XXL Nutrition

Tips om computer van binnen schoon te maken?

• Topic Starter Topic Starter
dus het beste alleen met een spuitbus en dan ff omdraaien zodat alles eruit loopt

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van het stofzuigen van je pc? Ik heb mijn pc namelijk nooit opengemaakt om die van binnen schoon te maken.

Stof zorgt ervoor dat de computer onderdelen slecht gekoeld worden, denk hierbij aan de voeding, videokaart, en 'het kacheltje' de processor van de computer.
En juist deze onderdelen hebben een goede koeling nodig willen ze goed kunnen functioneren.

Het 'zomaar' uitvallen van een computer kan door teveel stof in de koelribben/ventilatoren komen. Waardoor er niet genoeg koeling is op de onderdelen en de thermische beveiliging inslaat om enstige schade te voorkomen.

In het ergste geval kan je onderdeel uitbranden omdat ie simpel weg te heet wordt en niet genoeg koeling kreeg.
(Al lijkt me dit vrij weinig voor komen, want bij ons op school hadden ze een keer de systeem kast van de liften open gemaakt.. goeiendag een dikke centimeter stof bedekte alles :eek: vinde het gek dat ie af en toe haperde :p)

Vergelijk het met een auto, die breng je toch ook binnen voor een kleine/grote beurt (olie verversen, olie filter vervangen, enz.)

Kortom: Onderhoud plegen zorgt ervoor dat het langer meegaat.

Hopelijk heb je iets geleerd en trek je nu een schort aan en maak je die computer van je schoon :roflol:

openschroefen doe ik altijd, je moet wel erg uitkijken met de speciale garantie stickers

• Topic Starter Topic Starter
Heb een spuitbus gekocht.

Kan het toch gewoon gebruiken zonder alle onderdelen uit elkaar te halen. Afstand?

tip voor na het schoonmaken: zet je pc niet meer op de vloer ;)

Idem voor je koelkast trouwens, worden minder efficient en verslijten sneller met pak stof erin/aan. Dus toch om het jaar eens uitblazen (buiten). En raak met je vingers binnenin niets aan voor je de kast zelf hebt aangeraakt (met stekker in stopcontact).

Hoge druk erop klaar

Ga A.U.B nooit een computer voor een ander schoonmaken :o
statische elektriciteit met de stofzuiger en als je u'm dan nog niet om zeep geholpen heb , zie quote...

Tuurlijk kan het een of vier keer goed gaan , maar het houd een keer op...
Nou moet ik mijzelf corrigeren ,
de hardware van vandaag de dag kan erg veel hebben en is ook niet meer (zo) vatbaar voor statische elektriciteit :)

Over de compressor , kan ook (smeer) olie inzitten dus daar zou ik wel mee oppassen ...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Scheelt weer spuitbussen met lucht en dit is nog veiliger. Heeft genoeg blaaskracht om stof weg te krijgen. Wordt normaal gesproken gebruikt om camera behuizingen stofvrij te krijgen maar is ook prima inzetbaar in een computerkast. Zelf pas geleden nog gebruikt en het stof is zo verdwenen.

Giottos Q-bal heet dit model. Voordeel is dat de blaasmond verstelbaar is.

Ik heb dat ding om lenzen schoon te blazen (ideaal), betwijfel of het altijd krachtig genoeg is om al het stof uit je pc te blazen, maar heb het nooit geprobeerd.

Nou moet ik mijzelf corrigeren ,
de hardware van vandaag de dag kan erg veel hebben en is ook niet meer (zo) vatbaar voor statische elektriciteit :)
Nou, corrigeren..., het is nog altijd beter om het niet te doen.

Ik heb dat ding om lenzen schoon te blazen (ideaal), betwijfel of het altijd krachtig genoeg is om al het stof uit je pc te blazen, maar heb het nooit geprobeerd.

Werkt prima en je kan behoorlijk precies te werk gaan. Tussen de koelribben van mijn CPU-koeler komt nogal wat stof te ziten op den duur en dat blaas je er zo weer uit met die Q-Ball.

Nou, corrigeren..., het is nog altijd beter om het niet te doen.
Er is bijna geen computer die ik niet zo schoonmaak nog geen klant terug gehad :)
wees natuurlijk wel voorzichtig met de slang niet dat je de caps er afblaast of zuigt :D

maar goed als je het zelf nog nooit gedaan hebt of de binnen kant van een computer nog nooit gezien hebt, raad ik het wel af ja ..
Ik heb zelf twee computers met radiators die moeten om de week schoon gezogen worden , k*t katten en honden ...

Ik zie trouwens de pic niet EricR de hotlinker ! ;)

Laatst bewerkt:
Er is bijna geen computer die ik niet zo schoonmaak nog geen klant terug gehad :)
wees natuurlijk wel voorzichtig met de slang niet dat je de caps er afblaast of zuigt :D
Maar je volgt wel de juiste procedure om statische stroom op interne hardware te voorkomen neem ik aan?

Kan natuurlijk 100 keer goed gaan en 1x niet als je die procedure niet respecteert.

Maar je volgt wel de juiste procedure om statische stroom op interne hardware te voorkomen neem ik aan?

Kan natuurlijk 100 keer goed gaan en 1x niet als je die procedure niet respecteert.
Ja zekers , ontladen op de voeding is dan het beste...

Terug
Naar boven