MuscleMeat

Tot failure beter voor kracht en massa of juist niet?

• Topic Starter Topic Starter
Probeer eens het gewicht weg te leggen als je denkt dat je de volgende rep niet/nauwelijks meer haalt. Dus 1 rep voor failure stoppen.

Sowieso zou ik dat doen na een deload. Je geeft zelf aan dat je niet herstelt en dat je pijntjes hebt. Eerst 1 of 2 weken deloaden en dan weer opnieuw progressief laden op een wat slimmere manier. Doe ook geen oneindig veel sets. Per spiergroep een oefening of 2 van 3 a 4 sets 2 keer per week is genoeg. Herstel je dan nog niet? Volume wat omlaag.

Spiergroep 2x per week trainen? En als ik deload moet ik een vast gewicht houden of pyramid sets? En Ik ga vanaf nu net voor falen stoppen.

Undertrainen waar heb jij het nou weer over? Mijn definitie is heel makkelijk als je niet meer dezelfde gewichten kan tillen en alles begint zwaar te worden dan is het overtrainen heel simpel niks moeilijks aan.

Fatigue is wat anders dan overtraining.

edit:
Overtrainen is naar wat ik om mij heen heb gezien meestal mentaal of gebrek aan techniek (op het gebied van powerliften).
Mentaal als in gewichten voelen zwaarder (door vermoeidheid) en niet elke training PR's kunnen zetten. Dit komt vooral omdat het lastig is om je ego aan de kant te zetten.

Gebrek aan techniek leidt tot hogere stress op het lichaam en meer vermoeidheid en/of pijn/blessures, wat ook weer overtraining wordt genoemd.
Maar is dit overtraining? Vind ik niet.

Laatst bewerkt:
Met elke methode van oefeningen uitvoeren kan je resultaat boeken. Het hangt af van jezelf en je voeding. Ik probeer nieuwe dingen meestal voor enkele weken en ik zie dan of het bevalt gwn trialanderror

Spiergroep 2x per week trainen? En als ik deload moet ik een vast gewicht houden of pyramid sets? En Ik ga vanaf nu net voor falen stoppen.
Je kunt op verschillende manieren deloaden:

- 2 weken van licht naar zwaarder werken (80, 85, 90, 95 %)
- 1 week op 70 %
- 1 week geen training
- etc.

Gewoon je lichaam de tijd geven om even te herstellen en daarna vanuit een goede techniek weer progressief proberen te laden middels een slim schema.

Tot failure heeft meer met definitie te maken

Werkt beide wel he... ligt ook maar net aan de oefening.
Squatten tot failure doe je practisch niet (of je moet het leuk vinden om om te donderen en een zwaar gewicht van je af te laten kletteren) en toch wordt je daar ook sterker en breder mee ;)

Bij mezelf ligt het eraan... benchpress bijvoorbeeld ga ik alleen laatste 1 of 2 sets tot fail... Sets dr voor bouw ik op met gewicht wat ik gewend ben, laatste 1 of 2 sets doe ik met een gewicht dat ik nog niet helemaal goed kan en ga dan tot fail. Omdat ik op sets er voor nog niet tot fail ben gegaan heb ik meer kracht om dit nieuwe gewicht goed te pushen.

Isolatieoefeningen zoals curls enzo doe ik wel gewoon iedere set tot fail en dan gewoon gewicht verlagen als ik met mn setjes niet genoeg reps meer kan maken.

Hoe bedoel je?

Vergeet trouwens niet dat mijn rodedraadschema zoals geplaatst gericht is op mij en mijn ervaringen/wensen/behoeften/enz.

Hoe bedoel je?

Vergeet trouwens niet dat mijn rodedraadschema zoals geplaatst gericht is op mij en mijn ervaringen/wensen/behoeften/enz.

nou omdat je hier verteld dat lage volume/frenquentie laag prima manier is voor zowel kracht als massa is
lijkt beetje op dat je ook zegt (in mijn ogen, kan het fout hebben) dat dat hoge volume/frenquentie juist minder goed werkt,

Terwijl in je rooie draad schema toch wat hoger volume in voorkomt.

oh ok, ik weet zo ook niet uit me hoofd hoe dat schema eruit ziet maar dacht dat je die elkaar had gezet voor beginners op dit forum

Wat ik zeg is dat een laag volume/hoge intensiteit een prima manier van trainen is maar dat veel mensen de mist in gaan door bij maximale intensiteit het volume te hoog te houden. Schuld wordt dan meestal gelegen bij het intensiteits deel terwijl het juist het volume deel is wat voor e problemen zorgt.

Als je goed gaat bij hoog volume/frequentie, prima. Maar ik neem dan wel aan dat intensiteit hier op is afgestemd.

Rodedraad is zeker niet op beginners gericht!

Wat ik zeg is dat een laag volume/hoge intensiteit een prima manier van trainen is maar dat veel mensen de mist in gaan door bij maximale intensiteit het volume te hoog te houden. Schuld wordt dan meestal gelegen bij het intensiteits deel terwijl het juist het volume deel is wat voor e problemen zorgt.

ok, ik snap je.
maar de post waarin je verteld dat laag volume en intensiteit een goede manier is van trainen maakt bij mij wat verwarring.
je hebt ook zoiets als progressive overload, en dan moet je toch 1 van de 2 (volume of intensiteit) hoog houden om vooruitgang te boeken lijkt me.

Als je je volume/frenquentie laag houd is het een prima manier voor zowel kracht als massa.

ok, maar dan zeg je dit:

Wat dat betreft geeft ik je gelijk als je stelt dat je zo min mogelijk moet doen voor zo maximaal resultaat, zoals bij HIT. Hoge intensiteit met een zo laag mogelijk volume en zo laag mogelijke frequentie.
Hit zoals heavy duty is behoorlijk hoog intensiteit, dus je spreekt jezelf nu wat tegen vergeleken met de post hierboven.

Het is dus wat verwarrend.
Wat is het nou, hoog intensiteit -> laag volume of alle 2 laag als het om max resultaat gaat.

ok, ik snap je.
maar de post waarin je verteld dat laag volume en intensiteit een goede manier is van trainen maakt bij mij wat verwarring.
je hebt ook zoiets als progressive overload, en dan moet je toch 1 van de 2 (volume of intensiteit) hoog houden om vooruitgang te boeken lijkt me.

ok, maar dan zeg je dit:

Hit zoals heavy duty is behoorlijk hoog intensiteit, dus je spreekt jezelf nu wat tegen vergeleken met de post hierboven.

Wat is het nou, hoog intensiteit -> laag volume of alle 2 laag als het om max resultaat gaat.

Er zijn intensiteit (gewicht), volume (reps) en frequentie (aantal trainingen). Als je hoge intensiteit en laag volume wilt combineren zal de frequentie volgens mij redelijk hoog moeten zijn. Persoonlijk is dat ook mijn favoriet (supercompensatie van 72 uur dus ik train graag daarna weer, maar dan dus niet al te intensief).

Als je je volume/frenquentie laag houd is het een prima manier voor zowel kracht als massa.

ok, maar dan zeg je dit:

Wat dat betreft geeft ik je gelijk als je stelt dat je zo min mogelijk moet doen voor zo maximaal resultaat, zoals bij HIT. Hoge intensiteit met een zo laag mogelijk volume en zo laag mogelijke frequentie.

Mischien dat je het op een andere manier lees, maar ik zeg beide keren hetzelfde.

HIT is een prima manier zolang volume en frequentie er op afgestemd zijn (laag)

---------- Post toegevoegd Tue 8 Jan 2013 om 19:24 ----------

Er zijn intensiteit (gewicht), volume (reps) en frequentie (aantal trainingen). Als je hoge intensiteit en laag volume wilt combineren zal de frequentie volgens mij redelijk hoog moeten zijn. Persoonlijk is dat ook mijn favoriet (supercompensatie van 72 uur dus ik train graag daarna weer, maar dan dus niet al te intensief).

Er zijn twee manieren om intensiteit te defineren.

-Intensity of load = percentage van je 1RM => 100% = 1RM
-Intensity of effort = percentage van tijdelijk spierfalen (binnen de gekozen rep range) => 100% is spierfalen.

Eerste voorm wordt gehanteerd bij puur op kracht gerichte KT onderdelen, tweede bij HIT (de I in HIT staat voor percentage van spierfalen, niet voor percentage van 1RM)

Hoe dichter je bij HIT varianten bij 100% gaat zitten des langer het duurd voor je supercompensatie bereikt, dus des te infrequenter de trainingen dienen te zijn.

Laatst bewerkt:
HIT is een prima manier zolang volume en frequentie er op afgestemd zijn (laag)
.
Ik weet niet of je dorian yates of mike mentzer wel eens hebt zien HIT trainen in hun vidieos maar hun intensiteit is alles behalve laag.

Laatst bewerkt:
Maar hun hun volume/frequentie wel.

zoveelste topic hierover.. Niet slecht bedoeld naar ts trouwens.
Miss eens een idee om stickjes te maken

Failen is sowieso k*t omdat het je demotiveert. Soms gebeurd het wel maar beter van fail uit de buurt blijven

Vooral dit inderdaad. Denk dat het meer mentaal problemen opleverd om elke keer tot fail ter gaan ipv af en toe wat reps in de tank laten

Terug
Naar boven