MuscleMeat

Thuis vs in sportschool trainen

Bezoekers in dit topic

Niets van dit artikel mag gekopieerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van DutchBodybuilding.com.

Voor veel beginners is de stap naar een <strong>sportschool</strong> soms erg groot. Niet alleen omdat men het nooit eerder heeft gedaan, maar ook omdat iemand die pas begint vaak nog erg onzeker is over zichzelf. Zeker iemand die flink moet afvallen, of iemand die erg mager gebouwd is en moet aankomen kan hier problemen mee hebben. Daarom beginnen veel mensen eerst thuis met trainen, om later, als ze er 'wat beter uitzien' alsnog bij een <i>sportschool</i> aan te sluiten. Maar is dat allemaal wel zo'n goed idee? Welke zijn de voor- en nadelen van thuis trainen, of als gevorderde een '<strong>home gym</strong>' beginnen? We zetten het even op een rijtje.

<h3>Thuis Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je spaart op lange termijn geld uit.</strong> Geen jaarlijkse abonnementskosten, geen drankjes betalen.
  • <strong>Je hebt meer vrijheid.</strong> Je eigen drank bij de hand, zonder shirt trainen,...
  • <strong>Geen wachttijden.</strong> Er zijn nooit toestellen of materiaal bezet. Je traint wat je wilt trainen.
  • <strong>Je kan snel eten na de training.</strong> Een shake kan in de blender klaargemaakt worden, warm eten volgt sneller want je bent als thuis.
  • <strong>Geen verplaatsingskosten en/of autorijden (files)</strong>. Het wordt steeds drukker op de weg, zo verlies je veel tijd.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Niet voor iedereen betaalbaar/realiseerbaar.</strong> De aankoop van apparaten van goede kwaliteit betekend in begin een aanzienlijke investering, zelfs als je alles tweedehands zou kopen. Daarnaast moet je een aparte ruimte in je huist hebben om alles te plaatsen. Dit is voor veel mensen niet mogelijk door gebrek aan ruimte.
  • <strong>Geen begeleiding van professionele instructeurs / trainers.</strong> Voor beginners gevaarlijk en af te raden, sommige oefeningen zijn blessure-gevoelig en moet je correct aanleren. Je kan wel wat leren door erover te lezen, maar in de praktijk is het toch even anders. Er is ook vaak niemand om te spotten (naast je staan bij de uitvoering van een oefening en ingrijpen als het misgaat, of helpen om een herhaling te voltooien).
  • <strong>Veel meer motivatie en discipline nodig.</strong> Als niemand je in de gaten houdt, en als je alleen traint, dan is het voor veel mensen moeilijk om gemotiveerd te blijven. Men gaat wat minder hard trainen en/of loopt al eens naar de koelkast om iets te eten.
  • <strong>Gestoord worden tijdens training.</strong> De telefoon gaat, of er belt iemand aan, of er begint een leuk programma op tv. Als je thuis bent kan je veel vaker afgeleid worden van je training.

<h3>In de Sportschool Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je hoeft geen materiaal aan te kopen of te onderhouden.</strong> Buiten kleding, een sporttas en wat kleine dingen hoef je geen duur materiaal aan te kopen. Via je abonnement betaal je voor de 'huur' van het materiaal in de sportschool zelf.
  • <strong>Beginners kunnen om hulp vragen.</strong> Er lopen altijd wel begeleiders/instructeurs/trainers rond of mensen die je kunnen helpen bij het (leren) uitvoeren van een bepaalde oefening. Als je gespot moet worden kan je dat aan iemand vragen. Minder risico op blessures of ongelukken.
  • <strong>Je bent vaak meer gemotiveerd en gedisciplineerd.</strong> Doordat je in een omgeving bent waar iedereen aan het sporten is, en waar iedereen je kan zien, heb je de neiging om ook hard te trainen en meer je best te doen.
  • <strong>Je kan je beter concentreren.</strong> Je wordt minder snel en vaak afgeleid. Je hebt geen zaken af te handelen die je anders thuis wel kan doen. Je bent er om te trainen en niets anders.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Meer kosten op lange termijn.</strong> Vervoer, abonnement, drankjes,... De sportschool moet er aan verdienen, op lange termijn betaal je relatief veel.
  • <strong>Je moet je houden aan de regels van de sportschool.</strong> De sportschool etiquette en regels geven je minder vrijheid in doen en laten.
  • <strong>Toestellen en materiaal dat bezet is of niet goed werkt.</strong> De kans is groot dat je op een bepaald moment bij een bezet toestel staat te wachten. Soms werkt het toestel niet zo goed meer, dat kan je doorgeven aan de baas, maar die doet er niet altijd wat aan.
  • <strong>Je moet je shake vrij duur betalen aan de bar, of meebrengen.</strong> Je moet je shake meebrengen tenzij je veel wilt betalen. Een shakebeker met schroefdeksel is vrij handig, maar je moet het op voorhand klaarmaken en een blender mixt toch net wat beter (klontervrij).

<strong>Conclusie:</strong> als je op korte termijn veel geld hebt, veel ruimte hebt in je huis, een goede dosis motivatie en zelf-discipline naar voren kan brengen, dan is een homegym (of thuis-sportschool) een goed alternatief. Ben je beginner en beperkt in mogelijkheden, dan raad ik je aan om een goede sportschool te zoeken. Als je de mogelijkheid hebt, kan je later altijd nog een eigen ruimte inrichten als je je er beter bij voelt.
Big_T
Sleutelwoorden: sportschool fitnesscentrum gym trainen thuis
Naar de sportschool of thuis trainen? (nl)
Naar de sportschool of thuis trainen? (be)
 
Goed stukje.
Zelf heb ik net een powerrack gekocht met veel Olympische gewichten.
Een lange en twee korte halterstangen en een (schuine) halterbank.
Ben je wel 1000 euro verder maar goed ik was de sportschool zat.
Iedereen hangt bij de dumbbells en het is er gewoon te druk.
Verder ben ik pas 's avonds echt lekker wakker en dan gaat het trainen ook beter.
 
Ik train ook thuis, sportschool is me veel te duur:P.

Discipline zat, beetje creatief zijn om machinale oefeningen thuis te kunnen doen lukt me ook nog, en voor de begeleiding/ vragen zit ik hier op 't forum:).

edit: zit alleen een beetje met pa en ma in de clinche, echt leuk vinden ze m'n PAAR dumbbells niet:no:
 
goed stukje :thumbs:
 
Ik zie meer voordelen aan het trainen in de sportschool dan nadelen.

Ik zou nooit thuis gaan trainen, misschien wat abs maar meer niet.
 
Ik train thuis.
De grootste nadelen van thuistrainen voor mij persoonlijk:
- gammele goedkope en onbetrouwbare apparatuur die werkelijk aan geen enkele veiligheidsnorm voldoet.
- weinig ruimte.
De grootste voordelen:
- geen andere mensen
- mijn muziek
- geen reisttijd naar de sportschool.
- de drempel om toch maar even te gaan trainen is lager want het squatrek staat praktisch naast de 3zitsbank in de woonkamer. :D
 
:rolleyes: mijn muziek, koop een mp3. Tijd is relatief te verwaarlozen tenzij je gym 5km of verder is.
 
Ik heb thuis bankje, dumbbells, barbell, chinbar, weights... voor 500 euro (nieuw) en kan daar al m'n spiergroepen naar believen mee aanpakken. Dus ook ik zie geen probleem in thuistrainen. En als het abonnementsgeld van de club een motivatie zou moeten zijn voor sommigen... stop de volgende maand je betaling en weg is de motivatie ;)
 
Ik train ook thuis in mn kelder, heb er van hout (dikke balken voor 10 euro gekocht!) een power/squatrek gemaakt, bankje erin en klaar. heb in totaal 200kg aan gewicht dus kan (helaas) nog even vooruit.
Ik zit er wel eens aan te denken om naar een sportschool te gaan, maar dan vooral om de motivatie. Lijkt me wel vet om eens in een echte hardcore gym te trainen en mensen te zien trainen. Ik denk echter niet dat ik in een gym andere oefeningen zou doen dan thuis, compound is toch het beste denk ik.

en tja van die 30 euro of meer per maand aan abonnementskosten koop ik op het moment liever wat extra biefstukken of zalm...
 
en thuis heb je toch meestal de neiging om achter die pc/tv te zitten

terwijl je in een gym nog kunt stoefen met de matties ;)
 
Op de sportschool is ook een nadeel dat ze k*t muziek draaien en elke dag herhalen of soms vet hard zetten, bij ons dan in ieder geval.
 
goed stukkie! als ik thuis zou kunnen trainen, zou ik dat denk ik wel doen!
 
thuis trainen is mij idd te duur en ik zou er dan geen motivatie voor kunnen vinden denk ik.
 
zeer mooi artikel man. ik train zelf ook thuis, ik ben ong steeds even gemotiveerd of toen ik begon hoor. en over dat afgeleid worden.. als er hier iemand belt of aan de deur komt laat ik ze doen, mijn training gaat voor alles en niemand zal die onderbreken ;). wat je daar zegt over die blessures enzo daar geef ik je groot gelijk in want heb hier al paar lichte blessures gehad. je kan wel opzoeken op het net hoe je de oefeningen correct uitvoert maar het is nog altijd beter als je iemand hebt die het je kan tonen.
echt intresant artikkelte ik heb het met veel plezier gelezen ;)
 
Zou heel graag thuis trainen (sportschool zat, wachten en nog is wachten voor 40,50 in de maand pfff :mad:) maar me ouders willen geen power rack in huis en ook niet in de tuin wil een garagebox huren maar dat kost 60 euro in de maand en ook nog is de aanschaf van de gewichten en het rack.
Dus nog maar ff geduld tot ik op me eigen ga maar dan gaat het er zeker van komen.

Over het spotten met een goed power rack spot die voor je mits je consequent hem bij elke oefening in stelt ;)
 
ik zal zelf ook even mijn aanvulling geven, ik heb een abbo op de sportschool en thuis ook wat spul aangeschaft.

allereerst, de kosten: materiaal van goede kwaliteit hoeft echt niet duur te zijn, ik heb recentelijk mijn spulletje aangeschaft en ik had voor 100 euro een kettler bankdrukbank met 2 afleggers voor het squatten (welke je dus ook kunt gebruiken voor pull ups als je er een barbell op legt) een ding voor preacher curls erbij, een ding voor je benen te trainen 2 handles om te dippen 2 barbels (1 lange en 1 korte) 4 dumbbell stangen en 90 kilo aan schijfjes (passen welleenswaar niet allemaal op de bb omdat er veel lichte schijfjes bij zitten, magoed) je moet gewoon goed rondkijken en veel rondmailen dan vind je wel wat.

motivatie
ik moet wel zeggen dat ik thuis wat meer rust neem tussen mijn setjes en sneller afgeleid ben, maar m'n motivatie om te trainen is wel aanwezig en als ik even niet gemotiveerd ben kijk ik ff een filmpje van ronnie ofzo, motivatie zat :)

veiligheid
ik roep mijn broertje om te spotten mocht dat nodig zijn, maar ik ga meestal niet tot het uiterste dus dat is meestal niet eens nodig

muziek
ik vind het thuis echt een voordeel dat je je eigen muziek kunt luisteren, je kunt idd met een mp3 naar de sportschool gaan, maar ik vind dat niet werken, vallen die dopjes weer uit je oren, mensen die je raar aankijken omdat je muziek iets te hard staat etc.

cardio
cardio is thuis opzich wel te doen, een hometrainertje heb je al voor een paar euries, maar ik kies voor cardio toch voor de sportschool omdat ik van variatie in mijn cardio oefeningen hou, dus een beetje roeien, op de loopband, steppen etc.

begeleiding
voor de uitvoering etc. van de oefeningen zijn de begeleiders van de sportschool zeer handig vind ik maar voor informatie voldoet dit forum prima vind ik.

ruimte
opzich heb je niet erg veel ruimte nodig om thuis te trainen, een klein vrij hoekje/kamertje voldoet meestal wel, maar dat moet iedereen voor zichzelf natuurlijk beoordelen, bij mij is het wat krap maar het gaat goed.

tijd
ik woon 1 min fietsen van de sportschool af dus opzich is dat niet het probleem maar in het omkleden etc. gaat zo'n tijd zitten.

kleding, gedrag etc.
dit vind ik toch 1 van de grootste voordelen van thuistrainen, je kunt gewoon zelf weten wat je wel of niet aantrekt, persoonlijk vind ik het heerlijk om gewoon in een korte broek te trainen, maarja in de sportschool kijkt men je dan vaak raar aan, maar ook als je flink staat te pompen in de sportschool of iets anders doet als de meesten kijkt men je meteen raar aan en krijg je allerlei irritante reacties.

dat was het wel zo'n beetje.
persoonlijk train ik af en toe thuis en af en toe in de sportschool, net waar ik zin en tijd voor heb.
 
Ik denk ook wel dat thuis trainen prima kan, alleen op het niveau dat ik train, de toestellen en dumbbells die ik nodig heb, de ruimte, en het niet onder collega bbers komen maakt het voor mij ieg totaal niet haalbaar/aangenaam.:)
 
Ik ga binnenkort ook thuis trainen, heb er echt zin in en met de motivatie zit het wel goed. Alleen nu heb ik een vraagje. Mijn plan is om alles op zolder te gaan neer zetten. Maar hoeveel gewicht kan een zolder eigenlijk aan? Ik wil niet dat ik op een dag door het plafond zak om het maar overdreven te zeggen :p. Ik wou trouwens gewoon in een normaal rijtjes/huurhuis. Het beton is ongeveer 30 cm dik... , iemand hier meer info over? of hoef ik me niet zorgen te maken?

alvast bedankt :)
 
Als je de architect van het huis kent kan je het eens navragen. Normaalgezien geen probleem lijkt me als het een stalen profiel/beton vloer is.
 
ik train ook thuis doordat hierin de buurt geen goede sportschool is. tenzij ik naar amsterdam ga( 20 min. rijden).

voordeel van thuis trainen:

- Je bent gauw beperkt tot de basisoefeningen, welke t meest effectief zijn.
- dumbbells op sportscholen lopen vaak maar tot 50 ofzo. terwijl je thuis vaak van die losse halterstangen aaschaft waaarmee je veel hoger in kilo's kan gaan(een nadeel hierbij is wel dat dat meer tijd in beslag gaat nemen.)
 
Back
Naar boven