- Waardering
- 39
Telefacts site
Vanavond in TELEFACTS
The Strongest Girl in the World
"Als baby kroop ik rond met gewichtjes aan mijn armen. Ik heb het dus aan mijn ouders te danken dat ik nu zo sterk ben." Varya Akulova (Oekraïne) is het sterkste meisje ter wereld. Telefacts Zomer volgt haar tijdens de selectieproeven voor de Olympische spelen.
Op haar vijfde kan Varya al 150 kilo heffen. Vandaag is ze 14 en wil ze aan de wereld tonen hoe sterk ze is. "Ik wil meedingen op de Olympische Spelen maar daarvoor moet ik me eerst kwalificeren." Varya is geboren in een circusfamilie en treedt al haar hele leven op, samen met haar ouders. Voor de circusact is het gezin volledig afhankelijk van Varya. Ze draagt haar ouders, twee kinderen, plus nog wat extra gewicht op haar schouders. In totaal : 279 kilo. Haar vader, Yuriy, is haar coach. En hij is hard voor zijn dochter :"Elke dag trainen we. Minimum 7 uur in totaal. Soms voelt ze 's avonds haar armen en benen niet meer maar ze moet hard worden. Dat is de weg naar de top."
Genetici zijn er ondertussen van overtuigd dat er een gen bestaat dat er voor zorgt dat bepaald families zeer sterk zijn. Maar artsen volgen het gezin Akulova met argusogen. Zij vrezen dat het meisje presteert boven haar natuurlijk krachten :"Dat kind leeft als een robot. Ze staat op om 4 uur 's morgens, traint, gaat naar school, na school traint ze opnieuw tot 23 uur. Ze slaapt maar zo'n 3 uur per dag. Dat is niet goed." Na lang aandringen laat haar vader toe dat Varya een medische check-up krijgt. Daaruit blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat ze over haar krachten gaat of dat ze haar skelet en spieren overbelast.
Varya is nog maar enkele dagen oud als ze begint te trainen. Yuriy stoomt haar klaar voor datgene wat hij zelf nooit kon worden: kampioen. Als kind groeide hij op in Siberië. Hij moest als dienstplichtige naar het Rode Leger in de Sovjetunie en die training maakte hem onmenselijk hard. "Ik was psychologisch gebroken toen ik uit het leger kwam. Ik ben er wel geobsedeerd geraakt door gewichtheffen en fitness. " Om de opvolging in het circus te garanderen is de vader van Varya ook bezig met het trainen van zijn jongste dochter, 6 maanden oud. "We hanteren oude methoden. Tijdens het kruipen en het spelen binden we kleine gewichtjes aan haar ledematen. Haar spieren groeien op die manier zonder dat ze er zelf last van heeft."
Yuriy gelooft alvast dat zijn dochter voorbestemd is om de sterkste vrouw ter wereld te worden. Zij is zijn experiment, zo zegt hij zelf : "Ik speelde al lang met de idee om een sterk kind op de wereld te zetten, dat ik dan kon kneden naar mijn hand. Maar kinderen maak je met 2 dus heb ik mezelf eerst een sterke vrouw uitgekozen. Ik geef toe dat ik op die basis mijn vrouw koos." De moeder van Varya zit zelf elke dag in de gym. Heel haar zwangerschap door is ze blijven boksen, tot op de dag van de bevalling. "Ik wist dat ik op die manier een sterke baby op de wereld zou zetten. Het was me de inspanning meer dan waard. Nu plukken we er de vruchten van."
Als Varya doorbreekt, zal zij het zijn die haar ouders en de rest van de familie uit de armoede kan halen

.

monster kinderen