XXL Nutrition

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

Thnx, duidelijk zo.
De conclusie van dat onderzoek is dus bullshit :)

Edit:
Hoe heet dat boek?

• Topic Starter Topic Starter
Mbt CREATINE het volgende:

Creatine heeft een oplaadfase nodig. Dit komt omdat creatine een bepaalde excretie (uitscheiding) ratio heeft per uur als gewone lichaamseiegen stof.

Deze al in het lichaam aanwezige pool, moet worden vergroot, zodat je na het opladen met de normale uitscheiding, toch een significant grotere pool in je lichaam hebt. Als je dit goed doet, 7dagen 5 gr per dag, dan kan het max 42dgn effect hebben. Dit varieert sterk per persoon tussen de 6 en 42dgn.

Ook de 5gr pr dag in de onderhoudsfase is eigenlijk onzin, omdat je per dag 2-3gr uitscheidt.

Gr.

Ruud

Leophyte, ik denk dat we het anders moeten bekijken, de vraag is waarom dit onderzoek deze resultaten zo laat zien. als we dat weten, dan kunnen we ook bij volgende onderzoeken beoordelen of iets steek houdt of niet.

Voor nu kan ik alleen maar zeggen, dat ik het onderzoek niet ken, en om die reden moeilijk kan beoordelen hoe zij aan deze resultaten komen. Daarentegen ken ik talloze onderzoeken (ik ben er zelf op afgestudeerd) die mijn verhaal bevestigen.

Leuke post van je!

Gr.

Ruud

Mbt CREATINE het volgende:

Creatine heeft een oplaadfase nodig. Dit komt omdat creatine een bepaalde excretie (uitscheiding) ratio heeft per uur als gewone lichaamseiegen stof.

Deze al in het lichaam aanwezige pool, moet worden vergroot, zodat je na het opladen met de normale uitscheiding, toch een significant grotere pool in je lichaam hebt. Als je dit goed doet, 7dagen 5 gr per dag, dan kan het max 42dgn effect hebben. Dit varieert sterk per persoon tussen de 6 en 42dgn.

Ook de 5gr pr dag in de onderhoudsfase is eigenlijk onzin, omdat je per dag 2-3gr uitscheidt.

Gr.

Ruud

Hoi Ruud, ik gebruik creatine eigenlijk alleen maar naar aanloop van een belangrijke wedstrijd (NK/EK)...en ik kom er altijd van bij (waarschijnlijk puur vocht). Begrijp ik het nu goed dat ik in principe maar 7 dagen lang 5 gram per dag hoef te nemen en dat dan maximaal 6 weken effect kan hebben? Of moet je het 6 weken lang nemen? Is de inname van creatine ook afhankelijk van BDW? Ik kan me voorstellen dat net zoals je b.v. bij inname van eiwitten kijkt naar aantal gram per kg BDW dat wellicht ook voor creatine betreft...iemand van 70kg heeft wellicht genoeg aan 5 gram, maar iemand van 140kg ook?

By the way...hoe gaat het met je rug (na die fiatcardeadlift ;))?

Ik heb geen wetenschappelijk achtergrond en gebruik voornamelijk mn boerenverstand en praktijk ervaring vwb training en voeding. Ik heb in een grijs verleden wat gebodybuild (poging) en me toen dus ook wat meer verdiept in de materie. Wat bij mij heel erg goed werkte (door trial en error) was een aminozuurdrinkampul vlak voor de training, en nam altijd een potje appelmoes al dan niet met creatine direkt na de training. Eenmaal thuis nam ik dan een "supershake" Gewoon dextrosedrank van de Aldi gemixed met wheyproteïne en wederom creatine. Errug lekker en ik voelde me spieren gewoon vollopen. Kan gek klinken, maar ervaarde het wel altijd zo.
Dan wachte ik weer een half uurtje en at wat pasta met ei.
Perfect zo.
Chocomelk na de training...perfect, maar ben er zelf helaas wat overgevoelig voor....:(

Zoals gezegd kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen, althans niet tot in details, maar ik weet dat dit voor mij supergoed werkt.

Ik neem juist niet aan dat alleen suikers na de training meer eiwitsynthese bewerkstelligen. Dit is absoluut NIET zo!! En 100% bewezen.

Wat ik niet vreemd vond, is dat men met zo'n enorme hoeveelheid aan suiker + eiwit meer vet aanzet. Als beide groepen evenveel suiker nemen (356gr) wat overignes belachelijk zou zijn, dan zou ik het artikel eens goed moeten doorspitten, want dan zou je mogen verwachten dat iedereen bijkomt.

Mbt cortisol: koolhydraten hebben juist de sterkste cortisolinhiberende werking. Ook caseïnaten en ei-eiwitten remmen cortisolafgifte. Wei-eiwit doet dit iets minder. Een combi van wei-eiwit en caseïne lijkt dan ook het beste.

De eiwitten n de training zijn je daadwerkelijk bouwstoffen. Je koolhydraten, maar ook bepaalde aminozuren (eiwitten worden afgebroken tot aminozuren) stimuleren ook de eiwitsynthese e daarmee het spierbouwproces.

DUS: de combi van koolhydraten met een sterke insulinogene werking en eiwitten (caseïnaten + wei-eiwit) + anabole aminozuren zoals mn leucine (BCAA's) is de beste combi.

Met suikers alleen, maar ook met eiwit alleen kom j gewoonweg tekort op de lange termijn! Sterker nog als je geen eiwit tot je neemt (lees mijn verhaal over de eiwitsynthese), dan raakt je lichaam in een negatieve stikstofbalans, dit gaat het dan uit lichaamseigen eiwit halen, en waarempel dat komt uit je eigen SPIERWEEFSEL!

---------- Toegevoegd om 19:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:55 ----------

Hoi Ruben en Hummer,

Normaliter adviseer ik tussen de 2,0 en 2,2 gr per kg

Voor hypertrofische training tot wel 3,0-3,3gr per kg.

En idd ik bedoelde per 2-3 uur.

Gr.

Ruud

PS: Ik heb er een prachtig boek over geschreven voor voedingswetenschappers. Als ik je tref in Haefland, zal ik het je eens meenemen. Staat alles volledig in uitgeschreven! Mooi leerboek!

Top post en erg helder! Thanks voor het advies!

ps. dat boek zou ik graag een keer lezen! Laat me maar weten wanneer je een keer naar Haefland gaat. Zal proberen dan ook te komen!

Hoi Rene,

Creatine gebruik je 6 weken lang. Dus een week opladen met 10-20gr per dag (sorry maakt net een foutje, zij 5gr geloof ik). En je onderhoudsfase; 2-3gr/dag, ik deed altijd 5gr omdat het lepetje precies 5gr was, je plast het toch weer uit.

Mike,

Dan heb je het toevallig altijd vrij goed gedaan!:D

Je name dextrose (GI van 100), dus dat is goed. Je nam extra aminozuren dus dat is ook goed, je nam eiwit ook prima!!

Je zou verder alleen nog moeten kijken naar de soorten eiwit, de soorten aminozuur en van alles de hoeveelheden gekoppeld aan jouw lvetvrije massa.

Gr.

Ruud

Hoi Rene,

Creatine gebruik je 6 weken lang. Dus een week opladen met 10-20gr per dag (sorry maakt net een foutje, zij 5gr geloof ik). En je onderhoudsfase; 2-3gr/dag, ik deed altijd 5gr omdat het lepetje precies 5gr was, je plast het toch weer uit.

O.K. thnx...dan deed ik het toch nog altijd goed ;)
Ik zie je morgen bij Leon...heb je je benchshirt inmiddels al gekregen?
Alex komt morgen ook mee! :)

Nee, heb het shirt nog steeds niet binnen. Maar ze hadden me er al voor gewaarschuwd bij Goodlift. Zij waren trouwens de enigen die deze maat hadden liggen.

Ik baal echt als een stekker! Nu heb ik nog maar 1 training in dat nieuwe shirt voor de wedstrijd.

Maar goed, Leon wilde morgen de mouwen proberen hoger op te trekken, dan krijg ik iets meer speling.

Nee, heb het shirt nog steeds niet binnen. Maar ze hadden me er al voor gewaarschuwd bij Goodlift. Zij waren trouwens de enigen die deze maat hadden liggen.

Ik baal echt als een stekker! Nu heb ik nog maar 1 training in dat nieuwe shirt voor de wedstrijd.

Maar goed, Leon wilde morgen de mouwen proberen hoger op te trekken, dan krijg ik iets meer speling.

Tis inderdaad balen...wellicht dat het shirt alsnog morgen aankomt.
Maar als ik het goed begrepen heb, ben je ook wat zwaarder geworden...dus vrees ik het ergste wat die maat 56 betreft...wellicht toch maar eens kijken wat je in die maat 60 voor elkaar krijgt?
Maar we zullen morgen wel zien.

Op het moment dat je voeding op orde is en ook rondom je trainen 'normale' maaltijden nuttigt, is de toegevoegde waarde van pre- en postworkout shakes dan nog aanzienlijk?

Zelf heb ik een tijdje de proef op de som te genomen door al de supps te verbannen en de eiwit inname te verdelen over de overige maaltijden.
Ik merk eigenlijk geen verschil, kracht neemt net zo toe als voorheen, herstel is ook goed, plus dat er ook hypertofie is. Je merkt het wel in de portemonaie!

Ruud, het heeft dus geen zin om creatine langer dan 6 weken te gebruiken om er voordeel uit te halen? Wat als je nou creatine een half jaar neemt?

En wanneer is je lichaam dan weer gevoelig voor een nieuwe cycle met creatine?

In principe kun je het met normale voeding prima redden, zolang je je aan de richtlijnen houdt. Ik neem ook vaak gewone voeding na de training. Maar je moet er dan wel voor zorgen dat je ook binnen 45 min erna eet en dat het de juiste koolhydraten en eiwitten bevat.

Een vb:

Vlak na de training nam ik een tijdje:

12 -eiwitten, 2 eigeel, 80gr dextrose, 1 banaan, 20gr honing voor de smaak en 500ml halfvolle melk.

Een uur erna at ik dan bv 300gr kipfilet of rumpsteak met 500-700gr gebakken aardappelen,

BCAA's haal je niet in de juiste hoeveelheden uit gewone voeding.

Ik zie ook vaak bij atleten dat ze naar verloop van tijd niet meer bijkomen omdat ze gwoonweg niet genoeg binnenkrijgen aan kcal. Dit is een veel voorkomend probleem. Mensen denken dan dat ze veel eten, maar als jehet gaat uitrekenen en uitrekent hoeveel ze verbranden dan blijkt daar vaak een knelpunt te bestaan.

---------- Toegevoegd om 20:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:35 ----------

Creatine werkt uiterst zelden langer dan 42 dgn.

Er wordt aangeraden eenzelfde periode ervanaf te gaan. Soms wel een verhouding gebruik/rust van 1/1,5

Oke Ruud, thx. Heeft dus blijkbaar geen zin om langer dan 42 dagen creatine te gebruiken. Mooi om te weten.

Verder heb je wel gelijk over hetgeen mensen denken veel binnen te krijgen, maar eigenlijk te weinig eten.

Betrap me daar soms zelf ook wel eens op. Dacht bv. vandaag best veel eiwitten genuttigd te hebben en redelijk wat gegeten te hebben, maar dan vul ik het in via zo'n excel bestand en dan kom ik op 3100 Kc en krap 170 gram eiwit. Eigenlijk dus te weinig, want ik moet minimaal 180-200gr eiwit binnenkrijgen. Achja, zolang ik maar sterker blijf worden.. :D

y0 beest,

Bcaa begrijp ik omdat het voorverteerde eiwitten zijn. Alleen whey shakes na de training begrijp ik het voordeel niet van is het niet beter om gewoon een maaltijd te nemen.

Doe het zelf zo voor de training ;
75 gram vitargo/10 gr BCAA/vitamine c 1000

na de training
75 gram vitargo/5 gram glutamine/vitamine c 1000

En niet al te lang daarna een goede maaltijd...alleen volgens jouw stelling is dit niet helemaal juist en 100% bewezen. Op wat voor manier is dat bewezen?

Hey Ruud,
[Link niet meer beschikbaar]

zou je ook kunnen proberen, aardige gasten. Je zou zelfs ff kunnen passen ( duitsland, afstand is te doen ).
Suc6

Wat is je mening en argumentatie over fullsquats Ruud?

Hey Ruud,
[Link niet meer beschikbaar]

zou je ook kunnen proberen, aardige gasten. Je zou zelfs ff kunnen passen ( duitsland, afstand is te doen ).
Suc6

Der gute alte Dr. Hermann Korte van Choice of Champions in Germany ;)
Voordat ik mijn titanshirt bij Goodlift besteld heb, had ik al contact opgenomen met die "aardige gast". Wat een zeveraar...hij moest precies weten welke maat je nodig had, want er was geen mogelijkheid om diverse maten te passen...we hadden de intentie om met een groepje (waaronder Ruud en Leon) naar hem toe te gaan...maar dat moest dan op een zaterdag voor 10.00. Hij deed zo moeilijk dat we besloten er vanaf te zien. Ik vermoed dat hij een tussenpersoon is die zijn spullen ook bij Goodlift besteld en dan vervolgens door verkoopt...en maat 58 heeft hij sowieso niet voorradig. Ruud heeft ook chains bij hem gekocht, waren echter geen bevestigingsstukken bij, die moet je dan nog eens apart kopen...mja...ik heb niet zo'n heel geweldige indruk van Dr. Korte.

Wat nou Huggy, een "niet positieve" reactie?!!!
Dat ben ik van jou niet gewend... ;)

Der gute alte Dr. Hermann Korte van Choice of Champions in Germany ;)
Voordat ik mijn titanshirt bij Goodlift besteld heb, had ik al contact opgenomen met die "aardige gast". Wat een zeveraar...hij moest precies weten welke maat je nodig had, want er was geen mogelijkheid om diverse maten te passen...we hadden de intentie om met een groepje (waaronder Ruud en Leon) naar hem toe te gaan...maar dat moest dan op een zaterdag voor 10.00. Hij deed zo moeilijk dat we besloten er vanaf te zien. Ik vermoed dat hij een tussenpersoon is die zijn spullen ook bij Goodlift besteld en dan vervolgens door verkoopt...en maat 58 heeft hij sowieso niet voorradig. Ruud heeft ook chains bij hem gekocht, waren echter geen bevestigingsstukken bij, die moet je dan nog eens apart kopen...mja...ik heb niet zo'n heel geweldige indruk van Dr. Korte.

Bijzonder, wij waren van harte welkom.......misschien ligt het aan jouw duits :D
arschloch= geen aardige vent he, rene!

Terug
Naar boven