Fitness Seller

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

had jij een slechte dag Ruud??? ))))))

---------- Toegevoegd om 17:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:09 ----------

Misschien moeten we wedstrijd organiseren
de sterkste doc van NL:)

• Topic Starter Topic Starter
Haha, ja sterkste doc van NL, dat zou een goede zijn!:D

Ken eigenlijk geen andere artsen of artsen i.o. die PL op behoorlijk niveau doen. Jij wel?

Rene, volgende keer rug training? Bent over rows, rack pulls, etc???

Heb trouwens nog steeds geen shirt binnen!!

een paar goede vrienden van me, kunnen makkelijk meedoen))))

Cool, ook in mijn gewichtsklasse?

ik ken nog een limburger die heel sterk is.....

Nice! Wie dan?

is ook een ass otho, ga hier geen namen noemen

oh ik dacht dat hij hier op het forum rondspookte,:cool:

ik wil nog een keer met pak voor de wedstrijd in denemarken, maar zie geen enkele mogelijkheid, moet super veel werken(((((

We komen wel met een bank naar je ziekenhuis. Ff erop en hup weer aan het werk, haha

ooit ga ik dat doen, mijn eigen fitnessruimte in het ziekenhuis))))
even banken tussen de oks door hahahaha

Ok, dan kom ik zowiezo bij jou werken!! hahaha

hi Wim, ik heb ook gehoord dat hij heel sterk is:)

Beste mede-bankdrukkers en powerlifters,
Ik ben onlangs begonnen met het trainen met kettingen en wilde daar graag wetenschappelijke input over geven.
Daarom heb ik het volgende stukje erover geschreven:

Vermogen is waarschijnlijk de belangrijkste sleutel tot succes binnen de atletische prestaties. Dat wil zeggen, wanneer men in staat is een bepaald vermogen te genereren. Het gebruik van zware weerstanden om vermogen te trainen lijkt essentieel, omdat kracht een belangrijke component is voor de mate van vermogen die wordt gegenereerd. Echter, wanneer zware weerstanden worden gebruikt, doet men dat vaak met lage snelheden (zogenaamde lifting velocities).
Maar omdat vermogen afhankelijk is van zowel kracht als snelheid (P = F x v), is het aan te raden om meerdere facetten in je krachttrainingen te verwerken dan alleen weerstandsvariaties. Dit betekent dat oefeningen en sets gebaseerd op snelheid ook een belangrijk deel vormen van je totaaltraining om meer vermogen te kunnen leveren.
Maar, wanneer je submaximale weerstanden gaat gebruiken omdat je hogere snelheden wil halen in je kniebuigen of bankdrukken, dan ontstaan er deceleratie momenten in de oefening aan het eind van de concentrische fase (de fase waarin bij bv het bankdrukken de borstpieren samentrekken; het gewicht gaat dus omhoog). Dit wordt veroorzaakt doordat je neuromusculaire systeem er op gemaakt is om aan het eind van die fase juist af te remmen. Immers zou je anders de controle verliezen!
Deze anomalie kan overwonnen worden door het gebruik van oefeningen zoals bv bench press throws (in de Smith machine) en jump squats en uiteraard hulpmiddelen die volledige accelratie mogelijk maken over de volledige range of motion van de oefening. Immers, produceer je op deze manier maximaal vermogen.
Zo wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van attributen die de kracht en snelheidsprofielen van een oefening veranderen om maximaal vermogen te kunnen trainen. Banden en kettingen zijn hier voorbeelden van.
Banden en kettingen zorgen ervoor dat gaande weg de range of motion de weerstand toeneemt, doordat ofwel de banden uitrekken en meer weerstand gaan bieden of omdat er meer ketting van de grond los komt en aan de barbell komt te hangen.
Diverse wetenschappelijke onderzoeken wereldwijd tonen aan dat de lifters middels deze hulpmiddelen in staat zijn om explosiever van de borst weg te komen (of uit diepe zit bij het kniebuigen) en tot aan het eind van de beweging meer vermogen te produceren doordat de toenemende weerstand vraagt om steeds meer vermogen waar een vastgestelde weerstand bij een vastgestelde snelheid dit op een gegeven moment in de range of movement niet meer vraagt.
Er zijn een aantal hypothetische verklaringen voor het bovenbeschreven fenomeen. Een interessante vind ik:
Hogere repsnelheden kunnen mogelijk worden gehaald door initiële preparerende spierstijfheid en postactivatie potentiatie (PAP). Dit effect zou optreden binnen een rep. Als een atleet de barbell uit het benchrek haalt, dan is het gewicht zo zwaar, dat neurale receptoren als het ware waarnemen welke mate van spierstijfheid en kracht en aantal motor-units (evenals vuurfrequentie) nodig is om het gewicht aan te kunnen. Men noemt dit ook wel “sensed” force levels.
Als er genoeg verschil is tussen de sensed force levels op de top van de beweging en aan het begin (ongeveer 60%), dan resulteert de “extra” of overbodige, niet direct noodzakelijke neurale activatie in een “within-rep” PAP. En zou je dus explosiever kunnen liften en langer meer maximaal vermogen kunnen produceren over de totale beweging.
Sommige studies vinden echter helemaal geen resultaat. Dit zou kunnen liggen aan het feit dat het bovengenoemde verschil niet groot genoeg is. Diverse studies onderstrepen in ieder geval dat band of ketting weerstand van <10% 1 RM geen effect heeft. Nu wordt aangenomen dat > 10% en liefst tussen de 15% en 25% 1RM het meeste effect heeft.
Aangetoond is in ieder geval dat het gebruik van kettingen met een equivalent van 15% 1RM bevestigt aan een barbell van 60% 1RM resulteert in 10% hogere snelheden vergeleken met een standaard barbell oefening met 75% 1RM wanneer men een explosieve bankdrukoefening doet.:D
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben of dat het vragen oproept!

Gr.

Ruud

Haha, ja sterkste doc van NL, dat zou een goede zijn!:D

Ken eigenlijk geen andere artsen of artsen i.o. die PL op behoorlijk niveau doen. Jij wel?

Rene, volgende keer rug training? Bent over rows, rack pulls, etc???

Heb trouwens nog steeds geen shirt binnen!!

Je had net als mij gewoon bij Inzer moeten bestellen...ik heb het al binnen :p...Tis vervelend dat je shirt nog niet binnen is :(...maar waar maak je je zorgen om...desnoods doe je raw mee ;).

Rugtraining met rack pulls & BOR...is allemaal niet aan mij besteed...rugtraining is voor mij een LPD...zou wel een soort van bench pull willen doen, maar dat kun je op maar weinig plaatsen.

training_guide_v2-121_2.jpg
training_guide_v2-121_1.jpg

Maak is een topic aan ofzo waar iedereen het kan lezen ik ben benieuwd wat Myo ervan zegt ;)

.
Aangetoond is in ieder geval dat het gebruik van kettingen met een equivalent van 15% 1RM bevestigt aan een barbell van 60% 1RM resulteert in 10% hogere snelheden vergeleken met een standaard barbell oefening met 75% 1RM wanneer men een explosieve bankdrukoefening doet.:D
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben of dat het vragen oproept!

Gr.

Ruud

Interessant artikel...zeker ook voor jongens die wedstrijdgericht shirtedbankdrukken...bands & chains zorgen immers zoals uit je artikel blijkt ervoor dat de weerstand toeneemt gaandeweg de ROM.
Als je in een shirt doet bankdrukken biedt het shirt in de lockout eigenlijk geen of nauwelijks support...trainen met bands & chains maakt dus ook je lockout sterker, toch?

Je werkt veel met percentages in je artikel...sorry voor mijn onozelheid :o, maar kun je eens een concreet voorbeeld geven aan de hand van b.v. een 1 RM van 100kg? Welke gewichten hanteer je dan, (hoe zwaar dienen de kettingen te zijn, want hierin zijn verschillende gewichten) en hoeveel reps/sets moet je dan uiteindelijk doen voor het beste resultaat?

Rene, oud rekenwonder van me!;)

Als je 100kg als 1RM hebt, dan train je dus met 60kg aan de barbell (bar met 20kg aan iedere kant) + 15kg aan kettingen.

Is je 1RM, 190kg, dan train je met een barbell van 114kg + 28,5kg (15%) aan kettingen of bands.

Inweze is de functie van bands en chains dus hetzelfde als het gebruik van boards, maar ipv. dan dus meer gewicht er aan te hangen bank je dan in weze volle ROM met minder gewicht en bands, wat gelijk staat aan een sterkere lockout, ipv. alleen je lockout versterken zoals bij boards wat uiteraard tot hetzelfde leidt, dwz. een sterkere lockout. Wat zijn dan de voors en tegens van boards en bands / chains?

Terug
Naar boven