MuscleMeat

Tibialis en kuiten in Bill Starr 5x5

jandek

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
96kg
Vetpercentage
15%
Na vorig jaar een aantal maanden SS en vervolgens een split ben ik het nieuwe jaar gestart met Bill Star 5x5 linear
http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Woensdag
Squat
Bench
Row
Assistance
weigthed hypers

Vrijdag
Squat (licht)
Military
Deadlift

Zondag (pr's)
Squat
Bench
Row
Assistance:
decline triceps extensions (voorlopig geen dips ivm schouder probs)
bb curl

Aangezien ik mijn enkels veel te dun vind en mijn kuiten ook achterlopen wil de volgende oefeningen toevoegen:
- tibialis op leg curl of met DARD (op leg curl voet fijner aan)
- standig calfs
- seated calfs

Mijn vraag is nu op welke dagen ik dit het best kan doen.

assistance kun je volgens mij toevoegen waar je wilt.:) Maar als je doel massa is, denk ik dat er betere schema's bestaan dan Bill Starr, waar je voor elke spiergroep een oefening krijgt.
Nu focus je je op kracht en werk je enkel met compounds. De assistance moeten in principe de compounds ondersteunen en sterker maken.

• Topic Starter Topic Starter
assistance kun je volgens mij toevoegen waar je wilt.:) Maar als je doel massa is, denk ik dat er betere schema's bestaan dan Bill Starr, waar je voor elke spiergroep een oefening krijgt.
Nu focus je je op kracht en werk je enkel met compounds. De assistance moeten in principe de compounds ondersteunen en sterker maken.

Serious?? ??? Sorry gast, maar als je niks zinnigs te melden heb reageer dan niet.

Ik vroeg waar ik het best in mijn schema oefeningen voor tibialis en kuiten toe kan voegen, zonder de rest hier mee te vernken. Op mijn zware squat dag bijvoorbeeld moet ik niet hebben dat ik door zere kuiten niet kan pr'en op de squat.

Kom jij met een antwoord dat compounds niet goed zouden zijn en je assistance kan doen zoveel als je wilt.
Dus jij bent van mening dat meer beter is en compounds niet goed zijn voor massa.

Laatst bewerkt:
Serious?? ??? Sorry gast, maar als je niks zinnigs te melden heb reageer dan niet.

Ik vroeg waar ik het best in mijn schema oefeningen voor tibialis en kuiten toe kan voegen, zonder de rest hier mee te vernken. Op mijn zware squat dag bijvoorbeeld moet ik niet hebben dat ik door zere kuiten niet kan pr'en op de squat.

Kom jij met een antwoord dat compounds niet goed zouden zijn en je assistance kan doen zoveel als je wilt.
Dus jij bent van mening dat meer beter is en compounds niet goed zijn voor massa.
Heb ik niet gezegd. Als je niet kan lezen, post dan niet op een forum.

Wat ik zei was dat je bij Bill Star enkel compounds doet en dat je op welke dag je wil assistance kan toevoegen zolang ze de compounds ondersteunen.
En als je doel massa is dat je beter een split doet, want dan kan je meer assistance toevoegen omdat je splitst in spiergroepen.

Voor je uithaalt naar iemand, lees goed wat die persoon zei, want ik zal nooit zeggen dat compounds goed zijn en dat je zoveel assistance kan doen dat je wil. Geen flauw idee hoe je dat uit mijn post hebt gehaald, lezen zal wel niet je sterkste punt zijn:)

---------- Post toegevoegd Sat 14 Jan 2012 om 11:57 ----------

Op mijn zware squat dag bijvoorbeeld moet ik niet hebben dat ik door zere kuiten niet kan pr'en op de squat.
Om hier ook maar eens op te antwoorden. Dit is ook niet zinnigs want je kan perfect op een zware squatdag je kuiten trainen. Want je doet namelijk EERST je squat en DAN je kuiten, dus je pr op je squat gaat er niet onder lijden.

Heb ik niet gezegd. Als je niet kan lezen, post dan niet op een forum.

Wat ik zei was dat je bij Bill Star enkel compounds doet en dat je op welke dag je wil assistance kan toevoegen zolang ze de compounds ondersteunen.
En als je doel massa is dat je beter een split doet, want dan kan je meer assistance toevoegen omdat je splitst in spiergroepen.

Voor je uithaalt naar iemand, lees goed wat die persoon zei, want ik zal nooit zeggen dat compounds goed zijn en dat je zoveel assistance kan doen dat je wil. Geen flauw idee hoe je dat uit mijn post hebt gehaald, lezen zal wel niet je sterkste punt zijn:)

Om hier ook maar eens op te antwoorden. Dit is ook niet zinnigs want je kan perfect op een zware squatdag je kuiten trainen. Want je doet namelijk EERST je squat en DAN je kuiten, dus je pr op je squat gaat er niet onder lijden.

- ik heb niet gezegd dat alleen massa mijn doel is.
- ik ben er van overtuigd dat je zolang je met de compounds progressie kan blijven maken je harder zal groeien dan met welke isolatie oefeningen dan ook.
- assistance doe je om de compounds te ondersteunen en zijn pas echt nodig als je progressie op de compounds vast loopt.
- een schema als bill starr moet je zo min mogelijk aan veranderen en zo lang mogelijk uitmelken.
- wil dus geen assistance toevoegen omdat ik vast loop op de compounds maar wil mijn onderbenen extra aandacht geven, zonder het schema te vernken.
- had het niet over kuiten op mijn zware squatdag maar over geen last willen hebben van vermoeide kuiten van een eerdere training op mijn zware squatdag
- als het dus over lezen en schrijven gaat zou ik dus eerst maar eens naar jezelf kijken.
- met jouw opmerkingen kan ik dus helemaal niks en vandaar dat ik dus ook nog een keer zeg als je niks zinnigs te melden hebt reageer dan niet!

@Jan Dekker: je stelt een vraag, krijgt een antwoord... Niet arrogant gaan liggen zeiken als het antwoord wat je gekregen hebt je niet aanstaat. Je kunt die persoon ook vriendelijk bedanken voor de genomen moeite en aangeven dat je nog graag van andere leden ook nog graag reacties zou willen lezen.

OT:
Standing calf pakken op de woensdag, na elke rep lichte squat opveren (zal in het begin licht aanvoelen, na de 3e sets zal het al beginnen te branden.

Seated calf op je PR dag doen, nadat je alle compounds hebt gedaan. Die mag je zwaar pakken, maar ik ben van mening dat wat betreft kuiten een wat lichter gewicht en meer herhalingen betere en mooiere resultaten geeft dan zwaar gewicht en weinig reps. Ikzelf pak standing calf 3 x 30 per been en seated 4 x 15.

DARD doe ik niet meer aan... Had vaak 3 dagen daarna nog last van branderig gevoel in mijn schenen (springersschenen), was niet fijn...Daar kan je dan ook niet in adviseren.

goed schema keuze, billstar word veel progressie mee gemaakt.

enkels worden niet dikke door training, hooguit je botten wat sterker (en dus breder) door zware belasting. kuiten kun je wel trainen

@Jan Dekker: je stelt een vraag, krijgt een antwoord... Niet arrogant gaan liggen zeiken als het antwoord wat je gekregen hebt je niet aanstaat. Je kunt die persoon ook vriendelijk bedanken voor de genomen moeite en aangeven dat je nog graag van andere leden ook nog graag reacties zou willen lezen.

OT:
Standing calf pakken op de woensdag, na elke rep lichte squat opveren (zal in het begin licht aanvoelen, na de 3e sets zal het al beginnen te branden.

Seated calf op je PR dag doen, nadat je alle compounds hebt gedaan. Die mag je zwaar pakken, maar ik ben van mening dat wat betreft kuiten een wat lichter gewicht en meer herhalingen betere en mooiere resultaten geeft dan zwaar gewicht en weinig reps. Ikzelf pak standing calf 3 x 30 per been en seated 4 x 15.

DARD doe ik niet meer aan... Had vaak 3 dagen daarna nog last van branderig gevoel in mijn schenen (springersschenen), was niet fijn...Daar kan je dan ook niet in adviseren.

Was inderdaad wat fel, maar was naar mijn idee kreeg ik totaal geen antwoord op de vraag.

OT: Standing calf pakken op de woensdag, na elke rep lichte squat opveren.
Wat bedoel je met lichte squat opveren?

Die springersschenen heb ik nu ook al paar dagen last van. Alle omvang kan ik ivm erg hoge aanhechtingen echter goed gebruiken, dus wil tibialis toch blijven doen.

Waarom heb je geen situps genoteerd bij de eerste 2 trainingen van de week?

Kuiten trainen lijkt mij nou net iets dat geen impact gaat hebben op de rest, dus plak lekker een oefening op het eind van welke training je maar wilt of zoals al voorgesteld is.

Maar om er nou gelijk 3 te pakken, ja dan kan ik me wel voorstellen dat je er een latere training last van hebt... kun je ze niet beter elke paar weken afwisselen?

- een schema als bill starr moet je zo min mogelijk aan veranderen en zo lang mogelijk uitmelken.
Is trouwens onzin, het is een enorm flexibele basis. Je kunt de big three totaal anders doen, je kunt per medium-light-heavy dag verschillende oefeningen doen, je kunt het herverdelen naar een split, meer trainingen toevoegen, en ook zat assistance uitbreiden.

Er zijn dan ook heel veel variaties van voorgesteld door Bill Starr zelf. Maar de variant die jij hier beschrijft is niet eens wat hij zelf voorstelde, maar wat iemand van het internet ('Madcow') na wat overleg met Glenn Pendlay er van gemaakt heeft.

Het 'origineel' had geeneens rows en deadlifts. Dat deze vorm zo enorm populair is geworden geeft precies aan hoe flexibel de basis is.

Eind van training of (persoonlijke keuze) op rustdagen.

- ik heb niet gezegd dat alleen massa mijn doel is.
beweer ik ook niet. Ik zei als dit zo is, zijn er andere dingen.

- ik ben er van overtuigd dat je zolang je met de compounds progressie kan blijven maken je harder zal groeien dan met welke isolatie oefeningen dan ook.
ik zeg niets over isolatie oefeningen, ik sprak over assistance, kunnen ook compounds zijn.

- assistance doe je om de compounds te ondersteunen en zijn pas echt nodig als je progressie op de compounds vast loopt.
assistance kunnen altijd nuttig zijn, ook al loop je niet vast op de compounds. En ik heb al eerder vermeld dat assistance dient om de compounds te ondersteunen;) Dus je hoeft dit niet nog eens tegen mij te vermelden.;)

Een schema als Bill Star moet je inderdaad zo lang mogelijk uitmelken, maar je mag er gerust dingen aan veranderen. Bill Star is een soort van algemene richtlijn die je aanpast naar wat voor jou het best is.

- wil dus geen assistance toevoegen omdat ik vast loop op de compounds maar wil mijn onderbenen extra aandacht geven, zonder het schema te vernken.
Je reden om je onderbenen extra aandacht te geven was om meer massa te krijgen op je onderbenen, vandaar dat ik ervan uitging dat je massa wou. Zie, ik kan wel lezen;)

- had het niet over kuiten op mijn zware squatdag maar over geen last willen hebben van vermoeide kuiten van een eerdere training op mijn zware squatdag
Doe ze dan niet de training voor je zware squatdag, problem solved genius.

- als het dus over lezen en schrijven gaat zou ik dus eerst maar eens naar jezelf kijken.
ik kan goed lezen en schrijven

- met jouw opmerkingen kan ik dus helemaal niks en vandaar dat ik dus ook nog een keer zeg als je niks zinnigs te melden hebt reageer dan niet!
Je kan je eigen raad ook opvolgen.;)

---------- Post toegevoegd Sat 14 Jan 2012 om 14:01 ----------

Was inderdaad wat fel, maar was naar mijn idee kreeg ik totaal geen antwoord op de vraag.
Ik heb gezegd dat je assistance kunt toevoegen waar je wilt. Dus dat je je kuiten oefeningen kon toevoegen waar je wilt. Wil je geen vermoeide kuiten op je pr-dag als je squat, doe ze dan op je pr-dag zelf na de squat. It's not rocket science my man.

En omdat je naar jou idee geen antwoord krijg is nog geen reden om zo fel te doen, want je kreeg wel degelijk een antwoord op je vraag. Je kon dan vriendelijk gevraagd hebben om mijn antwoord wat meer uit te leggen omdat je het niet snapte.;) Of om het gewoon nog eens aandachtig te lezen:)

Laatst bewerkt:

OT: Standing calf pakken op de woensdag, na elke rep lichte squat opveren.
Wat bedoel je met lichte squat opveren?

Die springersschenen heb ik nu ook al paar dagen last van. Alle omvang kan ik ivm erg hoge aanhechtingen echter goed gebruiken, dus wil tibialis toch blijven doen.

Allereerst...Ik zou de woensdag jouw "light - day" maken, om je meer hersteltijd te geven van je PR - workout van zondag...

En wat ik bedoel met bedoel met bij squats opveren... Je maakt je squats en elke keer als je weer terug komt in startpositie, dan ga je op je tenen staan. Easy as that...heeft iets weg van een standing calf raise machine... 2 oefeningen in 1!

kuiten zijn vrij te doen, best op dag 1 of 3 (liever dag 1 denk ik zo om de training op dag 3 niet te lang te maken)

en mijn bescheiden mening: extra tibialis werk lijkt me niet echt zinvol omdat die ook al goed meegepakt worden bij squats, dus ik zou alleen extra kuitwerk doen (1 oefening) maar daar ben je vrij in.

Allereerst...Ik zou de woensdag jouw "light - day" maken, om je meer hersteltijd te geven van je PR - workout van zondag...

En wat ik bedoel met bedoel met bij squats opveren... Je maakt je squats en elke keer als je weer terug komt in startpositie, dan ga je op je tenen staan. Easy as that...heeft iets weg van een standing calf raise machine... 2 oefeningen in 1!

Aha, nu snap ik het. :D

Met dagen omgooien heb ik dan:
woensdag licht
donderdag rust
vrijdag 5x de rep max van zondag
zaterdag rust
zondag pr
maandag rust
dinsdag rust

Je hebt meer dan een rustdag nodig om voldoende te herstellen van de medium dag voor je heavy dag.

Vrijdag medium en zondag heavy is nou net een aanpassing die (volgens mij) niet gaat werken. Ik zie in elk geval niet in hoe, die light day zit er met een reden tussen.

woensdag medium
vrijdag light
zondag heavy

Past toch perfect, waarom aanpassen?

Je hebt meer dan een rustdag nodig om voldoende te herstellen van de medium dag voor je heavy dag.

Vrijdag medium en zondag heavy is nou net een aanpassing die (volgens mij) niet gaat werken. Ik zie in elk geval niet in hoe, die light day zit er met een reden tussen.

woensdag medium
vrijdag light
zondag heavy

Past toch perfect, waarom aanpassen?

Thanks. Dit hou ik dan gewoon aan.

Sit-ups had ik er uit gegooid omdat ik op de zondag met squatten veel last had van spierpijn van de situps van vrijdag. Ik trainde buik nooit apart en ga dus nu eerst maar met iets minder gewicht beginnen.

Kom dan op het volgende schema:

Woensdag medium day
Squat
Bench
Row
Assistance
2x12 weighted hypers
4x12 weighted situps

3x12 standing calf raises

Vrijdag
Squat (licht)
Military
Deadlift
Assistance:
3x12 sit-ups

Zondag (pr's)
Squat
Bench
Row
Assistance:
3x8 decline triceps extensions (voorlopig geen dips ivm schouder probs)
3x8 bb curl

3x15 seated calf raise
3x15 tibialis op leg curl

Sit-ups had ik er uit gegooid omdat ik op de zondag met squatten veel last had van spierpijn van de situps van vrijdag. Ik trainde buik nooit apart en ga dus nu eerst maar met iets minder gewicht beginnen.
Heb je het een kans gegeven om te wennen? Spierpijn als je iets nieuws doet is niet raar, had ik ook met dit schema, maar gaat snel weer weg.

Kom dan op het volgende schema:
Looks good to me.

Reps en sets hoef je op situps en hypers trouwens niet zo nauw te nemen, opbouwen met gewicht en andere rep/set combinaties is prima. Kun je misschien ook vanaf weinig volume opbouwen naar het volume uit het schema om spierpijn te voorkomen.

Heb je het een kans gegeven om te wennen? Spierpijn als je iets nieuws doet is niet raar, had ik ook met dit schema, maar gaat snel weer weg.

Nee, daarom ga ik ze vanaf woensdag weer doen. Heb een bloedhekel aan buik trainen dus moet ze juist doen. :D

Heb net met mijn training week 2 afgesloten en vind toch kuiten en tibialis er bij te veel. Als de trainingen zwaarder gaan worden kan ik ze er niet meer bij hebben. Ga ze alleen op de woensdag er nog bij doen.

Squat 130
Bench 95
Row 70
Dips bwx8x3 (ging gelukkig goed, heb namelijk schouder probs)
BB curl 40x8x3
Decl. BB extensions 27,5x8x3

Seated calfs 120x12x3
Tibialis op leg curl 25x12x3

Begin je wel met je huidige maxes in week 3-4 gepland? Dus een kleine reset?

Begin je wel met je huidige maxes in week 3-4 gepland? Dus een kleine reset?

Jep, de zondag eind week 4 zit ik op mijn 5rep maxes, alleen dan nog met 3 reps.
De woensdag in week 5 start ik dus met 5 reps van mijn huidige 5 rep maxes.

wk1
Squat 125
Bench 92.5
Row 67.5
DL 140

wk2
squat 130
Bench 95
Row 70
DL 145

wk3
Squat 135