AndroidHealthClinic

Tot failure beter voor kracht en massa of juist niet?

Hallo,

Wat vinden jullie van trainen tot failure werkt het beter voor je progressie in kracht en massa of juist het tegengestelde. Ik train alle spiergroepen 1x per week, en train al een poosje simpelweg alles tot failure en ik vind mijn vooruitgang maar matig ermee. Wat doen jullie, wat zijn jullie ervaringen? Ook moet ik zeggen dat toen ik begon niet tot failure trainde maar toen nooit consequent heb getraint, misschien dat voor mij dat juist wel beter werkt of gewoon 1 set per oefening tot falen. Graag jullie advies.

Als je je volume/frenquentie laag houd is het een prima manier voor zowel kracht als massa.

Hij geeft aan dat ik niet alles moet geloven wat ik lees, vervolgens gaat hij een heel betoog houden dat trainen tot failure niet optimaal is terwijl dat hele artikel juist ging over het niet trainen tot failure.

Dus wat zeg ik nou precies? Juist ja niet trainen tot failure en bijv. de laatste set een repout doen of misschien ook niet.

tis alleen nogal een wazig onderzoek. de conclusie is ook dat niet tot failure gaan op ongeveer gelijke hoogte staat dan wel tot failure training, voor kracht toenames. en derhalve is trainen tot failure geen noodzaak. in realiteit is tot failure gewoon inferieur voor het verhogen van kracht. dat bedoelde a1s, neem ik aan.

Als je bij het schema iedere set tot falen gaat ligt je volume te hoog, 2-3 sets per spiergroep tot (en met) falen is voor de meeesten ruim voldoende.

Met frequentie bedoel ik de rust tussen de trainingen.

heb abbo op flex magezine, zover ik begrijp is iedere set laatste rep tot failure beter voor massa. dus eerste bij 2x8 moet je die 8 nog halen en bij laatste 1x8 moet je die 8 eigelijk niet meer kunnen doen. geloof dat het op deze manier er in stond

moet ik dit dan geloven of is flex beetje opzichtige onzin?

Flex is een blad dat iedere 4 weken een nieuw 6 wekenschema moet brengen met net wat andere technieken da de keer er voor, maar opzich is het haalbaar als je aantal oefeningen er op afgesteld is.

heb abbo op flex magezine, zover ik begrijp is iedere set laatste rep tot failure beter voor massa. dus eerste bij 2x8 moet je die 8 nog halen en bij laatste 1x8 moet je die 8 eigelijk niet meer kunnen doen. geloof dat het op deze manier er in stond

moet ik dit dan geloven of is flex beetje opzichtige onzin?

als je de flex leest vanwege de training routines zou ik je abbo maar opzeggen:D

Meer failure = langer herstel, meer tijd tot volgende training, is minder trainingen per jaar, minder prikkels tot groei.

Alles hangt af van optimaal gebruik maken van supercompensatie of tot failure trainen binnen je trainingsprogramma zinvol is of tegen je werkt.

Meer failure = langer herstel, meer tijd tot volgende training, is minder trainingen per jaar, minder prikkels tot groei.

Beetje gare redenering.

Heb zelf ook een goede ervaring gehad met volume training voor kracht (Smolov Junior), maar doe simpelweg liever iets uit het HIT genre.

Is mijn volume laag genoeg of te laag of te hoog? En wat bedoel je precies met frequentie?

Misschien heb je hier wat aan:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Laatst bewerkt:
Beetje gare redenering.

Ben eigenlijk van mening dat alles werkt. Heb zelf ook een goede ervaring gehad met volume training voor kracht (Smolov Junior), maar doe simpelweg liever iets uit het heavy duty genre.

Misschien heb je hier wat aan:
Neehoor, is geen rare redenering. Zolang we praten over natuurlijke atleten. Ik zie failure als een methode die je kunt toepassen in je trainingen, niet als een belangrijk wapen voor optimale spiergroei. Het is ook afhankelijk van je trainingsfrequentie en volume daarin.

Tot failure trainen veegt de vloer aan met het hele volume/frequentie verhaal terwijl je er uitstekende resultaten mee kan behalen. Vind de redenering van - meer trainingen/volume = meer VVM winst - tegenover een andere trainingsmethode niet opgaan. Sowieso lastig om zoiets te bewijzen.

Dat schema's zoals WSB (etc) gerichter, betrouwbaarder en beter zijn voor kracht zal ik niet ontkennen. Maar om te zeggen dat mensen die tot failure trainen geen kracht zullen ontwikkelen vind ik dan ook weer onzin.

Zie ook niet in wat aas hier mee te maken heeft.

Laatst bewerkt:
Ik ben ervan overtuigd dat het beter is om niet te trainen tot failure en meer volume te maken.

Ik ben er van overtuigd dat volume training verspilde tijd en energie is.

Door de bomen het bos niet meer zien..

En kom dan pas met je mening!!!!!!

als het niet werkt dan ga je gewoon aan de

Ik ben er van overtuigd dat volume training verspilde tijd en energie is.

Eigenlijk is het een heel duidelijke zin, maar zou je er een voorbeeldje bij kunnen geven?

'Vroeger' zagen mijn sets met bijvoorbeeld een flat dumbbell press er zo uit:

8 x 20kg
8 x 26kg
7 x 32kg(tot faillure)
8 x 28kg(tot faillure)

Om maar even wat willekeurige getallen te pakken. Tegenwoordig probeer ik geen enkele set meer tot faillure te gaan omdat ik al snel te veel volume deed en daardoor blessures kreeg en niet sterker werd. Dus vandaag zag het er dan bijvoorbeeld zo uit:

3 x 6 x 30kg en de week erna probeer ik dan bijvoorbeeld 3 x 7 x 30kg of 3 x 8 x 30kg etc etc. Tot ik vastloop en dan doe ik weer een stapje terug, om daarna weer op te bouwen.

In jou ogen is optie 1 dus vele malen effectiever of heb ik nu geheel verkeerd begrepen?

Tot failure trainen veegt de vloer aan met het hele volume/frequentie verhaal terwijl je er uitstekende resultaten mee kan behalen. Vind de redenering van - meer trainingen/volume = meer VVM winst - tegenover een andere trainingsmethode niet opgaan. Sowieso lastig om zoiets te bewijzen.

Dat schema's zoals WSB (etc) gerichter, betrouwbaarder en beter zijn voor kracht zal ik niet ontkennen. Maar om te zeggen dat mensen die tot failure trainen geen kracht zullen ontwikkelen vind ik dan ook weer onzin.

Zie ook niet in wat aas hier mee te maken heeft.
Misschien moet je nog eens goed lezen wat ik daadwerkelijk gezegd heb.

Terug
Naar boven