom squat with heavy loads, show no increased risk of knee damage in either population. Olympic lifters, in particular, regularly drop to full depth under hundreds of pounds, perhaps as often a hundred times a week or more, for years, and yet their knees are healthier than those of people such as skiiers, jumpers, or runners. No study, short or long term, has ever shown an increase in knee laxity from deep squatting. ...

In fact, there is strong evidence that squatting actually improves knee stability! The increased strength, balance, and proprioception from regular squatting can make a substantial contribution to keeping knees healthy. Progressive overload (beginning with a light load, then increasing gradually as the trainee is able) assists in strengthening connective tissues and muscles surrounding the joint.

Most interesting to me is the problem with what is usually recommended as “safe”: squatting to parallel. At parallel (where the thigh is parallel to the floor, higher than the depth of a full squat by about 30 degrees), the compressive forces on the patella (kneecap) are actually at their highest (Huberti & Hayes, Journal of Bone Joint Surgery, 1984: 715-724). Decelerating, stopping, and reversing direction at this angle can inspire significant knee pain in even healthy people, whereas full squats present no problem. Another exercise which is supposedly “safer” is the leg extension, even though patellar tension and shear forces on the knee joint are demonstrably higher with such an exercise.

Terug
Naar boven