XXL Nutrition

Shocking News The Truth Behind Meat Production

sja, in nederland zijn er al gelukkig maatregelen voor, volgens mij in EU al, nu de rest nog

Check maar eens deze pagina: [Link niet meer beschikbaar] (het flash-figuurtje na de eerste alinea)

Een biologische kip heeft dus gemiddeld 6m2 voor zichzelf beschikbaar, en kan vrij naar binnen en buiten lopen, scharrelen etc, en krijgt biologische voeding. Een scharrelkip (dat is niet eens het 'slechtst' mogelijke, maar waarschijnlijk wel wat de meeste hier zullen kopen ~nota bene denkende dat dat 'goed' is), zo'n scharrelkip moet gemiddeld 1m2 met 8 andere kippen delen, en kan niet naar buiten (zit dus altijd binnen).

1 vs. 54 kippen op 6m2.
Dan kan ik het leven van een biologische kip toch wel zeker een stuk diervriendelijker noemen. Het leven van bio-koeien, -varkens etc is evenredig beter. Nu jij weer ;)

Het beest gaat dood aan het einde van zijn looptijd, een looptijd die ver voor de biologische levensspanne ligt van zo'n dier. Dat kan ik niet diervriendelijk noemen. Dat zou net zoiets zijn als zeggen dat het diervriendelijk is om je hond een spuitje te geven na 5 jaar goede verzorging omdat je tegen die tijd andere prioriteiten hebt. Wat maakt die hond anders dan een kip?

Het slachten van dieren is nooit diervriendelijk en daar verandert een betere huisvesting of behandeling weinig aan.

m'n kwark kwam net bijna uit mijn maag, walgelijk !

je moet toch hartloos zijn om zo'n beest te gaan martelen verder geloof ik ook dat deze praktijken typisch americaans zijn ik kan me zoiets in nederland haast niet voorstellen.

bij zulke mensen zouden ze de regen oog om oog tand om tand moeten toepassen (vind ik)

je moet toch hartloos zijn om zo'n beest te gaan martelen verder geloof ik ook dat deze praktijken typisch americaans zijn ik kan me zoiets in nederland haast niet voorstellen.

bij zulke mensen zouden ze de regen oog om oog tand om tand moeten toepassen (vind ik)

Het is een product, hetzelfde product dat consumenten maar al te graag kopen in de supermarkt omdat het zo goedkoop is. Het productieproces vraagt duidelijk niet om een humane behandeling van dieren, anders zou de prijs wel een stuk hoger liggen. Nu zijn die dieren overgeleverd aan een stel malloten die van sadisme hun beroep hebben gemaakt.

Het is een product, hetzelfde product dat consumenten maar al te graag kopen in de supermarkt omdat het zo goedkoop is. Het productieproces vraagt duidelijk niet om een humane behandeling van dieren, anders zou de prijs wel een stuk hoger liggen. Nu zijn die dieren overgeleverd aan een stel malloten die van sadisme hun beroep hebben gemaakt.

mee eens de mens heeft dit zelf zover laten komen maar dit valt te boycotten indien er genoeg mensen zijn die bereid zijn iets meer voor hun vlees te betalen. en eventuele sancties door de overheid (van welk land dan ook) zal de prijs ook opdrijven dus waarom zouden ze het niet gewoon boycotten het is toch maar wachten tot de prijzen omhoog zullen gaan.

edit: foute topic haha , erg man dit!!

Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk filmpje om te zien, maar inderdaad beetje bangmakerij dit lijkt me.. Misschien zijn ze wel 1000 uur aan het filmen geweest voor dit filmpje. En de indruk proberen te wekken dat het overal zo gaat, terwijl het waarschijnlijk maar in een klein aantal slachterijen in een klein aantal landen werkelijk zo gaat. Ik kan dus niet echt een objectief beeld vormen en blijf dus lekker 4 euro betalen voor een kilo kip.
En dat vlees een massaproduct is geworden doe je niks aan, er moeten nou eenmaal 15 miljoen monden gevoed worden. Maar dat lijkt me geen excuus voor vele van de dingen die je in dit filmpje ziet. Dat lijkt meer op mensen die er echt plezier in hebben beesten pijn te doen.

Heel goed om de mensen hiermee te confronteren ,dan gaan ze tenminste eens nadenken!

Het beest gaat dood aan het einde van zijn looptijd, een looptijd die ver voor de biologische levensspanne ligt van zo'n dier. Dat kan ik niet diervriendelijk noemen. Dat zou net zoiets zijn als zeggen dat het diervriendelijk is om je hond een spuitje te geven na 5 jaar goede verzorging omdat je tegen die tijd andere prioriteiten hebt. Wat maakt die hond anders dan een kip?

Het slachten van dieren is nooit diervriendelijk en daar verandert een betere huisvesting of behandeling weinig aan.

Biologische levenspanne van een gemiddelde wilde kip/koe/varken of van eentje die zijn leven lang door mensen verzorgd wordt? Wat is beter, een hond 5 jaar lang houden en verzorgen en dan afmaken, of die hond nooit laten bestaan (als wij ze niet zouden eten zouden er geen miljoenen van die beesten in NL rond lopen)? Zet een nerts in een kippenren en kom een uurtje later terug. Neem eens de tijd om te kijken hoe je lieve kat een muis vangt. Niets om dit goed te praten.

Dat dit filmpje gruwelijk is lijkt me duidelijk. Maar hier zie je ook wel erg veel dierenbeulen die gewoon een steekje los hebben, pure mishandeling. De industrie is verbeterd, maar idd, de mens wil slechts een klein deel van zijn inkomen uitgeven aan voeding, en ja goedkoop vlees zal niet goed zijn voor die beesten.

Ik begrijp je punt niet, Rob. Zal wel aan mij liggen dan. Mijn punt is in ieder geval, diervriendelijkheid bestaat niet als een dier wordt afgemaakt voordat zijn verwachte levensspanne bereikt is. Dat je verder humaan met dieren moet omgaan begrijp ik zelf ook wel maar laten we niet net doen alsof het diervriendelijk is om een dier relatief goed te verzorgen maar toch ruim voor zijn verwachte levensspanne aan zijn eind te brengen.

EricR, je zit gewoon over de semantiek van het woord 'diervriendelijkheid' te b**chen. Ik noem het 'b**chen' idd; het mag duidelijk zijn dat het onderliggende onderwerp waar we het nu over hebben veel belangrijker is.

Stel; jouw vriendin is niet beeldschoon (= zo knap als een supermodel), dan zeg je toch ook niet; naja ze is niet beeldschoon, dan kan ik net zo goed een gedrocht nken. Want dat is wat je hier doet, niet met betrekking tot nken, maar mbt tot eten.

Maar goed, jij je zin; biologische productie is niet diervriendelijk. Echter, dan nog is de 'normale' industrie een significante factor dieronvriendelijker. Biologisch gehouden dieren hebben een best prima leven. Niet-biologisch gehouden dieren niet. Simpel.

Ik b*ch nergens over. Was niet mijn doel om er oeverloos over door te gaan.

Verder slaat jouw vergelijking nergens op, ik had het alleen over het einddoel van de vlees-industrie en dat leidt ten alle tijde tot een niet diervriendelijke oplossing.

Met de laatste alinea eens maar dat had ik al twee maal aangegeven. Het houden van dieren wordt wat mij betreft op de meest humane manier gedaan die mogelijk is. Maar laten we het verder inderdaad niet diervriendelijk noemen omdat het doel de dood van het dier zelf is.

Als we dan toch belachelijke vergelijkingen gaan trekken (Godwin alert). Als de Joden (of andere minderheden) in de oorlog eerst twee jaar in relatief goede omstandigheden hadden mogen leven om daarna toch naar de gaskamer of greppel geleid te worden dan heeft dat toch ook weinig te maken met een mensvriendelijke behandeling? En nee ik vergelijk de behandeling van dieren verder niet met de Holocaust. Ik ben niet zo'n geitenwollensok die met een spandoek gaat staan waar op staat dat slachthuizen hetzelfde zijn als vernietigingskampen.

In de jaren 60-70-80-90 gaf niemand een flying **** hierover. Het is een product voor ons dat economisch moet renderen.

Wat een oplossing op het einde: explore a vegan diet :roflol: dan komen ze over 30 jaar met het gezever dat groenten inhumaan worden geteelt.

Laatst bewerkt:
Het verschil is dat wij als mens deze dieren uhmz, uberhaupt een leven geven. Al deze koeien en kippen en varkens ziuden nooit geleefd hebben als wij ze niet zouden eten. Dus het is de optie, of geen leven, of een kort leven.

Ik doe er niet aan mee maar zeik er ook niet over. Fact of life, mensen willen gewoon een zo goedkoop mogelijk product en goedkoop en welzijn van dieren gaan niet goed samen. Als je dit niet wilt is de enige keuze om vegetarier te worden, ook bij dieren die zogenaamd diervriendelijk worden gehouden is het leven van zo'n dier er toch op gericht om dit dier af te maken voordat de normale levensduur is bereikt. Dat kan ik toch moeilijk diervriendelijk noemen.

IMO is iets diervriendelijk als het een redelijk goed leven heeft gehad, en redelijk snel afgemaakt wordt. Dus zonder lange periode van pijn of stress.

Het verschil is dat wij als mens deze dieren uhmz, uberhaupt een leven geven. Al deze koeien en kippen en varkens ziuden nooit geleefd hebben als wij ze niet zouden eten. Dus het is de optie, of geen leven, of een kort leven.

Dat zeg ik ook altijd tegen mij vegetarische broertje: Hij is een dierenmoordenaar, omdat hij al die varkens en koeien niet eens het leven gunt. :roflol:

Wat een argument van niks, je geeft een leven om dat leven ook weer te ontnemen. Daarnaast nog een leven dat niks te maken heeft met welke vorm van vrijheid ook voor het dier. Maar goed ik neem maar weer aan dat je aan het trollen bent.

Nee, no trollin, deze post in dat spitstopic verwoord het een beetje:

"Most of us make the mistake of thinking about individuals. One dead cow, pig or chicken makes us sad. But nature isn't about individuals. Most wild animals killed by other animals suffer a painful and stressful death. Most wild animals also struggle in life for food or water. More often than not, a baby animal will not survive to become an adult. Nature is about species. If an individual must suffer for the species to survive, so be it. There's a reason animals like the frog get so many offspring. Most of them are killed, so one or two may survive to be an adult one day.
All the animals we humans tend to eat are doing great as a species. Never have there been so many cows, pigs and chickens on our planet. According to nature, they are doing just great. And I'm pretty sure that if a Panda bear happened to be very tasty, it wouldn't be endangered right now."

Ik zeg niet dat ik zo erg achter deze gedachte sta, en sowieso geen enkel excuus om als een zwakke lul dieren te gaan mishandelen, maar je kan je afvragen hoeveel van deze dieren zouden leven als de mens ze niet zou eten.

Heel goed om de mensen hiermee te confronteren ,dan gaan ze tenminste eens nadenken!

Bedoel je hiermee dat ze minder of geen vlees gaan eten? Ik denk namelijk niet dat zulke dingen echt effect heeft, omdat de meerderheid dit toch niet doet (net als die mensen die 'duurzaam' gaan leven.) IMO moet de oplossing juist gezocht worden bij de overheid/ Europese overheden. Als de regels echt verandert worden, dan kan je een significant effect behalen.

Terug
Naar boven