MuscleMeat

Thuis vs in sportschool trainen

Bezoekers in dit topic

Niets van dit artikel mag gekopieerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van DutchBodybuilding.com.

Voor veel beginners is de stap naar een <strong>sportschool</strong> soms erg groot. Niet alleen omdat men het nooit eerder heeft gedaan, maar ook omdat iemand die pas begint vaak nog erg onzeker is over zichzelf. Zeker iemand die flink moet afvallen, of iemand die erg mager gebouwd is en moet aankomen kan hier problemen mee hebben. Daarom beginnen veel mensen eerst thuis met trainen, om later, als ze er 'wat beter uitzien' alsnog bij een <i>sportschool</i> aan te sluiten. Maar is dat allemaal wel zo'n goed idee? Welke zijn de voor- en nadelen van thuis trainen, of als gevorderde een '<strong>home gym</strong>' beginnen? We zetten het even op een rijtje.

<h3>Thuis Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je spaart op lange termijn geld uit.</strong> Geen jaarlijkse abonnementskosten, geen drankjes betalen.
  • <strong>Je hebt meer vrijheid.</strong> Je eigen drank bij de hand, zonder shirt trainen,...
  • <strong>Geen wachttijden.</strong> Er zijn nooit toestellen of materiaal bezet. Je traint wat je wilt trainen.
  • <strong>Je kan snel eten na de training.</strong> Een shake kan in de blender klaargemaakt worden, warm eten volgt sneller want je bent als thuis.
  • <strong>Geen verplaatsingskosten en/of autorijden (files)</strong>. Het wordt steeds drukker op de weg, zo verlies je veel tijd.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Niet voor iedereen betaalbaar/realiseerbaar.</strong> De aankoop van apparaten van goede kwaliteit betekend in begin een aanzienlijke investering, zelfs als je alles tweedehands zou kopen. Daarnaast moet je een aparte ruimte in je huist hebben om alles te plaatsen. Dit is voor veel mensen niet mogelijk door gebrek aan ruimte.
  • <strong>Geen begeleiding van professionele instructeurs / trainers.</strong> Voor beginners gevaarlijk en af te raden, sommige oefeningen zijn blessure-gevoelig en moet je correct aanleren. Je kan wel wat leren door erover te lezen, maar in de praktijk is het toch even anders. Er is ook vaak niemand om te spotten (naast je staan bij de uitvoering van een oefening en ingrijpen als het misgaat, of helpen om een herhaling te voltooien).
  • <strong>Veel meer motivatie en discipline nodig.</strong> Als niemand je in de gaten houdt, en als je alleen traint, dan is het voor veel mensen moeilijk om gemotiveerd te blijven. Men gaat wat minder hard trainen en/of loopt al eens naar de koelkast om iets te eten.
  • <strong>Gestoord worden tijdens training.</strong> De telefoon gaat, of er belt iemand aan, of er begint een leuk programma op tv. Als je thuis bent kan je veel vaker afgeleid worden van je training.

<h3>In de Sportschool Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je hoeft geen materiaal aan te kopen of te onderhouden.</strong> Buiten kleding, een sporttas en wat kleine dingen hoef je geen duur materiaal aan te kopen. Via je abonnement betaal je voor de 'huur' van het materiaal in de sportschool zelf.
  • <strong>Beginners kunnen om hulp vragen.</strong> Er lopen altijd wel begeleiders/instructeurs/trainers rond of mensen die je kunnen helpen bij het (leren) uitvoeren van een bepaalde oefening. Als je gespot moet worden kan je dat aan iemand vragen. Minder risico op blessures of ongelukken.
  • <strong>Je bent vaak meer gemotiveerd en gedisciplineerd.</strong> Doordat je in een omgeving bent waar iedereen aan het sporten is, en waar iedereen je kan zien, heb je de neiging om ook hard te trainen en meer je best te doen.
  • <strong>Je kan je beter concentreren.</strong> Je wordt minder snel en vaak afgeleid. Je hebt geen zaken af te handelen die je anders thuis wel kan doen. Je bent er om te trainen en niets anders.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Meer kosten op lange termijn.</strong> Vervoer, abonnement, drankjes,... De sportschool moet er aan verdienen, op lange termijn betaal je relatief veel.
  • <strong>Je moet je houden aan de regels van de sportschool.</strong> De sportschool etiquette en regels geven je minder vrijheid in doen en laten.
  • <strong>Toestellen en materiaal dat bezet is of niet goed werkt.</strong> De kans is groot dat je op een bepaald moment bij een bezet toestel staat te wachten. Soms werkt het toestel niet zo goed meer, dat kan je doorgeven aan de baas, maar die doet er niet altijd wat aan.
  • <strong>Je moet je shake vrij duur betalen aan de bar, of meebrengen.</strong> Je moet je shake meebrengen tenzij je veel wilt betalen. Een shakebeker met schroefdeksel is vrij handig, maar je moet het op voorhand klaarmaken en een blender mixt toch net wat beter (klontervrij).

<strong>Conclusie:</strong> als je op korte termijn veel geld hebt, veel ruimte hebt in je huis, een goede dosis motivatie en zelf-discipline naar voren kan brengen, dan is een homegym (of thuis-sportschool) een goed alternatief. Ben je beginner en beperkt in mogelijkheden, dan raad ik je aan om een goede sportschool te zoeken. Als je de mogelijkheid hebt, kan je later altijd nog een eigen ruimte inrichten als je je er beter bij voelt.
Big_T
Sleutelwoorden: sportschool fitnesscentrum gym trainen thuis
Naar de sportschool of thuis trainen? (nl)
Naar de sportschool of thuis trainen? (be)
 
@own sculpurer.
Je bent goed droog maar je moet hier geen praatjes krijgen over "je begeleider" en je methodes.
Er zijn genoeg gasten die stuk groter/sterker zijn dan je begeleider en die veel meer atleten hebben opgeleid, dus mijn keus is dan ook snel gemaakt;).

En ga nou niet zeiken, ik luister niet naar mensen die niks bereikt hebben etc. etc.
Je bent geen ifbb prof om zo bijdehand te doen en na 14jaar trainen vind ik je fysiek niet echt bijzonder en al helemaal niet als je geen naturel bent.

Verder ben ik heb eens met ironmind, je bent nog geen coleman dus gedraag je dan ook niet zo.
 
@own sculpurer.
Je bent goed droog maar je moet hier geen praatjes krijgen over "je begeleider" en je methodes.
Er zijn genoeg gasten die stuk groter/sterker zijn dan je begeleider en die veel meer atleten hebben opgeleid, dus mijn keus is dan ook snel gemaakt;).

En ga nou niet zeiken, ik luister niet naar mensen die niks bereikt hebben etc. etc.
Je bent geen ifbb prof om zo bijdehand te doen en na 14jaar trainen vind ik je fysiek niet echt bijzonder en al helemaal niet als je geen naturel bent.

Verder ben ik heb eens met ironmind, je bent nog geen coleman dus gedraag je dan ook niet zo.

Kreeg de tips van Ed van Amsterdam die me ook verder wil helpen,Pro genoeg voor je of blijven jullie nou maar wat rond liggen te zeiken over vanalles en nog wat.Zelf zeg ik niet dat ik het beter weet het is gewoon MIJN mening en neem nou eenmaal graag tips aan van gasten die wel degelijk iets hebben bereikt,omdat ik WEL zo zou willen worden.De meesten hier blijkbaar niet en die mening respecteer ik ook...en jullie???
 
Heeft natuurlijk niet alleen met je training alleen te maken,genetische aanleg helpt je hier per spiergroep ook wel een handje mee.Tja en arrogantie verschilt per persoon,wat jij me blijkbaar vind.Zelf blijf ik bij mijn mening dat je beter in de sportschool kan trainen,een goede reden is de post op 30dec.van erca deze vorm van competitie vind je thuis gewoon niet.Bedankt voor je argumenten zal voor mezelf eens aan een aantal punten gaan proberen te werken,alhoewel dit niets met het thuistrainen te maken heeft...

Oja en als je laatste post naar mij gericht is, moet je over arrogantie je mond houden.Het gaat er altijd nog om wat voor persoon je bent,volgens jou,toch???

Ik had het niet eens tegen jou maar in het algemeen maar blijkbaar voel je je aangesproken aan je reaktie te lezen!!
 
Ten eerste heb ik net zoveel respect voor een gebruiker, dan een niet gebruiker!

Ik bedoelde alleen> Het aantal trainingsjaren + het AAS gebruik heeft invloed op iemand zijn omvang, dus iemand die net start en bijvoorbeeld pas 1 of 2 kuurtjes gedaan heeft, kan theoretisch toch verder ontwikkeld zijn dan die enorme beul, maar dat resulteerd zich pas na diverse jaren/decennia's, uiteraard!!!

Ik neem woorden inderdaad letterlijk, omdat het op die manier werkt, anders word het een chaos. Foto's naast elkaar liggen om te kijken wie er gelijk zou kunnen hebben, vind ik ronduit kortzichtig, als je het bovengenoemde punt in acht neemt!

Verder begon de discusie idd met het 'thuis vs gym' trainen, maar al snel sloeg deze om, omdat er bewijzen van mijn kant uit moesten komen dmv pics, terwijl jij juist aangaf dat thuis-trainen de progressie ondermijnt.

Jouw ervaringen mbt thuis-trainen zijn niet positief, je werd immers snel afgeleid, waardoor weet ik niet, maar het kan gewoon zijn dat je de drukte om je heen belangerijk vind! (Extraverte)
En dat je misschien een competitie nodig hebt als streefdoel..
Hier is echter niets mis mee, de diversiteit is immers enorm! De 1 put zijn krachten uit die bron, de ander weer uit een andere bron..
En voor jouw werkt dit het beste, maar wat voor jouw geld, hoeft voor een ander weer net niet zo te werken......

Bedankt voor de uitnodiging, ik houd het in mijn achterhoofd!
No hard feelings verder, kijk alleen eerst vanuit een ander perspectief alvorens je oordeeld en neem geen foto's of status als maatstaaf voor de waarheid, kijk ook naar wat iemand zegt, of hoe diegene dat onderbouwd.
Ook ik heb daar soms wel eens moeite mee..
[/COLOR]
 
Ik had het niet eens tegen jou maar in het algemeen maar blijkbaar voel je je aangesproken aan je reaktie te lezen!!

Tja er staat toch duidelijk als in koeienletters , niet echt te missen dacht ik...
 
Ten eerste heb ik net zoveel respect voor een gebruiker, dan een niet gebruiker!

Ik bedoelde alleen> Het aantal trainingsjaren + het AAS gebruik heeft invloed op iemand zijn omvang, dus iemand die net start en bijvoorbeeld pas 1 of 2 kuurtjes gedaan heeft, kan theoretisch toch verder ontwikkeld zijn dan die enorme beul, maar dat resulteerd zich pas na diverse jaren/decennia's, uiteraard!!!

Ik neem woorden inderdaad letterlijk, omdat het op die manier werkt, anders word het een chaos. Foto's naast elkaar liggen om te kijken wie er gelijk zou kunnen hebben, vind ik ronduit kortzichtig, als je het bovengenoemde punt in acht neemt!

Verder begon de discusie idd met het 'thuis vs gym' trainen, maar al snel sloeg deze om, omdat er bewijzen van mijn kant uit moesten komen dmv pics, terwijl jij juist aangaf dat thuis-trainen de progressie ondermijnt.

Jouw ervaringen mbt thuis-trainen zijn niet positief, je werd immers snel afgeleid, waardoor weet ik niet, maar het kan gewoon zijn dat je de drukte om je heen belangerijk vind! (Extraverte)
En dat je misschien een competitie nodig hebt als streefdoel..
Hier is echter niets mis mee, de diversiteit is immers enorm! De 1 put zijn krachten uit die bron, de ander weer uit een andere bron..
En voor jouw werkt dit het beste, maar wat voor jouw geld, hoeft voor een ander weer net niet zo te werken......

Bedankt voor de uitnodiging, ik houd het in mijn achterhoofd!
No hard feelings verder, kijk alleen eerst vanuit een ander perspectief alvorens je oordeeld en neem geen foto's of status als maatstaaf voor de waarheid, kijk ook naar wat iemand zegt, of hoe diegene dat onderbouwd.
Ook ik heb daar soms wel eens moeite mee..
[/COLOR]

Oke Iron,begrijp je nu volkomen,mn laatste reactie was trouwens niet naar jou gericht,heb gelukkig nog van de discussies kunnen genieten,en zelf ook weer wat wijzer geworden van alle argumenten , en ja ik spring ook vaker iets te snel uit mn vel maar vind het mooi als het toch tot een goed einde komt...;)
 
Ik ben ook voorstander van thuis trainen, Toen ik begon met trainen heb ik eerst een total gym gekocht om het een beetje op te bouwen, dat werkte best goed. Maar vergde veel dicipline

Maar thuistrainen heeft enkele consequenties:

Goed materiaal nodig...
Je moet een de oefeningen goed uit voeren
Je hebt een super dicipline nodig..

Iedereen zit onder op de bank lekker een film te kijken jij moet gaan traine, daar heeft niet iedereen altijd zo`n zin in.
Ik ga naar de gym en ik kom daar om te trainen nergens anders voor,
IK heb daar goede motivatie en voel me daar op me gemak. Wordt meer gepusht.

Muziek stoor ik me ook niet zo aan. Soms staat hij te hard boeie! Meestal is het wel naar me zin, maar ik kom niet voor de muziek
 
Ik ben ook voorstander van thuis trainen, Toen ik begon met trainen heb ik eerst een total gym gekocht om het een beetje op te bouwen, dat werkte best goed. Maar vergde veel dicipline

Maar thuistrainen heeft enkele consequenties:

Goed materiaal nodig...
Je moet een de oefeningen goed uit voeren
Je hebt een super dicipline nodig..

Iedereen zit onder op de bank lekker een film te kijken jij moet gaan traine, daar heeft niet iedereen altijd zo`n zin in.
Ik ga naar de gym en ik kom daar om te trainen nergens anders voor,
IK heb daar goede motivatie en voel me daar op me gemak. Wordt meer gepusht.

Muziek stoor ik me ook niet zo aan. Soms staat hij te hard boeie! Meestal is het wel naar me zin, maar ik kom niet voor de muziek


En daar gaat het om, je komt om te trainen en niets anders! :thumbs:
Maar ook in de gym heb je dicipline nodig, net zoals in die schuur/kamer.
 
Oke Iron,begrijp je nu volkomen,mn laatste reactie was trouwens niet naar jou gericht,heb gelukkig nog van de discussies kunnen genieten,en zelf ook weer wat wijzer geworden van alle argumenten , en ja ik spring ook vaker iets te snel uit mn vel maar vind het mooi als het toch tot een goed einde komt...;)

Precies, daarom is het af en toe zo leuk om te discuseren!
 
Thuistrainen is een leuke extra, maar voor een goed en volledig trainingspogramma heb je ruimte nodig, en zeker 1000 euri aan materiaal. Een abonnement waar ik voldoende aan heb binnen fietsafstand kost 15 euri per maand, dus voor die 1000 euri kan ik pakweg 5 1/2 jaar onbeperkt trainen.

Beide hebben voor- en nadelen, maar hoe zwaar die tellen dat wisselt telkens, dus eigenlijk zijn alleen de kosten het materiaalaanbod (ook onderhoud) harde kriteria.

En dan kom ik dus toch op de gym uit. Thuis heb ik alleen een paar handhalters ,met extra gewichten en een matje, voor bijhouden in langere vakanties. Als ik ooit nog een massa krijg zal ik daar wel extra gewichten en een stang bij kopen.

(Misschien dat ik na mijn pensioen en als de kinderen opgehoepeld zijn ooit wel een thuisgym ga inrichten...)


Klopt, daarom moet je ook goed afwegen wat het beste bij jou past, en niet alleen wat je leuk lijkt/vindt!

Je moet zoiezo voldoende ruimte + materiaal(geld) hebben.. Echter je hoeft niet alles in 1x te kopen.
Staar je echter niet blind op het geld, buiten het feit dat je na 5/6 jaar nog steeds moet trainen, heeft je apparatuur nog steeds enige waarde..
Neem een rubberen 20KG schijf, deze word nooit geen 10euro, 1KG blijft immers 1 KG!
Wanneer je apparaten koopt, neem dan zoveel mogelijk Free-weight shizzle, geen kabels/katrols en andere onnodige, onderhouds-gevoelige rommel...

En ga niet in een schuur/kamer trainen, als je een sociaal persoon bent, die graag een praatje maakt in de gym, voor sommige is het sociale aspect van een sportschool ook erg belangerijk!
 
Tja er staat toch duidelijk als in koeienletters , niet echt te missen dacht ik...

Ik heb een paar postjes naar je gestuurd en ik heb je
precies waar ik je wil hebben en dat is op de kast!!

Prima als je professionele ambities hebt maar zeg dat dan niet
op een publiekforum maar houd het voor je zelf!!
Als je werkelijk professionele kwaliteiten hebt laat dat dan alleen tot uiting
komen in je inzet en je training.En wanneer je echt kwaliteiten hebt zien we je vanzelf wel wedstrijden winnen!!;)
Je foto's zijn goed ,eerlijk is eerlijk maar het zal je galerij ten goede komen
as je er ook een overallfoto zal plaatsen en 1 van je benen want die hebbven we niet gezien;)

Verder heb je gezegd dat je aan dingen wilt werken en er over wilt nadenken
wat wij geschreven hebben,ik kan je wel zeggen dat als je dat werkelijk zou doen ik dat alleen maar stoer zou vinden!!

Verder wens ik je succes met je training en ik hoop voor jou echt dat je je doeen bereikt!!


jac
 
Ik heb een paar postjes naar je gestuurd en ik heb je
precies waar ik je wil hebben en dat is op de kast!!

Prima als je professionele ambities hebt maar zeg dat dan niet
op een publiekforum maar houd het voor je zelf!!
Als je werkelijk professionele kwaliteiten hebt laat dat dan alleen tot uiting
komen in je inzet en je training.En wanneer je echt kwaliteiten hebt zien we je vanzelf wel wedstrijden winnen!!;)
Je foto's zijn goed ,eerlijk is eerlijk maar het zal je galerij ten goede komen
as je er ook een overallfoto zal plaatsen en 1 van je benen want die hebbven we niet gezien;)

Verder heb je gezegd dat je aan dingen wilt werken en er over wilt nadenken
wat wij geschreven hebben,ik kan je wel zeggen dat als je dat werkelijk zou doen ik dat alleen maar stoer zou vinden!!

Verder wens ik je succes met je training en ik hoop voor jou echt dat je je doeen bereikt!!


jac

Schat ik ben maar 1.73 , mij krijg je niet zo snel op de kast :D
Zelf vind ik het een beetje geflateerd om op een BBforum niet over je wedstrijdambities te praten,maar goed,ieder zijn mening.Zal nu weer extra mijn best doen want hier haal ik weer veel motivatie uit,thx.In mijn log of ergens bij mn pics heb ik het er duidelijk over gehad dat ik zo snel mogelijk fotos van mn benen post,zit nu in een emigratie (BE) dus het kan nog een maandje duren,maar ze komen zeker.Zal zeker proberen aan een aantal punten te werken,heb ze opgenomen in mn goede voornemens:thumb:
 
ik ben voorstander voor zowel thuis als in de gym te gaan trainen. heb 5 jaar lang thuis getraind en met redelijk wat suc6(laatste 2 jaar) zins ik hier op het vorum zit. ga nu sind een kleine maand naar de gym, en het is wel leuk enzo maar tog vind ik het thuis wel fijner trainen, ik heb alleen wat meer mogelijkheden en een spotter in de gym.
 
Schat ik ben maar 1.73 , mij krijg je niet zo snel op de kast :D
Zelf vind ik het een beetje geflateerd om op een BBforum niet over je wedstrijdambities te praten,maar goed,ieder zijn mening.Zal nu weer extra mijn best doen want hier haal ik weer veel motivatie uit,thx.In mijn log of ergens bij mn pics heb ik het er duidelijk over gehad dat ik zo snel mogelijk fotos van mn benen post,zit nu in een emigratie (BE) dus het kan nog een maandje duren,maar ze komen zeker.Zal zeker proberen aan een aantal punten te werken,heb ze opgenomen in mn goede voornemens:thumb:

Ik vind over je wedstrijd ambities praten prima maar jij
hebt het over je professionele ambities en ik vind maar een ander kan daar anders over denken dat je jezelf eerst helemaal moet bewijzen voordat je je over je profambities uitlaat.

Nou ja laat maar zien dat je het kan door je wedstrijden te winnen want
als we het over profambities hebben betekend dat dat je de allerbeste wilt zijn
en bewijs maar dat je dat ook daadwerkelijk bent!!
 
Ik vind over je wedstrijd ambities praten prima maar jij
hebt het over je professionele ambities en ik vind maar een ander kan daar anders over denken dat je jezelf eerst helemaal moet bewijzen voordat je je over je profambities uitlaat.

Nou ja laat maar zien dat je het kan door je wedstrijden te winnen want
als we het over profambities hebben betekend dat dat je de allerbeste wilt zijn
en bewijs maar dat je dat ook daadwerkelijk bent!!

Luister meid , zei dat het 1 van mn ambities is om wedstrijden te doen en hopelijk ooit pro status te bereiken.Niets is onmogelijk , dus dit ook niet , dit noem ik persoonlijke motivatie.Er zijn zoveel pro's , maar dacht toch dat er maar 1 mr.O kon worden dus je text over dat ik me eerst moet bewijzen , oke snap ik volkomen , maar dat ik ook nog de allerbeste wil zijn zijn jouw woorden.Dat ik hoog wil en kan scoren zal ik ook zeker bewijzen,vooral voor jou,oke.Mocht ik ergens achteraan eindiggen kom ik wel je ramen wassen....
 
Wil je hoog scoren moet je de allerbeste willen zijn en er alles uithalen wat er in zit want als jij het niet doet,doet een ander het en kan jij het wel schudden!!

Ik wens je veel succes!!
 
Wil je hoog scoren moet je de allerbeste willen zijn en er alles uithalen wat er in zit want als jij het niet doet,doet een ander het en kan jij het wel schudden!!

Ik wens je veel succes!!

Bedankt ,zal nu nog een tandje hoger gaan :lifter:!!!!! of 2 tandjes:lifter::lifter:
 
thuis is zekerste weten beter en hoeft niet duurder te zijn dan een sportschool, gewoon dumbbells en een bankje en je kan alles trainen...

enige wat ik echt enorm mis aan de sportschool zijn die buikspierapparaten, die werken toch echt veel fijner dan crunches en je hebt meer resultaat.

Daarnaast merk ik echt dat je veel meer kracht krijgt van dumbbells dan van al die fitness apparaten.
 
Back
Naar boven