XXL Nutrition

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

• Topic Starter Topic Starter
Hahaha, René, niet overdrijven, ik ben ook wel wat aangekomen aan de voorkant. Maar idd heb niet echt een buik. Staat gewoon bol van eten:D

De eieren eet ik rauw, gewoon in de shakebeker of een glas en hoppakee naarbinnen gieten.

High protein megagainer is redelijk lean, betaalbaar en ik ga er goed op. Vaak vind ik die producten slechts van smaak, slecht op te lossen of je moet enorme hoeveelheden water gebruiken, bij deze valt dat allemaal mee. Dus ik ben er best tevreden over. Eenj andere goed is Mammoth of Monster Milk.

Gr.

Ruud

Nog 1 vraag over je voeding vind je havermout- of bambixwhey shakes niet een goed alternatief by the way en zo nee waarom niet?

Ben ergens toch verbaasd dat zoveel rauwe eieren eten geen kwaad kan...
Want op Jesse Marunde's site zijn al meerdere artikels verschenen van mensen die er (naar hun ervaring) flink ziek van zijn geworden,
Ik geloof dat ze er zelfs een sticky hebben gemaakt om mensen te waarschuwen geen rauwe eieren te eten...
Maar ja als een medisch geschoolde zegt dat OK is en er zelf een dozijn van binnen gooit...

Jawel, havermout en bambix is topspul. Zeker als je meer lean wil trainen, voor mij was dit nu alleen niet aan de orde. Ik train pas sinds juli/augustusop de powerlift manier, voorhee met name bodybuild sT getraind en toen at ik dit ook vaak. Havermout heeft een GI waarde van 49, is dus een laag glycemische koolhydraat, met relatief weinig insuline afgifte tov andere koolhydraten. Het is een keuze die je moet maken obv je seizoensindeling.

Over de rauwe eieren wil ik zeggen; dit geldt voor NL. Wij hebben hier een zeer strenge kwaliteitscontrole en alle eieren met een A-labeling hbben minder dan (het is al eens door iemand hier aangehaald) 0,5-1,0% kans op salmonella. Of dit ook geldt voor andere landen weet ik niet!

Wat een ontzettende vreetschuur ben jij zeg... :D ouwe bikkel.. je omgeving zal wel in tranen uitbarsten van het lachen als ze jouw rocky-style dieet zien :D

Wat is jouw mening en argumentatie over fullsquats dr strong?

Jawel, havermout en bambix is topspul. Zeker als je meer lean wil trainen, voor mij was dit nu alleen niet aan de orde. Ik train pas sinds juli/augustusop de powerlift manier, voorhee met name bodybuild sT getraind en toen at ik dit ook vaak. Havermout heeft een GI waarde van 49, is dus een laag glycemische koolhydraat, met relatief weinig insuline afgifte tov andere koolhydraten. Het is een keuze die je moet maken obv je seizoensindeling.

Over de rauwe eieren wil ik zeggen; dit geldt voor NL. Wij hebben hier een zeer strenge kwaliteitscontrole en alle eieren met een A-labeling hbben minder dan (het is al eens door iemand hier aangehaald) 0,5-1,0% kans op salmonella. Of dit ook geldt voor andere landen weet ik niet!

Het salmonella virus schijnt zich vaak aan de buitenkant van de schaal te bevinden. Dus gewoon effe voorzichtig zijn met het ei 'netjes' breken en dan ergens in gooien. Tenminste, dat is wat ik ervan gehoord heb.

Wilde ook een soort gelijke reactie plaatsen. Jesse Marunde is amerikaans? Daar zijn ze minder strikt qua controles en dan is het niet gek dat er meer kans op ziektes is. Wat betreft Salmonella had ik geen percentage vermeld. Geloof dat het iets van 0.01% was.

Dr strong,

een vraagje?
waar ben je assistent ortho, want ik zou zo met je willen ruilen>
ik ben al blij als ik om 12 uur een appel naar binnen kan werken?

grt

Academisch ziekenhuis maasricht. Haha, het is een kwestie van overal voeding neerleggen.:D

Ik heb overal repen, bananen, eiwit RTD en shakes staan. Heb altijd 2 repen bij me in mijn witte jas. Heb er op mijn kamer op de afdeling etc etc. Het was een kwestie van een automatisme ontwikkelen.

Waar zit jij?

Gr.

Ruud

Ruud, wat denk je over het volgende?

Snelle koolhydraten na de training maken massiever maar ook droger

We hebben al vaker de loftrompet gestoken over het innemen van suikers na de training. Dat was niet helemaal terecht, blijkt uit nieuwe onderzoeksresultaten. We waren niet enthousiast genoeg.

Onderzoekers van California State University lieten proefpersonen acht weken met gewichten trainen, en gaven ze na de training niks (de controlegroep), of een supplement dat uit koolhydraten en eiwitten bestond, of een supplement dat alleen suikers bevatte. Het combi-supplement bevatte 356 gram suikers en 106 gram eiwit. De hoeveelheid calorieen in de supplementen was hoog: 2100 kilocalorieën.

De proefpersonen trainden vier keer per week. De resultaten staan hieronder.

2cyhbb.jpg

De onderzoekers concluderen dat als sporters al voldoende eiwit binnen krijgen, het consumeren van extra eiwit geen zin meer heeft. Koolhydraten na de training werken dan nog wel. De sporters in de eiwit-koolhydraat groep bouwden daarom, behalve spier, ook vet op. De sporters in de suikergroep werden daarentegen droger.

http://www.ergogenics.org/32.html

Kan er niet beter een apart topic worden gemaakt voor het vragenuurtje van DR.Strong?:D

Haha, misschien geen gek idee, XtraLarge?!:)

Maar om toch even de vraag te beantwoorden:

We krijgen niet duidelijk te horen hoeveel kcal men verbruikt heeft tijdens de training, het protocol beschrijf je niet. Hoe zwaar waren de personen vooraf, hoeveel jaar trainde men al, wat was hun vetvrije massa, etc etc. Wat waren de in- en exclusiecriteria?

Maar dan nog zou je kunnen concluderen dat een maaltijd van 2100kcal direct na de training uiteraard teveel is. Het is nooit bewezen hoeveel eiwit je nu exact kunt opnemen. Ik heb ondrzoken gelezen met 60gr als grens en onderzoeken 30-40gr als grens. Dit is wel natuurlijk op basis van natuurlijk trainen.

Normaal gesproken vul je 100gr koolhydraten aan en daarna 25gr per uur voor de komende 24 uur.

Dus mocht hetonderzoek van goede kwaliteit zijn, dan is het resultaat niet verwonderlijk. Integendeel zelfs.

Gr.

Ruud

Ruud,

is die 60gr of 30-40gr eiwit opname per uur of eerder per 3 uur (lijkt mij aannemelijker)??

En hoeveel gram eiwitten per dag raad jij aan voor iemand van 105kg met een VVM van zo'n 90kg? (met als doel voornamelijk kracht opbouwen, niet perse hypertrofie). :D

Ruud,

is die 60gr of 30-40gr eiwit opname per uur of eerder per 3 uur (lijkt mij aannemelijker)??

En hoeveel gram eiwitten per dag raad jij aan voor iemand van 105kg met een VVM van zo'n 90kg? (met als doel voornamelijk kracht opbouwen, niet perse hypertrofie). :D
Wij hebben dezelfde VVM, alleen weeg ik zo'n 40kg meer... :o
Wel een interesante vraag natuurlijk. :D

Haha, misschien geen gek idee, XtraLarge?!:)

Maar om toch even de vraag te beantwoorden:

We krijgen niet duidelijk te horen hoeveel kcal men verbruikt heeft tijdens de training, het protocol beschrijf je niet. Hoe zwaar waren de personen vooraf, hoeveel jaar trainde men al, wat was hun vetvrije massa, etc etc. Wat waren de in- en exclusiecriteria?

Maar dan nog zou je kunnen concluderen dat een maaltijd van 2100kcal direct na de training uiteraard teveel is. Het is nooit bewezen hoeveel eiwit je nu exact kunt opnemen. Ik heb ondrzoken gelezen met 60gr als grens en onderzoeken 30-40gr als grens. Dit is wel natuurlijk op basis van natuurlijk trainen.

Normaal gesproken vul je 100gr koolhydraten aan en daarna 25gr per uur voor de komende 24 uur.

Dus mocht hetonderzoek van goede kwaliteit zijn, dan is het resultaat niet verwonderlijk. Integendeel zelfs.

Gr.

Ruud

Het lijkt me duidelijk dat een shake van 356 gram suikers overkill is (gelijk aan het suikergehalte van 3 liter chocomel), maar in deze ging het me meer om het kwalitatieve deel.

In je reactie geef je overigens weer dat, mocht het onderzoek van goede kwaliteit zijn, je niet opkijkt van het feit dat enkel suikers na de training (dus geen extra eiwitten), beter resultaat oplevert dan de combinatie van suikers en eiwitten. Ik kan dit me echt nauwelijks voorstellen.

Ik kan dit me echt nauwelijks voorstellen.

Ik kan me het nut van eiwitten na een work-out niet snappen. Maar wel van suikers.

Eiwitten heb je voor de work-out nodig om cortisol zoveel mogelijk te drukken omdat dit juist spierafbrekend is. Suikers na de work-out zorgen dat je lichaam zo snel mogelijk van katabool naar anabool (spieropbouwend) gaat. En dat effect is vele malen belangrijker dat eventueel cortisol na een work-out tegen gaan. Eiwitten zijn na de work-out dus optioneel en niet vereist, want je lichaam zou al meer dan genoeg eiwitten moeten hebben om het herstel te kunnen bewerkstelligen.

Maar goed zo is mij dat aangeleerd.

Laatst bewerkt:
Ik kan me het nut van eiwitten na een work-out niet snappen. Maar wel van suikers.

Eiwitten heb je voor de work-out nodig om cortisol zoveel mogelijk te drukken omdat dit juist spierafbrekend is. Suikers na de work-out zorgen dat je lichaam zo snel mogelijk van katabool naar anabool (spieropbouwend) gaat. En dat effect is vele malen belangrijker dat eventueel cortisol na een work-out tegen gaan. Eiwitten zijn na de work-out dus optioneel en niet vereist, want je lichaam zou al meer dan genoeg eiwitten moeten hebben om het herstel te kunnen bewerkstelligen.

Maar goed zo is mij dat aangeleerd.

Ff over het dikgedrukte..
Ik vind het niet raar dat carbs belangrijker zijn dan eiwitten, dat klinkt voor mij als leek ook nog wel logisch.
Wat ik wel raar vind is dat die optionele eiwitten, zoals jij ze noemt, geen extra positief effect bewerkstelligen volgens het onderzoek.

Tja dat optioniele is net zoals Monohydraat creatine oplaad fase. Beiden zijn onzinnig, maar ja er zijn nog genoeg mensen die denken dat het werkt. Denk aan een placebo-effect. Ikzelf neem Whey alleen om wat extra smaak bij een aantal maaltijden te hebben. De timing van inname boeit me niet echt.

Ik neem juist niet aan dat alleen suikers na de training meer eiwitsynthese bewerkstelligen. Dit is absoluut NIET zo!! En 100% bewezen.

Wat ik niet vreemd vond, is dat men met zo'n enorme hoeveelheid aan suiker + eiwit meer vet aanzet. Als beide groepen evenveel suiker nemen (356gr) wat overignes belachelijk zou zijn, dan zou ik het artikel eens goed moeten doorspitten, want dan zou je mogen verwachten dat iedereen bijkomt.

Mbt cortisol: koolhydraten hebben juist de sterkste cortisolinhiberende werking. Ook caseïnaten en ei-eiwitten remmen cortisolafgifte. Wei-eiwit doet dit iets minder. Een combi van wei-eiwit en caseïne lijkt dan ook het beste.

De eiwitten n de training zijn je daadwerkelijk bouwstoffen. Je koolhydraten, maar ook bepaalde aminozuren (eiwitten worden afgebroken tot aminozuren) stimuleren ook de eiwitsynthese e daarmee het spierbouwproces.

DUS: de combi van koolhydraten met een sterke insulinogene werking en eiwitten (caseïnaten + wei-eiwit) + anabole aminozuren zoals mn leucine (BCAA's) is de beste combi.

Met suikers alleen, maar ook met eiwit alleen kom j gewoonweg tekort op de lange termijn! Sterker nog als je geen eiwit tot je neemt (lees mijn verhaal over de eiwitsynthese), dan raakt je lichaam in een negatieve stikstofbalans, dit gaat het dan uit lichaamseigen eiwit halen, en waarempel dat komt uit je eigen SPIERWEEFSEL!

---------- Toegevoegd om 19:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:55 ----------

Hoi Ruben en Hummer,

Normaliter adviseer ik tussen de 2,0 en 2,2 gr per kg

Voor hypertrofische training tot wel 3,0-3,3gr per kg.

En idd ik bedoelde per 2-3 uur.

Gr.

Ruud

PS: Ik heb er een prachtig boek over geschreven voor voedingswetenschappers. Als ik je tref in Haefland, zal ik het je eens meenemen. Staat alles volledig in uitgeschreven! Mooi leerboek!

Terug
Naar boven