AndroidHealthClinic

Trainingslog 2009/2010 Dr STRONG

Hoi Dr,
hoe ziet een training er volgens jou uit dan? ik ben nieuwsgierig....
En waar moet het aan voldoen?

• Topic Starter Topic Starter
Bedoel je mbt bankdrukken? Mbt welke doelstelling?

Ik neem aan dat je een visie hebt mtv je trainingen, en een bepaald doel hebt.Mijn vraag is dan wat is je visie rondom je trainingen ( Bankdrukken/strongm./powerlifen )
Hoe stel je jouw doelen? herhallingen,opwarmen,pieken en hoe werk je hier naar toe?Mentaal?ook belangrijk

Laatst bewerkt:
Hoi Wimsim,

Nou als je het bv over bankdrukken hebt, moeten alle spieren betrokken bij het drukken uiteraard getraind worden. Dit betekent ook dat je moet kijken naar welke spier in welke fase van de oefening meer of minder actief is. Zo is gebleken dat de eerst vurende spier, niet de borstspier is, maar de triceps. Dus ook laag in de oefening.

Verder train je alle assitance oefeningen met dezelfde snelheid en hoeken die je in de bankdrukoefening ook doet. Dan wordt het rendement van die oefeningen in je bankdrukoefeining groter doordat je motorische gehuegenprogramma's beter matchen met de daadwerkelijke oefening.

Ook is al jaren bekend dat tussen de 3 en 5 reps bij 5-8sets de meeste piekkracht optreedt, dwz aansturing van het zenuwstelsel. Boven de5 dus van 6 tot 12 reps bewerkstellig je meer hypertrofie en minder peikkracht. Dit komt ook allemaal overeen met de trainingen van de wereldtoppers!

Zo werkt voor mijn heel; goed, de bankdrukoefening met afwisselende grepen omdat je dan de hoeken en daarmee de activiteit van de spieren die meewerken in de bankdrukoefening voldoende afwisselt. Ook doe ik veel press oefening voor de triceps. Mijn rug train ik minstens in twee oefeiningen in dezelfde hoek met dezelfde snelheden als bij het bankdrukken.

Je core moet stabiel zijn om goed stil te liggen bij het drukken. Je rug, hamstrings, billen en quardiceps moeten sterk zijn om je arch te behouden en je lichaam voldoende op spanning te houden (een fout van mij dus om voorheen geen benen te doen. Dit was een goede tip van Ylke!).

Nou en zo bekijk ik per spier hoe ik hem moet aanpakken.

Eerlijk is eerl;ijk, ik doe ook wel eens gewoon waar ik zin inheb of me goed bij voel. Maar mentaal vind ik dan ook minstens zo bebalngrijk als fysiek.

Geeft dit een beetje antwoord op je vraag?

Gedeeltelijk,
mijn vraag stel ik niet zonder rede, ik lees wat je doet, en ieders moet het voor zichzelf weten.
Ik lees dat je wedstrijden wil gaan doen, ik merk bij me zelf als ik niet naar een wedstrijd toe leef dat ik geen motivatie heb. Dwz. doormiddel van een schema ( en dit is het metale aspect ). Dit is persoonlijk. Dus waar haal jij de motivatie vandaan en hoe piek je? Is dat wat je zegt door bijvorbeeld 5x5 aftebouwen naar 5x3, 3x3,2x2 bijvoorbeeld en dan 1 tjes.....?

Laatst bewerkt:
Hoi Wimsim,

Nou als je het bv over bankdrukken hebt, moeten alle spieren betrokken bij het drukken uiteraard getraind worden. Dit betekent ook dat je moet kijken naar welke spier in welke fase van de oefening meer of minder actief is. Zo is gebleken dat de eerst vurende spier, niet de borstspier is, maar de triceps. Dus ook laag in de oefening.

Verder train je alle assitance oefeningen met dezelfde snelheid en hoeken die je in de bankdrukoefening ook doet. Dan wordt het rendement van die oefeningen in je bankdrukoefeining groter doordat je motorische gehuegenprogramma's beter matchen met de daadwerkelijke oefening.

Ook is al jaren bekend dat tussen de 3 en 5 reps bij 5-8sets de meeste piekkracht optreedt, dwz aansturing van het zenuwstelsel. Boven de5 dus van 6 tot 12 reps bewerkstellig je meer hypertrofie en minder peikkracht. Dit komt ook allemaal overeen met de trainingen van de wereldtoppers!

Zo werkt voor mijn heel; goed, de bankdrukoefening met afwisselende grepen omdat je dan de hoeken en daarmee de activiteit van de spieren die meewerken in de bankdrukoefening voldoende afwisselt. Ook doe ik veel press oefening voor de triceps. Mijn rug train ik minstens in twee oefeiningen in dezelfde hoek met dezelfde snelheden als bij het bankdrukken.

Je core moet stabiel zijn om goed stil te liggen bij het drukken. Je rug, hamstrings, billen en quardiceps moeten sterk zijn om je arch te behouden en je lichaam voldoende op spanning te houden (een fout van mij dus om voorheen geen benen te doen. Dit was een goede tip van Ylke!).

Nou en zo bekijk ik per spier hoe ik hem moet aanpakken.

Eerlijk is eerl;ijk, ik doe ook wel eens gewoon waar ik zin inheb of me goed bij voel. Maar mentaal vind ik dan ook minstens zo bebalngrijk als fysiek.

Geeft dit een beetje antwoord op je vraag?

Ja mij geeft het een beter beeld, komt toch wel met mijn visie overeen. zoals ik al eerder stelde gaat het nu om ervaring op te doen in wedstrijden. Hoop dat je doelen liggen bij het powerliften.
Doen waar je zin ik hebt is een goede zaak vind ik. maar in een serieuze wedstrijd voorberijding kun je dat beter achterwegen laten.

Mentaal trainen is heel belangrijk.

We komen in feb 3x jullie kant op, zie ik je dan.

Een goede training die ik deels van Ryan Kennely heb gepikt en deels heb aangepast naar kennis is:
(geen speed dagen aangegeven!!!!)

Week 1:

Bench press 70% 1RM, 6-9 sets, 3 reps, per 2-3 sets wisselen van close, normal naar wide grip.

Floor press 50% 1RM 5x5, wisselen van grip.

Skull crusher 4-5 sets, 8-10 reps

Dumbbell extension 3 sets, 8-10 reps

Front raises 4 sets, 10 reps

Week 2

Bench press 80% 1RM, 6-9 sets, 3 reps, wisselende grepen

Board press 50% 1RM 5x5 wisselende grip

Nose press 3-5 sets, 3-5 reps

Reverse cable extension (korte kop training) 4-8 sets, 8-10 reps

Side raises 4 sets 10 reps.

Nou en zo ga je door naar 90%, 100% en zelfs tot 105%. Je kunt ook vanaf 50% starten om je periode in lagere belasting te verlengen. Kennely zelf en zijn maten doen dit als ze relatief korte periodes tussen de wedstrijden in hebben. Dit vond ik opzienbarend omdat ikzelf nogal vanhet zware werk ben en me meer moet leren beheersen en sparen voor de juiste momenten.

Je assitance blijft laag in de 1RM omdat je dezelfde spieren op ongeveer dezelfde manier belast. Dit is ook de reden waarom je in afzonderlijke oefeiningen dan hoger in reps gaat zitten.

Rug trainen zij ook op dezelfde dag, ik moet zeggen als ik die appart dede bij mijn speedbenchen, dat ik dan meer vooruit ging. Maar dit doe ik pas sinds kort. En ik heb al 2 weken wegens werk en studie iets aners gedaan.

---------- Toegevoegd om 13:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:33 ----------

Hey Ylke,

als jullie er weer zijn kunnen we er eens op verder gaan, heb onlangs met een paar artsen hier gesproken over een paar ideeen die wij hebben om je kniebuigen nog sterker te maken. Wil jullie mening als praktijkbeesten weleens horen daarover.

Verder ben ik het met je eens wat betreft het mentale aspect. Dit is ook HEEL belangrijk, merk dit al in de trainingen.

Ben ook erg benieuwd hoe dat gaat zijn op de eerste wedstrijd, met iedreen eromheen, de scheidsrechters, de zenuwen etc etc.

Zie je snel weer!

Gr.

Ruud

pfff das veeel!
Ik ( mijn bescheide mening ) denk dat jij nog veel meer kunt, dmv anders trainen, minder en intensiever ( lui trainen ). Haha heb je ook meer tijd voor je studie.

Hey Wimsim,

Kun je een vb geven, begrijp vpolgens mij niet helemaal wat je bedoelt.:cool:

Hey Ylke,

als jullie er weer zijn kunnen we er eens op verder gaan, heb onlangs met een paar artsen hier gesproken over een paar ideeen die wij hebben om je kniebuigen nog sterker te maken. Wil jullie mening als praktijkbeesten weleens horen daarover.

Verder ben ik het met je eens wat betreft het mentale aspect. Dit is ook HEEL belangrijk, merk dit al in de trainingen.

Ben ook erg benieuwd hoe dat gaat zijn op de eerste wedstrijd, met iedreen eromheen, de scheidsrechters, de zenuwen etc etc.

Zie je snel weer!

Gr.

Ruud[/QUOTE]

Dit is de aanleiding van mijn vragen, hoe ondervang je dit? Dit kun je mee nemen in je trainingen.....Ik heb dit geleerd van Ylke, bijvoorbeeld de stop in het bankdrukken trainen,omstandigheden hoe ga je hier mee om ( bijvoorbeeld moe,slecht gegeten, iritante mensen om je heen etc, )

Ah zo oke.

Nou wat ik bv wel ben gaan doen, al heb ik pas 5 of 6 keer nu in shirt getraind, is het raw en paused drukken op commando.

Dus als ik raw en paused druk of in shirt paused druk, dan roept iemand wanneer ik mag pressen. Om een idee te krijgen van de commando's. Maa rgoed, dit kan evengoed op een wedstrijd faliekant misgaan. Daar moet je toch echt wedstrijdervaring voor opdoen!

Motivatie in zijn algemeenheid is mijn minste probleem. Bij mij is het juist het tegenovergestelde, men moet mij altijd afremmen. En daar doet fysiologische kennis niks aan, dat moet ik zelf leren...

En geukkig zijn er diverse mensen om mij heen die me daar de afgelopen tijd ook op geattendeerd hebben en dat ongetwijfeld blijven doen (Leon, Rene, Danny, Will, Alex, Ylke, etc etc)

Hey Wimsim,

Kun je een vb geven, begrijp vpolgens mij niet helemaal wat je bedoelt.:cool:

Je kunt op "mannen uit Arnhem" zie hoe het schema eruit ziet van Rinaldo, mij en Ylke.Dat zijn 3 oefeningen maar wij doen minder als jij in een training.

Hey Wimsim,

Kom je de volgende keer ook mee naar het Zuiden met Ylke en Rinaldo?

Anders kom ik graag een keertje met jullie trainen, eens kijken hoe jullie training me bevalt.

Gr.

Ruud

Hey Ruud,
lijkt me erg leerzaam, en sta zeker open voor tips van jou. Ik hoor wel van Ylke wanneer wij gaan en of jij er bij bent.

Een paar artsen? Wat weten die artsen nu van powerlifting? Maar goed ik ben benieuwd, kom maar op.
Ja je doet te veel werk met je trainingen. dat komt natuurlijk door je achtrgrond. Ik neem ook aan dat je dan niet in een voorbereiding zit.

Ik zie je in feb. wel bij Leon

Ylke, niet zo minachtend over artsen, sommigen kunnen ook een beetje powerliften)))))))
wat ik zou willen doen, wat heel goed uitvoerbaar is, is tijdens bv bankdrukken de spieractiviteit meten......
wat je nog meer zou kunnen doen, is die activiteit vergelijk en kijken of een spiergroep achterblijft.....

Ruud,

Ik zit jouw log te lezen en neem de vrijheid een suggestie(s) te doen van mijn kantL
- Druk je eerste beurt zonder shirt te drukken volgende week op de wedstrijd. Volgens mij druk jij 230 zonder shirt. Hierdoor haal je de druk van het shirt en heb je de volgende beurten (250 en daarna ......) alleen te winnen. Het zou zonde zijn als je eerste beurt met 250 om technische redenen wordt afgekeurd. Als je met maat 60 tot 2-3mm het gewicht kan laten zakken op je borst (geeft aan dat de maat van je shirt goed is) Druk eerst een paar wedstrijden in dit shirt voordat je een kleiner shirt aan doet op een wedstrijd. Dit is van vele bankdrukkers een minder goede gedachte. Dit heeft ook te maken dat ze ook niet de achtergrond van een powerlifter hebben. In ieder geval succes volgende week en Ylke zal je de komende periode (als hij bij Leon komt trainen) je zeker goede tips kunnen geven. Wetenschap is leuk en uiteindelijk gaat het om een paar zaken:
1. je moet trainen
2. zorg ervoor dat je niet overtraint raakt;
3. het gaat erom niet hoe zwaar je traint, maar hoe je traint (uitvoering);
4. het mentale aspecten is vele malen groter dan men denkt. (zelf denk ik de volgende verhouding: 40% mentaal, 30% kracht en 30% techniek).
5. hou je aan je plan en als je ervan afwijkt (train dan alleen lichter dan je plan, zwaarder creeert 2).

Nogmaals succes.

Groeten, WimWam

Ylke, niet zo minachtend over artsen, sommigen kunnen ook een beetje powerliften)))))))
wat ik zou willen doen, wat heel goed uitvoerbaar is, is tijdens bv bankdrukken de spieractiviteit meten......
wat je nog meer zou kunnen doen, is die activiteit vergelijk en kijken of een spiergroep achterblijft.....

Ik ken nog geen arts die kan powerliften, sorry. is niet minachtend bedoelt. Ben maar een simpele jongen die heel veel gezelen heeft heb alles uitgeprobeerd in die 20jaar training. Er zijn 3 dingen waat door je goed kunt presteren 1.fysieke training 2. mentale training 3. voeding wat belangrijk is. Onder het kopje training heb ik alle soorten oefeningen, schema's en visie's gehad. mijn conclusie is, blijven trainen, hele bewegings uitslagen maken, trainen zoals je op de wedsrijd ook traind.

Weetje ik ken een aantal mensen die bewegingswetenschappen gestudeerd hebben maar geen van die mensen kan mij overtuigen hoe ik moet powerliften. Zijn allemaal te theoretich en dus niet prachties ingesteld. weten totaal niet hoe het is om te buigen met 330kg op een WK.

Maar ik ben geen spelbreker, ben erg benieuwd wat jij inpetto hebt. we kunnen hier in feb. dieper op in gaan. lijkt me erg leuk.

Lees Wimwam, dat was mijn oude coach, heeft hele goede adviezen.

deze arts kan wel een beetje powerliften
KB 230kg
bd 200kg
dl 240kg
ik snap wat je bedoelt, een arts kan je niet zeggen hoe je moet kniebuigen , die kan je wel helpen als je ergens pijn hebt door bv overtraining

niemand van mijn collegas snapt waarom ik aan zon "domme" sport doe.
daar begint het al

en Wim: mensen onderschatten hoe belangrijk het is, om alles daarboven op een rijtje te hebben voor een wedstrijd

Beste mensen,

Bedankt voor alle tips. Ik zal ze ter harte nemen.

Ik hoop een leuke wedstrijd te kunnen draaien en verder een goede voorbereiding te kunnen genieten richting maart.

Gr.

Ruud

Terug
Naar boven