XXL Nutrition

Tot failure beter voor kracht en massa of juist niet?

Bezoekers in dit topic

15 minuten of een uur trainen, failure of niet.

Gisteren heb ik schouders getraind. Op 15-20 minuten was dat gedaan.
Was wel wat te snel naar m'n zin, maar had niet meer tijd.
Het hangt ervanaf hoe intensief je die 15 minuten verdeeld, of hoe je die 60 min verdeeld.
Als je 3u traint kan ik me niet inbeelden dat dat 3 intensieve uren waren.

Ik train zelf graag tot failure. En doe dat eigenlijk redelijk veel.
Maar ik doe voor biceps bvb bij de eerste oefening 2 opwarmsetjes, en 1 voluit. Voor de 2e oefening doe ik maar 1 set voluit.
Voor mij persoonlijk kan ik geen 5 oefeningen doen, met telkens 4 sets van 8-12hh, met telkens de laatste tot failure. Dan zou ik overbelast raken, en recupereer ik trager.

Ik varieer heel veel in herhalingen. Maar meestal ga ik wel tot failure.
Voor mij werkt het goed, na 2 jaar kan ik geregeld nog meer gewicht aanhangen.

En zoals eerder aangehaald. Misschien is het ook 'genetisch' bepaald, of iemand het kan, en of hij/zij erop groeit.
Persoonlijk is het al dan niet tot failure trainen niet wat mij sterker/groter maakt, maar wel de afwisseling in oefeningen, reps etc.
Maar probeer zelf, en leer uit je eigen ervaring. Lijkt mij het beste wat je kan doen.


groeten
 
En tevens ben ik het met de stelling eens dat je minder en intensiever moet trainen naarmate je dichter bij je genetische max (als naturel zijnde) komt.

Dit is inderdaad altijd een leuke discussie.
Ik zit namelijk behoorlijk dicht bij m'n genetische plafond en merk juist dat vaker, maar korter trainen met een behoorlijke hoge Intensiteit beter werkt.(maar daarbij wel uit de buurt blijvend van 'failure')

Misschien komt dit ook wel omdat ik een wat oudere lullo aan het worden ben en de response op een training steeds lager wordt, ongeacht ik extra Volume draai of niet.

Meer het idee van steeds vaker kleinere beetjes vooruitgang maken uiteindelijk samen opgeteld een mooie totaal-progressie.
Daarbij wel in ogenschouw genomen dat een stuk 'auto-regulatie' en 'stress management' erg belangrijk is.


Los daarvan, interessevraagje aan jullie: je gaat naar de gym en je hebt twee keuzes: na een kwartier kan je weer vertrekken of je bent een lekker uurtje (of anderhalf) bezig. Waar kies je voor? Ik doel op het psychologische aspect: met een kwartiertje trainen heb ik niet het gevoel dat ik echt getraind heb. Alleen daarom al wil ik niet overstappen op HIT. Wat jullie?


Het leuke van decennia lang bezig zijn, is aan den lijve ondervinden dat eigenlijk (bijna) iedere variatie in Intensiteit/Volume/Frequency/'Intensiefheid' zo zijn optimale effect heeft gehad ooit.

Leeftijd, trainingsniveau EN mindset bepalen wat dan optimaal is en op welk moment en tijd.
De kunst is steeds weer opnieuw zoeken en vinden waar je 'sweetspot' ligt.
 

Ik vraag me nog steeds af wat steroïden met deze discussie te maken hebben?

De gemiddelde gebruiker met verstand zal de aan/af regel respecteren, dus kan hij maximum 24 weken (2x12) per jaar prikken. Dan zit je nog met behoorlijk wat weken dat je naturel je massa moet zien te behouden.

Maar natuurlijk is iemand die aas gebruikt in het voordeel, ongeacht de trainingsmethode!
 
Laatst bewerkt:
Maar natuurlijk is iemand die aas gebruikt in het voordeel, ongeacht de trainingsmethode!

Wat versta je onder voordeel?

Enige voordeel dat ik zie is dat je meer spiermassa kan halen. Voor de rest zal ook een gebruiker "slim" moeten trainen en eten om het maximale uit z'n kuur te halen. Of je het nu moet zoeken in intensiteit of volume even ter zijde gelasten, maar de gemiddelde gebruiker zal deze op moeten voeren wil dat wat hij gebruikt ook daadwerkelijk effect hebben.

De gemiddelde gebruiker die blijft doen wat hij natural deed kan z'n geld net zo goed weggooien (of aan DBB mods schenken :) ).

Zelfde met eten, de gemiddelde gebruiker die niet door heeft dat hij meer moet eten of niet meer durft te eten in de angst vet te worden kan net zo goed niet gaan gebruiken.

Dus, wat versta jij onder voordeel?
 
Een voordeel in de zin dat een "slimme" gebruiker in drie maanden de progressie kan maken waarvoor een niet gebruiker één jaar nodig heeft. Ik schat ongeveer een drie kg vet vrije massa. :)

Maar er zijn inderdaad genoeg figuren die zichzelf vol spuiten en amper progressie maken of weer alles verliezen in de maanden naar een kuur.
 
Begrijp nooit waarom mensen het hebben over 1 of 2 keer per week alles trainen en vaste dagen voor spiergroepen hebben. Daarmee stel je dus eigenlijk dat je alles om de 7 of 3 dagen traint. Niet logisch.
Ik hoor nooit iemand zeggen dat hij alles 2-3-4-5-6 of 7 dagen rust geeft, nee het moet of allemaal 2 keer in een week passen of eenmaal per week.
 
Begrijp nooit waarom mensen het hebben over 1 of 2 keer per week alles trainen en vaste dagen voor spiergroepen hebben. Daarmee stel je dus eigenlijk dat je alles om de 7 of 3 dagen traint. Niet logisch.
Ik hoor nooit iemand zeggen dat hij alles 2-3-4-5-6 of 7 dagen rust geeft, nee het moet of allemaal 2 keer in een week passen of eenmaal per week.

:roflol: nice one!
 
Begrijp nooit waarom mensen het hebben over 1 of 2 keer per week alles trainen en vaste dagen voor spiergroepen hebben. Daarmee stel je dus eigenlijk dat je alles om de 7 of 3 dagen traint. Niet logisch.
Ik hoor nooit iemand zeggen dat hij alles 2-3-4-5-6 of 7 dagen rust geeft, nee het moet of allemaal 2 keer in een week passen of eenmaal per week.

Hoe vaak wil jij dan je spieren trainen? ???

Wat bedoel je met 1 of 2 keer per week alles trainen? Dat je elke training alle spiergroepen pakt?
Ik train mijn benen drie keer per week: 1xkracht, 1xlopen, 1xboksen
Ik train mijn borst en rug 2x per week op kracht
Ik train mijn buik 6x per week
Ik train mijn armen en schouders twee keer per week: 1x op kracht en 1x boksen.

HOEZO RUST?!? :rolleyes:
 
Hoe vaak wil jij dan je spieren trainen? ???

Wat bedoel je met 1 of 2 keer per week alles trainen? Dat je elke training alle spiergroepen pakt?
Ik train mijn benen drie keer per week: 1xkracht, 1xlopen, 1xboksen
Ik train mijn borst en rug 2x per week op kracht
Ik train mijn buik 6x per week
Ik train mijn armen en schouders twee keer per week: 1x op kracht en 1x boksen.

HOEZO RUST?!? :rolleyes:

ik train bijv.
dag 1 borst triceps
dag 2 benen schouders
dag 3 rust
dag 4 rug biceps
dag 5 rust
dag 6 borst triceps
dag 7 rust
dag 8 benen schouders
dag 9 rug biceps
dag 10 rust
etc etc

ik train een spiergroep dus niet 2 keer per week, maar vaker dan een keer. het gaat dus om rustdagen, die geef ik ze 4 a 5 dagen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft ook veel te maken met de openingstijden van de sportschool. Weet ook niet hoe het bij jullie zit, maar 's ochtends heb ik minder kracht en energie dan 's avonds. Je target van de training ervoor is voor mij haast onhaalbaar in de ochtend. Het progressieve principe voor die training is dan weg.

Misschien zijn er ook nog andere mensen met andere redenen.
 
Wat versta je onder voordeel?

Enige voordeel dat ik zie is dat je meer spiermassa kan halen.QUOTE]
Dat is toch het uiteindelijke doel? hehe
 
Volgens mij wijzen onderzoeken uit dat s'morgens de hormoonaanmaak hoger is maar dat energie juist in de late middag het hoogst is (er van uitgaand dat je een "normaal" 24uurs ritme heb
 
Dat zal verklaren waarom ik het liefst rond 16uur train. Ik train dan van 16-18uur (soms tot 19uur). Mijn spieren hebben geen 4 a 5 dagen rust nodig om te herstellen. Als ik goed train dan voel ik niets de dag erna en de dag daarna wel. De derde dag zijn ze herstelt en kan ik ze weer trainen.
 
Ik blijf me verbazen dat mensen kinnen groeien op 1 oefening biceps en triceps en in t algemeen echt weinig excersises
 
Vergeet niet dat je biceps en triceps al veel bij andere oefeningen pakt.
 
Genoeg goede schema's waar biceps en triceps niet eens in zijn opgenomen.
 
Ik blijf me verbazen dat mensen kinnen groeien op 1 oefening biceps en triceps en in t algemeen echt weinig excersises

Verbaas me er meer over dat mensen zo onnodig veel tijd besteden aan een kleine spiergroep als je biceps :D
 
Back
Naar boven