MuscleMeat

Thuis vs in sportschool trainen

Niets van dit artikel mag gekopieerd worden zonder uitdrukkelijke toestemming van DutchBodybuilding.com.

Voor veel beginners is de stap naar een <strong>sportschool</strong> soms erg groot. Niet alleen omdat men het nooit eerder heeft gedaan, maar ook omdat iemand die pas begint vaak nog erg onzeker is over zichzelf. Zeker iemand die flink moet afvallen, of iemand die erg mager gebouwd is en moet aankomen kan hier problemen mee hebben. Daarom beginnen veel mensen eerst thuis met trainen, om later, als ze er 'wat beter uitzien' alsnog bij een <i>sportschool</i> aan te sluiten. Maar is dat allemaal wel zo'n goed idee? Welke zijn de voor- en nadelen van thuis trainen, of als gevorderde een '<strong>home gym</strong>' beginnen? We zetten het even op een rijtje.

<h3>Thuis Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je spaart op lange termijn geld uit.</strong> Geen jaarlijkse abonnementskosten, geen drankjes betalen.
  • <strong>Je hebt meer vrijheid.</strong> Je eigen drank bij de hand, zonder shirt trainen,...
  • <strong>Geen wachttijden.</strong> Er zijn nooit toestellen of materiaal bezet. Je traint wat je wilt trainen.
  • <strong>Je kan snel eten na de training.</strong> Een shake kan in de blender klaargemaakt worden, warm eten volgt sneller want je bent als thuis.
  • <strong>Geen verplaatsingskosten en/of autorijden (files)</strong>. Het wordt steeds drukker op de weg, zo verlies je veel tijd.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Niet voor iedereen betaalbaar/realiseerbaar.</strong> De aankoop van apparaten van goede kwaliteit betekend in begin een aanzienlijke investering, zelfs als je alles tweedehands zou kopen. Daarnaast moet je een aparte ruimte in je huist hebben om alles te plaatsen. Dit is voor veel mensen niet mogelijk door gebrek aan ruimte.
  • <strong>Geen begeleiding van professionele instructeurs / trainers.</strong> Voor beginners gevaarlijk en af te raden, sommige oefeningen zijn blessure-gevoelig en moet je correct aanleren. Je kan wel wat leren door erover te lezen, maar in de praktijk is het toch even anders. Er is ook vaak niemand om te spotten (naast je staan bij de uitvoering van een oefening en ingrijpen als het misgaat, of helpen om een herhaling te voltooien).
  • <strong>Veel meer motivatie en discipline nodig.</strong> Als niemand je in de gaten houdt, en als je alleen traint, dan is het voor veel mensen moeilijk om gemotiveerd te blijven. Men gaat wat minder hard trainen en/of loopt al eens naar de koelkast om iets te eten.
  • <strong>Gestoord worden tijdens training.</strong> De telefoon gaat, of er belt iemand aan, of er begint een leuk programma op tv. Als je thuis bent kan je veel vaker afgeleid worden van je training.

<h3>In de Sportschool Trainen</h3>

<h4>Voordelen:</h4>
  • <strong>Je hoeft geen materiaal aan te kopen of te onderhouden.</strong> Buiten kleding, een sporttas en wat kleine dingen hoef je geen duur materiaal aan te kopen. Via je abonnement betaal je voor de 'huur' van het materiaal in de sportschool zelf.
  • <strong>Beginners kunnen om hulp vragen.</strong> Er lopen altijd wel begeleiders/instructeurs/trainers rond of mensen die je kunnen helpen bij het (leren) uitvoeren van een bepaalde oefening. Als je gespot moet worden kan je dat aan iemand vragen. Minder risico op blessures of ongelukken.
  • <strong>Je bent vaak meer gemotiveerd en gedisciplineerd.</strong> Doordat je in een omgeving bent waar iedereen aan het sporten is, en waar iedereen je kan zien, heb je de neiging om ook hard te trainen en meer je best te doen.
  • <strong>Je kan je beter concentreren.</strong> Je wordt minder snel en vaak afgeleid. Je hebt geen zaken af te handelen die je anders thuis wel kan doen. Je bent er om te trainen en niets anders.
<h4>Nadelen:</h4>
  • <strong>Meer kosten op lange termijn.</strong> Vervoer, abonnement, drankjes,... De sportschool moet er aan verdienen, op lange termijn betaal je relatief veel.
  • <strong>Je moet je houden aan de regels van de sportschool.</strong> De sportschool etiquette en regels geven je minder vrijheid in doen en laten.
  • <strong>Toestellen en materiaal dat bezet is of niet goed werkt.</strong> De kans is groot dat je op een bepaald moment bij een bezet toestel staat te wachten. Soms werkt het toestel niet zo goed meer, dat kan je doorgeven aan de baas, maar die doet er niet altijd wat aan.
  • <strong>Je moet je shake vrij duur betalen aan de bar, of meebrengen.</strong> Je moet je shake meebrengen tenzij je veel wilt betalen. Een shakebeker met schroefdeksel is vrij handig, maar je moet het op voorhand klaarmaken en een blender mixt toch net wat beter (klontervrij).

<strong>Conclusie:</strong> als je op korte termijn veel geld hebt, veel ruimte hebt in je huis, een goede dosis motivatie en zelf-discipline naar voren kan brengen, dan is een homegym (of thuis-sportschool) een goed alternatief. Ben je beginner en beperkt in mogelijkheden, dan raad ik je aan om een goede sportschool te zoeken. Als je de mogelijkheid hebt, kan je later altijd nog een eigen ruimte inrichten als je je er beter bij voelt.
Big_T
Sleutelwoorden: sportschool fitnesscentrum gym trainen thuis
Naar de sportschool of thuis trainen? (nl)
Naar de sportschool of thuis trainen? (be)

Zou heel graag thuis trainen (sportschool zat, wachten en nog is wachten voor 40,50 in de maand pfff :mad:) maar me ouders willen geen power rack in huis en ook niet in de tuin wil een garagebox huren maar dat kost 60 euro in de maand en ook nog is de aanschaf van de gewichten en het rack.
Dus nog maar ff geduld tot ik op me eigen ga maar dan gaat het er zeker van komen.

Over het spotten met een goed power rack spot die voor je mits je consequent hem bij elke oefening in stelt ;)

is een garagebox 60 euro? hoeveel ruimte heb je dan ongeveer? vind dat niet echt duur eigenlijk. in nijmegen heb ik niks kunnen vinden.

Ik denk ook wel dat thuis trainen prima kan, alleen op het niveau dat ik train, de toestellen en dumbbells die ik nodig heb, de ruimte, en het niet onder collega bodybuilders komen maakt het voor mij ieg totaal niet haalbaar/aangenaam.:)

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Je kunt idd wel thuis trainen als je dumbelss hebt van 40+, powerrack, bankje dit bankje dat etc, maar dan haal je je paar honderd euro grens niet :D. Enigste wat ik thuis doe is cardio, ik zweet als een otter. De meeste kr8 sporters beginnen thuis en gaan daarna naar een sportschool omdat ze uitgegroeid/tilt zijn. Kun je wel een barbell hebben met 300kg maar daar train je ook niet alles optimaal mee.

is een garagebox 60 euro? hoeveel ruimte heb je dan ongeveer? vind dat niet echt duur eigenlijk. in nijmegen heb ik niks kunnen vinden.

3 bij 5 meter ongeveer.
60 euro per maand is toch weer 20 euro duurder als de sportschool en dan moet ik ook alles nog aanschaffen daarom vond ik het duur :D
60 euro schijnt inderdaad niet echt duur te zijn voor een garage maar ze zijn niet echt onderhouden en bij een hoop is het dak lek maar daar valt natuurlijk ook zelf wat aan te doen.

ik train ook thuis doordat hierin de buurt geen goede sportschool is. tenzij ik naar amsterdam ga( 20 min. rijden).

voordeel van thuis trainen:

- Je bent gauw beperkt tot de basisoefeningen, welke t meest effectief zijn.
- dumbbells op sportscholen lopen vaak maar tot 50 ofzo. terwijl je thuis vaak van die losse halterstangen aaschaft waaarmee je veel hoger in kilo's kan gaan(een nadeel hierbij is wel dat dat meer tijd in beslag gaat nemen.)

Heb je als 21jarige niet genoeg aan 50kg dumbbells? :eek:

• Topic Starter Topic Starter
21 en meer dan 50/st dumbbellpressen... echt goed!

Train ook van 2000 tot heden in een sportschool, maar over een klein jaartje is dat verledentijd, gelukkig.
De belangen (thuis vs gym) zijn zo gevarieerd, dat je niet kan zeggen welke per definitie beter is.
Als je een heel sociaal persoon (Extraverte) bent, zul je waarschijnlijk nooit thuis gaan trainen, vind je het sociale aspect van een gym ook belangerijk.
Maar zoek je liever de rust + direct willen trainen wat jij op dat moment wilt, dan moet je niet naar een gym gaan.

Vanuit mijn standpunt is het onlogisch bij deze gym te blijven, hier de nadelen:

1| Gym verandert in een health-centre, dumbbells worden lichter, je mag niet gebruiken, dus ook niet groot worden (is discriminatie, ik weet het;))
2| Altijd is het druk in de avond (alles bezet) wat je verplicht in de ochtend/middag te moeten trainen.
3| De muziek is altijd k*t, dat lijd mij af, andere mensen lijden mij ook af!
4| Het is vooral duur, zo'n 45 euro per maand (dit word steeds hoger).
5| Oefeningen als deadliften, T-bar rowing zijn nu ook verboden etc..
6| De stap om naar de gym te gaan, tas met handdoek pakken, weer de auto in etc..

De voordelen:
1| Er is meer materiaal.

Voordelen van thuistrainen:

1| Je traint wat je wilt, niet wachten op je voorganger.
2| Het is relatief gezien, erg goedkoop! Als je niet teveel naar het uiterlijk van het materiaal kijkt, maar naar de functionaliteiten, dan koop je voor 1000 EURO een complete Home-Gym, dit doe je stapsgewijs uiteraard, eerst stang + schijven, kan je thuis alvast deadliften, dan de kooi + bankje, daarna curl/EZstangetjes, dan Olympische Dumbbells, legextension etc..
3| Jouw muziek, volume van muziek.
4| Na het trainen direct shake's/vreten.
5| Geen afleiding meer, vooral van de dames, praten ze niet met je, dan zorgen ze er wel voor dat je naar hun kijkt!
6| Je mag gooien met gewichten, groot worden, zonodig schreewen bij je laatste rep:D (eigen baas)
7| Deze is heel belangerijk: Er zijn geen openingstijden meer. Na 22:00 trainen kan gewoon, ook zon/feestdagen zijn trainingsdagen geworden!

Nadelen van thuistrainen:

1| Minder materiaal, je kan alles wel trainen, maar je mist net dat kuit-apparaat etc..

Dus het is voornamelijk een afweging, welke prioriteiten komen er aan bod.

Ten laatste vergeten mensen dat thuis trainen niet percee ALLEEN trainen betekend!

een goed stukje tekst.
Alleen zijn er ook weer grote verschillen in het thuis trainen. zo is de een erger beperkt dan de ander. als je fanatiek genoeg bent zul je alles willen hebben staan. ik heb nu al heel veel, maar denk over 2 jaar werkelijk alles te hebben, tot en met een kuitspier apparaat.

een goed stukje tekst.
Alleen zijn er ook weer grote verschillen in het thuis trainen. zo is de een erger beperkt dan de ander. als je fanatiek genoeg bent zul je alles willen hebben staan. ik heb nu al heel veel, maar denk over 2 jaar werkelijk alles te hebben, tot en met een kuitspier apparaat.

Goedzo, zo hoort dat ook!
Je moet er wel even tijd voor uittrekken idd, maar binnen 1 a 2 jaar zou je alles in huis kunnen hebben.
Qua ruimte zullen sommige mensen, misschien wel problemen hebben.
Maar sommige hebben zelfs hun hele slaap/woonkamer helemaal volstaan, dus alles is mogenlijk... Al zal ik zelf niet in mn woonkamer spullen gaan plaatsen, mn vriendin zou het er waarschijnlijk ook niet mee eens zijn...
Maar een schuur/garage biedt al vele mogenlijkheden.

Goedzo, zo hoort dat ook!
Je moet er wel even tijd voor uittrekken idd, maar binnen 1 a 2 jaar zou je alles in huis kunnen hebben.
Qua ruimte zullen sommige mensen, misschien wel problemen hebben.
Maar sommige hebben zelfs hun hele slaap/woonkamer helemaal volstaan, dus alles is mogenlijk... Al zal ik zelf niet in mn woonkamer spullen gaan plaatsen, mn vriendin zou het er waarschijnlijk ook niet mee eens zijn...
Maar een schuur/garage biedt al vele mogenlijkheden.

mijn vader heeft een bedrijf, letterlijk in de achter"tuin". Ik heb nu zo,n 3,5 bij 6 meter wat voorlopig nog voldoende is. ik zou het zelfs uit kunnen breiden tot 3,5 bij 10 maar dat is nog niet nodig.

6m bij 3.5m is idd voldoende, is dat wel overdekt?
ik heb straks ook een ongeveer gelijke ruimte ter beschikking.
Kan niet wachten tot het zover is, heb de stang + schijven al, dan nog een kooi + bankje etc..
En op trainingdagen waar je liever hulp bij hebt, kun je altijd iemand vragen mee te trainen..

Ik ben zelf een groot voorstander van thuis trainen. en heb daar ook de ruimte en geld voor. Ik heb al een heel plan uitgewerkt hoeveel geld ik erin ga steken ect.

Waarom ben ik een voorstander:

Vooral om het feit dat je 24/7/365 kan trainen en niet met openningstijden zit.
Ook mag ik thuis met me gewichten gooien als ik zou willen en zo hard schreeuwen als ik wil.
Je word niet snel afgeleid door mensen die met je beginnen te praten.

En wat betreft de motivatie. Als ik die even niet heb kijk ik naar een foto van arnold schwarzenegger of Jay Cutler, dan kan ik weer hard trainen :D

Ik ga binnenkort ook thuis trainen, heb er echt zin in en met de motivatie zit het wel goed. Alleen nu heb ik een vraagje. Mijn plan is om alles op zolder te gaan neer zetten. Maar hoeveel gewicht kan een zolder eigenlijk aan? Ik wil niet dat ik op een dag door het plafond zak om het maar overdreven te zeggen :p. Ik wou trouwens gewoon in een normaal rijtjes/huurhuis. Het beton is ongeveer 30 cm dik... , iemand hier meer info over? of hoef ik me niet zorgen te maken?

alvast bedankt :)

Ik heb ong aan gew zo'n 1200kg liggen en dan nog alle andere dingen,dus is geen probleem alleen al het spul boven krijgen dat is een ander verhaal....

Ik ben ook een thuis-trainer

Ik zie meer voordelen dan nadelen

VOORDELEN:

- eigen muziek, volume zoveel als je wilt, buren zijn gewend, zo niet laat je ze wennen
- na een zware training, ff deze forum bezoeken 15 min en daarna weer aan het slag gaan
- eten,drinken waar je zin in hebt
- niemand die naar je kijkt
- broer die met jouw samentraint, of een vriend gelukkig hoeft hij hiervoor niet te betalen wat in een sportschool wel het geval is.

NADELEN

- wordt te vaak gestoord
- geen profesionele hulp, je kan niet zien of je goed of slecht bezig bent, pas na een langer termijn.
- slechte dicipline
- aantal mogelijkheden zijn beperkt
- na het trainen kan je niet die halter op het grond ploffen, als ik dat bij mijn huis doe dan zak ik zeker naar de begane grond.

BTW: Nice stukje

P.S: Persoonlijk

VOORDELEN:

- eigen muziek, volume zoveel als je wilt, buren zijn gewend, zo niet laat je ze wennen
- na een zware training, ff deze forum bezoeken 15 min en daarna weer aan het slag gaan
- broer die met jouw samentraint, of een vriend gelukkig hoeft hij hiervoor niet te betalen wat in een sportschool wel het geval is.

NADELEN

- wordt te vaak gestoord
- geen profesionele hulp, je kan niet zien of je goed of slecht bezig bent, pas na een langer termijn.
- slechte dicipline
- aantal mogelijkheden zijn beperkt
- na het trainen kan je niet die halter op het grond ploffen, als ik dat bij mijn huis doe dan zak ik zeker naar de begane grond.

BTW: Nice stukje

ik kan niet anders dan me hier bij aansluiten!
ik train altijd thuis, mis maybe wel de voordelen van de vele machines in de gym, maja, zolang als ik me er goed bij voel gaat niets boven mijn zolder
mn eigen hardcore 'dungeon' ;)

maar in een gym hangt echt de sfeer er, als je zo andere mensen zich zien afbeulen die een stuk groter dan jou zijn ga je zelf ook dubbel zo hard ertegenaan!

maar in een gym hangt echt de sfeer er, als je zo andere mensen zich zien afbeulen die een stuk groter dan jou zijn ga je zelf ook dubbel zo hard ertegenaan!

Dat vind ik ook het grote voordeel van in een gym trainen, die motivatie. Als je thuis traint zou je echt al een trainingspartner moeten hebben om diezelfde inzet elke training weer te kunnen opbrengen.

Dat is meer een discipline questie!
Als je maar gediciplineerd genoeg bent, knal je altijd zo hard als je kunt!!!!!

VOORDELEN:

Dit noem je toch geen voordelen , eigen muziek....heeel boeiend een mp3tje is zo duur nog niet , Forum bezoeken onder het trainen......Pfff veel plezier met afkoelen , eten&drinken waar je zin in hebt....je moet eten en drinken wat goed voor een bodybuilder is niet waar je zin in hebt??? , niemand die naar je kijkt.......heb je iets om je voor te schamen dan ofzo , broer of vriend die niet hoeft te betalen.......lekker makkelijk ja t spaart jullie wel geld uit maar of jullie wat van elkaar kunnen leren is maar de vraag!!!

Als ik jou was en zou willen groeien , zou ik thuis trainen uitroeien.....
Ga naar een sportschool en zoek een betrouwbare trainingspartner , je ondermijnt zo alleen je eigen vooruitgang omdat je gaat doen wat je weet dat je aankunt en dat is ook zo als je in een sportschool traint zonder partner.

Dit noem je toch geen voordelen , eigen muziek....heeel boeiend een mp3tje is zo duur nog niet , Forum bezoeken onder het trainen......Pfff veel plezier met afkoelen , eten&drinken waar je zin in hebt....je moet eten en drinken wat goed voor een bodybuilder is niet waar je zin in hebt??? , niemand die naar je kijkt.......heb je iets om je voor te schamen dan ofzo , broer of vriend die niet hoeft te betalen.......lekker makkelijk ja t spaart jullie wel geld uit maar of jullie wat van elkaar kunnen leren is maar de vraag!!!

Als ik jou was en zou willen groeien , zou ik thuis trainen uitroeien.....Ga naar een sportschool en zoek een betrouwbare trainingspartner , je ondermijnt zo alleen je eigen vooruitgang omdat je gaat doen wat je weet dat je aankunt en dat is ook zo als je in een sportschool traint zonder partner.

Wat is dat voor een onzin???
Alsof je niet kan groeien wanneer je alleen traint? Omdat je gaat doen wat je weet dat je aankan???

Als je geen motivatie kan opbrengen om alleen keihard te trainen, vraag ik me wel eens af, of er dicipline voldoende is om uberhaut een aantal decenia's te kunnen trainen...

Terug
Naar boven